Gemeente Rotterdam is op grote schaal bezig met het vervangen van bestaande ? veelal houten ?parkbruggen. Deze bruggen zijn aan het einde van hun ontwerplevensduur en worden vervangen door een lichte variant met weinig onderhoud en een lange levensduur. Hierbij wordt gestreefd naar het behoud van de huidige fundering. Een materiaal dat hier zeer geschikt voor zou kunnen zijn, is ultra-hogesterktebeton (UHSB). In een afstudeeropdracht is de haalbaarheid van een zo slank mogelijke voorgespannen parkbrug met UHSB onderzocht.              
                
             
                              
                                          
                        
                       
                                      
                      28
UHSB als alternatief 
voor hout	
1	
Afstudeerstudie naar het ontwerpen en berekenen van een 
voorgespannen parkbrug van ultra-hogesterktebeton
Gemeente Rotterdam is op grote schaal bezig met 
het vervangen van bestaande ? veelal houten ?
parkbruggen. Deze bruggen zijn aan het einde van 
hun ontwerplevensduur en worden vervangen door 
een lichte variant met weinig onderhoud en een 
lange levensduur. Hierbij wordt gestreefd naar het behoud van de huidige fundering. Een materiaal dat 
hier zeer geschikt voor zou kunnen zijn, is ultra-
hogesterktebeton (UHSB). In een afstudeeropdracht 
is de haalbaarheid van een zo slank mogelijke voor
-
gespannen parkbrug met UHSB onderzocht.
UHSB als alternatief voor hout	2 2016
29	
19 540
18 540500
750
750	
475
475	
500
500 500	
950 950
825 125
125
825	
19 540
18 540
500
500 500
1500 -1,350
500
500 500
1500
oplegging	
1100	2500
-2,300	R457137	
1900
800
800
50 50
100
100
125 125
825
825
1650	
250 1050
150 100	
rvs leuning
UHSB-dek
bevestiging leuning
met stekankers	Gemeente Rotterdam heeft recentelijk de Exercitiebrug (foto 1), 
een bestaande houten parkbrug, vervangen door een compo-
sieten variant. UHSB vormt een goede tegenhanger van dit 
vezelversterkte kunststof, aangezien de kosten en duurzaam-
heid in grote mate overeenkomen. Daarom is ervoor gekozen 
deze brug als uitgangspunt te nemen voor de afstudeerstudie.
Voor de overspanning (L = 18,54 m), de breedte (b = 1,9 m)  
en ook de dikte van het brugdek (h = 0,25 m) zijn dezelfde 
afmetingen aangehouden als die van de bestaande composiet-
brug. Belangrijke verschillen zijn dat de UHSB-brug wordt 
uitgevoerd als vlakke plaatbrug (fig. 2, 3, 4). Dit in tegenstelling 
tot de composietbrug die met een lichte toog is gerealiseerd. 
Bovendien hoeft er geen inklemming bij de landhoofden te 
worden gecreëerd ten behoeve van het dynamisch comfort. Het 
voordeel van het vrij opgelegde systeem is dat er in plaats van 
met vier, met twee palen kan worden volstaan (per landhoofd). 
Verder is een slijtlaag niet nodig omdat het betondek van een 
antislipreliëf kan worden voorzien.	
Materiaaleigenschappen UHSB
UHSB heeft een zeer hoge druksterkte (150-200 MPa) en kan 
ook (in beperkte mate) trekkrachten opnemen. Dit komt door 
de staalvezels met verschillende lengte die in het betonmengsel 
zijn opgenomen. Na het scheuren van de cementmatrix 
worden deze vezels actief. Dit wordt verstevigingsgedrag 
genoemd. De mate waarin dit optreedt, hangt af van de 
samenstelling van het materiaal. Hierbij zorgen de korte vezels 
voor het overbruggen van de microscheuren, wat een gunstig 
effect heeft op het scheurpatroon van de doorsnede. De lange 
vezels overbruggen de macroscheuren, waardoor de buigsterkte 
toeneemt (fig. 5).	
UHSB als alternatief 
voor hout	
ing. Lisa van Geffen 	1)
Gemeente Rotterdam / Haagse Hogeschool
ing. Mustapha Attahiri MSEng
Gemeente Rotterdam	1  Exercitiebrug, Rotterdam
2  Plattegrond brug
3  Langsdoorsnede
4  Dwarsdoorsnede	
1)  Lisa van Geffen is met de studie 'Een fiets- en voetgangersbrug van UHSB 
in combinatie met voorspanning' afgestudeerd aan de Haagse Hogeschool, 
opleiding Civiele Techniek. Zij heeft de studie verricht bij de gemeente 
Rotterdam, onder begeleiding van M. Attahiri en E. Oostveen. 	
2
3	
4
UHSB als alternatief voor hout	2 2016
30	
microscheurkorte vezels overbruggen
de microscheuren
uittrekken
vezels
macroscheur
lange vezels	
c3	cu3	
fcd	
  [N/mm	2]
 [
?]
fctd1
fctd2	
ct	ct0,3
	ctd	ctu	
1	
2	
1
2
3
4
5	
70
60
50
40
30
20
10
0,5 1,52,5 3,5
1,0 2,0 3,0	
C90/105
C80/95
C70/85
C60/75
C55/67
C53/65
3,3 2,3 1,8
2,6
f	
cd	
c	
5 
Korte vezels versus lange vezels
6  Spanning-rekdiagram voor hogesterktebeton (drukgebied)
7  Spanning-rekdiagram UHSB [1]
8  Schematisatie één-massa-veersysteem
Naast de treksterkte heeft UHSB een aantal andere bijzondere 
kenmerken.
Vezeloriëntatie
Een belangrijk begrip waarmee rekening moet worden gehouden 
is de vezeloriëntatie. Het is immers het beste als de vezels lood-
recht op de scheuren liggen. Maar het is lastig te controleren 
hoe de vezels daadwerkelijk in de doorsnede komen te zitten. 
Daarom wordt in de Franse aanbevelingen (zie gelijknamige 
kop in artikel) de K-factor geïntroduceerd, die deze onzekerheid 
in rekening brengt.
Post-peakgedrag
Bij UHSB moet rekening worden gehouden met het zogenoemde 
post-peakgedrag. Dit gedrag is kenmerkend voor hogere beton-
sterkteklassen en wil zeggen dat bij het stuiken van het beton de 
rek nog iets toeneemt bij een sterke teruggang van de opneem-
bare drukspanning. Daarom worden er begrenzingen gesteld 
aan de rek bij plastische vervorming en de rek bij betonstuik. 
Volgens NEN-EN 1992-1 moet voor hogesterktebeton een vari-
erend spanning-rekdiagram worden aangehouden (fig. 6).
Autogene krimp
Een volgend belangrijk verschijnsel bij UHSB is de autogene 
krimp, die aanzienlijk hoger is dan voor normaal beton. Auto-
gene krimp is een bijzondere vorm van verhardingskrimp, die 
optreedt bij betonsoorten met een lage water-bindmiddelfactor 
en een hoog percentage aan fijne stoffen. Deze krimp wordt 
veroorzaakt doordat, bij het verdergaande hydratatieproces, 
water wordt onttrokken uit de poriën door het cement dat nog 
niet volledig heeft gereageerd met water. Hierdoor ontstaat een 
onderdruk in deze poriën waardoor deze samentrekken en het 
beton fysiek verkort.	
5
6
7
UHSB als alternatief voor hout	2 2016
31	
500
500 500
1500
oplegging 19 540
18 540	
1100	2500
-2,300	R457137	500
500
500
1500 -1,350	500
500 500
1500
oplegging 19 540
18 540	
1100	2500
-2,300	R457137	500
500
500
1500 -1,350	
materiaal waarbij in beperkte mate verstevigingsgedrag 
optreedt en na het ontstaan van scheuren de treksterkte iets 
toeneemt) bestaat uit drie delen. Allereerst de elastische fase 
(tot punt 3, vóór scheurvorming). Vanaf punt 3 begint het 
beton te scheuren, de vezels worden actief en er vindt in 
beperkte mate verstevigingsgedrag plaats. Vanaf punt 4 begin-
nen de vezels langzaam te bezwijken. Omdat over het algemeen 
vezels worden toegepast van een hoogwaardige staalkwaliteit 
zal de maximale treksterke ervan overigens niet afhangen van 
het breken van de vezels, maar van een gebrek aan binding 
(aanhechting) aan het beton.
In het diagram wordt het gearceerde gedeelte verwaarloosd. Dit 
is een conservatieve aanname. Het oppervlakte van het gear
-
ceerde gedeelte is ten opzichte van het geheel zeer klein [2].
Variantenstudie
In het afstudeeronderzoek is een variantenstudie uitgevoerd 
met vier varianten. De verschillen bestonden uit een verschil in 	
Zelfhelend
Een andere belangrijke eigenschap van UHSB is dat het beton 
zelfhelend is. Dit houdt in dat de aanwezige cementkorrels, die 
nog niet zijn verhard, reageren met water, dat bij scheurvorming 
het beton kan binnendringen. Door deze verdergaande cement-
hydratatie wordt de scheur weer opgevuld. Ook vormen zich 
calciumcarbonaatkristallen (CaCO	
3) in de scheuren, die mede 
bijdragen aan de opvulling van de scheur. Deze manier van zelf-
heling zorgt voor het herstellen van kleine scheuren tot 50 ?m.	
Zelfverdichtend
Als laatst eigenschap wordt genoemd dat UHSB zelfverdichtend is.
Franse aanbevelingen
Momenteel zijn er nog geen nationale normen of Eurocodes 
beschikbaar voor het rekenen aan UHSB. In Frankrijk heeft 
men veel meer ervaring met het rekenen aan constructies van 
UHSB. Hiervoor is een richtlijn opgesteld, die ook wel in 
Nederland wordt gebruikt (AFGC/SETRA [1]).
De eerste richtlijn uit 2002 was gebaseerd op de Franse norm 
(BPEL). Sinds juni 2013 is er een revisie gemaakt op deze richt-
lijn, die aansluit op Eurocode 2. Deze richtlijnen gelden voor 
beton met een druksterkte tussen 150 MPa en 250 MPa. 
Tijdens deze afstudeerstudie is dan ook gebruikgemaakt van 
deze aanbevelingen.
Spanning-rekdiagram
In de Franse aanbevelingen wordt het spanning-rekdiagram 
gebruikt als in figuur 7, met waarden uit tabel 1. Het druk-
gebied bestaat uit een elastische fase (tot punt 1) en een 
plastische fase (tussen punt 1 en punt 2).
Het trekgebied voor een low-strain hardening  materiaal (een 	
Tabel 1  Materiaaleigenschappen; karakteristieke druksterkte en treksterkte zijn ontleend aan [2].     
         De andere waarden zijn berekend met [1].
drukgebied spanning [N/mm²]rek [-]
nr. traject symboolwaardesymbool waarde
1 plastische vervorming beton f	
cd	96,333?	c3	2,3 ?
2 grenswaarde betonstuik f	
cd	96,333?	cu3	2,6 ?
trekgebied	
     	
3ontstaan 1e scheur f	ctd1	6,154?	ct	0,1469 ?
4 scheurwijdte = 0,30 mm f	
ctd2	7,385?	ct;0,3	1,947 ?
5 bezwijken vezels bij aangenomen 
maximale trekspanning f	
ctd1	6,154
?	ctd	4,872 ?
6 grenswaarde bezwijken op trek f	
ctu	0?	ctu	19,5 ?	
8	
F(t)
c
M
k
UHSB als alternatief voor hout	2 2016
32	
10591	
40	22	
  9  Omhullingsbuis
10  Anker
genoemd om dit trillingsgedrag te kunnen beschrijven. Een 
daarvan is de Single Degree Of Freedom Method (SDOFM). 
Deze is in dit onderzoek gebruikt.
Bij deze methode wordt de brug geschematiseerd als een 
één-massa-veer-systeem (fig. 8). De massa van het brugdek 
wordt aangenomen als een geconcentreerde massa (modale 
massa [kg]). De aanwezige belastingen worden omgerekend naar 
een puntlast (F (t) [N]). Het trillingsgedrag van de constructie 
onder invloed van de aanwezige belasting wordt beschreven met 
behulp van de veerstijfheid k  [N/m]. Daarnaast wordt door 
middel van de dempingsverhouding ( c [-]) rekening gehouden 
met het uitdempen van de trilling. De dempingsverhouding is 
afhankelijk van het constructiemateriaal.
De SDOFM-methode houdt rekening met de stapfrequentie 
van zowel voetgangers als joggers.
Op basis van de resultaten in tabel 2 is gekozen voor de vrij 
opgelegde variant.
Voorspanning
De voorspanning kan zowel met voorgerekt als met nagerekt 
staal worden uitgevoerd. De voorspanning is voor alle varianten 
berekend in de BGT. De resultaten voor de voorspanning bij de 
vier varianten zijn weergegeven in tabel 3. Op basis van deze 
gegevens en het feit dat de productiekosten hoger zijn bij voor -
gerekt staal (i.v.m. een kostbare mal), is gekozen voor voorspan-
ning met nagerekt staal.
Uitwerking voorspanning en verankering
De voorspanstrengen die worden toegepast, hebben een diameter 
van 15,7 mm en een karakteristieke treksterkte van 1860 N/mm	
2. 
In totaal zijn er uiteindelijk 30 strengen benodigd (in VO-fase 
waren dat er nog 33, zie tabel 3), verdeeld over 6 kanalen.	
In het beton zijn plastic, ovalen omhullingsbuizen opgenomen 
(fig. 9). Aangezien de constructiehoogte gering is, wordt op deze 
manier een zo groot mogelijke excentriciteit bereikt. Dit heeft 
een gunstig effect op het belastingsaandeel van de voorspanning. 
Hierdoor kan een minimaal aantal strengen worden toegepast.
Het type verankering dat wordt toegepast, is een SD-plaatanker 
(Dywidag, fig. 10). Dit anker is zeer geschikt voor vlakke platen 
en zorgt voor een goede spreiding van de voorspankracht over 
de oplegging (vrij opgelegd ? tweezijdig ingeklemd) en een 
verschil in het voorspansysteem (voorgerekt staal ? nagerekt 
staal). De keuze is gemaakt aan de hand van de berekeningen 
met betrekking tot het dynamisch comfort en de benodigde 
hoeveelheid voorspanning. Zo kon de haalbaarheid worden 
getoetst.	
Dynamisch comfort
Een belangrijk verschijnsel bij de zeer slanke betonnen park-
brug is het trillingsgedrag. Door de constructie steeds slanker 
te maken, neemt de eigenfrequentie van de constructie af. 
Indien de eigenfrequentie van de brug samenvalt met het 
frequentiegebied van de mensen die op de brug lopen, treedt 
resonantie op.
De eigenfrequentie van de constructie wordt berekend met:	
4	1
2	EI	fk	ML	= 	 	
Waarin:
f   = eigenfrequentie van het systeem [Hz]
k   = waarde afhankelijk van de opleggingen [-]
E   = elasticiteitsmodulus beton [N/m	
2] (volgens [2])
I   = oppervlaktetraagheidsmoment doorsnede [mm	
4]
M   =  gelijkmatig verdeelde belasting permanente belasting 
[kg/m]
L   = overspanning [m] 	
Trillingsgedrag in verticale richting
Voor het berekenen van het trillingsgedrag in verticale richting 
wordt in de Eurocode verwezen naar de EUR 23984 ? Design 
of Lightweight Footbridges for Human Induced Vibrations. Als 
de berekende eigenfrequentie binnen het kritische gebied valt, 
moet worden gecontroleerd of de optredende versnelling van 
het brugdek onder de gestelde waarde blijft. Deze controle 
bleek noodzakelijk. In EUR 23984 worden drie methoden 	
Tabel 2  Resultaten comfortberekening
  eigen- 
frequentie [Hz] a	max,voetgangers	 
 
[m/s²] a	max, joggers	 
 
[m/s²] a	toelaatbaar [m/s²]
tweezijdig ingeklemd 3,0660,4879,002 0,7
vrij opgelegd 1,3510,671 0 *0,7
* De berekende eigenfrequentie valt buiten het kritische frequentiegebied van de joggers. Er treedt dus 
geen resonantie op.
Tabel 3  Resultaten berekening benodigde voorspanning	
  vrij opgelegd 
voorgerekt staal vrij opgelegd 
nagerekt staal ingeklemd 
voorgerekt staal ingeklemd 
nagerekt staal
aantal strengen 
(stuks) 45
333524	
9
UHSB als alternatief voor hout	2 2016
33	
het betonoppervlak. Hierdoor is geen spiraalwapening rondom 
het anker noodzakelijk. Een bijkomend voordeel is dat verdere 
spreiding van de voorspankracht in het beton relatief beperkt 
blijft, zodat de splijtspanningen ook relatief klein zullen zijn.
Normaal gesproken wordt de Europese Technische Goedkeuring 
(ETA) over het ankersysteem gebruikt bij het ontwerpen van  
de verankeringszone. Het SD-plaatanker is een voorbeeld van 
een kleine verankering (weinig strengen; wordt meestal 
gebruikt bij dwarsvoorspanning in grotere constructies). 
Grotere verankeringssystemen zijn wel beproefd bij verschil-
lende betondruksterkten, maar voor kleinere verankerings-
elementen geldt dit niet. Het is niet rendabel het systeem bij 
meerdere betondruksterkten te laten testen.
In de ETA wordt uitgegaan van een cilinderdruksterkte van  
24 N/mm	
2. Deze tabel is dus niet bruikbaar bij het ontwerpen 
van de verankeringszone bij UHSB. Daarom is er onder andere 
met behulp van de Franse aanbevelingen en de Eurocode een 
aantal onderbouwende berekeningen gemaakt voor de beno -
digde wapening ten behoeve van de optredende spanningen in 
de verankeringszone. Verder is er gekeken naar de optredende 
splijtspanning in breedterichting door het excentrisch aangrijpen 
van de voorspankracht. Spreiding in hoogterichting is gering 
vanwege de geringe constructiehoogte en het is dan ook niet 
noodzakelijk hier splijtwapening voor op te nemen.	
Toetsen in de UGT
De gekozen variant (vrij opgelegd en voorspanning met nage-
rekt staal) is getoetst op zowel de UGT als de BGT. Voor het 
berekenen van de betondrukzonehoogte x	
u (UGT) is gebruik-
gemaakt van de spanning-rekdiagrammen van het UHSB  (zoals eerder beschreven), wapeningsstaal en voorspanstaal. 
Uiteindelijk resulteert dit in het diagram uit figuur 12 [2].
De grootte van de krachten in het beton worden verkregen 
door de oppervlakten in het spanningsdiagram. De grootte van 
de krachten in het staal worden verkregen door de optredende 
spanning te bepalen (aan de hand van de optredende rekken) 
en de toegepaste hoeveelheid staal. Alle afstanden in het 
diagram worden gerelateerd aan de betondrukzonehoogte x	
u, 
zodat er uiteindelijk een vergelijking ontstaat met één onbe-
kende. Met behulp van de evenwichtsvergelijking wordt x	
u 
berekend, volgens:
N	
c + N'	s ? N	T ? N	s ? P	w ? ?N	p = 0
Waarin: 
N	
c   = drukkracht in het beton [N]
N'
s   = drukkracht in het wapeningsstaal [N]
N
T   = trekkracht in het beton [N]
N
s   = drukkracht in het wapeningsstaal [N]
P
w   =  werkvoorspankracht [N]
?N
p   = kracht in het voorspanstaal [N]
Vervolgens wordt met de evenwichtsvergelijking M	
Rd bepaald. 
Hieruit volgde een unity check van 0,59, waarmee de construc-
tie dus ruim voldeed.
Ook de dwarskrachtweerstand en de weerstand tegen vandalis-
mebelasting is berekend. Hierop wordt in dit artikel verder niet 
nader ingegaan.	
10
UHSB als alternatief voor hout	2 2016
34	
  a	
  a	
1900
280
280 280
280
280
125 12562
63
62 63	
25
57 128
122
250	
# 6?75
6 6
hrsp 6?75 (a) neutrale lijn
a
a	
NcN's	
NT	
Ns
Np	
Pw	
MRd	
Xu	
XT	
11 Middendoorsnede brugdek
12  Spanning-rekdiagram over de doorsnede [2]	
Toetsen in de BGT
De bruikbaarheidsgrenstoestand is de toestand met betrekking 
tot scheurvorming en doorbuiging. Allereerst is het scheur-
moment van de gekozen variant bepaald. Het scheurmoment 
voor een voorgespannen doorsnede bestaat uit de gemiddelde 
trek-sterkte van het beton en de rekenwaarde van een eventueel 
aanwezige normaalkracht (in dit geval de werkvoorspanning). 
Het scheurmoment wordt dan berekend met:
M
r = (f	ctm - ?	pm) ? W
Waarin:
f	
ctm   = gemiddelde treksterkte van het beton [N/mm	2]
?	
pm =  P	w / A	c = werkvoorspanning [N/mm	2]
W   = weerstandsmoment [mm	
3]
Deze formule is alleen van toepassing op voorgespannen, 
statisch bepaalde constructies. Indien het maximaal optredende moment in de BGT het scheur
-
moment zou overschrijden, zou een scheurwijdtetoets moeten 
worden uitgevoerd. De doorsnede bleek echter niet gescheurd en 
een toets op scheurvorming was niet noodzakelijk.
Verder is de doorbuiging van de constructie berekend. Bij het 
ontwerp van de fundering voor de brug dient hiermee rekening 
te worden gehouden, zodat het profiel van vrije ruimte onder 
de brug altijd voldoet aan het programma van eisen. Ook 
hierop wordt in dit artikel niet nader ingegaan.	
Conclusie en aanbevelingen
Het ontwerp voor een slanke fiets- en voetgangersbrug van 
UHSB (vrij opgelegde variant en voorspanning met nagerekt 
staal) is in theorie mogelijk. De volgende stap is het opstarten 
van een pilotproject vanuit de gemeente Rotterdam. Voor het 
ontwerp van de onderbouw moet worden onderzocht of het 
paaldraagvermogen toereikend is en de huidige fundering kan 
worden hergebruikt (indien de palen niet zijn aangetast). Ook 
kan er worden onderzocht of een fundering op staal een optie 
is, gezien de geringe reactiekrachten vanuit de brug. 	
?
?	
 LITERATUUR
1  Bétons fibres á ultra-hautes performances - Recommandations,   
Association Française de Génie Civil (AFGC), 2013.
2  Ketel, H., Willemse, R., Rijen, P. van, Koolen, E., Rekenmodel VVUHSB. 
Cement 2011/3.
3  Braam, C.R., Constructieleer voorgespannen beton. Aaneas Media bv, 
2012.
4  Geffen, L. van, Een fiets- en voetgangersbrug van vvUHSB in combi-
natie met voorspanning, 2016.	
11
12
UHSB als alternatief voor hout	2 2016                  
                 
                              
Reacties
H.W. Langhorst - Gemeente Sliedrecht 21 juni 2017 16:38
Als gemeente zijn we ook nieuwsgierig naar het kostenplaatje van de verschillende varianten.
F . M. Freyre H. - Stadsontwikkeling Rotterdam 11 mei 2017 11:55
Een artikel met visie.
Nick Statham - PM&E Rotterdam 11 mei 2017 10:28
Mooie techniek, voor een hele mooie brug! Top!
Menno van Beelen - Iv-Infra 10 mei 2017 23:50
Voor veel nieuwe projecten wordt al snel beton gekozen omdat dit vrij duurzaam en onderhoudsarm is. Voor het economische aspect zou dit qua levensduur niet alleen een pluspunt opleveren maar ook de hoeveelheid die je nodig hebt om een bouwwerk te realiseren. Dit is dus niet alleen kosten-effectiever maar ook nog eens goed voor het milieu.
Hendrik - HRO 10 mei 2017 21:33
Nuttig artikel voor mijn afstudeerverslag
Vera 10 mei 2017 20:03
Helder artikel. Hier zit toekomst in!
Jurjen van Beek - Gemeente Rotterdam 10 mei 2017 18:01
Duidelijk verhaal. Mooi om met de mogelijkheden van nieuwe technieken esthetische en duurzame winst te behalen.
Peter Duijndam - I-buro Gemeente Rotterdam 10 mei 2017 15:05
Goed artikel en interessant onderwerp, mogelijk een goede vervanger voor duikers met name in buitengebieden!
Younes 10 mei 2017 11:14
Prima artikel
Andrew Quansah - Gemeente Amsterdam Ingenieursbureau (IB) 09 mei 2017 15:15
Een goed artikel over een belangrijk onderwerp.
Joop den boer 09 mei 2017 12:55
Goed verhaal
Agnes 09 mei 2017 11:08
Duidelijk en goed geschreven
Rodriaan Spruit - Ingenieursbureau Gemeente Rotterdam 08 mei 2017 22:00
Toegankelijk helder artikel. Goede technische onderbouwing. Maatschappelijk van belang.
Nico van den Berg - Waternet 08 mei 2017 08:13
Duidelijk verhaal, ik zeg: doen!
Mustaffa Abbou - KCI Medical 07 mei 2017 13:41
Een mooi helder en duidelijk artikel!
Peter Hoek - Ingenieursbureau Gemeente Rotterdam 07 mei 2017 09:37
Een goed en duidelijk geschreven artikel over een uitstekend alternatief.
Karel van Es - Royal Haskoning 06 mei 2017 17:02
Top artikel!
Arno 06 mei 2017 16:56
Mooi
René Verduyn - Ingenieursbureau Drechtsteden 05 mei 2017 09:04
Duidelijk geschreven artikel. Met dit soort innovaties zal de onderhoudsintensiviteit in relatie tot houten bruggen fors afnemen.
Ed van Rijn - Huisartsenpraktijk De Clundert 04 mei 2017 21:26
Fraai artikel. Bruikbare methode: denk ook aan overbruggingen van kloven in bergen, gezien duurzaamheid. Beste artikel
Jan Geert Kruidhof - JGK Engineering & Advies 04 mei 2017 16:30
Mooi en helder artikel! Een ontwikkeling die meer mogelijkheden biedt.
Johan de Jong - Ingenieursbureau Drechtsteden 04 mei 2017 11:51
Vasthouden op het verleden bied geen garantie voor de toekomst. Prima innovatie!
A. van Geffen 03 mei 2017 07:17
Duidelijk artikel
Arnold 03 mei 2017 07:15
Helder artikel
Fridtjof Sanders - Ingenieursbureau Drechtsteden 02 mei 2017 12:57
Echt innovatief en duurzaam vooruit denken in beton.
Kees Quartel - Spanbeton 02 mei 2017 12:12
Een mooi artikel van een afstudeerder met een zeer goed kennisniveau van voorgespannen beton.
HFA van Kampen - Stadsontwikkeling Rotterdam 01 mei 2017 16:59
Helder geschreven artikel over innovatieve toepassing.
Paul Joormann - Gemeente Vlaardingen 01 mei 2017 15:39
Een helder verhaal en een prima veelbelovend idee.
L. Barendrecht - Ingenieursbureau Drechtsteden 01 mei 2017 08:58
Goed artikel
Wouter Akkermans - Stadsingenieurs gemeente Utrecht 01 mei 2017 08:52
Een innovatie die we zeker in de praktijk zullen terugzien.
Erik Oostveen - Oostveen Engineering 28 april 2017 11:33
Een goed artikel over een afstudeeropdracht die HBO niveau overstijgt.
Jaap Nederlof - Gemeente Rotterdam 28 april 2017 09:55
Topstuk samen met een afstudeerder: zeer hoog niveau.
Jack van Beelen 26 april 2017 21:39
mooi artikel
Ries van der Pijl - Ingenieursbureau Drechtsteden 26 april 2017 20:07
Innovaties als deze, je moet er maar opkomen,top!
Anton van Alphen - Ingenieursbureau Drechtsteden 26 april 2017 18:12
Duidelijk artikel gebaseerd op de gedegen onderzoek van deze tallentvolle technici
Arno van Geffen - Kuipers Electronic Engineering 26 april 2017 17:26
Goed en helder geschreven artikel over innovatieve, duurzame oplossing van een veel voorkomende vervangingvraag.
Ray Westerhuis - Ingenieursbureau Drechtsteden 26 april 2017 16:43
Goed artikel, verdient om als beste artikel te worden gekozen