De vraag naar de opslag van vloeibaar aardgas (Liquefied Natural Gas, LNG) is groeiende en daarmee ook de vraag naar LNG-terminals. Bij deze terminals wordt het aardgas in tanks opgeslagen bij temperaturen onder -162 °C, het kookpunt van LNG. In het verleden is veel onderzoek gedaan naar het gedrag van gewapend en voorgespannen beton in cryogene omstandigheden, temperaturen (ver) onder 0 °C. Het merendeel van deze onderzoeken is gedaan in de jaren tachtig, toen ultra-hogesterktebeton (UHSB) nog onbekend was. De huidige normen en aanbevelingen die de toepassing van beton in cryogene omstandigheden beschrijven, zoals de British Standard, zijn gebaseerd op traditioneel beton. In een afstudeeronderzoek is de mogelijkheid van het toepassen van UHSB in LNG-opslagtanks bestudeerd. Auteurs:ir. Michel Kortenaar, ir. Marcel 't Hart, ir. Rob Vergoossen (Royal HaskoningDHV)dr.ir.drs. René Braam (TU Delft, fac. CiGT, Adviesbureau ir. J.G. Hageman BV)prof.dr.ir.Dr.-Ing. h.c. Joost Walraven (TU Delft, fac. CiGT) Rekenmodellen VVUHSBWilt u meer weten over rekenmodellen met vezelversterkt ultrahogesterktebeton? Lees dan ook deze artikelen: Rekenmodel VVUHSB (Cement 2011/3) en Dwarskracht- en kolomberekening VVUHSB (Cement 2011/6). LNG-opslagtanksIn eerdere edities van Cement zijn de volgende artikelen over LNG-opslagtanks verschenen:Beton bij -170 °C (Cement 2009/5) en 'Koelbox van beton' (Cement 2010/5).
thema
UHSB in LNG-opslagtanks
1 2012
|
online
online
thema
online
UHSB in LNG-
opslagtanks
De vraag naar de opslag van vloeibaar aardgas
(Liquefied Natural Gas, LNG) is groeiende en daarmee
ook de vraag naar LNG-terminals. Bij deze terminals
wordt het aardgas in tanks opgeslagen bij tempera-
turen onder -162 ?C, het kookpunt van LNG. In het
verleden is veel onderzoek gedaan naar het gedrag
van gewapend en voorgespannen beton in cryogene
omstandigheden, temperaturen (ver) onder 0 ?C. Het merendeel van deze onderzoeken is gedaan in de
jaren tachtig, toen ultra-hogesterktebeton (UHSB)
nog onbekend was. De huidige normen en aanbeve
-
lingen die de toepassing van beton in cryogene
omstandigheden beschrijven, zoals de British
Standard, zijn gebaseerd op traditioneel beton. In een
afstudeeronderzoek is de mogelijkheid van het
toepassen van UHSB in LNG-opslagtanks bestudeerd.
1
Afstudeerstudie over mogelijkheden binnen- en buitentanks in UHSB
UHSB in LNG-opslagtanks2
2012
|
online
dakdoorvoeringen gewapend betonnen dak
hangend plafond met
thermische isolatie
9%-nikkel binnentankspouw met perliet
thermische isolatie
voorgespannen
betonwand
gewapend beton
funderingsplaat
schuimglas
bodem isolatie pomp leiding
1
De cilindervormige buitenste betonnen
tank voorzien van een koepel
foto: CFE2 Principedoorsnede LNG-opslagtank
Ten opzichte van traditioneel beton heeft ultra-hogesterkte-
beton (UHSB) een relatief lage water-bindermiddelfactor (wbf )
en een geoptimaliseerde korrelverdeling, waardoor een
verhoogde deeltjespakking wordt bereikt. Deze veranderingen
resulteren in verbeterde materiaaleigenschappen, zoals een
sterk verhoogde druksterkte en een verhoogde treksterkte en
elasticiteitsmodulus. Door de lage permeabiliteit wordt
aan wezig beton-/voorspanstaal goed beschermd tegen corrosie
en vraagt de constructie minder onderhoud. Aanvullend wordt
door het toepassen van staalvezels de breukrek onder druk-
spanningen verhoogd en wordt een nascheurtreksterkte gerea-
liseerd. Hierdoor heeft het materiaal zowel onder druk als trek
een verhoogde ductiliteit, zie bijvoorbeeld [1, 2].
In het verleden hebben deze verbeteringen van het materiaal
geleid tot verder onderzoek naar mogelijke constructieve
toepassingen ervan. Voor een selectie, zie [3-7]. Dit artikel
beschrijft de mogelijkheden van de toepassing van UHSB in
opslagtanks bij LNG-terminals, zoals onderzocht in een afstu-
deeronderzoek dat is uitgevoerd aan de TU Delft [8].
2
ir. Michel Kortenaar 1),
ir. Marcel 't Hart,
ir. Rob Vergoossen
Royal HaskoningDHV
dr.ir.drs. René Braam
TU Delft, fac. CiGT, Adviesbureau ir.
J.G. Hageman BV
prof.dr.ir.Dr.-Ing. h.c. Joost
Walraven
TU Delft, fac. CiGT
1) Michel Kortenaar is afgestudeerd met het onderzoek 'Application of Ultra High
Strength Concrete in LNG Terminals' aan de Technische Universiteit Delft, facul-
teit Civiele Techniek en Geowetenschappen. In de afstudeercommissie hadden
zitting: prof.dr.ir.Dr.-Ing. h.c. J.C. Walraven (voorzitter), dr.ir.drs. C.R. Braam,
dr.ir. M.A.N. Hendriks, dr.ir. P.C.J. Hoogenboom en ir. C.M.P. 't Hart.
Een traditioneel LNG-opslagtankontwerp bestaat uit een stalen
binnentank waarin het LNG is opgeslagen. Het staal heeft een
nikkelgehalte van 9% om bros faalgedrag van het staal in cryo-
gene omstandigheden te voorkomen. De buitentank wordt
gemaakt van traditioneel beton (sterkteklasse circa
C32/40-C35/45). Beide tanks zijn cilindervormig en de buiten-
ste (betonnen) tank is voorzien van een koepel (foto 1 en
fig. 2). Tussen de twee tanks wordt een isolerende suspensie
aangebracht.
In het onderzoek is nagegaan of zowel de binnen- als de buiten-
tank kunnen worden uitgevoerd in UHSB. Een UHSB-ontwerp
moest voldoen aan de volgende eisen:
? een economisch haalbaar ontwerp;
? een technisch haalbaar ontwerp.
Aanvullend zijn de twee volgende onderzoeksdoelen vastgesteld:
? het sommeren van voor- en nadelen van varianten;
? het benoemen van de kritieke belastinggevallen en belas-
tingscombinaties.
Uitgangspunten en ontwerpaanpak
Om inzicht te krijgen in de economische haalbaarheid is een
referentieproject uit het oostelijke werelddeel gebruikt. Dat
project is uitgevoerd volgens het traditionele ontwerp. Het refe-
rentieproject is ten behoeve van het onderzoek herberekend met
de Eurocodes (EC). Daarbij zijn een traditioneel ontwerp en een
UHSB-ontwerp beschouwd. Een beperking van de EC is echter
dat Eurocode 2 (EC2) geen rekenregels voor UHSB bevat en dat
opslagtanks slechts zeer summier worden behandeld.
Het referentieproject is oorspronkelijk ontworpen aan de hand
van de British Standard voor het ontwerp van vlakke bodem,
verticaal, cilindrische opslagtanks dienstdoende bij lage tempe-
raturen (BS 7777 [9]). Deze norm wordt veelvuldig gebruikt bij
traditionele LNG-terminalontwerpen en beschrijft belasting-
gevallen en belastingscombinaties. Om deze reden is naast de
EC dan ook gebruikgemaakt van de BS 7777.
In afwijking van de belastinggevallen beschreven in de BS 7777
is de Pressure Relief Valve-belasting (PRV-belasting), die op de
koepel in de buitentank werkt, buiten beschouwing gelaten.
Deze PRV-belasting ontstaat als een kritische overdruk in de
opslagtank wordt bereikt en een installatie ervoor zorgt dat
LNG gecontroleerd kan ontsnappen, zodat de druk wordt
verlaagd. Het ontsnappende LNG moet worden verbrand.
Hierbij wordt een niet-lineaire warmtebelasting op de koepel
van de buitentank veroorzaakt. Het effect van de warmtebelas-
ting is daarentegen wel meegenomen in de ontwerpkeuzes en
conclusies.
thema
UHSB in LNG-opslagtanks
3 2012
|
online
online
rotatieveer k r rotatieveer k r
k
q(x)
k(x)
150 000
100 000 50 000
0 510 152025
-50 000
H [mm] 2
1,75
1,5
1,25
1
0,75
0,5
0,25
0
-0,25
-0,5
-0,75
-1
0 2,5 57,5 1012,5 1517,5 2022,5 25
afstand [m]
Alle kosten van een traditioneel en een UHSB-ontwerp zijn
meegenomen in een Life Cycle Cost Analysis (LCCA). Daarvan
zijn er twee uitgevoerd, te weten één waarbij de investerings-
kosten van zowel het traditionele ontwerp als het UHSB-
ontwerp hetzelfde zijn en één waarbij de investeringskosten van
het UHSB-ontwerp 20% hoger zijn.
Actieve normen en aanbevelingen
Zoals eerder vermeld, is naast de EC ook gebruikgemaakt van de
BS 7777. Aan het gebruik van deze norm zijn twee nadelen
verbonden. Ten eerste maakt alleen de combinatie van een beton-
nen buitentank en een stalen binnentank onderdeel uit van de
norm. Ten tweede zijn de opgenomen aanbevelingen met betrek-
king tot vloeistofdichtheid gebaseerd op tests die zijn uitgevoerd
met traditioneel beton. Het gebruik van de BS 7777 bij een
UHSB-ontwerp leidt daardoor tot een conservatief ontwerp.
Immers, de verhoogde trekcapaciteit en de verbeterde vloeistof-
dichtheid van UHSB zijn niet beschouwd. Echter, omdat geen
regelgeving op het gebied van UHSB toegepast in LNG-terminals
beschikbaar is, is de minimum vereiste gemiddelde betondruk-
spanning (zijnde 1,0 N/mm
2) overgenomen uit de BS 7777.
Voor het vastleggen van een aantal eigenschappen en ontwerp-
parameters van UHSB is gebruikgemaakt van een Franse norm,
te weten de AFGC/Setra [10]. Deze aanbevelingen worden bij
het rekenen met UHSB vaak gebruikt, zie bijvoorbeeld ook
[11, 12]. Tevens is aangenomen dat bij UHSB, door de geringe
hoeveelheid capillair poriënwater (dankzij de gereduceerde
wbf ), de formatie van ijs bij een belasting onder cryogene
omstandigheden verwaarloosbaar is.
Een perspectiefvol aspect van een UHSB-ontwerp is de sterk
verbeterde duurzaamheid van het materiaal, wat resulteert in
een verminderde onderhoudsbehoefte. Wanneer een traditio-
neel ontwerp en een UHSB-ontwerp gelijke investeringskosten
zouden hebben, komen de jaarlijkse kosten voor het UHSB-
ontwerp automatisch lager uit door een reductie van het
benodigd onderhoud.
In de berekening zijn de investeringskosten in tweeën gesplitst,
te weten in algemene kosten, die voor beide ontwerpen over
-
eenkomen, en ontwerpgerelateerde kosten. De laatste zijn voor -
namelijk gericht op eenheidsprijzen en uitvoeringsgerelateerde
kosten. Het zijn laatstgenoemde kosten waarin het verschil
tussen een traditioneel ontwerp en een ontwerp in UHSB tot
uitdrukking komen.
Voor de UHSB buitentank komen verschillen in investerings-
kosten mede naar voren door de mogelijkheid om, ten opzichte
van een beton met een aanzienlijk lagere sterkteklasse, de
wand- en vloerdikten te reduceren. Voor de binnentank zijn de
gevolgen ingrijpender omdat de stalen binnentank in het
ontwerp geheel wordt vervangen door een variant in UHSB.
Het uiteindelijke doel in het onderzoek betrof voornamelijk het
beschrijven van de ontwerpaanpak en het opstellen van een
economisch en realiseerbaar UHSB-ontwerp; verdere optimali-
satie van een UHSB-ontwerp maakte geen deel uit van de
studie. Vanuit die optiek is ervoor gekozen alleen te kijken naar
benodigde wand- en vloerdikten en niet te zoeken naar
bijvoorbeeld een optimalisatie van het koepelontwerp.
3a
3b 3c
UHSB in LNG-opslagtanks4
2012
|
online
3 1D axiaal-symmetrisch model (a) met
analytische oplossing (b) en oplossing
volgens EEM (c)
4 Drie LNG-opslagtanks op de Maasvlakte
foto: CFE
In de daarop volgende analyse, met betrekking tot een calami-
teitenfase, is de overstap van een 1D naar een 2D modellering
gemaakt. Ten tijde van de calamiteitenfase kan de binnentank
falen. Hierdoor ontstaat het risico dat het opgeslagen LNG naar
de zone tussen de binnen- en buitentank stroomt. De binnen-
tank is voor de operationele fase geïsoleerd, zodat de binnen-
zijde van de buitenwand niet in contact komt met het tot
crygonene temperaturen gekoelde LNG. De buitenwand is
daardoor tijdens normaal gebruik beschermd tegen het optre-
den van grote temperatuurgradiënten. Tijdens de calamiteiten-
fase echter kan wel een grote temperatuurgradiënt tussen de
binnen- en buitenzijde van de buitenwand optreden. Deze
belasting van de buitenwand door LNG wordt een Liquid Spill
(LQS) genoemd. Deze wordt beschreven met een 2D axiaal-
symmetrisch model. Een tijdsafhankelijke warmtestroom-
analyse is onderdeel van de berekeningen.
De overstap van 2D- naar 3D-rekenmodellen maakt het moge-
lijk zowel symmetrische als asymmetrische belastinggevallen te
modelleren, bijvoorbeeld windbelasting en aardbeving.
Scheurwijdtecontrole
In het onderzoek is uitgebreid aandacht besteed aan een
scheurwijdteberekening. Het was niet mogelijk rekenregels uit
de EC2 te gebruiken, omdat het gebruik van staalvezels in
UHSB gevolgen heeft voor de wijze waarop de scheurwijdte
wordt berekend. Een belangrijk aspect hierbij is de bijdrage van
de staalvezels aan het over de scheur overdragen van de trek-
kracht. Immers, UHSB met staalvezels heeft een nascheur -
sterkte; de treksterkte valt na het ontstaan van een scheur niet
direct terug tot nul. Een bijkomend aspect is het combineren
De aan de genoemde normen en aanbevelingen ontleende
eigenschappen zijn opgenomen in de invoer van de eindige-
elementenmodellen (EEM) die in het onderzoek zijn gebruikt.
Eindige-elementenmodellen
LNG-opslagtanks zijn onderhevig aan een complexe combina-
tie van belastinggevallen die zijn gebaseerd op vier verschil-
lende fasen: de bouwfase, de (hydro-)testfase, de operationele
fase en de calamiteitenfase. EEM geven de mogelijkheid om de
respons bij deze complexe belastinggevallen te analyseren. De
modellen zijn gebruikt voor het berekenen van verplaatsingen,
spanningen, buigende momenten en normaal- en dwars-
krachten. Daarbij zijn de belastinggevallen gecombineerd tot
belastingscombinaties. De constructie is gecontroleerd in BGT,
door middel van een scheurwijdtecontrole, en in UGT.
De symmetrische belastinggevallen, bijvoorbeeld eigen gewicht
en hydrostatische belasting, zijn beschouwd in een vereenvou-
digd 1D axiaal-symmetrisch model (fig. 3a). Met dit model kan
de benodigde ringvoorspanning worden bepaald. In het model
wordt de cilindrische wand geschematiseerd tot een elastisch
ondersteunde ligger. De stijfheid van de elastische bedding
komt voort uit de ringwerking van de cilinder. Door het intro-
duceren van een rotatieveer aan de onder- en de bovenzijde
van de wand wordt de rotatiestijfheid van de bodemplaat,
respectievelijk de koepel, meegenomen. Een vergelijking tussen
het 1D-EEM en een analytische oplossing wees uit dat de resul-
taten goed overeenstemden.
Analyse van de binnen- en buitentank wees uit dat deze in
omtreksrichting moeten worden voorgespannen.
Rekenmodellen VVUHSB
Wilt u meer weten over reken-
modellen met vezelversterkt ultra-
hogesterktebeton? Lees dan ook deze
artikelen op www.cementonline.nl:
Rekenmodel VVUHSB (Cement 2011/3) en
Dwarskracht- en kolomberekening VVUHSB
(Cement 2011/6)
4
thema
UHSB in LNG-opslagtanks
5 2012
|
online
online
d Nxx
M F
s
N'c
s
'c
x
d
s
5 Basismechanicamodel voor bepaling van
rekken op basis van horizontaal- en
momentevenwicht
deze casus onder andere tot gevolg dat een reductie van wand-
en vloerdikten ten opzichte van een traditioneel ontwerp
mogelijk is. Daartegenover staan natuurlijk hogere kosten van
het UHSB-mengsel.
Naast de investeringskosten is de constructieve levensduur
nodig als invoer voor een LCCA, gebruikt om de gemiddelde
jaarlijkse kosten te berekenen. Aangenomen is dat de levens-
duur van een traditioneel ontwerp 50 jaar is. Verondersteld is
dat deze 75 jaar is voor een UHSB-ontwerp. Omdat er geen
gegevens beschikbaar zijn van UHSB-constructies in gebruik
gedurende een periode van 75 jaar, is met betrekking tot de
onderhoudskosten gekozen voor een conservatieve benadering:
gesteld is dat groot onderhoud eenmaal tijdens de levensduur
van de UHSB variant nodig is. Verondersteld is dat de onder -
houdskosten de helft van die van een traditioneel ontwerp zijn.
De gemiddelde integrale jaarlijkse kosten van de UHSB variant
vielen ? 150 000,- lager uit dan die van een traditioneel
ontwerp dat dezelfde investeringskosten vraagt. Pas als de
investeringskosten van de UHSB variant 20% hoger zijn dan
die van de traditionele variant, zijn de gemiddelde integrale
jaarlijkse kosten van beide varianten nagenoeg gelijk.
Conclusie en aanbevelingen
Met betrekking tot de vier punten die zijn genoemd in de intro-
ductie is het mogelijk om, mede door het combineren van
huidige regelgeving en kennis, een realiseerbaar en economisch
aantrekkelijk UHSB-ontwerp te maken voor LNG-opslagtanks.
De huidige regelgeving is voor de toepassing van UHSB in cryo-
gene omstandigheden echter conservatief ten opzichte van tradi-
tioneel beton. Een belangrijk aspect hierbij is het niet meenemen
van de verhoogde trekcapaciteit en nascheursterkte van staal-
vezelversterkt UHSB ten opzichte van traditioneel beton. Het
verdient aanbeveling de regelgeving op dit gebied uit te breiden.
Bovendien is de regelgeving omtrent eisen ten aanzien van
vloeistofdichtheid wellicht te conservatief. Een herbeoordeling
van UHSB met staalvezels en traditionele wapening. Modellen
die de werking van staalvezels in een scheur en de samen-
werking van vezels en wapening in een scheur weergeven, zijn
onder andere beschreven in [13] en [14].
Het model zoals beschreven in [13] gaat uitgebreid in op de
reductie van de spanning in de wapening door de staalvezels in
een gescheurde doorsnede. De grootte van de reductie is mede
afhankelijk van het vezelgehalte, de vezelgeometrie en de
vezeloriëntatie. Het model dat in [14] wordt beschreven, geeft
een vereenvoudigde scheurwijdteberekening.
Beide modellen zijn gebaseerd op het gedrag van een door
-
snede die is belast door een centrische trekkracht. Voor het
uitgevoerde onderzoek moest het model worden uitgebreid
met een buigend moment. In het hier beschreven onderzoek is
daarom een nieuw rekenmodel voorgesteld, waarvoor de
modellen uit [13] en [14] als basis hebben gediend. Met het
ontwikkelde model kunnen het spannings- en rekverloop over
de doorsnede worden bepaald (fig. 5), voor zowel een doorsnede
onder een constante of lineair verlopende trekspanning als voor
een doorsnede met zowel trek- als drukspanningen.
Om meervoudige iteratieve processen te voorkomen, is een
vereenvoudigde aanpak voor het berekenen van de reductie van
de staalspanning door de aanwezigheid van de staalvezels in het
model opgenomen. Verder onderzoek, waaronder laboratorium-
tests, zijn gewenst om het opgestelde model te kunnen valideren.
Life Cycle Cost Analyse
Het gebruik van hoogwaardige materialen heeft als voordeel
dat de levensduur van de constructie kan worden verlengd en
er sprake kan zijn van een reductie van het benodigde onder -
houd gedurende diezelfde levensduur. Zoals eerder genoemd, is
het uitgangspunt van het onderzoek het verkrijgen van een
economisch haalbaar ontwerp. De investeringskosten zijn
onderdeel van de analyse. Het toepassen van UHSB heeft in
5
UHSB in LNG-opslagtanks6
2012
|
online
6 De vraag naar de opslag van vloeibaar
aardgas (LNG) is groeiende en daarmee
ook de vraag naar LNG-terminals
? LIteR atuuR
1 Buitelaar, P., Zeer dunne overlagingen met hogesterktemortels. Cement
1999/7.
2
Kaptijn, N., Toekomstige ontwikkelingen van zeer-hogesterktebeton.
Cement 2002/2.
3 Vergoossen, R.P.H., Ontwerp van een ophaalbrug in zeer hoge sterkte
beton voor verkeersklasse 600. Afstudeerverslag TU Delft, december
1999.
4 Cheung, C.K., Veen, C. van der, Ros, D., Kaptijn, N. & Pover, J.P., B200-
hefschuiven Stormvloedkering Oosterschelde. Cement 2002/2.
5 Kaptijn, N., Nagtegaal, G., Eerste toepassing van zeer-hogesterktebeton
in civiele draagconstructie. Cement 2003/1.
6 Zeestraten, L.A.M., Veen, C. van der & Ros, D., Detailontwerp van een
ophaalbrug in zeer-hogesterktebeton. Cement 2005/1.
7 Voorde, A. ten, Vergoossen, R.P.H., Kokerligger in zeer-
hogesterktebeton. Cement 2005/7.
8 Kortenaar, M. Application of UHSC in LNG terminals. Afstudeerverslag
TU Delft, december 2010.
9 British Standard 7777. Flat-bottomed, vertical, cylindrical storage tanks
for low temperature service (BS 7777).
10 Association Française de Génie Civil / Service d'études techniques des
routes et autoroutes (AFGC/Setra). Ultra high performance fibre-
reinforced concrete - Interim recommendations, January 2002.
11 Ketel, H., Willemse, R., Rijen, P. van & Koolen, E., Rekenmodel VVUHSB.
Cement 2011/3.
12 Ketel, H., Willemse, R., Rijen, P. van & Koolen, E., Dwarskracht- en
kolomberekening VVUHSB. Cement 2011/6.
13 Leutbecher, T., Fehling, E., Crack width control for combined
reinforcement of rebars and fibres exemplified by ultra-high-
performance concrete. fib Task Group 8.6, Varenna, September 2008.
14 Yang, Y., Walraven, J.C. & den Uijl, J.A., Combined effect of fibers and
steel rebars in high performance concrete. Heron, 54 (6), 2009.
kan er mogelijk toe leiden dat de minimaal vereiste gemiddelde
drukspanning van 1,0 N/mm
2, zoals opgenomen in de BS 7777,
wordt verlaagd.
Met de gemodificeerde BGT- en UGT-toetsen, die in dit onder -
zoek zijn voorgesteld, is aangetoond dat een reductie van de
wand- en vloerdikte van de UHSB buitentank tot de helft van
die van een traditioneel ontwerp haalbaar is. Verdergaande
reductie van de dikte zou aanleiding kunnen geven tot stabili-
teitsproblemen, zoals deze ook bij staalconstructies bekend
zijn. Of hiervan sprake kan zijn, moet nader worden onder -
zocht. Tevens moeten de voorgestelde rekenmethoden met
verder onderzoek worden gevalideerd.
In het algemeen kan worden gesteld dat de uitgevoerde studie
er op wijst dat de toepassing van UHSB in LNG-opslagtanks
perspectiefvol is en zeker aanleiding is voor het doen van
verder theoretisch en experimenteel onderzoek.
?
LNG-opslagtanks
In eerdere edities van Cement zijn de volgende
artikelen over LNG-opslagtanks verschenen:
Beton bij -170 ?C (Cement 2010/5) en 'Koelbox' van
beton (Cement 2009/5), te vinden op www.cementonline.nl.
6
Reacties