De betrouwbaarheid en nauwkeurige voorspelbaarheid van staalvezelbeton (SVB) als constructief bouwmateriaal worden momenteel wetenschappelijk getoetst in een proefproject bij TU Eindhoven. Ook worden de economische geschiktheid en duurzaamheid van staalvezelbeton voor toepassing in woningbouwcasco’s onderzocht.Het proefproject richt zich verder op onderheide bedrijfsvloeren van staalvezelbeton.
Proefproject staalvezelbeton6201068ProefprojectstaalvezelbetonDe betrouwbaarheid en nauwkeurigevoorspelbaarheid van staalvezelbeton(SVB) als constructief bouwmateriaalworden momenteel wetenschappelijkgetoetst in een proefproject bij TU Eind-hoven. Ook worden de economischegeschiktheid en duurzaamheid vanstaalvezelbeton voor toepassing inwoningbouwcasco's onderzocht.Het proefproject richt zich verder oponderheide bedrijfsvloeren vanstaalvezelbeton.Op het DuBo-park van de TU is door een groot aantal markt-partijen (tabel 1) een proefcasco ontworpen en volgens de`koude gietbouwmethode' met tunnelbekisting gebouwd (foto1). Dit casco zal worden beproefd tot bezwijken om aan tetonen dat de wand- en vloerconstructies zich wat betreft stabi-liteit, doorbuiging, scheurvorming en draagkracht gedragenzoals berekend. Ook zal de recycling worden getest.Het proefcasco is uitgevoerd in drie beuken met gelijke beuk-maat (fig. 2). Hierdoor kan de belastingsproef op dezelfdeAnno 2010 wordt staalvezelbeton voornamelijk toegepast inbedrijfsvloeren en hogesterktebeton en maar sporadisch inandere constructieonderdelen. Veelal komt dit door gebrek aankennis en acceptatie binnen de betonbouwbranche. Het weiniggebruik maken van deze toepassing is jammer: staalvezelbetonof beton gewapend met vezels en traditionele wapening kunnenveelal goedkoper (of duurzamer) worden uitgevoerd dan volle-dig traditioneel gewapend beton. Bijkomend voordeel zijn hetlichtere vlechtwerk en de snellere bouwtijd.Proefproject staalvezelbeton 62010 695400300020018015005400 5400701 Woningcasco na bezwijkenfoto: Bart van Overbeeke2 Maatvoering van het werkelijke cascoconstructie verschillende keren worden herhaald en wordt hetresultaat betrouwbaarder. Om nog meer resultaten te kunnenverkrijgen is het casco ook in de lengterichting in drie?n opge-knipt. Verder is de laatste strook enigszins dieper uitgevoerd,omdat daar aan elke beuk een balkon met een uitkraging van2400 mm is geplaatst.De velden worden beproefd tot bezwijken door het plaatsenvan betonblokken. Sensoren en meetinstrumenten bepalennauwkeurig de vervorming en scheurvorming.Om de onderheide bedrijfsvloeren van staalvezelbeton tekunnen onderzoeken is de begane-grondvloer uitgevoerd alseen bedrijfsvloer op palen. Nadat het casco is beproefd enverwijderd, zal de vloer worden beproefd. De vigerende voor-schriften voor bedrijfsvloeren, met name CUR-Aanbeveling111, bepalen dat boven paalkoppen een ponswapening moetworden voorzien. Getoetst zal worden of die verplichte pons-wapening nu werkelijk iets bijdraagt aan de veiligheid.De verbinding wand-verdiepingvloer van het casco ? bepalendvoor de stabiliteit ? zal ten slotte worden getest op proefstuk-ken in het laboratorium van de TU.In de volgende twee artikelen is er ruim aandacht voor de opzeten eerste proefresultaten. Eerst zal worden weergegeven hoemet de nieuwste inzichten een dergelijke staalvezelconstructiekan worden berekend. Daarna komen diverse betontechnologi-sche onderzoeken aan de orde. Meer informatie en foto's: www.cementenbeton.nl.1Tabel 1 Partners in het projectontwerp woningcasco constructies ABTuitvoering woningcasco Van Geest Betontechniek en BAM Woningbouwontwerp en uitvoering bedrijfsvloer Van Berlo Engineering en Van Berlo Bedrijfsvloerenstaalvezelbeton Mebin en Cementbouwstaalvezels Bekaert en ArcelorMittalbetontechnologisch onderzoek BAS Research & Technologybalkonverankeringen Sch?ckbetonboringen Dikkerboomgeofysica Inpijn-Blokpoelrecycling A.Jansenprojectmanagement Complanmetingen en beproevingen TU/e, faculteit Bouwkunde, vakgroepen ConstructiefOntwerpen en Uitvoeringstechniekinitiatief en co?rdinatie VOBN en Cement&BetonCentrum2
Reacties