Door staalprofielen in beton in te storten kunnen de dimensies van kolommen en balken worden beperkt. De kosten hiervan zijn echter zo hoog dat dit maar beperkt wordt toegepast. Toch zien we in bijzondere situaties steeds vaker grote hoeveelheden staal in de bekisting verdwijnen alsof het niets kost. Van verkwisting is desondanks geen sprake: deze massieve staalconstructies zijn het resultaat van een zorgvuldige afweging.
thema
Staal in beton
6 2 0 10
8
thema
Staal in beton
Door staalprofielen in beton in te storten kunnen de dimensies van kolommen en
balken worden beperkt. De kosten hiervan zijn echter zo hoog dat dit maar beperkt
wordt toegepast. Toch zien we in bijzondere situaties steeds vaker grote hoeveelhe -
den staal in de bekisting verdwijnen alsof het niets kost. Van verkwisting is deson-
danks geen sprake: deze massieve staalconstructies zijn het resultaat van een zorg-
vuldige afweging.
1
Grenzen van het constructief en economisch haalbare
kunnen verder worden opgerekt
Staal in beton6 2 0 10
9
50 75 50 75
88
25 2525 25
as
as 300 100 100
3026
265
188
2630
300 lassen a=8 lijf 320x16 enzen 150x40 samengesteld proel S355
1x schot 320x67x16
kolom 200x200x8 S355
voetplaat 300x200x10
vulplaat 300x200x304x opgelaste draadeinden M16
3x schot 188x90x10
aan weerszijde HE 220M
1x schot 164x67x16
258
strip 150x15 L=550
aan weerszijde HE 220M
10 855585 10
las a=15
64780+
64480+
64215+
1 Bij het project de'2e Katendrechtse Haven'
(DKV architecten) is de grote uitkraging
mogelijk gemaakt dankzij ingestorte stalen
profielen
foto: Rob 't Hart 2 Stalen liggers in de vloer maken de sprong
in de gevel van 'De Boulevard' mogelijk
Het is nog niet zo lang geleden dat in de bouw B35 als een
afwijkend hoge betonsterkteklasse werd gezien. Nu krijg je deze
betonsterkte al wanneer je C20/25 bestelt en vinden we in het
werk storten met C50/60 heel normaal. Staalconstructies zijn
ook vaker in een hogere staalkwaliteit en de zeer zware
HD-profielen zijn geen uitzondering meer.
Bij het constructief ontwerpen in beton en staal is er dus steeds
meer mogelijk. Wanneer beide materialen worden gecombi-
neerd kunnen de grenzen van het constructief en economisch
haalbare nog verder worden opgerekt.
Beperking dimensies
In de eerste helft van de 20e eeuw stond de architectuur
vooral in het teken van functionaliteit, ook wel het Nieuwe
Bouwen genoemd. Tegenwoordig komen we die functionali-
teit nog steeds tegen, maar architecten nemen steeds vaker de
vrijheid om de wetten der natuur te tarten. In toenemende
mate wordt er bij het ontwerp gebruikgemaakt van grote
uitkragingen, vides en verspringende gevels. Er ontstaan
hierdoor niet alleen interessante bouwwerken, maar tevens
de nodige uitdagingen voor constructeurs. Deze uitdagingen
liggen vooral in het feit dat er diverse randvoorwaarden zijn
opgelegd om de vraagstukken op te lossen. Uiteindelijk is
alles terug te leiden tot een kostentechnische overweging,
maar in eerste instantie kan de randvoorwaarde zijn om het
probleem binnen de standaard afmetingen en bouwmetho-
diek op te lossen.
Een project waarbij er door een beperking in de dimensies
uiteindelijk voor is gekozen forse staalprofielen in te storten, is
'De Boulevard' in Enschede (foto 3). Het ontwerp kenmerkt zich
onder meer door een subtiel verspringende gevel, wat vraagt om
een overdrachtsconstructie. Wanneer dit alleen maar in beton
zou worden opgelost, zou dit voor de woningen een ernstige
belemmering in de vrije hoogte opleveren. Het aanpassen van de
verdiepingshoogte op slechts enkele niveaus, was niet alleen qua
beeldvorming ongewenst, ook zouden indirect kosten ontstaan
die niet opwegen tegen het gebruik van staal. De plaatselijk
grotere verdiepingshoogte zou maatgevend zijn voor de afmetin-
gen van het vluchttrappenhuis. Uiteindelijk zijn in de vloeren in
verband met de dwarskracht versterkte HE220M-profielen
toegepast (fig. 2). Ter plaatse van de raamsparingen van de gevel
worden deze vervolgens weer opgevangen door samengestelde ir. Erik Middelkoop en
ir. Jeroen Luttmer
Corsmit Raadgevend Ingenieurs BV
3 Het ontwerp van 'De Boulevard' in Enschede
kenmerkt zich onder meer door een subtiel
verspringende gevel, wat vraagt om een
overdrachtsconstructie
bron: KOW
2
3
thema
Staal in beton
6 2 0 10
10
KA
4Ø25
1 hspØ20 5 hspØ20
4 hspØ25
4Ø25
1 hspØ20
plaat 600x2000x40
2x2Ø20
2x4Ø25
2x2Ø16/20
2x4Ø20/25
bglØ10-150
2x2Ø20
2x4Ø25 2x2Ø16/20
2x4Ø20/25 bglØ10-150
bglØ12-1504Ø20/25 4Ø20/25
5x2Ø16/20
4Ø25 4Ø25
5x2Ø20
600
knoop 1A
kolomwap.
12Ø20/25
bglØ10-100
bglØ12-100
bglØ10-100
v1
kolomstekken
12Ø20/25
L
v1
L
v2
L
v2
L
v1
L
v1
L
4
Door in New Babylon twee 40 mm dikke stalen platen toe te passen met aan weerszij-
den aangelaste stekken, kon het aantal elkaar kruisende staven worden gereduceerd
5 Het detail in New Babylon kreeg de naam stekelvarken
6 Stabiliteitswanden in kantoorgebouw AB van 'New Babylon' zijn grotendeels open-
gehouden en voorzien van driehoekige raamsparingen. Ter hoogte van de verdie -
pingen ontstond een kruispunt van een kolom met vier diagonalen en twee balken
net op een andere manier wordt aangebracht dan we graag
zouden willen? Conflicten door een grote hoeveelheid wapening,
sparingen en instortvoorzieningen, zijn vaak de oorzaak hiervan.
Om dergelijke uitvoeringsproblemen te kunnen oplossen wordt
steeds vaker gekozen voor het instorten van stalen (samenge-
stelde) profielen. Deze profielen worden in de fabriek vaak al
voorzien van aangelaste stekken. Een groot voordeel hiervan is
dat de complexiteit van de knoop wordt verlegd van de bouw
naar de werkplaats. De lassen kunnen hierbij onder geconditio-
neerde omstandigheden worden aangebracht. Een ander, en
wellicht nog belangrijker voordeel, is dat de bouwtijd kan
worden verkort, waardoor bijvoorbeeld een bepaalde cyclustijd
van het tunnelproces kan worden gehaald. Op deze manier
kunnen de kosten van de ingestorte staalconstructies snel
worden terugverdiend.
Een mooi voorbeeld van een dergelijke oplossing zijn twee op
elkaar aansluitende stabiliteitswanden van één van de twee
kantoorgebouwen bij het project New Babylon te Den Haag
Centraal. Deze stabiliteitswanden zijn grotendeels opengehou-
den en voorzien van driehoekige raamsparingen. Deze twee als
vakwerken opgebouwde wanden vormen een 'L' om stabiliteit
in twee richtingen te voorzien. Het 'probleem' zat hierin dat ter
hoogte van de verdiepingen een kruispunt ontstond van een
kolom met vier diagonalen en twee balken (foto 6). Het traditi-
oneel uitwapenen van een dergelijke knoop zou een ware
nachtmerrie zijn: niet alleen het bepalen van de ligging van de
staven, maar ook het aanbrengen ervan zou voor de vlechter
een ware puzzel betekenen.
Door in dit geval te kiezen voor twee 40 mm dikke stalen
platen met aan weerszijden aangelaste stekken, kon het aantal
elkaar kruisende staven worden gereduceerd (fig. 4). Tevens
kon worden voorkomen dat in het knooppunt diagonale wape-
ning zou moeten worden aangebracht, door deze ter plaatse
van de ingestorte staalplaat af te buigen naar een horizontaal
vlak. De hierdoor ontstane verticale componenten van de trek-/
drukkrachten worden via de staalplaat verdeeld over de aange-
laste stekken. Dit geprefabriceerde brok wapening kreeg al snel
de bijnaam 'stekelvarken' en met een gewicht van ruim 800 kg
was het een aardige uitdaging om dit geheel op de juiste positie
in de bekisting te 'hangen' (foto 5). Uiteindelijk bleek met deze
oplossing de constructie dermate snel te kunnen worden opge-
trokken, dat er zelfs moest worden gekeken of de stabiliteits-
wand een verdieping extra zelfstandig vrij kon staan.
profielen met maar liefst 40 mm dikke flenzen. De kosten voor
dergelijke profielen zijn uiteraard fors, maar wanneer naar de
totale bouwkosten, de winst in bouwtijd en exploitatieopbreng-
sten wordt gekeken, dan is dit een aanzienlijk gunstigere oplos-
sing dan een volledig betonnen constructie. Uitvoeringsproblemen wapening
In megaconstructies zien we tegenwoordig steeds vaker
complexe betonconstructies waarbij verschillende constructieve
betonelementen in één punt samenkomen. Deze elementen
kunnen bijvoorbeeld diagonalen, balken en kolommen zijn die
elkaar snijden. De elementen zelf hoeven wapeningstechnisch
gezien geen probleem te zijn, maar wanneer de wapening van
deze elementen samenkomt, ontstaat er een uitdaging. Niet
alleen moet er worden voldaan aan de eisen voor detaillering - er
moet nog voldoende beton tussen de wapening kunnen worden
aangebracht -, maar het moet tevens nog mogelijk zijn de wape-
ning op een praktische wijze te vlechten. Zijn we als construc-
teurs allemaal niet situaties tegengekomen waarbij de wapening
4
Staal in beton6 2 0 10
11
Krachtsinleiding
Voor de Nederlandse bouwmarkt geldt nog steeds dat het
construeren met dragende betonnen wanden vaak de goedkoop-
ste manier van bouwen is. De draagfunctie wordt gecombineerd
met de stabiliteitsfunctie. Woongebouwen worden vanwege de
benodigde woningscheidende wanden vrijwel uitsluitend met
betonnen wanden gerealiseerd.
Grote multifunctionele complexen bestaan dikwijls voor een
groot deel uit woningen. In de onderste bouwlagen bevinden
zich echter vaak andere functies, waar wanden niet gewenst zijn.
Op de eerste schetsen worden de massieve bouwvolumes
zwevend afgebeeld, wat later door de constructeur wordt
vertaald in stalen kolommen en grote uitkragingen. De betonnen
wanden krijgen hierdoor nog een extra functie: als een ligger
moeten de belastingen naar de kolommen worden gebracht.
Het kritische onderdeel in zo'n constructie is de aansluiting van
het beton op de staalconstructie. Zonder nadere voorzieningen
zouden hier extreem hoge betonspanningen optreden. Zoals
dat bij stalen kolommen gebruikelijk is kan dit worden opgelost
door het toepassen van grote kopplaten. Afhankelijk van de
grootte van de kracht kan dit echter betekenen dat er enorme
5
6
thema
Staal in beton
6 2 0 10
12
5x 2Ø40 I=900mm 5x 2Ø40 I=900mm2x 1Ø40 I=900mm
2x 3Ø40 I=1200mm
2x 3Ø40 I=1200mm
3x HE300M+ 2x Ø12-150 l=400mm
4x HE24M+
2x4 staalplaat t=25mm
2719
1394 1325
830
415
63.000
50.678
53.180
415
275 275
70 70
100
200
70
70 765
100
20
220 785
70 60
125
400
275
200
200
60
30
120
120 80
80
30
100
220
200
785
765 70
100
20 70
70
564
495 B
830
1059
1059
11550+11550+
1600
800
800
440
440
360
6Ø12-150
l=310mm lasplaat
190x100 t=25
2x lasplaat
190x100 t=25
aangieten met
gietmortel k70 aangieten met
gietmortel k70
3xHE300M
360
3Ø40 I=1200mm
2x Ø12-150 I=400mm
3Ø40 I=1200mm
2 x HE240M
2x2 staalplaat t=25mm
3000
140 140
HD 400x818
lijf t=80
100
75
75
250
1010 1010
2x schot t=100
verankeringslengte aan
te lassen stekken = 1500
2x 4Ø32 l=1300 2x 3Ø25
c=90 l=600
2x t=100
ensen
2x 3Ø32 l=1300
2x 4Ø32
c=90
l=800
2x 5Ø32 c=90 l=4000
350 350
350
200
450
2x 8Ø32 mech. doorgekoppeld c=90 l=3000
730
2x 3Ø32
c=90 l=2100
2x 4Ø32 c=90
l=800
HE 340A tijdelijke hulpconstructie2x HE 800B tijdelijke hulpconstructie
25925+
7 Aansluitdetail in ' The Red Apple' tussen stalen HD-kolom en betonconstructie
8 Door bij het project '2e Katendrechtse Haven' drie stalen HE300M-profielen in te
storten kon de wand voldoende worden verstijfd
9 Bij het in aanbouw zijnde project 'De Rotterdam' wordt de combinatie van staal en
beton veelvuldig gebruikt
bron: OMA 10 Bij het project ' The Red Apple' konden verdeelblokken worden voorkomen door de
stalen spreidingsconstructie in het beton op te nemen
verdeelblokken moeten worden toegepast, die ten koste gaan
van de vrije ruimte. Dit kan echter worden voorkomen door
deze stalen spreidingsconstructie in het beton op te nemen,
zoals dat ook is gedaan bij het project 'Red Apple' te Rotterdam
(fig. 7, foto 10). Ook bij het project 'De 2e Katendrechtse Haven'
te Rotterdam zijn grote stalen profielen ingestort, maar dit werd
ingegeven door een heel andere reden. Kenmerkend aan dit
ontwerp is de grote uitkraging met zeventien bovengelegen
verdiepingen (foto 1). In de 'oksel' van een dergelijke uitkraging
treden grote drukspanningen op, die gepaard gaan met verkor -
ting van het beton. De combinatie van een grote uitkraging met
een relatief hoge dragende wand zou in dit geval in een te grote
doorbuiging resulteren. Door drie stalen HE300M-profielen in
te storten kon in dit geval de wand voldoende worden verstijfd
(fig. 8). Bijkomend voordeel is dat het tijdsafhankelijke deel van
de doorbuiging aanzienlijk wordt gereduceerd, waardoor de
benodigde zeeg nauwkeuriger kon worden berekend.
In beide gevallen worden stalen platen met aangelaste stekken
toegepast, waardoor de krachten op een geleidelijke manier in
het beton worden overgebracht. De vorm van de spreidingcon-
structie heeft een relatie met de richting van de krachten in de
wand. Bij het project 2e Katendrechtse Haven werd de vorm
beïnvloed door een raamsparing en staat de bovenflens niet
loodrecht op de drukkrachten in de wand. De schuifspanning
die hierdoor in het aansluitvlak ontstaat, wordt opgenomen
door stalen platen op de flens te lassen.
7
8
Staal in beton6 2 0 10
13
9
10
Berekening
In de normen staan geen rekenregels die zijn bedoeld voor de
beschreven situaties. Dat is niet vreemd: de normen volgen de
praktijk. Voor de constructeur betekent dit wel een extra
verantwoordelijkheid. Het betreffen namelijk cruciale onderde-
len van de constructie. Deze combinatie maakt dat de construc-
teur hier niet kan gaan experimenteren, maar moet kiezen voor
een degelijke oplossing.
De degelijkheid begint met het op een inzichtelijke wijze constru-
eren, zodat het krachtenverloop ook duidelijk te volgen is. Het
gebruik van computermodellen is vaak niet nodig en er moet
worden getracht de benodigde afmetingen handmatig te bepalen.
Hierdoor is het ook voor derden gemakkelijker dergelijke onder-
delen te controleren (ontbreken van een 'black box').
Het is aan de constructeur de taak om tijdens het ontwerp zorg-
vuldig de afweging te maken of het loont staal in beton toe te
passen dan wel de constructieafmetingen te vergroten. De steeds
uitdagendere ontwerpen vragen om een grotere synthese van staal
en beton. Op deze manier kunnen we nog hogere en complexere
constructies realiseren, die ook nog financieel haalbaar zijn.
?
Reacties