Gemeente Rotterdam is op grote schaal bezig met het vervangen van bestaande ? veelal houten ?parkbruggen. Deze bruggen zijn aan het einde van hun ontwerplevensduur en worden vervangen door een lichte variant met weinig onderhoud en een lange levensduur. Hierbij wordt gestreefd naar het behoud van de huidige fundering. Een materiaal dat hier zeer geschikt voor zou kunnen zijn, is ultra-hogesterktebeton (UHSB). In een afstudeeropdracht is de haalbaarheid van een zo slank mogelijke voorgespannen parkbrug met UHSB onderzocht.
28
UHSB als alternatief
voor hout
1
Afstudeerstudie naar het ontwerpen en berekenen van een
voorgespannen parkbrug van ultra-hogesterktebeton
Gemeente Rotterdam is op grote schaal bezig met
het vervangen van bestaande ? veelal houten ?
parkbruggen. Deze bruggen zijn aan het einde van
hun ontwerplevensduur en worden vervangen door
een lichte variant met weinig onderhoud en een
lange levensduur. Hierbij wordt gestreefd naar het behoud van de huidige fundering. Een materiaal dat
hier zeer geschikt voor zou kunnen zijn, is ultra-
hogesterktebeton (UHSB). In een afstudeeropdracht
is de haalbaarheid van een zo slank mogelijke voor
-
gespannen parkbrug met UHSB onderzocht.
UHSB als alternatief voor hout 2 2016
29
19 540
18 540500
750
750
475
475
500
500 500
950 950
825 125
125
825
19 540
18 540
500
500 500
1500 -1,350
500
500 500
1500
oplegging
1100 2500
-2,300 R457137
1900
800
800
50 50
100
100
125 125
825
825
1650
250 1050
150 100
rvs leuning
UHSB-dek
bevestiging leuning
met stekankers Gemeente Rotterdam heeft recentelijk de Exercitiebrug (foto 1),
een bestaande houten parkbrug, vervangen door een compo-
sieten variant. UHSB vormt een goede tegenhanger van dit
vezelversterkte kunststof, aangezien de kosten en duurzaam-
heid in grote mate overeenkomen. Daarom is ervoor gekozen
deze brug als uitgangspunt te nemen voor de afstudeerstudie.
Voor de overspanning (L = 18,54 m), de breedte (b = 1,9 m)
en ook de dikte van het brugdek (h = 0,25 m) zijn dezelfde
afmetingen aangehouden als die van de bestaande composiet-
brug. Belangrijke verschillen zijn dat de UHSB-brug wordt
uitgevoerd als vlakke plaatbrug (fig. 2, 3, 4). Dit in tegenstelling
tot de composietbrug die met een lichte toog is gerealiseerd.
Bovendien hoeft er geen inklemming bij de landhoofden te
worden gecreëerd ten behoeve van het dynamisch comfort. Het
voordeel van het vrij opgelegde systeem is dat er in plaats van
met vier, met twee palen kan worden volstaan (per landhoofd).
Verder is een slijtlaag niet nodig omdat het betondek van een
antislipreliëf kan worden voorzien.
Materiaaleigenschappen UHSB
UHSB heeft een zeer hoge druksterkte (150-200 MPa) en kan
ook (in beperkte mate) trekkrachten opnemen. Dit komt door
de staalvezels met verschillende lengte die in het betonmengsel
zijn opgenomen. Na het scheuren van de cementmatrix
worden deze vezels actief. Dit wordt verstevigingsgedrag
genoemd. De mate waarin dit optreedt, hangt af van de
samenstelling van het materiaal. Hierbij zorgen de korte vezels
voor het overbruggen van de microscheuren, wat een gunstig
effect heeft op het scheurpatroon van de doorsnede. De lange
vezels overbruggen de macroscheuren, waardoor de buigsterkte
toeneemt (fig. 5).
UHSB als alternatief
voor hout
ing. Lisa van Geffen 1)
Gemeente Rotterdam / Haagse Hogeschool
ing. Mustapha Attahiri MSEng
Gemeente Rotterdam 1 Exercitiebrug, Rotterdam
2 Plattegrond brug
3 Langsdoorsnede
4 Dwarsdoorsnede
1) Lisa van Geffen is met de studie 'Een fiets- en voetgangersbrug van UHSB
in combinatie met voorspanning' afgestudeerd aan de Haagse Hogeschool,
opleiding Civiele Techniek. Zij heeft de studie verricht bij de gemeente
Rotterdam, onder begeleiding van M. Attahiri en E. Oostveen.
2
3
4
UHSB als alternatief voor hout 2 2016
30
microscheurkorte vezels overbruggen
de microscheuren
uittrekken
vezels
macroscheur
lange vezels
c3 cu3
fcd
[N/mm 2]
[
?]
fctd1
fctd2
ct ct0,3
ctd ctu
1
2
1
2
3
4
5
70
60
50
40
30
20
10
0,5 1,52,5 3,5
1,0 2,0 3,0
C90/105
C80/95
C70/85
C60/75
C55/67
C53/65
3,3 2,3 1,8
2,6
f
cd
c
5
Korte vezels versus lange vezels
6 Spanning-rekdiagram voor hogesterktebeton (drukgebied)
7 Spanning-rekdiagram UHSB [1]
8 Schematisatie één-massa-veersysteem
Naast de treksterkte heeft UHSB een aantal andere bijzondere
kenmerken.
Vezeloriëntatie
Een belangrijk begrip waarmee rekening moet worden gehouden
is de vezeloriëntatie. Het is immers het beste als de vezels lood-
recht op de scheuren liggen. Maar het is lastig te controleren
hoe de vezels daadwerkelijk in de doorsnede komen te zitten.
Daarom wordt in de Franse aanbevelingen (zie gelijknamige
kop in artikel) de K-factor geïntroduceerd, die deze onzekerheid
in rekening brengt.
Post-peakgedrag
Bij UHSB moet rekening worden gehouden met het zogenoemde
post-peakgedrag. Dit gedrag is kenmerkend voor hogere beton-
sterkteklassen en wil zeggen dat bij het stuiken van het beton de
rek nog iets toeneemt bij een sterke teruggang van de opneem-
bare drukspanning. Daarom worden er begrenzingen gesteld
aan de rek bij plastische vervorming en de rek bij betonstuik.
Volgens NEN-EN 1992-1 moet voor hogesterktebeton een vari-
erend spanning-rekdiagram worden aangehouden (fig. 6).
Autogene krimp
Een volgend belangrijk verschijnsel bij UHSB is de autogene
krimp, die aanzienlijk hoger is dan voor normaal beton. Auto-
gene krimp is een bijzondere vorm van verhardingskrimp, die
optreedt bij betonsoorten met een lage water-bindmiddelfactor
en een hoog percentage aan fijne stoffen. Deze krimp wordt
veroorzaakt doordat, bij het verdergaande hydratatieproces,
water wordt onttrokken uit de poriën door het cement dat nog
niet volledig heeft gereageerd met water. Hierdoor ontstaat een
onderdruk in deze poriën waardoor deze samentrekken en het
beton fysiek verkort.
5
6
7
UHSB als alternatief voor hout 2 2016
31
500
500 500
1500
oplegging 19 540
18 540
1100 2500
-2,300 R457137 500
500
500
1500 -1,350 500
500 500
1500
oplegging 19 540
18 540
1100 2500
-2,300 R457137 500
500
500
1500 -1,350
materiaal waarbij in beperkte mate verstevigingsgedrag
optreedt en na het ontstaan van scheuren de treksterkte iets
toeneemt) bestaat uit drie delen. Allereerst de elastische fase
(tot punt 3, vóór scheurvorming). Vanaf punt 3 begint het
beton te scheuren, de vezels worden actief en er vindt in
beperkte mate verstevigingsgedrag plaats. Vanaf punt 4 begin-
nen de vezels langzaam te bezwijken. Omdat over het algemeen
vezels worden toegepast van een hoogwaardige staalkwaliteit
zal de maximale treksterke ervan overigens niet afhangen van
het breken van de vezels, maar van een gebrek aan binding
(aanhechting) aan het beton.
In het diagram wordt het gearceerde gedeelte verwaarloosd. Dit
is een conservatieve aanname. Het oppervlakte van het gear
-
ceerde gedeelte is ten opzichte van het geheel zeer klein [2].
Variantenstudie
In het afstudeeronderzoek is een variantenstudie uitgevoerd
met vier varianten. De verschillen bestonden uit een verschil in
Zelfhelend
Een andere belangrijke eigenschap van UHSB is dat het beton
zelfhelend is. Dit houdt in dat de aanwezige cementkorrels, die
nog niet zijn verhard, reageren met water, dat bij scheurvorming
het beton kan binnendringen. Door deze verdergaande cement-
hydratatie wordt de scheur weer opgevuld. Ook vormen zich
calciumcarbonaatkristallen (CaCO
3) in de scheuren, die mede
bijdragen aan de opvulling van de scheur. Deze manier van zelf-
heling zorgt voor het herstellen van kleine scheuren tot 50 ?m.
Zelfverdichtend
Als laatst eigenschap wordt genoemd dat UHSB zelfverdichtend is.
Franse aanbevelingen
Momenteel zijn er nog geen nationale normen of Eurocodes
beschikbaar voor het rekenen aan UHSB. In Frankrijk heeft
men veel meer ervaring met het rekenen aan constructies van
UHSB. Hiervoor is een richtlijn opgesteld, die ook wel in
Nederland wordt gebruikt (AFGC/SETRA [1]).
De eerste richtlijn uit 2002 was gebaseerd op de Franse norm
(BPEL). Sinds juni 2013 is er een revisie gemaakt op deze richt-
lijn, die aansluit op Eurocode 2. Deze richtlijnen gelden voor
beton met een druksterkte tussen 150 MPa en 250 MPa.
Tijdens deze afstudeerstudie is dan ook gebruikgemaakt van
deze aanbevelingen.
Spanning-rekdiagram
In de Franse aanbevelingen wordt het spanning-rekdiagram
gebruikt als in figuur 7, met waarden uit tabel 1. Het druk-
gebied bestaat uit een elastische fase (tot punt 1) en een
plastische fase (tussen punt 1 en punt 2).
Het trekgebied voor een low-strain hardening materiaal (een
Tabel 1 Materiaaleigenschappen; karakteristieke druksterkte en treksterkte zijn ontleend aan [2].
De andere waarden zijn berekend met [1].
drukgebied spanning [N/mm²]rek [-]
nr. traject symboolwaardesymbool waarde
1 plastische vervorming beton f
cd 96,333? c3 2,3 ?
2 grenswaarde betonstuik f
cd 96,333? cu3 2,6 ?
trekgebied
3ontstaan 1e scheur f ctd1 6,154? ct 0,1469 ?
4 scheurwijdte = 0,30 mm f
ctd2 7,385? ct;0,3 1,947 ?
5 bezwijken vezels bij aangenomen
maximale trekspanning f
ctd1 6,154
? ctd 4,872 ?
6 grenswaarde bezwijken op trek f
ctu 0? ctu 19,5 ?
8
F(t)
c
M
k
UHSB als alternatief voor hout 2 2016
32
10591
40 22
9 Omhullingsbuis
10 Anker
genoemd om dit trillingsgedrag te kunnen beschrijven. Een
daarvan is de Single Degree Of Freedom Method (SDOFM).
Deze is in dit onderzoek gebruikt.
Bij deze methode wordt de brug geschematiseerd als een
één-massa-veer-systeem (fig. 8). De massa van het brugdek
wordt aangenomen als een geconcentreerde massa (modale
massa [kg]). De aanwezige belastingen worden omgerekend naar
een puntlast (F (t) [N]). Het trillingsgedrag van de constructie
onder invloed van de aanwezige belasting wordt beschreven met
behulp van de veerstijfheid k [N/m]. Daarnaast wordt door
middel van de dempingsverhouding ( c [-]) rekening gehouden
met het uitdempen van de trilling. De dempingsverhouding is
afhankelijk van het constructiemateriaal.
De SDOFM-methode houdt rekening met de stapfrequentie
van zowel voetgangers als joggers.
Op basis van de resultaten in tabel 2 is gekozen voor de vrij
opgelegde variant.
Voorspanning
De voorspanning kan zowel met voorgerekt als met nagerekt
staal worden uitgevoerd. De voorspanning is voor alle varianten
berekend in de BGT. De resultaten voor de voorspanning bij de
vier varianten zijn weergegeven in tabel 3. Op basis van deze
gegevens en het feit dat de productiekosten hoger zijn bij voor -
gerekt staal (i.v.m. een kostbare mal), is gekozen voor voorspan-
ning met nagerekt staal.
Uitwerking voorspanning en verankering
De voorspanstrengen die worden toegepast, hebben een diameter
van 15,7 mm en een karakteristieke treksterkte van 1860 N/mm
2.
In totaal zijn er uiteindelijk 30 strengen benodigd (in VO-fase
waren dat er nog 33, zie tabel 3), verdeeld over 6 kanalen.
In het beton zijn plastic, ovalen omhullingsbuizen opgenomen
(fig. 9). Aangezien de constructiehoogte gering is, wordt op deze
manier een zo groot mogelijke excentriciteit bereikt. Dit heeft
een gunstig effect op het belastingsaandeel van de voorspanning.
Hierdoor kan een minimaal aantal strengen worden toegepast.
Het type verankering dat wordt toegepast, is een SD-plaatanker
(Dywidag, fig. 10). Dit anker is zeer geschikt voor vlakke platen
en zorgt voor een goede spreiding van de voorspankracht over
de oplegging (vrij opgelegd ? tweezijdig ingeklemd) en een
verschil in het voorspansysteem (voorgerekt staal ? nagerekt
staal). De keuze is gemaakt aan de hand van de berekeningen
met betrekking tot het dynamisch comfort en de benodigde
hoeveelheid voorspanning. Zo kon de haalbaarheid worden
getoetst.
Dynamisch comfort
Een belangrijk verschijnsel bij de zeer slanke betonnen park-
brug is het trillingsgedrag. Door de constructie steeds slanker
te maken, neemt de eigenfrequentie van de constructie af.
Indien de eigenfrequentie van de brug samenvalt met het
frequentiegebied van de mensen die op de brug lopen, treedt
resonantie op.
De eigenfrequentie van de constructie wordt berekend met:
4 1
2 EI fk ML =
Waarin:
f = eigenfrequentie van het systeem [Hz]
k = waarde afhankelijk van de opleggingen [-]
E = elasticiteitsmodulus beton [N/m
2] (volgens [2])
I = oppervlaktetraagheidsmoment doorsnede [mm
4]
M = gelijkmatig verdeelde belasting permanente belasting
[kg/m]
L = overspanning [m]
Trillingsgedrag in verticale richting
Voor het berekenen van het trillingsgedrag in verticale richting
wordt in de Eurocode verwezen naar de EUR 23984 ? Design
of Lightweight Footbridges for Human Induced Vibrations. Als
de berekende eigenfrequentie binnen het kritische gebied valt,
moet worden gecontroleerd of de optredende versnelling van
het brugdek onder de gestelde waarde blijft. Deze controle
bleek noodzakelijk. In EUR 23984 worden drie methoden
Tabel 2 Resultaten comfortberekening
eigen-
frequentie [Hz] a max,voetgangers
[m/s²] a max, joggers
[m/s²] a toelaatbaar [m/s²]
tweezijdig ingeklemd 3,0660,4879,002 0,7
vrij opgelegd 1,3510,671 0 *0,7
* De berekende eigenfrequentie valt buiten het kritische frequentiegebied van de joggers. Er treedt dus
geen resonantie op.
Tabel 3 Resultaten berekening benodigde voorspanning
vrij opgelegd
voorgerekt staal vrij opgelegd
nagerekt staal ingeklemd
voorgerekt staal ingeklemd
nagerekt staal
aantal strengen
(stuks) 45
333524
9
UHSB als alternatief voor hout 2 2016
33
het betonoppervlak. Hierdoor is geen spiraalwapening rondom
het anker noodzakelijk. Een bijkomend voordeel is dat verdere
spreiding van de voorspankracht in het beton relatief beperkt
blijft, zodat de splijtspanningen ook relatief klein zullen zijn.
Normaal gesproken wordt de Europese Technische Goedkeuring
(ETA) over het ankersysteem gebruikt bij het ontwerpen van
de verankeringszone. Het SD-plaatanker is een voorbeeld van
een kleine verankering (weinig strengen; wordt meestal
gebruikt bij dwarsvoorspanning in grotere constructies).
Grotere verankeringssystemen zijn wel beproefd bij verschil-
lende betondruksterkten, maar voor kleinere verankerings-
elementen geldt dit niet. Het is niet rendabel het systeem bij
meerdere betondruksterkten te laten testen.
In de ETA wordt uitgegaan van een cilinderdruksterkte van
24 N/mm
2. Deze tabel is dus niet bruikbaar bij het ontwerpen
van de verankeringszone bij UHSB. Daarom is er onder andere
met behulp van de Franse aanbevelingen en de Eurocode een
aantal onderbouwende berekeningen gemaakt voor de beno -
digde wapening ten behoeve van de optredende spanningen in
de verankeringszone. Verder is er gekeken naar de optredende
splijtspanning in breedterichting door het excentrisch aangrijpen
van de voorspankracht. Spreiding in hoogterichting is gering
vanwege de geringe constructiehoogte en het is dan ook niet
noodzakelijk hier splijtwapening voor op te nemen.
Toetsen in de UGT
De gekozen variant (vrij opgelegd en voorspanning met nage-
rekt staal) is getoetst op zowel de UGT als de BGT. Voor het
berekenen van de betondrukzonehoogte x
u (UGT) is gebruik-
gemaakt van de spanning-rekdiagrammen van het UHSB (zoals eerder beschreven), wapeningsstaal en voorspanstaal.
Uiteindelijk resulteert dit in het diagram uit figuur 12 [2].
De grootte van de krachten in het beton worden verkregen
door de oppervlakten in het spanningsdiagram. De grootte van
de krachten in het staal worden verkregen door de optredende
spanning te bepalen (aan de hand van de optredende rekken)
en de toegepaste hoeveelheid staal. Alle afstanden in het
diagram worden gerelateerd aan de betondrukzonehoogte x
u,
zodat er uiteindelijk een vergelijking ontstaat met één onbe-
kende. Met behulp van de evenwichtsvergelijking wordt x
u
berekend, volgens:
N
c + N' s ? N T ? N s ? P w ? ?N p = 0
Waarin:
N
c = drukkracht in het beton [N]
N'
s = drukkracht in het wapeningsstaal [N]
N
T = trekkracht in het beton [N]
N
s = drukkracht in het wapeningsstaal [N]
P
w = werkvoorspankracht [N]
?N
p = kracht in het voorspanstaal [N]
Vervolgens wordt met de evenwichtsvergelijking M
Rd bepaald.
Hieruit volgde een unity check van 0,59, waarmee de construc-
tie dus ruim voldeed.
Ook de dwarskrachtweerstand en de weerstand tegen vandalis-
mebelasting is berekend. Hierop wordt in dit artikel verder niet
nader ingegaan.
10
UHSB als alternatief voor hout 2 2016
34
a
a
1900
280
280 280
280
280
125 12562
63
62 63
25
57 128
122
250
# 6?75
6 6
hrsp 6?75 (a) neutrale lijn
a
a
NcN's
NT
Ns
Np
Pw
MRd
Xu
XT
11 Middendoorsnede brugdek
12 Spanning-rekdiagram over de doorsnede [2]
Toetsen in de BGT
De bruikbaarheidsgrenstoestand is de toestand met betrekking
tot scheurvorming en doorbuiging. Allereerst is het scheur-
moment van de gekozen variant bepaald. Het scheurmoment
voor een voorgespannen doorsnede bestaat uit de gemiddelde
trek-sterkte van het beton en de rekenwaarde van een eventueel
aanwezige normaalkracht (in dit geval de werkvoorspanning).
Het scheurmoment wordt dan berekend met:
M
r = (f ctm - ? pm) ? W
Waarin:
f
ctm = gemiddelde treksterkte van het beton [N/mm 2]
?
pm = P w / A c = werkvoorspanning [N/mm 2]
W = weerstandsmoment [mm
3]
Deze formule is alleen van toepassing op voorgespannen,
statisch bepaalde constructies. Indien het maximaal optredende moment in de BGT het scheur
-
moment zou overschrijden, zou een scheurwijdtetoets moeten
worden uitgevoerd. De doorsnede bleek echter niet gescheurd en
een toets op scheurvorming was niet noodzakelijk.
Verder is de doorbuiging van de constructie berekend. Bij het
ontwerp van de fundering voor de brug dient hiermee rekening
te worden gehouden, zodat het profiel van vrije ruimte onder
de brug altijd voldoet aan het programma van eisen. Ook
hierop wordt in dit artikel niet nader ingegaan.
Conclusie en aanbevelingen
Het ontwerp voor een slanke fiets- en voetgangersbrug van
UHSB (vrij opgelegde variant en voorspanning met nagerekt
staal) is in theorie mogelijk. De volgende stap is het opstarten
van een pilotproject vanuit de gemeente Rotterdam. Voor het
ontwerp van de onderbouw moet worden onderzocht of het
paaldraagvermogen toereikend is en de huidige fundering kan
worden hergebruikt (indien de palen niet zijn aangetast). Ook
kan er worden onderzocht of een fundering op staal een optie
is, gezien de geringe reactiekrachten vanuit de brug.
?
?
LITERATUUR
1 Bétons fibres á ultra-hautes performances - Recommandations,
Association Française de Génie Civil (AFGC), 2013.
2 Ketel, H., Willemse, R., Rijen, P. van, Koolen, E., Rekenmodel VVUHSB.
Cement 2011/3.
3 Braam, C.R., Constructieleer voorgespannen beton. Aaneas Media bv,
2012.
4 Geffen, L. van, Een fiets- en voetgangersbrug van vvUHSB in combi-
natie met voorspanning, 2016.
11
12
UHSB als alternatief voor hout 2 2016
Reacties
H.W. Langhorst - Gemeente Sliedrecht 21 juni 2017 16:38
Als gemeente zijn we ook nieuwsgierig naar het kostenplaatje van de verschillende varianten.
F . M. Freyre H. - Stadsontwikkeling Rotterdam 11 mei 2017 11:55
Een artikel met visie.
Nick Statham - PM&E Rotterdam 11 mei 2017 10:28
Mooie techniek, voor een hele mooie brug! Top!
Menno van Beelen - Iv-Infra 10 mei 2017 23:50
Voor veel nieuwe projecten wordt al snel beton gekozen omdat dit vrij duurzaam en onderhoudsarm is. Voor het economische aspect zou dit qua levensduur niet alleen een pluspunt opleveren maar ook de hoeveelheid die je nodig hebt om een bouwwerk te realiseren. Dit is dus niet alleen kosten-effectiever maar ook nog eens goed voor het milieu.
Hendrik - HRO 10 mei 2017 21:33
Nuttig artikel voor mijn afstudeerverslag
Vera 10 mei 2017 20:03
Helder artikel. Hier zit toekomst in!
Jurjen van Beek - Gemeente Rotterdam 10 mei 2017 18:01
Duidelijk verhaal. Mooi om met de mogelijkheden van nieuwe technieken esthetische en duurzame winst te behalen.
Peter Duijndam - I-buro Gemeente Rotterdam 10 mei 2017 15:05
Goed artikel en interessant onderwerp, mogelijk een goede vervanger voor duikers met name in buitengebieden!
Younes 10 mei 2017 11:14
Prima artikel
Andrew Quansah - Gemeente Amsterdam Ingenieursbureau (IB) 09 mei 2017 15:15
Een goed artikel over een belangrijk onderwerp.
Joop den boer 09 mei 2017 12:55
Goed verhaal
Agnes 09 mei 2017 11:08
Duidelijk en goed geschreven
Rodriaan Spruit - Ingenieursbureau Gemeente Rotterdam 08 mei 2017 22:00
Toegankelijk helder artikel. Goede technische onderbouwing. Maatschappelijk van belang.
Nico van den Berg - Waternet 08 mei 2017 08:13
Duidelijk verhaal, ik zeg: doen!
Mustaffa Abbou - KCI Medical 07 mei 2017 13:41
Een mooi helder en duidelijk artikel!
Peter Hoek - Ingenieursbureau Gemeente Rotterdam 07 mei 2017 09:37
Een goed en duidelijk geschreven artikel over een uitstekend alternatief.
Karel van Es - Royal Haskoning 06 mei 2017 17:02
Top artikel!
Arno 06 mei 2017 16:56
Mooi
René Verduyn - Ingenieursbureau Drechtsteden 05 mei 2017 09:04
Duidelijk geschreven artikel. Met dit soort innovaties zal de onderhoudsintensiviteit in relatie tot houten bruggen fors afnemen.
Ed van Rijn - Huisartsenpraktijk De Clundert 04 mei 2017 21:26
Fraai artikel. Bruikbare methode: denk ook aan overbruggingen van kloven in bergen, gezien duurzaamheid. Beste artikel
Jan Geert Kruidhof - JGK Engineering & Advies 04 mei 2017 16:30
Mooi en helder artikel! Een ontwikkeling die meer mogelijkheden biedt.
Johan de Jong - Ingenieursbureau Drechtsteden 04 mei 2017 11:51
Vasthouden op het verleden bied geen garantie voor de toekomst. Prima innovatie!
A. van Geffen 03 mei 2017 07:17
Duidelijk artikel
Arnold 03 mei 2017 07:15
Helder artikel
Fridtjof Sanders - Ingenieursbureau Drechtsteden 02 mei 2017 12:57
Echt innovatief en duurzaam vooruit denken in beton.
Kees Quartel - Spanbeton 02 mei 2017 12:12
Een mooi artikel van een afstudeerder met een zeer goed kennisniveau van voorgespannen beton.
HFA van Kampen - Stadsontwikkeling Rotterdam 01 mei 2017 16:59
Helder geschreven artikel over innovatieve toepassing.
Paul Joormann - Gemeente Vlaardingen 01 mei 2017 15:39
Een helder verhaal en een prima veelbelovend idee.
L. Barendrecht - Ingenieursbureau Drechtsteden 01 mei 2017 08:58
Goed artikel
Wouter Akkermans - Stadsingenieurs gemeente Utrecht 01 mei 2017 08:52
Een innovatie die we zeker in de praktijk zullen terugzien.
Erik Oostveen - Oostveen Engineering 28 april 2017 11:33
Een goed artikel over een afstudeeropdracht die HBO niveau overstijgt.
Jaap Nederlof - Gemeente Rotterdam 28 april 2017 09:55
Topstuk samen met een afstudeerder: zeer hoog niveau.
Jack van Beelen 26 april 2017 21:39
mooi artikel
Ries van der Pijl - Ingenieursbureau Drechtsteden 26 april 2017 20:07
Innovaties als deze, je moet er maar opkomen,top!
Anton van Alphen - Ingenieursbureau Drechtsteden 26 april 2017 18:12
Duidelijk artikel gebaseerd op de gedegen onderzoek van deze tallentvolle technici
Arno van Geffen - Kuipers Electronic Engineering 26 april 2017 17:26
Goed en helder geschreven artikel over innovatieve, duurzame oplossing van een veel voorkomende vervangingvraag.
Ray Westerhuis - Ingenieursbureau Drechtsteden 26 april 2017 16:43
Goed artikel, verdient om als beste artikel te worden gekozen