Door staalprofielen in beton in te storten kunnen de dimensies van kolommen en balken worden beperkt. De kosten hiervan zijn echter zo hoog dat dit maar beperkt wordt toegepast. Toch zien we in bijzondere situaties steeds vaker grote hoeveelheden staal in de bekisting verdwijnen alsof het niets kost. Van verkwisting is desondanks geen sprake: deze massieve staalconstructies zijn het resultaat van een zorgvuldige afweging.              
                
             
                              
                                          
                        
                       
                                      
                      thema	
Staal in beton
6  2 0 10
8	
thema	
Staal in beton	
Door staalprofielen in beton in te storten kunnen de dimensies van kolommen en 
balken worden beperkt. De kosten hiervan zijn echter zo hoog dat dit maar beperkt 
wordt toegepast. Toch zien we in bijzondere situaties steeds vaker grote hoeveelhe -
den staal in de bekisting verdwijnen alsof het niets kost. Van verkwisting is deson-
danks geen sprake: deze massieve staalconstructies zijn het resultaat van een zorg-
vuldige afweging. 	
1	
Grenzen van het constructief en economisch haalbare 
kunnen verder worden opgerekt
Staal in beton6 2 0 10
9	
50	75	50	75
88	
25	2525	25	
as
as	300	100	100	
3026
265
188
2630
300	lassen a=8 lijf 320x16 enzen 150x40 samengesteld proel S355
1x schot 320x67x16
kolom 200x200x8 S355
voetplaat 300x200x10
vulplaat 300x200x304x opgelaste draadeinden M16
3x schot 188x90x10
aan weerszijde HE 220M
1x schot 164x67x16	
258	
strip 150x15 L=550
aan weerszijde HE 220M	
10	855585	10	
las a=15	
64780+
64480+
64215+	
1  Bij het project de'2e Katendrechtse Haven' 
(DKV architecten) is de grote uitkraging 
mogelijk gemaakt dankzij ingestorte stalen 
profielen 	
foto: Rob 't Hart	2 Stalen liggers in de vloer maken de sprong 
in de gevel van 'De Boulevard' mogelijk	
Het is nog niet zo lang geleden dat in de bouw B35 als een 
afwijkend hoge betonsterkteklasse werd gezien. Nu krijg je deze 
betonsterkte al wanneer je C20/25 bestelt en vinden we in het 
werk storten met C50/60 heel normaal. Staalconstructies zijn 
ook vaker in een hogere staalkwaliteit en de zeer zware 
HD-profielen zijn geen uitzondering meer.
Bij het constructief ontwerpen in beton en staal is er dus steeds 
meer mogelijk. Wanneer beide materialen worden gecombi-
neerd kunnen de grenzen van het constructief en economisch 
haalbare nog verder worden opgerekt. 
Beperking dimensies
In de eerste helft van de 20e eeuw stond de architectuur 
vooral in het teken van functionaliteit, ook wel het Nieuwe 
Bouwen genoemd. Tegenwoordig komen we die functionali-
teit nog steeds tegen, maar architecten nemen steeds vaker de 
vrijheid om de wetten der natuur te tarten. In toenemende 
mate wordt er bij het ontwerp gebruikgemaakt van grote 
uitkragingen, vides en verspringende gevels. Er ontstaan 
hierdoor niet alleen interessante bouwwerken, maar tevens 
de nodige uitdagingen voor constructeurs. Deze uitdagingen 
liggen vooral in het feit dat er diverse randvoorwaarden zijn 
opgelegd om de vraagstukken op te lossen. Uiteindelijk is 
alles terug te leiden tot een kostentechnische overweging, 
maar in eerste instantie kan de randvoorwaarde zijn om het 
probleem binnen de standaard afmetingen en bouwmetho-
diek op te lossen. 
Een project waarbij er door een beperking in de dimensies 
uiteindelijk voor is gekozen forse staalprofielen in te storten, is 
'De Boulevard' in Enschede (foto 3). Het ontwerp kenmerkt zich 
onder meer door een subtiel verspringende gevel, wat vraagt om 
een overdrachtsconstructie. Wanneer dit alleen maar in beton 
zou worden opgelost, zou dit voor de woningen een ernstige 
belemmering in de vrije hoogte opleveren. Het aanpassen van de 
verdiepingshoogte op slechts enkele niveaus, was niet alleen qua 
beeldvorming ongewenst, ook zouden indirect kosten ontstaan 
die niet opwegen tegen het gebruik van staal. De plaatselijk 
grotere verdiepingshoogte zou maatgevend zijn voor de afmetin-
gen van het vluchttrappenhuis. Uiteindelijk zijn in de vloeren in 
verband met de dwarskracht versterkte HE220M-profielen 
toegepast (fig. 2). Ter plaatse van de raamsparingen van de gevel 
worden deze vervolgens weer opgevangen door samengestelde  ir. Erik Middelkoop en  
ir. Jeroen Luttmer
Corsmit Raadgevend Ingenieurs BV	
3 Het ontwerp van 'De Boulevard' in Enschede 
kenmerkt zich onder meer door een subtiel 
verspringende gevel, wat vraagt om een 
overdrachtsconstructie 
bron: KOW	
2
3
thema	
Staal in beton
6  2 0 10
10	
KA	
4Ø25
1 hspØ20 5 hspØ20
4 hspØ25
4Ø25
1 hspØ20	
plaat 600x2000x40	
2x2Ø20
2x4Ø25	
2x2Ø16/20
2x4Ø20/25
bglØ10-150	
2x2Ø20
2x4Ø25 2x2Ø16/20	
2x4Ø20/25	bglØ10-150	
bglØ12-1504Ø20/25 4Ø20/25
5x2Ø16/20	
4Ø25 4Ø25
5x2Ø20	
600	
knoop 1A	
kolomwap.
12Ø20/25	
bglØ10-100	
bglØ12-100	
bglØ10-100	
                            	
                     	
                
v1
                     	
kolomstekken
12Ø20/25	
L
v1
L	
v2
L
v2
L	
v1
L
v1
L	
4 
Door in New Babylon twee 40 mm dikke stalen platen toe te passen met aan weerszij-
den aangelaste stekken, kon het aantal elkaar kruisende staven worden gereduceerd
5  Het detail in New Babylon kreeg de naam stekelvarken
6  Stabiliteitswanden in kantoorgebouw AB van 'New Babylon' zijn grotendeels open-
gehouden en voorzien van driehoekige raamsparingen. Ter hoogte van de verdie -
pingen ontstond een kruispunt van een kolom met vier diagonalen en twee balken	
net op een andere manier wordt aangebracht dan we graag 
zouden willen? Conflicten door een grote hoeveelheid wapening, 
sparingen en instortvoorzieningen, zijn vaak de oorzaak hiervan.
Om dergelijke uitvoeringsproblemen te kunnen oplossen wordt 
steeds vaker gekozen voor het instorten van stalen (samenge-
stelde) profielen. Deze profielen worden in de fabriek vaak al 
voorzien van aangelaste stekken. Een groot voordeel hiervan is 
dat de complexiteit van de knoop wordt verlegd van de bouw 
naar de werkplaats. De lassen kunnen hierbij onder geconditio-
neerde omstandigheden worden aangebracht. Een ander, en 
wellicht nog belangrijker voordeel, is dat de bouwtijd kan 
worden verkort, waardoor bijvoorbeeld een bepaalde cyclustijd 
van het tunnelproces kan worden gehaald. Op deze manier 
kunnen de kosten van de ingestorte staalconstructies snel 
worden terugverdiend.
Een mooi voorbeeld van een dergelijke oplossing zijn twee op 
elkaar aansluitende stabiliteitswanden van één van de twee 
kantoorgebouwen bij het project New Babylon te Den Haag 
Centraal. Deze stabiliteitswanden zijn grotendeels opengehou-
den en voorzien van driehoekige raamsparingen. Deze twee als 
vakwerken opgebouwde wanden vormen een 'L' om stabiliteit 
in twee richtingen te voorzien. Het 'probleem' zat hierin dat ter 
hoogte van de verdiepingen een kruispunt ontstond van een 
kolom met vier diagonalen en twee balken (foto 6). Het traditi-
oneel uitwapenen van een dergelijke knoop zou een ware 
nachtmerrie zijn: niet alleen het bepalen van de ligging van de 
staven, maar ook het aanbrengen ervan zou voor de vlechter 
een ware puzzel betekenen.
Door in dit geval te kiezen voor twee 40 mm dikke stalen 
platen met aan weerszijden aangelaste stekken, kon het aantal 
elkaar kruisende staven worden gereduceerd (fig. 4). Tevens 
kon worden voorkomen dat in het knooppunt diagonale wape-
ning zou moeten worden aangebracht, door deze ter plaatse 
van de ingestorte staalplaat af te buigen naar een horizontaal 
vlak. De hierdoor ontstane verticale componenten van de trek-/ 
drukkrachten worden via de staalplaat verdeeld over de aange-
laste stekken. Dit geprefabriceerde brok wapening kreeg al snel 
de bijnaam 'stekelvarken' en met een gewicht van ruim 800 kg 
was het een aardige uitdaging om dit geheel op de juiste positie 
in de bekisting te 'hangen' (foto 5). Uiteindelijk bleek met deze 
oplossing de constructie dermate snel te kunnen worden opge-
trokken, dat er zelfs moest worden gekeken of de stabiliteits-
wand een verdieping extra zelfstandig vrij kon staan.
profielen met maar liefst 40 mm dikke flenzen. De kosten voor 
dergelijke profielen zijn uiteraard fors, maar wanneer naar de 
totale bouwkosten, de winst in bouwtijd en exploitatieopbreng-
sten wordt gekeken, dan is dit een aanzienlijk gunstigere oplos-
sing dan een volledig betonnen constructie.	Uitvoeringsproblemen wapening
In megaconstructies zien we tegenwoordig steeds vaker 
complexe betonconstructies waarbij verschillende constructieve 
betonelementen in één punt samenkomen. Deze elementen 
kunnen bijvoorbeeld diagonalen, balken en kolommen zijn die 
elkaar snijden. De elementen zelf hoeven wapeningstechnisch 
gezien geen probleem te zijn, maar wanneer de wapening van 
deze elementen samenkomt, ontstaat er een uitdaging. Niet 
alleen moet er worden voldaan aan de eisen voor detaillering - er 
moet nog voldoende beton tussen de wapening kunnen worden 
aangebracht -, maar het moet tevens nog mogelijk zijn de wape-
ning op een praktische wijze te vlechten. Zijn we als construc-
teurs allemaal niet situaties tegengekomen waarbij de wapening 	
4
Staal in beton6 2 0 10
11
Krachtsinleiding
Voor de Nederlandse bouwmarkt geldt nog steeds dat het 
construeren met dragende betonnen wanden vaak de goedkoop-
ste manier van bouwen is. De draagfunctie wordt gecombineerd 
met de stabiliteitsfunctie. Woongebouwen worden vanwege de 
benodigde woningscheidende wanden vrijwel uitsluitend met 
betonnen wanden gerealiseerd.
Grote multifunctionele complexen bestaan dikwijls voor een 
groot deel uit woningen. In de onderste bouwlagen bevinden 
zich echter vaak andere functies, waar wanden niet gewenst zijn. 
Op de eerste schetsen worden de massieve bouwvolumes 
zwevend afgebeeld, wat later door de constructeur wordt 
vertaald in stalen kolommen en grote uitkragingen. De betonnen 
wanden krijgen hierdoor nog een extra functie: als een ligger 
moeten de belastingen naar de kolommen worden gebracht.
Het kritische onderdeel in zo'n constructie is de aansluiting van 
het beton op de staalconstructie. Zonder nadere voorzieningen 
zouden hier extreem hoge betonspanningen optreden. Zoals 
dat bij stalen kolommen gebruikelijk is kan dit worden opgelost 
door het toepassen van grote kopplaten. Afhankelijk van de 
grootte van de kracht kan dit echter betekenen dat er enorme 	
5
6
thema	
Staal in beton
6  2 0 10
12	
5x 2Ø40 I=900mm 5x 2Ø40 I=900mm2x 1Ø40 I=900mm
2x 3Ø40 I=1200mm
2x 3Ø40 I=1200mm
3x HE300M+ 2x Ø12-150 l=400mm
4x HE24M+
2x4 staalplaat t=25mm
2719
1394 1325
830
415	
63.000
50.678	
53.180
415
275 275
70 70	
100
200
70
70 765
100
20
220 785	
70 60
125
400
275
200
200
60
30
120
120 80
80
30	
100
220
200
785
765 70
100
20 70	
70
564
495 B
830
1059
1059
11550+11550+
1600
800
800
440
440
360
6Ø12-150
l=310mm lasplaat
190x100 t=25
2x lasplaat
190x100 t=25
aangieten met 
gietmortel k70 aangieten met 
gietmortel k70
3xHE300M
360
3Ø40 I=1200mm
2x Ø12-150 I=400mm
3Ø40 I=1200mm
2 x HE240M
2x2 staalplaat t=25mm	
3000
140	140	
HD 400x818	
lijf t=80	
100
75
75
250	
1010	1010	
2x schot t=100	
verankeringslengte aan
te lassen stekken = 1500	
2x 4Ø32 l=1300 2x 3Ø25
c=90 l=600	
2x t=100
ensen	
2x 3Ø32 l=1300	
2x 4Ø32
c=90
l=800
2x 5Ø32 c=90 l=4000	
350	350	
350
200
450	
2x 8Ø32 mech. doorgekoppeld c=90 l=3000	
730	
2x 3Ø32
c=90 l=2100	
2x 4Ø32 c=90
l=800	
HE 340A tijdelijke hulpconstructie2x HE 800B  tijdelijke hulpconstructie	
25925+	
7  Aansluitdetail in ' The Red Apple' tussen stalen HD-kolom en betonconstructie
8  Door bij het project '2e Katendrechtse Haven' drie stalen HE300M-profielen in te 
storten kon de wand voldoende worden verstijfd
9  Bij het in aanbouw zijnde project 'De Rotterdam' wordt de combinatie van staal en 
beton veelvuldig gebruikt 	
bron: OMA	10 Bij het project ' The Red Apple' konden verdeelblokken worden voorkomen door de 
stalen spreidingsconstructie in het beton op te nemen	
verdeelblokken moeten worden toegepast, die ten koste gaan 
van de vrije ruimte. Dit kan echter worden voorkomen door 
deze stalen spreidingsconstructie in het beton op te nemen, 
zoals dat ook is gedaan bij het project 'Red Apple' te Rotterdam 
(fig. 7, foto 10). Ook bij het project 'De 2e Katendrechtse Haven' 
te Rotterdam zijn grote stalen profielen ingestort, maar dit werd 
ingegeven door een heel andere reden. Kenmerkend aan dit 
ontwerp is de grote uitkraging met zeventien bovengelegen 
verdiepingen (foto 1). In de 'oksel' van een dergelijke uitkraging 
treden grote drukspanningen op, die gepaard gaan met verkor -
ting van het beton. De combinatie van een grote uitkraging met 
een relatief hoge dragende wand zou in dit geval in een te grote 
doorbuiging resulteren. Door drie stalen HE300M-profielen in 
te storten kon in dit geval de wand voldoende worden verstijfd 
(fig. 8). Bijkomend voordeel is dat het tijdsafhankelijke deel van 
de doorbuiging aanzienlijk wordt gereduceerd, waardoor de 
benodigde zeeg nauwkeuriger kon worden berekend.
In beide gevallen worden stalen platen met aangelaste stekken 
toegepast, waardoor de krachten op een geleidelijke manier in 
het beton worden overgebracht. De vorm van de spreidingcon-
structie heeft een relatie met de richting van de krachten in de 
wand. Bij het project 2e Katendrechtse Haven werd de vorm 
beïnvloed door een raamsparing en staat de bovenflens niet 
loodrecht op de drukkrachten in de wand. De schuifspanning 
die hierdoor in het aansluitvlak ontstaat, wordt opgenomen 
door stalen platen op de flens te lassen. 	
7	
8
Staal in beton6 2 0 10
13	
9	
10	
Berekening
In de normen staan geen rekenregels die zijn bedoeld voor de 
beschreven situaties. Dat is niet vreemd: de normen volgen de 
praktijk. Voor de constructeur betekent dit wel een extra 
verantwoordelijkheid. Het betreffen namelijk cruciale onderde-
len van de constructie. Deze combinatie maakt dat de construc-
teur hier niet kan gaan experimenteren, maar moet kiezen voor 
een degelijke oplossing.
De degelijkheid begint met het op een inzichtelijke wijze constru-
eren, zodat het krachtenverloop ook duidelijk te volgen is. Het 
gebruik van computermodellen is vaak niet nodig en er moet 
worden getracht de benodigde afmetingen handmatig te bepalen. 
Hierdoor is het ook voor derden gemakkelijker dergelijke onder-
delen te controleren (ontbreken van een 'black box').
Het is aan de constructeur de taak om tijdens het ontwerp zorg-
vuldig de afweging te maken of het loont staal in beton toe te 
passen dan wel de constructieafmetingen te vergroten. De steeds 
uitdagendere ontwerpen vragen om een grotere synthese van staal 
en beton. Op deze manier kunnen we nog hogere en complexere 
constructies realiseren, die ook nog financieel haalbaar zijn.  	
?                  
                 
                              
Reacties