De bouw in Nederland wordt voor een deel publiekrechtelijk aangestuurd. Een constructeur ontkomt er niet aan ook enige kennis te hebben van de publiekrechtelijke regelgeving. Dat gaat dan om Europese voorschriften, Nederlandse wetgeving, Europese normbladen en Nederlandse normbladen. Dit artikel bevat een niet-uitputtende uitleg van de publiekrechtelijke regelgeving en de positie van de normbladen die daarbij een rol spelen.
10
thema
Publiekrechtelijke
regelgeving en
betonconstructies
1
Niet-uitputtende uitleg publiekrechtelijke
regelgeving en positie van normbladen
thema
Publiekrechtelijke regelgeving en betonconstructies 3 2016
11
De bouw in Nederland wordt voor een deel publiek-
rechtelijk aangestuurd. Een constructeur ontkomt er
niet aan ook enige kennis te hebben van de publiek-
rechtelijke regelgeving. Dat gaat dan om Europese
voorschriften, Nederlandse wetgeving, Europese
normbladen en Nederlandse normbladen. Dit
artikel bevat een niet-uitputtende uitleg van de
publiekrechtelijke regelgeving en de positie van de
normbladen die daarbij een rol spelen.
Europese voorschriften
Voor de Nederlandse bouw zijn Europese voorschiften van
groot belang. Daarbij moet onderscheid worden gemaakt
tussen Europese verordeningen en Europese richtlijnen.
Europese verordening
Een Europese verordening is een wetgevend instrument van de
Europese Unie en is verbindend in al haar onderdelen en is
rechtstreeks toepasselijk in elke lidstaat. Voor de bouw is met
name van belang de Verordening bouwproducten (Construction
Products Regulation; CPR). De achtergrond van die verordening
is het vrij handelsverkeer van producten. Zij verplicht produ-centen om zodra een geharmoniseerde Europese productnorm
door de Europese Commissie is afgekondigd, het product met
CE-markering in de markt te plaatsen. Bij een CE-markering
hoort een Prestatieverklaring. Een dergelijke verklaring is het
enige document waarmee de essentiële eigenschappen van het
product kenbaar mogen worden gemaakt. Dat mag dus niet via
een KOMO-certificaat (zie verder onder kop 'Andersoortige
documenten').
Europese richtlijn
Een Europese richtlijn is net als een Europese verordening een
wetgevend instrument van de Europese Unie. Het verschil is
dat nationale instanties de plicht hebben vorm en middelen te
kiezen waarop het resultaat van de richtlijn wordt behaald. De
richtlijn moet dus in nationale wetgeving worden geïmplemen-
teerd. Een voorbeeld van zo'n richtlijn is de Aanbestedings-
richtlijn die via de Nederlandse Aanbestedingswet 2012 is
geïmplementeerd. Op grond van deze wet moeten aanbeste-
dingsstukken naar Europese normbladen verwijzen, daar waar
deze bestaan. Bij aanbesteding van constructieve werken gaat
het daarbij om bijvoorbeeld de NEN-EN 1990 reeks normbladen
(Eurocodes) en de Europese product- en uitvoeringsnormen.
Er bestaat een veelheid aan Europese verordeningen en richtlijnen.
Zie voor een niet-uitputtend, maar wel bouwgerelateerd overzicht:
figuur 2.
dr.ir. Nico Scholten
Stichting Expertisecentrum Regelgeving Bouw 1
Storten beton van radartoren Neeltje Jansfoto: Rijkswaterstaat / Ente Breed2 Niet-uitputtend overzicht van bouwgerelateerde Europese voorschriften
2
Directive 90/270/
EEC on the use
of display screen equipment
Directive 89/654/EEC mini-
mum safety and health requi- rements for the workplace
Directive 98/24/EC on
risk related to chemical agents at work Directive 92/57/EEC on temporary or mobile construction sites
Directive
2006/42/EC on machinery Directive 2011/92/EU on Environmental Impact Assessments
Directive 89/656/EEC on use of Personal Protective Equipment
Directive 2009/104/ EC on use of work equipment
Regulation
1272/2008/ EC CLP Directive 2009/29/EC
on EU Emissions Trading Scheme
Directive 2010/75/EU on industrial emissions
Directive 2008/98/EC
Waste Framewrok Directive
Short list
Directive 2002/44/EC
on exposure of workers to risks from physical agents (vibration)
Directive 2004/37/EC on carcinogens and mutagens at work
Directive 90/269/EEC on manual handling of loads
Regulation
561/2006/EC on driving hours
Directive 2003/10/EC on
exposure of workers to risks
from physical agents (noise)
Directive 2001/95/ EC on general
product safety
Regulation 305/2011/ EU on construction products
Directive 89/391/EEC OSH Frame -
work
Directive 92/58/EEC on safety and/or
health signs at work
Directive 91/383/ EEC on fixed-
duration or
temporary
employment relationship
Directive 2003/88/
EC on working time
Directive 2013/35/ EU on exposure of
workers to risks from
physical agents (elec- tromagnetic fields)
Directive 1999/92/EC on risks from explo -
sive atmospheres
Directive 92/104/EEC
on mineral-extracting industries
Directive 2006/95/EC relating to electroni- cal equipment de -
signed for use within certain voltage limits
Directive 94/9/EC
on equipment for
potentially explosive atmospheres
Directive 2006/25/EC on exposure of workers to risks from physical
agents (artificial optical radiation)
Directive 2006/12/ EC on waste from
extractive industries Directive 2004/35/
EC on environmen- tal liability
Directive 2009/147/EC on birds
Directive 92/43/EEC on habitats
Directive 1999/31/EC on landfill waste
Directive 2012/19/EU
on WEEE
Directive 94/62/EC
on packaging and
packaging waste
Directive 2000/60/EC Water Framework Directive
Directive 2002/49/EC on environmental noise
Directive
2008/50/EC on ambient air quality
Regulation
1907/2006/EC REACH Directive 2012/18/EU on the control of major-accident
hazards involving dangerous substances (Seveso III)
Directive
2006/118/EC on groundwater Regulation
66/2010/EC on
Eco-label scheme
Directive 2011/65/
EU on restrictions of
hazardous substances Directive 2006/11/ EC on pollution cause by
dischargers Directive 2000/14/ EC on noise
emissions of
equipment for use outdoors
Directive 97/68/EC
on non-road mobile
machinery emissions
Intermediate list
Directive 2009/148/EC on exposure to
asbestos at work
Health and safety Environment
Legenda
Publiekrechtelijke regelgeving en betonconstructies 3 2016
12
Verordening
Bouwproducten (CPR) Aanbestedingsrichtlijn
EN
beproevingsnormen EN
productnormen EN
geharmoniseerde productnormen EN 1990-serie
Eurocodes EN
uitvoeringsnormen
Europese Unie
CEN
EBD
E TA
E OTA EN 12390
EN 13670
EN 1536
EN 206
EN 10080 EN 197-1
EN 1168
EN 1992-1-1
Bouwproducten Uitvoering
Ontwerp van constructies
Bouwproducten
met CE-markering Beoordeling bestaande
constructies
(afkeur en verbouw)
NEN
KOMO
BRL
product-
certicaat proces-
certicaat
Nederland NEN 3868
NEN 6008
NEN 8702
NEN
productnormen NB's bij
Eurocodes NEN 8700
NEN 8701
Nederlandse
Aanbestedingswet Woningwet
Bouwbesluit 2012 Regeling
Bouwbesluit 2012
Wet Algemene maatregel van bestuur
Ministeriële regeling
3 Schematische weergave onderlinge verhoudingen verschillende (regelgevings-)
documenten; dit schema is tot stand gekomen in samenwerking met Nico
Scholten en Simon Wijte
3
Toelichting op genoemde normen
1)
De in rode tekst aangegeven normnummers zijn voorbeelden van normen die in de
betreffende categorie horen. Het gaat om:
EN 197-1 Cement-deel 1: Samenstelling, specificaties en conformiteitscriteria
voor gewone cementsoorten
EN 206 Beton ? Specificatie, eigenschappen, vervaardiging en conformiteit
EN 1168 Vooraf vervaardigde betonproducten ? kanaalplaten
EN 1992-1-1 Eurocode 2: Ontwerp en berekening van betonconstructies - Deel 1-1:
Algemene regels en regels voor gebouwen
EN 1536 Uitvoering van bijzonder geotechnisch werk ? Boorpalen EN 10080
Staal voor het wapenen van beton ? lasbaar staal ? Algemeen
EN 12390 Beproeving van verhard beton
EN 13670 Het vervaardigen van betonconstructies
NEN 3868 Voorspanstaal
NEN 6008 Betonstaal
NEN 8702 Beoordeling van de constructieve veiligheid van een bestaand bouw-
werk bij verbouw en afkeuren ? Betonconstructies (in voorbereiding)
1) EN's zijn alleen met een nationaal voorvoegsel te koop, in Nederland is dat NEN-EN
thema
Publiekrechtelijke regelgeving en betonconstructies 3 2016
13
4
Plaatsen kanaalplaatvloer in nieuwe woningen
foto: BetonPlaza.nl
Het Bouwbesluit 2012 bevat de bouwtechnische voorschriften
voor bouwwerken. Die voorschriften handelen over nieuwbouw,
verbouw en het afkeuren van bouwwerken.
Het Besluit omgevingsrecht regelt onder andere de vergunnings-
vrije bouwwerken. Dat kunnen constructieve bouwwerken zijn
die zonder preventieve toets tot stand worden gebracht. Let
wel: de voorschriften van het Bouwbesluit 2012 zijn daarop
onverkort van kracht.
Het Arbeidsomstandighedenbesluit regelt het 'veilig werken'.
Dat geldt zowel voor de bouwfase en gebruiksfase (de gebruikers
van het bouwwerk) als voor de verbouw en sloopfase.
Ministeriële regelingen
In Nederland is een ministeriële regeling ? met als grondslag
een wet of een AMvB ? een door een minister vastgesteld
algemeen verbindend voorschrift. Bij ministeriële regelingen
die van belang zijn voor de constructeur kan worden gedacht
Nationale wetgeving
Bij nationale wetgeving moet onderscheid worden gemaakt
tussen wetten, algemene maatregelen van bestuur en ministeriële
regelingen.
Wetten
Bij wetten kan bijvoorbeeld worden gedacht aan de Aanbestedings -
wet 2012, de Woningwet, de Wet algemene bepalingen omgevings -
recht (Wabo) en de Arbeidsomstandighedenwet. Deze wetten
hebben alle hun eigen doelstelling die voor de bouw van belang is.
Algemene maatregelen van bestuur
Een algemene maatregel van bestuur (AMvB) is het uitvoerings-
besluit behorende bij een wet. Bij de algemene maatregelen van
bestuur kan worden gedacht aan onder meer het Bouwbesluit
2012, het Besluit omgevingsrecht en het Arbeidsomstandig-
hedenbesluit.
4
Publiekrechtelijke regelgeving en betonconstructies 3 2016
Publiekrechtelijke regelgeving en betonconstructies 3 2016 14
thema
tekstgedeelten die handelen over bruikbaarheidsgrenstoestanden
(SLS), zoals doorbuigingseisen, scheefstand enzovoort. Alleen
als in het contract Eurocodes integraal zijn aangewezen, zijn in
privaatrechtlijke zin ook de SLS-bepalingen op het werk van
toepassing.
Verder wordt in de normbladen onderscheid gemaakt tussen
normatieve bepalingen en informatieve bepalingen. Aan alles wat
informatief is kunnen geen rechten worden ontleend. Die passages
blijven bij het aantonen dat aan de ULS is voldaan buiten
beschouwing. Wanneer vervormingen van invloed zijn op de
respons en daarmee de sterkte van de bouwconstructie, moet
daarmee bij de sterkteberekening wel rekening worden gehouden.
Bij elk Eurocode-deel hoort een nationale bijlage. Daarin
moeten van toepassing zijnde waarden van NDP's (Nationally
Determined Parameters) en de status van informatieve bijlagen
in de Eurocode (informatief, normatief of niet van toepassing)
zijn beschreven. Tevens mogen in de nationale bijlagen niet-
strijdige, aanvullende regels ? ook wel aangeduid met de afkor -
ting NCCI (Non Conflicting Complementary Information) ?
worden opgenomen.
Naast bovenstaande zijn er ook andersoortige normbladen,
zoals normbladen waarnaar voornoemde normbladen verwijzen
(bijvoorbeeld NEN-EN 206, NEN-EN 10080). Vanuit het
Bouwbesluit 2012 wordt daar wat merkwaardig mee omgegaan.
Die verwijzingen blijven in de Regeling Bouwbesluit 2012
formeel buiten toepassing. In het kader van gelijkwaardigheid
worden deze andere normbladen echter integraal toegepast.
Andersoortige documenten
Naast wetgeving en normbladen wordt in de bouw ook
gebruikgemaakt van andersoortige documenten. Zo hanteert
aan de Regeling omgevingsrecht, horende bij het Besluit Omge-
vingsrecht, en de Regeling Bouwbesluit 2012.
De Regeling omgevingsrecht regelt onder meer wat de inhoud
van een onderbouwend rapport moet zijn.
De Regeling Bouwbesluit 2012 bevat nadere voorschriften over
de toepassing van normbladen waar het Bouwbesluit 2012 naar
verwijst. Tevens bevat het de duiding van de versies van de
normbladen die publiekrechtelijk moeten worden gehanteerd.
Normbladen
Normbladen, zowel Europese (CEN (NEN-EN)) als nationale
(NEN), zijn privaatrechtelijke documenten. De NEN-EN-
normbladen hebben publiekrechtelijke status als deze op grond
van Europese Verordeningen of op grond van nationale wetge-
ving zijn voorgeschreven. De zogeheten geharmoniseerde
productnormbladen (gekoppeld aan CE-markering) met hun
doorverwezen normbladen hebben publiekrechtelijke status op
grond van Europese Verordeningen (bijvoorbeeld de Verorde-
ning bouwproducten) of op grond van nationale wetgeving
waarin Europese richtlijnen zijn geïmplementeerd. Voorbeel-
den van geharmoniseerde normbladen zijn NEN-EN 13369
(prefab betonproducten algemeen) en NEN-EN 1168+A3
(kanaalplaten).
De niet-geharmoniseerde normbladen hebben publiekrechtelijke
status als de nationale wetgeving daarnaar verwijst. Een voorbeeld
daarvan is de NEN-EN1990-reeks normbladen (Eurocodes), die
via het Bouwbesluit 2012 worden aangewezen. Ook de norm-
bladen NEN 8700 en NEN 8701 zijn daarvan voorbeelden.
Opgemerkt moet worden dat het Bouwbesluit 2012 niet alle
delen van de normbladen aanwijst. Zo wordt in afdeling 2.1
van het Bouwbesluit 2012 alleen gesproken over het niet over
-
schrijden van een uiterste grenstoestand (ULS). Voor een
omgevingsvergunning voor het aspect bouwen gelden niet de
5
15
Rijkwaterstaat als opdrachtgever haar ROK. Dat mag zolang de
inhoud daarvan niet strijdig is met Europese voorschriften. Als
overheidsopdrachtgever mag namelijk Europese regelgeving
niet worden doorkruist.
In dit kader kan ook worden gedacht aan richtlijnen waarin
onderwerpen worden geregeld die nog niet in normbladen zijn
gevat, maar die de bouw wel nodig heeft. Die richtlijnen
kunnen publiekrechtelijk worden gebruikt als ze een correcte
toepassing zijn van het gelijkwaardigheidsbeginsel. Zo kunnen
CUR-Aanbevelingen een rol spelen als hieraan wordt voldaan.
Naast de CE-markeringen bestaan er in Nederland de KOMO-
kwaliteitsverklaringen (erkend en niet-erkend, zie ook het
artikel 'Productcertificatie of CE-markering?', elders in dit
nummer). Deze kunnen worden afgegeven op basis van een
Beoordelingsrichtlijn (BRL). Vanuit bepaalde beoordelings-
richtlijnen wordt weer verwezen naar uitvoeringsrichtlijnen
waarin voor specifieke activiteiten nadere uitwerkingen zijn
opgenomen. Een voorbeeld daarvan is URL 3201-3 ? Spuiten
van beton.
Beoordelingsrichtlijnen en KOMO-kwaliteitsverklaringen,
zowel erkende als niet-erkende, mogen sinds de komst van de
CPR alleen bestaan voor eigenschappen van producten waar-
voor CE-markering niet verplicht is ? die verplichting geldt als
het product onder de Europese Verordening bouwproducten
valt en er een geharmoniseerde norm van toepassing is ? of
waarvoor die mogelijkheid via de weg van Europese beoorde-
lingsdocumenten (EAD's) niet bestaat. Ook mag een KOMO-
certificaat niet naast een CE-markering worden geplaatst.
In het geval geen geharmoniseerd normblad beschikbaar of in
voorbereiding is, kan een producent met instemming van de
Europese Commissie toch ook een CE-markering op zijn
product verkrijgen. Dat is een vrijwillige route die niet leidt tot
verplichtingen van concurrenten. Zie daartoe www.eota.eu .
De openbare discussie omtrent erkende kwaliteitsverklaringen
(EKV) leert dat veel bestaande beoordelingsrichtlijnen onvol-
doende in lijn zijn met de Verordening bouwproducten en om
deze reden niet zouden mogen worden gehanteerd.
In tabel 1 op pagina 11 en in figuur 3 op pagina 12 is het voor -
gaande (niet-uitputtend) geïllustreerd.
Tot slot
Door de hoofdlijnen van de publiekrechtelijke bouwregelge-
ving te kennen, kan worden voorkomen dat onjuiste toepassing
aan de regelgeving wordt gegeven. Onjuiste toepassing kan
leiden tot forse claims, ook voor constructeurs. Met de op
handen zijnde Wet op de kwaliteitsborging voor het bouwen
wordt die kennisnoodzaak alleen maar groter.
?
5 Aanbrengen spuitbeton
Bouwwerk
Publiek
EU
(wetgeving) Aanbestedingsrichtlijn
Verordening Bouwproducten
Machinerichtlijn
NL
(wetgeving) Aanbestedingswet 2012
Woningwet
Bouwbesluit 2012
Regeling Bouwbesluit 2012
Warenwetbesluit machines
Arbowet
Arbobesluit
Constructie
Publiek
EU
(CEN) NEN-EN 1990
Eurocode 0: Grondslagen van het constructief ontwerp
NEN-EN 1991 Eurocode 1: Belastingen op constructies
NEN-EN 1992 Eurocode 2: Ontwerp en berekening beton constructies
NEN-EN 13670 Het vervaardigen van betonconstructies
NL
(NEN) NEN 8700
Beoordeling van de constructieve veiligheid van een
bestaand bouwwerk bij verbouw en afkeuren ? Grondslagen
NEN 3870 Tekeningen voor betonconstructies
Privaat
NLROK Richtlijnen Ontwerp Kunstwerken
CUR-Aanbevelingen
31 Nabehandeling en bescherming van beton
25 Korte ankers in beton; berekening en uitvoering
68/81 Vijzelen en schuiven. Constructieve eisen en bepalings methoden
103 Windtunnelonderzoek voor de bepaling van ontwerp-windbelastingen
117 Inspectie en advies kunstwerken
118 Specialistische instandhoudingstechnieken ? Repareren van beton
Bouwdeel
Publiek
EU NEN-EN 13369 Algemene bepalingen voor vooraf vervaardigde betonproducten
NEN-EN 1168 Vooraf vervaardigde betonproducten ? Kanaalplaatvloeren
NL
Privaat
NL EKV Erkende kwaliteitsverklaringen
CUR-Aanbevelingen
36 Ontwerpen, van elastisch ondersteunde betonvloeren en -verhardingen
77 Rekenregels voor ongewapende onderwaterbetonvloeren
86 Bollenplaatvloeren
95 Rekenkundige bepaling van de brandwerendheid van bouwdelen in
hogesterktebeton
99 Strokenvloeren
100 Schoon beton Criteria voor de specificatie en beoordeling van beton-
oppervlakken
104 Vloeren van kanaalplaten met geïntegreerde liggers
111 Staalvezelbeton bedrijfsvloeren op palen ? Dimensionering en uitvoering
114 Toezicht op de realisatie van paalfunderingen
Materiaal
Publiek
EU NEN-EN 197 Cement (vierdelig)
NEN-EN 1504 Beton bescherming en ?reparatie (meerdelig)
NL
Privaat
NEN-EN 196 Beproevingsmethoden voor cement
NEN-EN 206 Beton - Specificatie, eigenschappen, vervaardiging en
conformiteit
NEN 8005 Nederlandse invulling van NEN-EN 206 Beton
NEN-EN 12350 Beproeving van betonspecie (meerdelig)
NEN-EN 12930 Beproeving van verhad beton (meerdelig)
CUR-Aanbevelingen
39 Beton met grove lichte toeslagmaterialen
80 Beton met menggranulaten als grof toeslagmateriaal
93 Zelfverdichtend beton
97 Hogesterktebeton
Tabel 1 Schematisch, niet-uitputtend overzicht Europese en Nederlandse regelgeving
Publiekrechtelijke regelgeving en betonconstructies 3 2016
Reacties