In de binnenstad van Leiden, in de slappe West-Nederlandse bodem, wordt de diepste ondergrondse parkeergarage van Nederland gerealiseerd. Op korte afstand van de bouwkuip bevindt zich historische bebouwing. Door de cilindrische vorm van de bouwkuip kan de ontgraving ongestempeld worden uitgevoerd. De ronde vorm in combinatie met de slappe bodem en asymmetrische effecten door belasting en geometrie waren een uitdaging bij het ontwerp. Dit artikel gaat in op het ontwerp van de diepwanden.
48
Uitdagingen
bij ontwerp
ronde bouwkuip
1
Diepwanden parkeergarage Lammermarkt Onderwaterbeton
Over de onderwaterbeton-
vloer van de parkeer-
garage Lammermarkt is
het artikel 'Ronde owb-
vloer met staalvezels'
verschenen, elders in
deze Cement.
Uitdagingen bij ontwerp ronde bouwkuip 2 2017
49
2850 2850 2850
1200
De Lammermarkt bevindt zich aan de rand van de binnenstad
van Leiden en is bekend als locatie van de jaarlijkse kermis
tijdens het Leidens ontzet (foto 1). Een karakteristiek kenmerk
van de Lammermarkt is de aanwezigheid van molen De Valk
uit 1743. Op het voormalige parkeerterrein wordt op dit
moment een ondergrondse parkeergarage gerealiseerd die
ruimte zal bieden aan 525 auto's. De garage bestaat uit zeven
parkeerlagen met het diepste niveau op NAP -22,1 m en heeft
een diameter van circa 60 m (fig. 3). De wanden van de
parkeergarage worden gevormd door diepwanden die zowel in
de bouw- als eindfase een grond- en waterkerende functie
hebben. De bodem van de bouwput wordt gerealiseerd met
vezelversterkt onderwaterbeton. Het ontwerp hiervan wordt
beschreven in artikel [1].
Ronde constructie
Naast een optimale verhouding tussen ruimtebeslag en inhoud
is een groot voordeel van een ronde constructie dat de grond-
en waterkerende wanden door ringwerking stabiel zijn en geen
stempeling noodzakelijk is.
Symmetrische grond- en waterdruk zorgt bij een perfect ronde
bouwkuip voor een in ringrichting constante normaalkracht in
de wanden, die toeneemt met de diepte. Echter, de bouwkuip is
niet exact rond maar vertoont knikken vanwege de uitvoering
met diepwanden. Door deze knikken ontstaan momenten en
dwarskrachten in ringrichting. De aanwezige normaalkracht
werkt gunstig voor het opnemen van moment en dwarskracht.
Ook de belastingen zijn niet perfect symmetrisch. Hierdoor
ontstaan ovalisering en aanvullende buigende momenten en
dwarskrachten in het horizontale vlak. De terp waarop molen
De Valk is gefundeerd, zorgt voor een dergelijke asymmetri-
sche belasting en speelt ? in combinatie met de inrit daar direct
naast ? een belangrijke rol in het ontwerp. De inrit zorgt door
het deels ontbreken van zowel belasting uit grond- en waterdruk,
als steun vanuit de grond. De openingen die in de diepwanden
worden gemaakt voor de toegangen tot de parkeergarage zorgen
daarnaast voor een lokale onderbreking van de ringwerking. Ook de lokaal aanwezige veranderlijke belasting door verkeer
zorgt voor ovalisering van de bouwkuip en extra snedekrachten.
Diepwanden
De bouwput bestaat in totaal uit 24 diepwandpanelen tot NAP
-31 m, met een breedte van circa 8 m en een dikte van 1,2 m.
Elk paneel bestaat uit drie graafgangen van circa 2,85 m die
elkaar deels overlappen. Elke graafgang maakte een hoek met
de vorige van circa 7,5° (fig. 2). Ter plaatse van de aansluiting
bij de voeg liggen de twee aansluitende panelen in elkaars
ir. Sjaak van 't Verlaat
Royal HaskoningDHV
1
Bovenaanzicht Lammermarkt in uitvoeringfoto: Hollandluchtfoto2 Diepwandpaneel
3 Dwarsdoorsnede Lammermarkt
bron: JHK architecten
In de binnenstad van Leiden, in de slappe West-Nederlandse bodem, wordt de
diepste ondergrondse parkeergarage van Nederland gerealiseerd. Op korte
afstand van de bouwkuip bevindt zich historische bebouwing. Door de cilindrische
vorm van de bouwkuip kan de ontgraving ongestempeld worden uitgevoerd. De
ronde vorm in combinatie met de slappe bodem en asymmetrische effecten
door belasting en geometrie waren een uitdaging bij het ontwerp. Dit artikel
gaat in op het ontwerp van de diepwanden.
Algemene uitgangspunten en
randvoorwaarden:
? veiligheidsklasse: CC2
? referentieperiode: 50 jaar
? ontwerplevensduur: 100 jaar
? maaiveldniveau: NAP +0,40 m
? diameter bouwput: 60 m
? teen diepwand: NAP -31,0 m
? maximale ontgraving: NAP -24,30 m
3
2
Uitdagingen bij ontwerp ronde bouwkuip 2 2017
50
0
500
1000 1500
2000 2500
0 1000 2000 3000 4000 5000 6000 7000 8000
MRd [kNm/m]
NE [kN/m]
0
200 400
600 800
1000
1200 1400 1600 1800 2000
0 0,0002 0,0004 0,0006 0,0008 0,001 0,0012 0,0014
M [kNm]
alpha [rad]
De capaciteit van de doorsnede in horizontale richting wordt
voor een belangrijk deel bepaald door de verhouding moment-
normaalkracht en dwarskracht-normaalkracht. Een hoge
normaalkracht heeft hierbij een gunstig effect. Toepassen van
partiële veiligheidsfactoren op de belastingen levert daarom niet
de gewenste veiligheid, omdat zowel moment als normaalkracht
daardoor toenemen. Daarom wordt gerekend met een algehele
veiligheidsfactor van ? = 1,5 op de verhouding moment-
normaalkracht, ofwel de excentriciteit. Deze veiligheidsfilosofie
is vooraf uitgebreid besproken met bevoegd gezag en opdracht-
gever om het goedkeuringsproces te bespoedigen. Dit was nodig
omdat de huidige regelgeving hiervoor geen handvatten biedt.
Diepwandvoeg
De buigendmomentweerstand van een voeg die is belast door
een normaaldrukkracht, is afhankelijk van de grootte van die
normaalkracht. Indien de excentriciteit van de normaalkracht
M
E/NE < 1/6h (is 0,2 m bij h = 1,2 m) is, treedt geen trekspan-
ning op in de doorsnede en zal de voeg gesloten blijven.
Wanneer de verhouding M
E/NE > 0,2 m is, ontstaan in een
massieve verbinding trekspanningen. Omdat een voeg geen
trekspanningen kan opnemen, gaat hij openstaan. Daarmee
neemt de hoogte van de drukzone af en de excentriciteit toe.
Zolang de maximale betonspanning in de doorsnede nog niet
is bereikt, neemt ook de buigendmomentweerstand toe.
Om de buigendmomentweerstand vast te stellen, wordt over de
hoogte van de drukzone conservatief een driehoekig spannings-
verloop aangehouden (geen plastische vervorming). Belangrijke
constatering hierbij is dat de capaciteit in ringrichting vanuit de
constructie alleen kan worden gestuurd door de dikte van de
diepwand en de betonsterkteklasse.
Bruikbaarheidsgrenstoestand
In de voeg van een diepwand zorgt het voegprofiel voor de
waterdichtheid. Voor een garantie op de goede werking van het
voegprofiel wordt voor de bruikbaarheidsgrenstoestand als eis
uitgegaan van een minimale drukzonehoogte van 600 mm, zodat
het profiel niet onder trek komt te staan (M /N < 0,4 m). Deze
toets is daarmee niet maatgevend ten opzichte van de UGT-toets.
verlengde. Per paneel worden drie wapeningskorven geplaatst
met een dekking van 100 mm. Ter plaatse van de knikken is de
diepwand ongewapend. In het ontwerp is rekening gehouden
met een uitvoeringstolerantie van de panelen (scheefstand) van
maximaal 0,50% per zijde.
Ringbalk
Over de volledige omtrek van de put wordt een ringbalk toege-
past aan de bovenzijde van de diepwanden. De ringbalk heeft als
primaire functie de sterkte en stabiliteit in het bovenste deel van
de diepwanden te verzorgen, waar de normaalkracht en daarmee
de ringwerking nog gering is. Daarnaast dient de ringbalk als
oplegging voor het dek van de garage en inrit in de eindfase.
Grondopbouw en waterstanden
De bodem wordt, afgezien van een beperkte zandige toplaag,
gekarakteriseerd door slappe klei- en veenlagen tot het basisveen
op NAP -12 m (tabel 1). Daaronder bevindt zich het pleistocene
zand. De gemiddelde grondwaterstand is NAP -0,60 m en de
stijghoogte in het watervoerend pakket NAP -1,40 m.
Capaciteit diepwand in ringrichting
Dit artikel gaat in op de krachtswerking in ringrichting en de
toets van de diepwandvoeg en ongewapende zones in de diep-
wandpanelen. Een niet-alledaagse bezigheid waarvoor
geldende normen en richtlijnen niet altijd toereikend zijn.
Uiteraard vindt ook gedeeltelijke krachtsafdracht in verticale
richting plaats. De snedekrachten in verticale richting zijn
bepalend voor het ontwerp van de wapening van de diepwand-
korven. Hier wordt verder niet op ingegaan, aangezien dit vrij
standaard is bij het ontwerp van een diepwand.
Tabel 1
Grondopbouw
grondlaag bovenkant laag
[NAP m] ? / ?'
[kN/m 3] ?'
[ ° ] C
[kPa]
zand, toplaag +0,4017,0 / 19,0 30,00
klei, zandig -116,8 / 16,8 22,52,5
veen -310,8 / 10,8 15,02,0
klei, humeus -514,5 / 14,5 17,51,0
basisveen -1211,9 / 11,9 15,02,5
zand, los/matig -1318,0 / 20,0 32,50 Tabel 2
Relatie buigendmomentweerstand ? normaalkracht
NE[kN] M Rd/NE [m]M Rd[kNm] x min[mm]
1000 0,56558125
2000 0,521033 250
3000 0,481425 375
4000 0,431733 500
5000 0,391958 625
6000 0,352100 750
7000 0,312158 875
4
Uitdagingen bij ontwerp ronde bouwkuip 2 2017
51
0
500
1000 1500
2000 2500
0 1000 2000 3000 4000 5000 6000 7000 8000
MRd [kNm/m]
NE [kN/m]
0
200 400 600 800
1000
1200 1400 1600 1800 2000
0 0,0002 0,0004 0,0006 0,0008 0,001 0,0012 0,0014
M [kNm]
alpha [rad]
4 Moment versus normaalkracht
5 Moment versus rotatie volgens [2]
Bruikbaarheidsgrenstoestand
Uitgangspunt voor de toetsing in de bruikbaarheidsgrenstoe-
stand van de ongewapende zones is dat de betondoorsnede hier
niet mag scheuren. Hierbij is nog met een veiligheidsfactor van
? = 1,2 gerekend op het moment. Tabel 3 geeft de toelaatbare
momenten in de bruikbaarheidsgrenstoestand.
Uiterste grenstoestand
Nadat de ongewapende zone is gescheurd, wordt gesteld dat
geen trekspanningen meer opneembaar zijn in de doorsnede.
In principe is de situatie dan vergelijkbaar met de toets van de
diepwandvoeg en wordt in de uiterste grenstoestand dezelfde
(algehele) veiligheidsfactor van ? = 1,5 aangehouden. Door de
relatief strenge eis in de bruikbaarheidsgrenstoestand is deze
toets meestal maatgevend boven de toets voor de uiterste
grenstoestand.
Modellering
De krachtswerking is bepaald met een 3D-model in Scia Engi-
neer. Voor het bepalen van de vervormingen van de constructie
en de beïnvloeding hiervan op de omgeving is daarnaast een
model in PLAXIS 3D opgesteld. De uitkomsten van beide
modellen zijn met elkaar vergeleken. De resultaten komen
redelijk tot goed met elkaar overeen. In dit artikel wordt alleen
het Scia-model besproken.
Voeggedrag
Zoals beschreven speelt de excentriciteit een belangrijke rol.
Indien de excentriciteit van de normaalkracht kleiner dan 1/6h
blijft, treden geen trekspanningen op in de doorsnede en blijft
de voeg gesloten. De voeg gedraagt zich dan alsof het een
monoliete constructie is. Wanneer de excentriciteit groter
wordt, gaat de voeg openstaan en neemt de rotatiestijfheid af.
De relatie tussen moment, normaalkracht en rotatie(stijfheid)
voor een dergelijke voeg is bepaald in [2] door Janßen en wordt
ook bij de modellering van boortunnels gebruikt. De rotatie
wordt begrensd als het uiterst opneembare moment is bereikt.
Als voorbeeld wordt in figuur 5 de grafiek gepresenteerd voor
een normaalkracht N = 4000 kN.
Uiterste grenstoestand
Het opneembaar moment in de uiterste grenstoestand is afhanke-
lijk van de optredende normaalkracht. In onderstaand rekenvoor -
beeld wordt uitgegaan van een normaalkracht van 1000 kN/m:
? betonsterkteklasse C30/37;
? voor ongewapend beton (bij voegen en knikken) geldt
vanwege de verminderde ductiliteitseigenschappen volgens
NEN-EN 1992 1-1 deze rekenwaarde voor de betondruk-
sterkte: f
cd,pl = ? cc,pl · fck / ? C = 0,8 · 30 / 1,5 = 16 N/mm 2;
? representatieve waarde normaalkracht: N
E = 1000 kN/m;
? hoogte diepwand: h = 1200 mm;
? drukzonehoogte: x
min = 2 · N E / fcd,pl = 2 · 1000 / 16 = 125 mm;
? maximaal opneembare excentriciteit:
e
max = h/2 ? 1/3 · x min = 1200/2 ? 1/3 · 125 = 558 mm;
? rekenwaarde opneembaar moment:
M
Rd = N E · emax = 1000 · 0,558 = 558 kNm/m;
? e
max ? ? overall · M E/NE.
Tabel 2 en figuur 4 geven de rekenwaarde voor het opneembaar
moment weer voor verschillende waarden van de normaalkracht.
De representatieve drukkracht in de diepwand in horizontale
richting varieert over de diepte tussen circa 1000 kN/m en
7000 kN/m.
Ongewapende zones (knikken)
Voor de ongewapende zones in de diepwand bij de knikken in
het paneel geldt dat, in tegenstelling tot de voeg, wél trekspan-
ningen kunnen worden opgenomen. Wanneer de verhouding
tussen het moment en de normaalkracht M
E/NE > 0,2 m, gaan
trekspanningen ontstaan. Deze spanningen kunnen oplopen
tot de treksterkte in de uiterste vezel is bereikt.
Tabel 3 Buigendmomentweerstand in ongewapende zones
NE [kN/m] M scheur /NE [m] x
[mm] M scheur
[kNm/m] M rep,toel
[kNm/m]
1000 0,46 864 455 379
2000 0,33 966 655 546
3000 0,291021 855 713
4000 0,261055 1055 879
5000 0,251078 12551046
6000 0,241095 14551213
7000 0,241108 16551379
5
Uitdagingen bij ontwerp ronde bouwkuip 2 2017
52
-35 -30
-25
-20 -15 -10 -5
0
-8000 -7000 -6000 -5000 -4000 -3000 -2000 -1000 0
N
x [kN/m 1] M x [kN/m 1] My [kN/m 1] -35 -30
-25
-20
-15
-10 -5
0 0
200 400 600 800 1000
-35 -30
-25
-20
-15
-10 -5
0 -0,60
-0,50 -0,40 -0,30 -0,20 -0,10 0,00
M/N [m]
-35 -30 -25 -20 -15 -10 -5 0
-100 0 100 200 300 400 500 600 700 800
In het gebruikte rekenpakket is het niet mogelijk een niet-line-
aire rotatieveer te modelleren ter plaatse van de voegen tussen
de diepwandpanelen. De complete diepwand wordt daarom in
eerste instantie gemodelleerd als monoliete constructie. Dit
model geeft een bovengrens voor de snedekrachten in de
voegen. Vervolgens wordt op basis van de verhouding M/N in
de voegen gecontroleerd of deze open gaan staan en, zo ja, wat
de rotatiestijfheid is bij de aanwezige normaalkracht. Vervolgens
wordt het model opnieuw doorgerekend met gewijzigde rotatie-
stijfheden bij de voegen. Dit is een iteratief proces. Omdat het
model niet geschikt is om bouwfaseringen in aan te brengen,
wordt steeds een maatgevende fase doorgerekend alsof deze in
één keer aanwezig is. Bij de interpretatie van de resultaten
wordt hier rekening mee gehouden. Het aantal modellen dat
moet worden gedraaid, is daardoor relatief hoog en hierbij zijn
de nodige iteratieslagen noodzakelijk. Grond- en waterdruk
De horizontale korreldruk wordt als belasting ingevoerd,
gecombineerd met veren gekoppeld aan de diepwand die alleen
druk kunnen opnemen. Bij een verplaatsing naar binnen werkt
alleen de neutrale/actieve korreldruk op de wand. Bij een
verplaatsing naar buiten worden de veren geactiveerd, waarmee
de toenemende korreldruk (naar passief ) wordt gemodelleerd
en de totale belasting op de wand toeneemt. Onder het niveau
van de onderwaterbetonvloer is een gecombineerde druk-trek-
bedding gemodelleerd. Een lage bedding is conservatief voor
de krachtswerking in de diepwanden.
Verkeersbelasting
Een uniform verdeelde verkeersbelasting is maatgevend ten
opzichte van een lokaal laststelsel. De meest ongunstige situatie
treedt echter op wanneer de uniforme belasting niet overal
aanwezig is, maar slechts over een kwart van de omtrek. Deze
situatie leidt tot de grootste ovalisering.
6 7
10a 10b 10c
Uitdagingen bij ontwerp ronde bouwkuip 2 2017
53
-35 -30
-25
-20
-15
-10
-5 0
5 10 15 20 25
30 0
uhor [mm] -35 -30
-25
-20 -15 -10 -5 0
-8000 -7000 -6000 -5000 -4000 -3000 -2000 -1000 0
N
x [kN/m 1] M x [kN/m 1] My [kN/m 1] -35 -30
-25
-20
-15
-10 -5 0
0 200 400 600 800 1000
-35 -30
-25
-20
-15
-10 -5 0
-0,60 -0,50 -0,40 -0,30 -0,20 -0,10 0,00
M/N [m] -35 -30 -25 -20 -15 -10 -5
0 -100
0 100 200 300 400 500 600 700 800
6 Momenten M x in ringrichting op
NAP -6,0 m
7 Momenten M
x in ringrichting op
NAP -18,35 m
8 Vervorming op NAP -6,0 m
9 Vervorming op NAP -18,35 m
10 Verloop horizontale snedekrachten
in voeg in ringrichting over de diepte
t.p.v. de molen
11 Verloop verticaal moment in voeg
over de diepte t.p.v. de molen
12 Verloop vervorming diepwand over
de diepte t.p.v. de molen
13 Verloop verticaal moment van de
sectie t.p.v. de molen
Resultaten
Uit de resultaten blijkt dat de invloed van de belasting uit de
terp, in combinatie met het ontbreken van belasting en steun
bij de inrit zeer ongunstig werkt voor de snedekrachten in ring-
richting. Te zien is dat de diepwand 'indeukt' bij de terp en
'uitbuikt' bij de inrit. Om dit effect te beperken, is het noodza-
kelijk in de bouwfase geen of zeer beperkte verkeersbelasting
toe te laten ter plaatse van de terp. In de eindfase zorgt het dek
van de garage voor voldoende steun om dit effect tegen te gaan.
Daarnaast blijkt dat de fase met de diepste ontgraving vóór
leegpompen kritisch is, omdat de normaalkracht in ringrich-
ting dan beperkt is en daardoor tevens de momentcapaciteit.
In figuur 6 t.m.13 zijn ? voor de variant waarbij de onderwater -
betonvloer geen steun levert ? de resultaten gepresenteerd van
de situatie bij de diepste ontgraving na droogzetten.de
8 9
11 12
13
Uitdagingen bij ontwerp ronde bouwkuip 2 2017
54
Uitvoeringsaspecten
Het risicoprofiel van een ronde bouwkuip met een diep-
wand is enigszins afwijkend ten opzichte van een reguliere
rechthoekige bouwkuip. Naast de gebruikelijke aandacht
voor waterdichtheid bij diepwanden speelt bij de ronde
bouwkuip de krachtswerking in ringrichting een cruciale
rol. De normaalkracht in ringrichting dient te allen tijde
gewaarborgd te zijn. Dit betekent voornamelijk dat de
voegen van voldoende kwaliteit moeten zijn en dat bento-
nietinsluitingen en slecht beton rondom de voegen zeer
onwenselijk zijn. Daarnaast bestaat het risico dat bij te
grote scheefstand het contactvlak, en daarmee de
constructieve hoogte tussen twee panelen onvoldoende is.
Tijdens het nat ontgraven is de diepwand geïnspecteerd op
onregelmatigheden. De diepwanden bleken van goede
kwaliteit te zijn (foto 14). Op één locatie is een afwijking
geconstateerd waarbij het beton niet goed rond de wape-
ning was gelopen ter plaatse van een voeg. Dit is onder
water gerepareerd vóór de kuip werd leeggepompt.
Voldoende stijve constructie
De bouwput is inmiddels drooggezet, de fundatievloer
gestort en het prefab-betonskelet als een 3D-puzzel in
elkaar gezet. Het dak van de garage is afgedekt met een
dikke laag grond. Uit de monitoring is gebleken dat de
constructie zich voldoende stijf heeft gedragen, zoals voor-
speld in de rekenmodellen. De belendingen, inclusief de
monumentale molen De Valk hebben nauwelijks iets
gemerkt van de bouw van de diepste garage van Neder -
land. Eind april gaat de parkeergarage open voor publiek
en zullen de eerste auto's erin kunnen parkeren.
?
?
LITERATUUR
1 Meijdam, J., Greveling de Vos, M.,
Ramkema, A., Ronde owb-vloer met
staalvezels. Cement 2017/2.
2 Janßen, P., Tragverhalten von Tunnelaus-
bauten mit Gelenktübbings, dissertatie,
Braunschweig 1983.
? PROJECTGEGEVENS
opdrachtgever Gemeente Leiden
hoofdaannemer Combinatie Parkergarages
Leiden bestaande uit Dura Vermeer en Besix
hoofdconstructeur Royal HaskoningDHV
architect JHK Architecten
diepwanden Franki Grondtechnieken
14 Diepwanden na ontgraving
14
Uitdagingen bij ontwerp ronde bouwkuip 2 2017
Reacties