De ontwikkeling van 3D-printtechnieken en printbare materialen heeft de laatste jaren een grote vlucht genomen. Testen van praktisch toepasbare constructies op grote schaal hebben echter maar in beperkte mate plaatsgevonden. In een onderzoek in Japan is nu een voetgangersbrug, na een topologische optimalisatie en een EEM-analyse geprint en beproefd.
1 De onderzochte 3D-geprinte voetgangersbrug
1
42? CEMENT 6 2020
Bij Taisei Corporation wordt een
3D-portaalprinter gebuikt die
constructies print op basis van
laagsgewijze extrusie.
Hierbij wordt
een zelf ontwikkeld cementgebonden materi
aal (CMs) toegepast met een hoge thixothropie
[2]. De printer heeft een mondstuk (nozzle)
met een diameter van 25 mm. Er kunnen
elementen van maximaal 2,0 x 1,7 x 1,5 m
(l x b x h) worden gerealiseerd. Het voordeel van dit systeem is dat het ook discontinue
doorsneden en meerdere elementen tegelij
kertijd aankan. Er is aangetoond dat een
complex gevormde bank, ontworpen op
basis van topologische optimalisatie, maar
ook een groot element, snel kan worden
geproduceerd.
Een probleem van laagsgewijze extru
sie is dat het niet kan worden toegepast voor
constructieve elementen waarin
Topologische optimalisatie
geprinte brug
Onderzoek naar materiaaleigenschappen en
optimale vorm van een voetgangersbrug
De ontwikkeling van 3D-printtechnieken en printbare
materialen heeft de laatste jaren een grote vlucht genomen.
Testen van praktisch toepasbare constructies op grote schaal hebben echter maar in beperkte mate plaatsgevonden.
In een onderzoek in Japan is nu een voetgangersbrug,
na een topologische optimalisatie en een EEM-analyse geprint en beproefd.
CEMENT 6 2020 ?43
trekspanningen optreden, omdat het aan
brengen van wapening tijdens het extrusie
proces lastig is. Hier bestaan weliswaar op
lossing voor, zoals het aanbrengen van
wapening vóór het printen, het toepassen
van ductiele printmaterialen met korte ve
zels of met wapeningsstrengen die tijdens
het printen worden aangebracht en het aan
brengen van wapening voorspanning na het
gereed komen van de constructie. Er zijn we
reldwijd echter nog maar weinig projecten
uitgevoerd op een praktische schaal, waarbij
op een systematische manier rekening is ge
houden met constructief ontwerp, fabricage
en gedrag [4,5]. In het in dit artikel beschreven onder
zoek is ervoor gekozen ervaring op te doen met een voetgangersbrug. Deze heeft een
lengte van 6,0 m en is samengesteld uit
meerdere verschillende elementen, die met
voorspanning tot één constructie worden
samengevoegd. De stappen in deze studie
zijn weergegeven in figuur 2. Al deze stappen
worden in dit artikel beschreven.
Mengselontwerp en
eigenschappen
Het mengselontwerp van het cementgebon
den materiaal met een hoge thixotropie
staat in tabel 1. Het bindmiddel is een snel
verhardend cement. Alle materialen behalve
de vloeibare hulpstoffen zijn vooraf ge
mengd. De schudmaat blijft tussen 160 mm
en 170 mm gedurende 120 minuten bij 20
oC.
2 Overzicht van de studie
auteurs
KOJI KINOMURA
Taisei Corporation
Advanced Center of
Technology, Yokohama (Jap)
SATOSHI MURATA
Taisei Corporation
Advanced Center of
Technology, Yokohama (Jap)
YUJIN YAMAMOTO
Taisei Corporation
Advanced Center of
Technology, Yokohama (Jap)
HIROTOSHI OBI
Taisei Corporation
Advanced Center of
Technology, Yokohama (Jap)
AKIHITO HATA
Taisei Corporation
Advanced Center of
Technology, Yokohama (Jap) Tabel 1?Toegepast mengselontwerp
water/
poeder [%] gewicht
[kg/m
3] vloeibare hulpstoffen
[% t.o.v. bindmiddel]
water bind -
middel grof
zand fijn
zand viscositeits-
modificerend middel super-
plastificeerder deforming
agent vertrager
37% 271732 879 366 37 0.20 0.201.20
Tabel 2 Overzicht uitgevoerde beproevingen
afmeting proef -
stuk [mm] type
opm.indexouderdom bij beproeven
[dagen]
druksterkte Ø100, lang 200geboord -CP7, 28
gestort -CC1, 3, 7, 28
E-modulus Ø100, lang 200geboord (CP)7, 28
splijttreksterkte Ø100, lang 110geboordverticaalTPv7, 28
geboord horizontaalTPh7, 28
gestort -TC1, 3, 7, 28
kruip Ø100, lang 200geboord belastRL7, 28
geboord onbelastRN7, 28
uitdrogings-
krimp 100 * 125 * 600
geprint---DP1, 2, 3, 7, 14, 21, 28, 91
100 * 100 * 400 gestort---DC1, 2, 3, 7, 14, 21, 28, 91
2
44? CEMENT 6 2020
ouderdom bij beproeven [dagen]TC gestort
CP geboorde cilinder
druksterkte
[N/mm
2]
TC gestort
TPv geboorde cilinder,
drukkracht in richting laagovergang
TPh geboorde cilinder,
drukkracht haaks op laagovergang
ouderdom bij beproeven [dagen] splijttreksterkte
[N/mm
2]
Testen eigenschappen
Er zijn testen uitgevoerd om de eigenschap
pen van de verharde gelaagde constructie
vast te stellen, die gebruikt zijn voor het te
maken van het constructief ontwerp van
de brug. De aard van deze testen staan in
tabel 2. De afmetingen van proefstukken
zijn gebaseerd op de Japanse normen. De
proefstukken bestaan uit meerdere lagen
geboorde kernen, uit in een mal gestorte
proefstukken en uit proefstukken die
laagsgewijs zijn geprint.
Het hart van de geboorde cilinders valt
altijd samen met een laagovergang (fig. 3).
Alle proefstukken zijn verhard bij 20
0C en
een relatieve vochtigheid van 60%.
Druksterkte, E-modulus en
splijttreksterkte
De druksterkteproeven zijn uitgevoerd
op de bovenzijde van de cilinder met drie laagovergangen. De E
modulus is bere
kend op basis van de spannings rekrelatie,
verkregen uit de druksterkteproeven. Bij
het bepalen van de splijttreksterkte is de
drukkracht zowel evenwijdig aan als lood
recht op de laagstructuur aangebracht
(fig. 4).
Resultaten? Het resultaat van de druksterkte
en splijttreksterkteproeven is weergegeven
in figuur 5. De druksterkte van de geboorde cilin
ders (CP) is bij gelijke ouderdom circa 10 tot
20% lager dan de gestorte proefstukken (CC). De gevonden waarde voor E modulus
van CP bedraagt na 7 dagen circa 20.500
N/mm² en na 28 dagen circa 21.700 N/mm². Uit vergelijking van de splijttreksterk
teproeven blijkt dat de TPv cilinders (verti
caal belast) 15 tot 25% lagere sterktes ge
ven dan de gestorte proefstukken. De
3 Patroon van de geboorde kernen Ø100 en l = 200 m
4 Belastingrichting bij de splijttreksterkteproeven
5 Beproevingsresultaten druksterkte (a) en splijttreksterkte (b)
BRON
Dit artikel is een vertaalde
bewerking van de paper
Application of 3D printed seg-
ments designed by topology
optimization analysis to a practi-
cal scale prestressed pedestrian
bridge van Koji Kinomura,
Satoshi Murata, Yujin Yama-
moto, Hirotoshi Obi en Akihito
Hata (allen Taisei Corporation,
Advanced Center of Techno-
logy, Yokohama, Japan). De
paper is geschreven voor de
RILEM-conferentie Digital
Concrete 2020. Deze conferen-
tie is georganiseerd door de
TU Eindhoven en vond digitaal
plaats van 6 tot 9 juli 2020.
De bewerking is gedaan door
ir. Paul Lagendijk (registeront -
werper bij Aronsohn Construc -
ties raadgevende ingenieurs
b.v. / redactie Cement).
3
5a
4
5b
CEMENT 6 2020 ?45
TPhcilinders (horizontaal belast) laten op
hun beurt 5 tot 10% lagere sterktes zien dan
de gestorte proefstukken. Het resultaat s
uggereert dat de splijttreksterkte van een
dergelijk anisotroop materiaal afhankelijk
is van de laagoriëntatie in het proefstuk,
maar dat het in beide richtingen leidt tot
een opmerkelijke reductie. Figuur 6 geeft een visueel beeld van
de proefstukken CP, TPv en TPh na de be
proeving. Bij CP begint een hellende scheur
vanaf de bovenkant van de doorsnede in de
vorm van een kegel om uiteindelijk aan te
sluiten op de holle ruimtes in de overgang
tussen twee lagen, resulterend in een door
gaande verticale scheur. In de TPv doorsne
de zijn horizontale holle ruimtes aanwezig
tussen de aangrenzende lagen, die leiden tot
een doorgaande scheur in het vlak van de
lagen. Samengevat kan worden gesteld dat
de scheurontwikkeling geïnitieerd door deze
holle ruimtes tussen de aangrenzende lagen
kan leiden tot een reductie van de splijttrek
sterkteratio TPv/TC.
Kruip
Voor de kruiptest zijn twee geboorde cilinders
gekoppeld (fig. 7a). De ouderdom waarbij de
belasting wordt aangebracht is 7 dagen voor
proefstuk RL7 en 28 dagen voor proefstuk
RL28. Op de onder en bovenzijde van de
gekoppelde cilinders is epoxyhars coating
aangebracht. Het begin van de rekmeting
correspondeert met het aanbrengen van de
belasting. De drukspanning van RL7 respec
tievelijk RL28 is bepaald op één derde van
de druksterkte van CP na 7 respectievelijk
28 dagen (fig. 5). De duur van de meting is
56 dagen. De rek (?
at) is bepaald met rekme
tingen op meetpunten over de hoogte van
het proefstuk (fig. 7a).
Resultaten ? De resultaten zijn weergegeven
in figuur 7b, inclusief de bijbehorende loga
ritmische regressiecurves. De elastische
rek ( ?
e) is 508 · 10 6 voor RL7 respectievelijk
610 · 10 6 voor RL28.
Overigens valt op dat de rek van RN7
(onbelast, ?
st) juist groter is dan de rek van
RN28. De reden is dat de uitdrogingskrimp
geëlimineerd moet worden binnen 7 dagen
voor RN7 en binnen 28 dagen voor RN28. Op basis van figuur 7b is de kruipcoëfficiënt (?
t)
na een jaar berekend volgens vergelijking 1;
bij RL7 ?
t = 4,53 en bij RL28 ? t is 3,34.
?
t = (? at ? ? e ? st) / ? e (1)
?
at de totale rek
?
e de elastische rek direct na het aanbren
gen van de belasting
?
st de optredende rek zonder belasting
Uitdrogingskrimp
De uitdrogingskrimp is gemeten met de
contactpuntmethode (op DP en DC). Het re
sultaat per test is het gemiddelde van drie
proefstukken. Twee contactpunten zijn met
epoxyhars op een onderlinge afstand van
350 mm bevestigd op het proefstuk bij een
ouderdom van 24 uur.
Resultaten? De resultaten zijn gepresen
teerd in figuur 8. Hoewel de resultaten van
de DC's een grotere spreiding vertonen dan
de DP's, variëren alle rekken van 230 · 10
6
tot 270 · 10 6 na 28 dagen en van 240 · 10 6 tot
290 · 10 6 na 91 dagen. Hieruit blijkt dat de
rektoename na 28 dagen beperkt is en de
uitdrogingskrimp snel convergeert. Deze
trend is vergelijkbaar met het resultaat van
RN28 zoals te zien in figuur 7b.
Topologische optimalisatie
Na vaststellen van de eigenschappen van
het materiaal is gestart met de topologische
optimalisatie van een voorgespannen voet
gangersbrug op praktische schaal. Hierbij
is begonnen met een originele vorm zoals
weergegeven in figuur 9. De lengte is 6,0 m,
breedte 1,2 m en hoogte 1,0 m. Twee voor
spanstaven zijn aangebracht in de bovenflens
en één in het hart van de onderflens. Er zijn
drie onderdelen als vast beschouwd, die niet
worden beïnvloed door de optimalisatie:
1?de bovenflens met een dikte van 150 mm
die de vloer van de brug vormt;
2?een gebied van 150 mm bij 150 mm rond
om de voorspanstaaf in de onderflens;
3?de twee delen aan beide uiteinden met
een lengte van 300 mm.
Bij het ontwerp is, naast het eigen gewicht
en de voorspanbelasting, rekening
Het gewicht
van de topolo-
gisch geoptima -
liseerde geome -
trie is slechts
een kwart van
de originele
vorm
46? CEMENT 6 2020
aantal dagen na start belastenRL7: belast op 10 N/mm
2
RL28: belast op 12,6 N/mm 2
RN7: zonder belasting
RN28: zonder belasting totale rek
aantal dagen
rek [x10
-6]
7a
7b 8
6 Waarnemingen van de CP-, TPv- en TPh-proefstukken na testen?7 Illustratie van (a) beproeving en (b) resultaten van de
kruipproeven?8 Testresultaten van uitdrogingskrimp?9 Originele vorm, numerieke randvoorwaarden en inputgegevens gebruikt
bij de topologie-optimalisatie van een voorgespannen brug
6
9
CEMENT
6 2020 ?47
dagen na introductie van voorspanning
moment van uitvoeren van
in situ buigproef vereiste waarde voor
constructief ontwerp: 100 kN voorspankracht in
voorspanstaven [kN]
gehouden met een belasting van 5,0 kN/m²
aangrijpend op bovenflens, zoals conform de
Japanse normen voor voetgangersbruggen.
Voor de voorspankracht in de voorspansta
ven in de bovenflens is 25 kN aangehouden;
voor de voorspanstaaf in de onderflens 50 kN.
De numerieke software gebruikt voor de
topologieoptimalisatie is Inspire Ver. 2019.2,
dat is gebaseerd op een lineair elastisch
model en niet apart rekening houdt met het
verschil in constructief gedrag onder trek
en drukbelasting. Figuur 9 toont ook de
inputgegevens gebruikt voor deze analyse.
Geoptimaliseerde resultaat
De basisvorm die is ontstaan door topologi
sche optimalisatie en de verbeterde defini
tieve vorm met het oog op uitvoerbaarheid
en veiligheid, zijn weergegeven in figuur 10a en 10b. Het gewicht van de geoptimaliseerde
geometrie is slechts een kwart van de origi
nele vorm (fig. 9). Ten opzichte van de basis
vorm zijn in de definitieve vorm de diagona
len zwaarder uitgevoerd, zijn met het oog op
esthetica extra delen van de onderflens ver
wijderd en zijn aan de bovenzijde opstanden
toegevoegd om de bestrating tussen op te
kunnen sluiten.
Fabricage
De voetgangersbrug is uiteindelijk ook daad
werkelijk gerealiseerd en tentoongesteld bij
een expositie ter gelegenheid van de 60e ver
jaardag van het Technical Research Institute
van Taisei Corporation in februari 2020. De brug bestaat uit 44 segmenten die
elk een verschillende en complexe vorm
hebben zoals weergegeven in figuur 2.
De brug bestaat
uit 44 segmen -
ten die elk een
verschillende
en complexe
vorm hebben
10a
10b
11a 11b
10 Geoptimaliseerde basisvorm (a) en de verbeterde, definitieve geometrie (b)?
11 Monitoren van het verloop van voorspankrachten in de tijd aangebracht op de drie voorspanstaven;
op foto (b) de uit segmenten samengestelde, voorgespannen brug 100 kN 48? CEMENT 6 2020
12a
12b
12 Analysemodel en analyse resultaten met (a) elementenverdeling en belastingen en (b) analytische resultaten CEMENT 6 2020 ?49
verticale verplaatsing [mm]
verticale verplaatsing [mm]
belasting [kN]
3 stalen
platen 5 stalen
platen
1 stalen
plaat
De verbinding tussen de aangrenzende seg
menten werd pas gemaakt nadat het laatste
geprinte element minstens 7 dagen oud was.
Hechtende epoxyhars is toegepast op alle
grensvlakken tussen de segmenten. De
voorspanbelasting die nodig was om de
segmenten tot een brug bijeen te houden,
is bepaald uitgaande van:
1?de gemodificeerde kruipcoëfficiënt die is
berekend door de kruipcoëfficiënt te verme
nigvuldigen met de verhouding van de
optredende voorspanbelasting en eerder
bepaalde waarde bij de kruiptest op proef
stuk RL7 (fig. 7b);
2?de uitdrogingskrimp die optreedt na
7 dagen (zie figuur 8).
Dit heeft ertoe geleid dat de voorspanbelas
ting 10% hoger is aangehouden dan benodigd
voor het constructief ontwerp. De voorspan
staven zijn beschermd maar de openingen
in de segmenten zijn niet gevuld met grout. Figuur 11 toont het verloop in de tijd
van de totale voorspankracht in de drie
voorspanstaven. De waarde na 28 dagen is
102 kN en dit komt dichter in de buurt van
de 100 kN die nodig zou zijn voor het
constructieve ontwerp. Opgemerkt moet
worden dat de wisseling in voorspankracht
te maken heeft met temperatuurverande
ringen in de fabricageruimte.
Verificatie
EEM-analyse? Om de veiligheid van het
constructieve gedrag van de gemaakte brug
te controleren is een numerieke eindige elementenanalyse uitgevoerd. Daarbij is
gebruikgemaakt van ABAQUS 2016. Het
elementenmodel voor de analyse met de
aangrijpingspunten van de voorspanbelas
ting is weergegeven in figuur 12a. De volgende
twee belastingcombinaties zijn beschouwd:
1?voorspanbelasting en het eigen gewicht
van de brug;
2?de belasting uit ongeveer 12 personen
(=10 kN) in het midden van de overspanning
naast de bij (1) genoemde belastingen.
De resultaten zijn weergegeven in figuur 12b.
Hoewel een trekspanning van circa 0,8 N/
mm
2 optreedt in de rand van de diagonalen,
worden de optredende trek spanningen ge
reduceerd door het gebruik. Geconcludeerd
is derhalve dat het gebruik veilig is.
In situ buigproef? Er is een in situ buigproef
uitgevoerd door het aanbrengen van stalen
platen met een belasting van circa 1,9 kN in
het midden van de overspanning op de bo
venflens. De maximaal aangebrachte belas
ting is 9,45 kN (5 stalen platen). Opgemerkt
moet worden dat een geconcentreerde be
lasting van 5,88 kN, die correspondeert met
de belasting uit de bestrating, is toegevoegd
in het midden van de overspanning vóór de
start van de buigproef om dezelfde situatie
te creëren als in de berekening. De verticale vervormingen zijn geme
ten direct onder de onderflens in het mid
den van de overspanning en op 0,90 m en
2,0 m uit het midden. Ook is de vervorming
aan de onderzijde van de bovenflens geme
13 Verticale vervorming: metingen en berekening vergeleken (a) onder het midden van de
bovenflens en (b) vervorming na aanbrengen maximale belasting
CEMENTGEBONDEN
MATERIALEN
De cementgebonden
materialen die in dit project
zijn toegepast, zijn ontwik -
keld in samenwerking met
cementleverancier Taiheiyo.
De auteurs stellen de
technische bijdrage en
productie van deze materi-
alen bijzonder op prijs.
13a 13b
50? CEMENT 6 2020
ten in het midden van de overspanning. De
waarde van de vervorming is gelijk gesteld
aan nul op het moment dat de belasting van
de bestrating was aangebracht. De relatie
tussen belasting en de verticale vervorming
onder de bovenflens in het midden van de
overspanning is weergegeven in figuur 13a.
Voor de onderzijde van de ligger is de relatie
tussen belasting en vervorming weergege
ven in figuur 13b. In beide figuren zijn ook
de berekende vervormingen weergegeven. Geconcludeerd kan worden dat de
gemeten waarden goed overeen komen met
de berekende waarden. Met andere woor
den, het blijkt dat onverwachte zaken zoals
het optreden van scheurvorming niet zijn
waargenomen bij de maximale belasting en dat de gemaakte brug zich als een lineair
elastische eenheid gedraagt.
Conclusie
In deze studie is een constructief proefproject
op een praktische schaal en op een systemati
sche manier uitgevoerd. Een variëteit aan ele
menten gefabriceerd door middel van laags
gewijze extrusie zijn onderling verbonden en
de constructieve veiligheid van de samenge
stelde, voorgespannen brug is onderzocht. Er
is aangetoond dat de brug veilig genoeg is om
te gebruiken en zich elastisch gedraagt. Nadat
de brug gedurende langere tijd is blootgesteld
aan een buitenmilieu, zal in de toekomst een
nieuwe test worden uitgevoerd om de
maximale belastbaarheid te controleren.
LITERATUUR
1?K. Kinomura et al.: 3D-printing
challenge with cementitious material,
Extended abstracts of 1st International
Conference on Concrete and Digital
Fabrication, Digital Concrete 2018,
pp. 98-99, Zurich, Switzerland, 10-12
September (2018).
2?K. Kinomura et al.: Development of
3D-printing method for construction
and its expectation toward the future
(in Japanese), Annual convention of
construction technique on civil
engineering, Japan Society of Civil
Engineers, Technical committee of
construction, pp. 69-75, Tokyo, Japan,
12 November (2019).
3?D. Asprone, C. Menna, F. P. Boss et al.,
Rethinking reinforcement for digital
fabrication with concrete, Cement and
Concrete Research 112 (2018), pp. 111-121.
4?M. Alawneh et al.: The world's first
3D-printed office building in Dubai,
Proc. of 2018 PCI convention and
National Bridge Conference, Denver,
USA, 20-24 February (2018).
5?B. Freek et al.: Large scale testing of
digitally fabricated concrete (DFC)
elements, Proc. of 1st Int. Conference
on Concrete and Digital Fabrication
-Digital Concrete 2018-, RILEM book
series vol. 19, pp. 129-147 (2018).
De brug is
geverifieerd
met een
EEM-analyse
en een in situ
buigproef
14 De geprinte en beproefde voetgangersbrug
14
CEMENT 6 2020 ?51
Bron
Dit artikel is een vertaalde bewerking van de paper Application of 3D printed segments designed by topology optimization analysis to a practical scale prestressed pedestrian bridge van Koji Kinomura, Satoshi Murata, Yujin Yamamoto, Hirotoshi Obi en Akihito Hata (allen Taisei Corporation, Advanced Center of Technology, Yokohama, Japan). De paper is geschreven voor de RILEM-conferentie Digital Concrete 2020. Deze conferentie is georganiseerd door de TU Eindhoven en vond digitaal plaats van 6 t/m 9 juli 2020. De bewerking is gedaan door ir. Paul Lagendijk (Aronsohn Constructies raadgevende ingenieurs b.v. / redactie Cement)
Reacties