De langste voorgespannen liggers die ooit ter wereld zijn geprefabriceerd, zijn in Groningen in 2014 gemonteerd. De enorme kokerliggers zijn 68 m lang en 240 ton zwaar. Ze vormen de overspanning van het hoofdveld van de nieuwe brug bij Zuidhorn in de N355. De grenzen met betrekking tot productie, transport en montage legden een aantal randvoorwaarden op voor het ontwerp.
12
1
68 m lange liggers in brug in N355 bij Zuidhorn
Record-
overspanning in prefab beton
Recordoverspanning in prefab beton 7 2015
13
De langste voorgespannen liggers die ooit ter
wereld zijn geprefabriceerd, zijn in Groningen
in 2014 gemonteerd. De enorme kokerliggers
zijn 68 m lang en 240 ton zwaar. Ze vormen de
overspanning van het hoofdveld van de nieuwe
brug bij Zuidhorn in de N355. De grenzen met
betrekking tot productie, transport en montage
legden een aantal randvoorwaarden op voor
het ontwerp.
Lange liggers in bruggen en viaducten maken tussensteunpunten
overbodig. Daarmee wordt de bouwtijd verkort en krijgen
wegverkeer en scheepvaart meer ruimte voor een vlotte door-
stroming. Dat geldt ook voor de nieuwe brug bij Zuidhorn over
het Van Starkenborghkanaal. Opstoppingen door de bestaande
hefbrug over het kanaal zijn dankzij de nieuwe brug verleden
tijd en het kanaal tussen Lemmer en Delfzijl wordt toegankelijk
voor grotere containerschepen.
Ontwerpoverwegingen
De brug is 152 m lang en bestaat uit twee eindoverspanningen
van 40 en 44 m en een hoofdoverspanning van 68 m. De voor -
keur om het brugdek uit te voeren met geprefabriceerde beton-
nen liggers bestond al vanaf het begin van het ontwerp. Echter
dergelijke overspanningen waren nog niet eerder gerealiseerd.
Daarom moest eerst de haalbaarheid van deze oplossing
worden aangetoond. Toen deze overspanning inderdaad moge-
lijk bleek, was het beschouwen van andere constructietypen
overbodig.
Veel alternatieve oplossingen voor de hoofdoverspanning
waren er niet, omdat tegen de op dat moment geldende grenzen
van productiehal, transport en montage werd aangelopen. Bij
het ontwikkelen van varianten lag dan ook de nadruk op de
inpassing van het randdetail (fig. 2) en het ontwerp van de
eindoverspanningen.
De varianten zijn beoordeeld op haalbaarheid, robuustheid,
esthetica en prijs. De variant met het geïntegreerde randelement
1 Inhijsen van de liggers van de nieuwe brug
in de N355 bij Zuidhorn
foto: Alex Wiersma
ing. Pieter de Boer
Ingenieursbureau Mozes en De Boer
ing. Maurice Schroer MSEng
Witteveen+Bos Raadgevende ingenieurs
Recordoverspanning in prefab beton 7 2015
14
Figuur
3:
Dwarsdoorsnede
hoofdoverspanning
Figuur
7:
Dwarsdoorsnede
eindoverspanningen
4*1638=6553 1619 759
1559
11310
1619 759
5*1638=8192 1559
zijde, ter plaatse van de rand van de brug, bevindt zich echter
een afschuining. De voegen tussen de liggers zijn 0,158 m
1,
waardoor de totale breedte van het dek 11,31 m
1 is.
De liggers zijn zogenoemde voorgespannen kokerliggers. Het
holle, kokervormige deel, wordt gecreëerd met behulp van
gerecyclede EPS-blokken. Uit berekeningen is gebleken dat er
122 stuks 7-draadsstrengen Ø15,7 zijn benodigd, waarvan er
106 in de onderflens moeten worden geplaatst (fig. 5a en b).
Daarvoor is het nodig de strengen in vier lagen aan te brengen.
Dit resulteert in een dikte van de flens van 265 mm. Er moet
immers rekening worden gehouden met de dekking aan de
binnen- en buitenzijde van de balk en met de beugels. Ook moet
er voldoende ruimte tussen de strengen zijn. In beide lijven
worden acht strengen toegepast die op circa een derde en twee
derde van de lengte worden 'neergehouden' met neerhoudpun -
ten. Op deze plaatsen zijn dwarsschotten toegepast (fig. 4).
Het maximale hijsgewicht was gelimiteerd. Daarom mochten
de lijven en de bovenflens niet te dik worden. De bovenflens is
240 mm
1 dik en de lijven hebben een breedte van 145 mm 1. De
kokerbalken hebben verder ter plaatse van de balkeinden een
massief deel met een lengte van 2,5 m
1.
Om de liggers in verband met de krappe dimensies toch
voldoende sterk te maken, is gekozen voor betonsterkteklasse
C90/105. De voorspanstrengen worden elk aangespannen met
210 kN. De totale aanspankracht is dus maar liefst 25 620 kN.
in de randligger (rechtsboven in fig. 2) scoorde het best en is
verder uitgewerkt. Tevens is een afweging gemaakt over de toe
te passen voegovergangen.
Engineering hoofdoverspanning
De hoofdoverspanning, het middelste veld, heeft een overspan
-
ning van 68 m
1. Voor de liggers is een hoogte bepaald van
2,2 m
1. De dwarsdoorsnede van deze overspanning bestaat uit
vijf tussenliggers en twee randliggers (fig. 3). De tussenliggers
hebben een bodembreedte van 1,48 m
1 en zijn rechthoekig van
vorm. De beide randliggers hebben dezelfde breedte. Aan één
3
759 759 1619 1619
1559 1559
11 310
4 × 1638 = 6553
5 × 1638 = 8192
2 Varianten brugrand en eindoverspanning
3 Dwarsdoorsnede hoofdoverspanning
2
300
300300
300 300
250250
250 250
2358
2200
1900
2200
1900
2200
1900
2200
1950
2200
1950 1900
1650 1900
1650
Recordoverspanning in prefab beton 7 2015
15
4 De strengen in de lijven van de kokerliggers van de hoofdoverspanning worden
neergehouden met 'neerhouders'; op deze punten zijn dwarsschotten toegepast
5 In de kokerliggers van de eindoverspanning zijn 122 7-draadsstrengen toegepast,
waarvan er 106 in de onderflens moeten worden geplaatst
6 De voegen zijn over de bovenste 300 mm gevuld met een mortel, door een
(verloren) bekistingsplaatje tussen de liggers aan te brengen
Voor deze hoge voorspanbelasting was een aanspansterkte van
het beton gelijkwaardig aan C50/60 nodig.
Om ervoor te zorgen dat de liggers in de eindfase samenwerken
om de belasting te spreiden en daardoor verkeersbelasting
gezamenlijk dragen, worden ze in dwarsrichting nagespannen.
Daarvoor zijn de voegen over de bovenste 300 mm gevuld met
een mortel, door een (verloren) bekistingsplaatje tussen de
liggers aan te brengen (fig. 6). Als de voegen voldoende zijn
verhard, worden voorspankabels, in dit geval kabels met zeven
Ø15,7 strengen h.o.h. 1,2 m
1, door de bovenflenzen en voegen
aangebracht en gespannen.
Voor de liggers is bij deze overspanning het eigengewicht de
voornaamste belasting. Zij vormt 62% van de belasting die met
voorspanbelasting moet worden opgenomen. De overige
rustende (16%) en mobiele belasting (22%) zijn ten opzichte
van normale dekken minder overheersend. Tijdens het trans-
port en montage op de bouwplaats levert het eigengewicht nog
een bijzonder belastinggeval op, doordat er sprake is van een
overstek (vanwege de tijdelijke oplegging) van 5 m
1.
Engineering eindoverspanningen
De eindoverspanningen zijn met 40 en 44 m 1 een stuk minder
lang dan de hoofdoverspanning. Doordat de constructiehoogte
wel gelijk is aan die van de hoofdoverspanning, namelijk 2,2 m
1,
hebben deze liggers veel reserve. Daarom zijn slechts vier liggers
voldoende ten opzichte van zeven van het middendeel (fig. 7).
Er is gekozen voor 1,9 m
1 hoge kokerbalken met een druklaag
van gewapend beton en met een dikte van 0,30 m¹. Deze druk-
laag overbrugt hierdoor van ligger naar ligger circa 1,8 m
1 en
bevat voldoende sterkte en stijfheid, waardoor het toepassen
van dwarsvoorspanning niet noodzakelijk is. Om het beton te
kunnen storten, zijn tussen de liggers betonnen bekistingspla-
ten van 100 mm¹ dik aangebracht die door middel van stalen
'handjes' op de kokerbalken zijn gelegd.
4
6
5b 5c
dwarsvoorspanning
bekisting
voeg vullen metmortel C30/37
Recordoverspanning in prefab beton 7 2015
16
Figuur
3:
Dwarsdoorsnede
hoofdoverspanning
Figuur
7:
Dwarsdoorsnede
eindoverspanningen
4*1638=6553 1619 759
1559
11310
1619 759
5*1638=8192 1559
Tabel 1 Overzicht geprognosticeerde steunpuntszakkingen
as 1 as 2 as 3as 4
steunpuntszetting installatie voeg tot oplevering brug 0 mm0 mm41 mm 12 mm
restzetting na oplevering brug 34 mm46 mm 36 mm50 mm
totaal 34 mm46 mm 77 mm62 mm
70 % 70 % 130%
zetting t.b.v. buigslappe voeg as 2 24 mm32 mm100 mm
130 % 70 %70 %
zetting t.b.v. buigslappe voeg as 3 60 mm54 mm43 mm
7 Dwarsdoorsnede eindoverspanning
8 Wapening in liggers van eindoverspanning met oplegdetail
van bekistingsplaten
9 Transport van de brugliggers over het water
10 In liggers is ruimte gehouden voor de dwarsvoorspanning
Voor deze balken zijn 91 voorspanstrengen nodig, waarvan
81 in de onderflens. Dit kan in drie lagen worden aangebracht
(fig. 8 ). De benodigde dikte bedraagt hierdoor 220 mm
1. De
bovenflens is met 180 mm relatief dun, omdat de druklaag de
functie van betondrukzone op zich neemt in de eindfase.
Vanwege de dwarskracht in combinatie met torsie in deze
liggers, zijn de lijven dikker dan in de middenoverspanning:
180 mm
1. Door de grote, werkende breedte per ligger van bijna
3,3 m
1 en het extra gewicht van de druklaag verdeeld over liggers,
zijn de dwarskrachten en reactiekrachten per ligger bijna net zo
groot als die bij de middenoverspanning. Dit ondanks de klei-
nere overspanning. Ook de oplegblokken onder deze liggers zijn
iets groter dan die onder de liggers van de hoofdoverspanning,
omdat de totale belasting wordt verdeeld over minder opleg-
blokken. Bovendien moeten verschilverplaatsingen bij opleggin-
gen ter plaatse van de landhoofden worden opgenomen.
Engineering voegen
Om onderhoudskosten en geluidsoverlast tot een minimum te
beperken, zijn alleen bij de landhoofden rubberen expansievoe-
gen toegepast. Ter plaatse van de pijlers zijn buigslappe voegen
toegepast. De buigslappe voegen zorgen er bovendien voor dat
de horizontaalkrachten gelijkmatig worden verdeeld over de
steunpunten. Dit was noodzakelijk in verband met de verdeling
van de remkrachten over de onderbouw en het beperkte draag-
vermogen van de ondergrond.
De drie dekken zijn door middel van zogenoemde buigslappe
voegen met elkaar verbonden (fig. 12). In het algemeen worden
deze voegen gewapend met twee lagen Ø12-75, zoals Rijkswa-
terstaat dat in haar standaarddetail voorschrijft. Daarbij gelden
restricties aan onder andere de verhouding tussen de overspan -
ningen. Deze mogen niet meer dan 20% van elkaar afwijken.
Omdat de overspanningen bij deze brug hier niet aan voldoen,
7
8
775 3242 3242 3277
3277 3277 3278 3278
11 310
775
Recordoverspanning in prefab beton 7 2015
17
Op de EEM-modellen zijn de belastingen geplaatst die aanwezig
zijn als alle liggers samenwerken, ten gevolge van de dwarsvoor-
spanning (hoofdoverspanning) of ten gevolge van de druklaag
(eindoverspanning). De uitgangspunten bij de belastingen zijn:
- ontwerplevensduur van honderd jaar, gevolgklasse CC2;
- de rustende belasting bestaat uit asfalt en schampstroken en
randbelastingen ten gevolge van een leuning, sierrand en
geleiderail;
- de rijbaanbreedte is 8,51 m waardoor twee rijstroken kunnen
worden belast door tandemlaststelsels. De alfa-factoren zijn
allen 1,0;
- voor vermoeiing geldt categorie 2 voor autowegen, ofwel een
aantal van 0,5 ? 10
6 vrachtwagens op de maatgevende
rijstrook per jaar;
- de middenoverspanning van de brug kan verder nog worden
aangevaren. Dit is geschematiseerd als een last van 1000 kN,
werkend op een vlak van 0,25 × 3,0 m
2.
Met deze belastingen zijn de momenten, dwarskrachten en
torsiemomenten voor de liggers bepaald. Samen met de krachten
zijn de buigslappe voegen ontworpen volgens het artikel in
Cement
2002/2 . Daarbij zijn de toetsen aangepast op de regels
volgens de Eurocode en de specifieke belastingen en verplaat-
singen.
Naast verkeer- en rembelasting, vormen de opgelegde vervor -
mingen een belangrijke belasting voor het ontwerp van de voeg.
Zij worden vooral veroorzaakt door de invloed van krimp, kruip
en temperatuur over een lengte van 152 m en door de verschil-
lende hoekverdraaiingen. Bijzondere hoekverdraaiingen worden
bij deze brug veroorzaakt door de grote zettingen waarmee de
steunpunten te maken hebben. De wijze van funderen resul-
teerde in een ontwerp waarbij rekening gehouden moet worden
met zakkingen, zoals tabel 1 laat zien. Op de gegeven zettingen
geldt een tolerantie van circa 30%. De wapening in de buigslappe
voeg is onder andere gecontroleerd op deze hoekverdraaiingen.
De gegeven Ø12-75 voldoet daarbij net.
Berekeningswijze project
Bij de berekening van het project zijn de hoofdoverspanning en
de grootste van de twee eindoverspanningen beschouwd. Beide
dekken zijn geschematiseerd als orthotrope platen, waarna ze
met behulp van een EEM-programma zijn doorgerekend. Bij
het vaststellen van de parameters voor de orthotropie zijn de
stijfheden en torsiestijfheden in langs- en dwarsrichting beno-
digd en tevens het deel van de oppervlakte van de doorsneden
die van belang zijn voor de dwarskracht.
Meer lezen over het project
Dit artikel is het laatste artikel in een reeks van drie over de
omlegging van de N355. In het eerste artikel, verschenen in
Cement 2015/5, is aandacht besteed aan projectspecifieke
uitgangspunten, aanbestedings- en contractvorm. Het tweede
artikel uit hetzelfde nummer ging in op het totale ontwerp van
de brug. Dit derde artikel gaat in op het ontwerp van het
prefab betonnen brugdek. De artikelen zijn te raadplegen op
www.cementonline.nl.
In Betoniek Vakblad 2015/3 is een artikel verschenen over de
productie, het transport en de montage van de liggers.
Dit artikel kunt u vinden op www.betoniek.nl.
10
Recordoverspanning in prefab beton 7 2015
18
uit de voorspanning, het eigengewicht van de ligger en van de
voeg of druklaag, zijn de balken hierop gedimensioneerd. Met
behulp van de dwarsmomenten uit de EEM-modellen is de
dwarsvoorspanning of de wapening in de druklaag berekend.
De reactiekrachten uit de modellen zijn gebruikt voor bepaling
van de oplegblokken. In figuur 13 is ter illustratie een beeld te
zien van de langsmomenten door de mobiele belasting op de
hoofdoverspanning.
Denkwerk
Ontwerp van het brugdek met de langste geprefabriceerde
betonnen liggers in de wereld in combinatie met een gecompli-
ceerde onderbouw, maakte van dit project een grote uitdaging
waar alle betrokken partijen succesvol op terugkijken. De brug
is 15 september 2014 opengesteld voor verkeer. Menig passant
zal niet beseffen hoe bijzonder de brug eigenlijk is en hoeveel
denkwerk er aan ten grondslag heeft gelegen. Niet voor niets is
de brug genomineerd voor de Betonprijs 2015 in de categorie
Constructief ontwerp.
?
?
PROJECTGEGEVENS
project Brug over het Van Starkenborghkanaal in N355
opdrachtgever Provincie Groningen
opdrachtnemer GMB
definitief ontwerp Witteveen+Bos Raadgevende
ingenieurs
engineering brugliggers Ingenieursbureau Mozes
en de Boer
productie brugliggers Haitsma Beton B.V.
oplevering najaar 2014
11 De brug over het Van Starkenborghkanaal na oplevering
12 Buigslappe voeg met wapening volgens standaarddetail RWS
13 Verloop langsmomenten t.g.v. mobiele belasting op de hoofdoverspanning
11
12
13
mx [kNm/m]
3532,65
3000,00
2700,00
2400,00
2100,00
1800,00
1500,00
1200,00900,00
600,00
300,00
-152,10
polystyreenstrook
watervast triplex
2 x Ø12-75 uit het element
2 x Ø12-75 uit het element 2 x Ø12-75 lang 750 mm bij leggen
2 Ø12 levering derden over
de lengte van de buigslappe voeg
375
800
50 375
2
30
160130
3
Recordoverspanning in prefab beton 7 2015
Artikelenserie
Over de nieuwe brug bij Zuidhorn en het project Omlegging N355 wordt in drie Cement-artikelen aandacht besteed. Het eerste artikel is een inleiding, het tweede gaat in op de fundering en de onderbouw en in het derde artikel wordt nader ingegaan op het brugdek. Ook verschijnt er een Betoniek-artikel over de productie en logistiek van 68 m lange liggers.
Reacties