De kostbare collectie van het Museum Boijmans Van Beuningen is in het verleden regelmatig geplaagd door overstromingen. Toen het depot in de kelder van het museum in 2004 voor de zoveelste keer onderliep, werd het tijd voor actie en ontstond het idee voor het 'Depot Boijmans Van Beuningen'. Aanvankelijk werd nog gedacht aan een traditioneel depot, later werd besloten het gebouw publiek toegankelijk te maken en zo inzicht te geven in het behoud en beheer van de belangrijke kunstcollectie. Dit concept, uniek in de wereld, brengt echter wel flinke uitdagingen met zich mee, zoals het in stand houden van het binnenklimaat en het borgen van de beveiliging van het openbare gebouw. Beton speelt hierin een belangrijke rol.
1 Depot Boijmans Van Beuningen in uitvoering, foto: Stieber Fotografie
1
44? CEMENT 04 2019
Uitdagingen
in het ontwerp
De kostbare collectie van het Museum Boijmans Van Beuningen
is in het verleden regelmatig geplaagd door overstromingen.
Toen het depot in de kelder van het museum in 2004 voor de
zoveelste keer onderliep, werd het tijd voor actie en ontstond het idee voor het 'Depot Boijmans Van Beuningen'. Aanvankelijk
werd nog gedacht aan een traditioneel depot, later werd besloten het gebouw publiek toegankelijk te maken en zo inzicht te geven in het behoud en beheer van de belangrijke kunstcollectie. Dit
concept, uniek in de wereld, brengt echter wel flinke uitdagingen met zich mee, zoals het in stand houden van het binnenklimaat en het borgen van de beveiliging van het openbare gebouw. Beton speelt hierin een belangrijke rol. J
CEMENT 04 2019 ?45
kunstwerk in beton 1
Museum Boijmans Van Beuningen. Dit
leverde een aantal extra uitdagingen op.
Dragende schaal
De dragende schaal loopt met de gekromde
gevel mee, wat voor dit onderdeel van de
hoofddraagconstructie een grote uitdaging
opleverde. Deze sluit ter plaatse van de
begane grond namelijk onder een kleine
hoek aan op de fundering, wat enorme
krachten tot gevolg heeft (foto 5). Omdat ter
plaatse van de begane grond grote gevelope-
ningen nodig zijn, worden deze krachten
nog groter. Deze openingen zijn nodig voor
het publiek, het personeel, uitzicht naar het
park en zelfs een gehele vrachtwagencombi -
natie (18,5 m) die het gebouw in moet kun -
nen rijden. Beton is constructief in dit geval
een goede keuze om deze krachten op te
kunnen nemen. Meer over de draagcon -
structie staat in het artikel 'Krachtsafdracht
hoofddraagconstructie Depot Boijmans Van
Beuningen'.
Klimaat
Bij een openbaar toegankelijk gebouw, met
een kwetsbare kunstcollectie, is het handha -
ven van een constant klimaat de grootste en
belangrijkste uitdaging. Elk depot, met
daarin verschillende volumes en materia -
len, heeft zijn eigen eis. Gemiddeld genomen
moet de temperatuur tussen de 18 en 21 °C
zijn en de relatieve luchtvochtigheid 52 %.
Hierop zijn gedurende 24 uur slechts kleine
variaties toegestaan, te weten +/- 2 °C op de
temperatuur en +/- 5% op de relatieve lucht-
vochtigheid, conform de hoogste klimaat-
klasse (ASHRAE AA). In bijvoorbeeld het metaaldepot moet
de relatieve luchtvochtigheid veel lager zijn
en in het kleurenfotodepot wordt een lagere
temperatuur geëist. Door de zogenoemde
setpoints (instelling van temperatuur) met
de seizoenen mee te variëren wordt energie
bespaard.
Hoe kunnen deze belangrijke klimaat-
omstandigheden worden gewaarborgd in
een gebouw dat door wisselende aantallen
publiek wordt bezocht? De keuze voor een betonconstructie
met kalkzandstenen scheidingswanden
In 2013 heeft MVRDV het win -
nende ontwerp gemaakt voor het
depot; een komvormig gebouw
van 40 m hoog, waarvan de gevel
in alle richtingen 10 m uitkraagt
en dat geheel bekleed is met spie-
gelende panelen (fig. 2).
Dankzij de
ronde vorm heeft het gebouw geen voor- of
achtergevel en keert het zich nergens van de
buren af. Om zo weinig mogelijk ruimte van
het Museumpark in te nemen en toch ruim
15.000 m
2 brutovloeroppervlak te kunnen
realiseren, is het gebouw ingesnoerd op de
begane grond (fig. 3). Het verlies aan par-
kruimte wordt gecompenseerd door het 'bos
op het dak', bestaande uit 75 meerstammige
berken van 6 tot 8 m hoog en hoge grassen.
In dit bos zal een openbaar toegankelijk
paviljoen komen met daarin een restaurant
en evenementenruimte. MVRDV wilde de illusie wekken dat
het gebouw in zijn geheel voorzichtig op de
locatie is neergezet. Dit is de reden dat het
spiegelende glas ter hoogte van de begane
grond sterk naar binnen buigt, zodat het
horizontaal eindigt en het lijkt alsof het
onder het gebouw doorloopt. Centraal in het gebouw bevindt zich
een atrium van 40 m hoog en 28 m lang,
voorzien van een omloop op elke verdieping
die wordt doorsneden door schuine, stalen
zigzagtrappen met overspanningen tot 18 m
(fig. 4). In deze enorme open ruimte wordt
een doolhof gecreëerd door 13 glazen vitri -
nes met kunst op te hangen, waardoor de
bezoekers letterlijk de kunst kunnen ont-
dekken. De omloop wordt aan weerszijden
begrensd door dragende betonwanden,
waarin vanwege de toegankelijkheid van de
kunstobjecten enorme deursparingen tot
4 m hoog zijn opgenomen.
Bij het opstellen van het Programma van
Eisen (2008) werd nog gedacht aan een tra -
ditioneel depot, bedoeld voor de centrale
opslag van de collectie van circa 151.000
stukken. Dankzij een Rotterdamse mecenas
kwam er geld beschikbaar om het gebouw
publiek toegankelijk te maken en zo inzicht
te geven in het behoud en beheer van de
belangrijke en omvangrijke collectie van
WOUT BRABER
Hoofd huisvesting en onderhoud
Museum Boijmans Van Beuningen
IR. ARJEN KETTING Projectleider/architect MVRDV
IR. MICHIEL NIENS Projectleider
IMd Raadgevende Ingenieursauteurs
Er zijn slechts
variaties van
2 °C op de tem
peratuur en 5%
op de relatieve
luchtvochtig
heid toegestaan
46? CEMENT 04 2019
2 Het depot is een komvormig gebouw, geheel bekleed met spiegelende panelen, bron: MVRDV?3 Om zo weinig mogelijk ruimte van het Museum
park in te nemen, is het gebouw ingesnoerd op de begane grond, bron: MVRDV?4 Centraal in het gebouw bevindt zich een atrium van 40 m
hoog en 28 m lang, voorzien van een omloop op elke verdieping die wordt doorsneden door schuine, stalen zigzagtrappen, bron: MVRDV
PROJECT
GEGEVENS
project
Depot Boijmans Van Beuningen
opdrachtgever
Gemeente Rotterdam gebruiker
Museum Boijmans Van Beuningen architectMVRDV
constructeur
IMd Raadgevende Ingenieurs
installatieadviseur
Royal HaskoningDHV bouwfysisch adviseurPeutz
adviseur
glasgevel ABT
aannemer BAM
leverancier
betonmortel
Cementbouw leverancier
prefab gevels
MBS Cascobouw bouwperiode 2017 2020
2
3
4
CEMENT 04 2019 ?47
kunstwerk in beton 1
5 Aansluiting hoofddraagconstructie ter plaatse van de begane grond, foto: Stieber Fotografie?6 Per depot mag een bezoek maximaal 11 minuten duren en mogen er maximaal 15 personen per uur naar binnen, bron: MVRDV
5
6
48? CEMENT 04 2019
tussen de depots is hierbij belangrijk. Kalk-
zandsteen kan vocht opnemen en afstaan en
daardoor de variatie in relatieve luchtvoch -
tigheid afvlakken. De massa van het beton
zorgt voor een temperatuurbuffer. Er zijn
veel oude bouwwerken die eveneens van
hun massa gebruikmaken voor de klimaat-
huishouding, waarbij de kunstwerken nog
in bijzonder goede conditie zijn. Aanvullend is er een uitgebreid kli -
maatsysteem ontworpen, bestaande uit een
driekanalensysteem met mengboxen, dat
vrij snel kan anticiperen op veranderingen. Tot slot is de toegankelijkheid beperkt:
per depot mag een bezoek maximaal 11 minu -
ten duren en mogen er maximaal 15 perso-
nen per uur naar binnen (fig. 6). Ieder per-
soon geeft namelijk een verstoring in de
warmte- en vochtbalans en dit moet tijdig
kunnen worden hersteld door de installaties. Na de eerste oplevering is er een accli -
matiseringsperiode van totaal zes maanden
gepland, zodat het gebouw in twee maanden
kan drogen en gedurende vier maanden het
klimaat kan worden ingeregeld. Daarna
volgt een periode van zes maanden voor de
verhuizing.
Beveiliging
De beslissing om delen van het depot open -
baar toegankelijk te maken, zorgde ook op
beveiligingsgebied voor een enorme uitda -
ging. Ook hierin speelt de betonconstructie
een belangrijke rol; ter plaatse van de dichte
geveldelen wordt eenvoudig aan een hoge
weerstandklasse met betrekking tot
inbraakwerendheid voldaan. De beveiliging
van de verschillende openingen van het
gebouw, tot aan het dakluik toe, hebben de
nodige inspanning gevraagd van het ont-
werpteam. De op de markt beschikbare pro-
ducten bleken namelijk niet altijd aan de
gestelde eisen te kunnen voldoen. Elektroni -
sche apparatuur zorgt voor aanvullende
beveiliging, naast regels op organisatorisch
vlak. Omdat er een aantal depotruimten
wordt verhuurd aan particulieren vraagt dit
specifieke aandacht.
Esthetica
Het beton, dat dus een functie heeft voor de
constructie, het klimaat en de veiligheid,
heeft ook een esthetische functie: het toege-
paste beton is allemaal zichtwerk. Voor de
aannemer een flinke uitdaging om de
betonsoorten met verschillende eigenschap-
pen (hogesterktebeton, zelfverdichtend
beton, traditioneel beton, betonnen dekvloe-
ren) dezelfde kleur en uitstraling te geven.
Een complicerende factor was het storten
onder uiteenlopende klimatologische
omstandigheden.Leuk is dat de vorm van de betonnen
schaal het gebouw uitdagend maakt voor
bezoekers. Zo kan men in de entreehal tegen
de binnenkant van de buitengevel oplopen,
omdat deze (bijna) horizontaal aansluit op
de begane grond.
Icoon
Om al deze uitdagingen tot een goed einde te
kunnen brengen, is het museum volledig
betrokken geweest bij het ontwerpproces en
de aanbesteding van het project. Hierdoor
kon de vertaling van het definitieve Pro-
gramma van Eisen naar de bestekstukken
goed worden bewaakt. Ook de afstemming
van de inrichting (zoals schilderijrekken en
opslagcomponenten) op het gebouwontwerp
was hierdoor eenvoudiger. Museum Boij-
mans Van Beuningen is bijzonder trots op
dit ontwerp en de samenwerking met archi -
tect en adviseurs. Dankzij de zorgvuldige
uitvoering van de aannemer begint het
gebouw zich inmiddels indrukwekkend af te
tekenen tegen de achtergrond van het Muse-
umpark. De eerste delen van de spiegelende
gevelbeplating zijn inmiddels gemonteerd
en binnenkort zal de zesdeverdiepingsvloer
worden gestort. In 2021 worden de eerste
bezoekers verwacht in dit nieuwe icoon van
de stad Rotterdam.
-
MINI-BOOKLETS
Omdat het project zoveel
verschillende aspecten kende,
zijn tijdens het ontwerpproces
deelaspecten geïsoleerd en door
de architect samengevat in 'mini-
booklets', waardoor het voor het
ontwerpteam makkelijker werd
om deze onderdelen te behan-
delen. Een voorbeeld is de invul-
ling van het atrium, die, net als
de inrichting van het restaurant
op de zesde verdieping en de
entree op de begane grond, in
samenwerking met een beeldend
kunstenaar is ontworpen.
De dragende
schaal sluit
ter plaatse
van de begane
grond onder
een kleine
hoek aan op
de funde ring,
wat enorme
krachten tot
gevolg heeft
CEMENT 04 2019 ?49
kunstwerk in beton 1
projectgegevens
1. Depot Boijmans Van Beuningen in uitvoering, foto: Stieber Fotografie
project: Depot Boijmans Van Beuningen
opdrachtgever: Gemeente Rotterdam
gebruiker: Museum Boijmans Van Beuningen
architect: MVRDV
constructeur: IMd Raadgevende Ingenieurs
installatieadviseur: Royal HaskoningDHV
bouwfysisch adviseur: Peutz
adviseur glasgevel: ABT
aannemer: BAM
leverancier betonmortel: Cementbouw
leverancier prefab gevels: MBS Cascobouw
bouwperiode: 2017-2020
In 2013 heeft MVRDV het winnende ontwerp gemaakt voor het depot; een komvormig gebouw van 40 m hoog, waarvan de gevel in alle richtingen 10 m uitkraagt en dat geheel bekleed is met spiegelende panelen (foto 1 en fig. 2). Dankzij de ronde vorm heeft het gebouw geen voor- of achtergevel en keert het zich nergens van de buren af. Om zo weinig mogelijk ruimte van het Museumpark in te nemen en toch ruim 15.000 m2 brutovloeroppervlak te kunnen realiseren, is het gebouw ingesnoerd op de begane grond (fig. 3). Het verlies aan parkruimte wordt gecompenseerd door het ‘bos op het dak’, bestaande uit 75 meerstammige berken van 6 tot 8 m hoog en hoge grassen. In dit bos zal een openbaar toegankelijk paviljoen komen met daarin een restaurant en evenementenruimte.
2. Het depot is een komvormig gebouw, geheel bekleed met spiegelende panelen, bron: MVRDV
3. Om zo weinig mogelijk ruimte van het Museumpark in te nemen, is het gebouw ingesnoerd op de begane grond, bron: MVRDV
MVRDV wilde de illusie wekken dat het gebouw in zijn geheel voorzichtig op de locatie is neergezet. Dit is de reden dat het spiegelende glas ter hoogte van de begane grond sterk naar binnen buigt, zodat het horizontaal eindigt en het lijkt alsof het onder het gebouw doorloopt.
Centraal in het gebouw bevindt zich een atrium van 40 m hoog en 28 m lang, voorzien van een omloop op elke verdieping die wordt doorsneden door schuine, stalen zigzagtrappen met overspanningen tot 18 m (fig. 4). In deze enorme open ruimte wordt een doolhof gecreëerd door 13 glazen vitrines met kunst op te hangen, waardoor de bezoekers letterlijk de kunst kunnen ontdekken.
De omloop wordt aan weerszijden begrensd door dragende betonwanden, waarin vanwege de toegankelijkheid van de kunstobjecten enorme deursparingen tot 4 m hoog zijn opgenomen.
4. Centraal in het gebouw bevindt zich een atrium van 40 m hoog en 28 m lang, voorzien van een omloop op elke verdieping die wordt doorsneden door schuine, stalen zigzagtrappen, bron: MVRDV
Bij het opstellen van het Programma van Eisen (2008) werd nog gedacht aan een traditioneel depot, bedoeld voor de centrale opslag van de collectie van circa 151.000 stukken. Dankzij een Rotterdamse mecenas kwam er geld beschikbaar om het gebouw publiek toegankelijk te maken en zo inzicht te geven in het behoud en beheer van de belangrijke en omvangrijke collectie van Museum Boijmans Van Beuningen. Dit leverde een aantal extra uitdagingen op.
De dragende schaal sluit ter plaatse van de begane grond onder een kleine hoek aan op de fundering, wat enorme krachten tot gevolg heeft
Dragende schaal
De dragende schaal loopt met de gekromde gevel mee, wat voor dit onderdeel van de hoofddraagconstructie een grote uitdaging opleverde. Deze sluit ter plaatse van de begane grond namelijk onder een kleine hoek aan op de fundering, wat enorme snedekrachten tot gevolg heeft (foto 5). Omdat ter plaatse van de begane grond grote gevelopeningen nodig zijn, worden deze krachten nog groter. Deze openingen zijn nodig voor het publiek, het personeel, uitzicht naar het park en zelfs een gehele vrachtwagencombinatie (18,5 m) die het gebouw in moet kunnen rijden. Beton is constructief in dit geval een goede keuze om deze krachten op te kunnen nemen. Meer over de draagconstructie staat in het artikel 'Optimale krachtsafdracht hoofddraagconstructie Depot Boijmans Van Beuningen'.
5. Aansluiting hoofddraagconstructie ter plaatse van de begane grond, foto: Stieber Fotografie
Er zijn slechts variaties van 2 °C op de temperatuur en 5% op de relatieve luchtvochtigheid toegestaan
Klimaat
Bij een openbaar toegankelijk gebouw, met een kwetsbare kunstcollectie, is het handhaven van een constant klimaat de grootste en belangrijkste uitdaging. Elk depot, met daarin verschillende volumes en materialen, heeft zijn eigen eis. Gemiddeld genomen moet de temperatuur tussen de 18 en 21 °C zijn en de relatieve luchtvochtigheid 52%. Hierop zijn gedurende 24 uur slechts kleine variaties toegestaan, te weten +/- 2 °C op de temperatuur en +/- 5% op de relatieve luchtvochtigheid, conform de hoogste klimaatklasse (ASHRAE AA).
In bijvoorbeeld het metaaldepot moet de relatieve luchtvochtigheid veel lager zijn en in het kleurenfotodepot wordt een lagere temperatuur geëist. Door de zogenoemde setpoints (instelling van temperatuur) met de seizoenen mee te variëren wordt energie bespaard.
Hoe kunnen deze belangrijke klimaatomstandigheden worden gewaarborgd in een gebouw dat door wisselende aantallen publiek wordt bezocht?
De keuze voor een betonconstructie met kalkzandstenen scheidingswanden tussen de depots is hierbij belangrijk. Kalkzandsteen kan vocht opnemen en afstaan en daardoor de variatie in relatieve luchtvochtigheid afvlakken. De massa van het beton zorgt voor een temperatuurbuffer. Er zijn veel oude bouwwerken die eveneens van hun massa gebruikmaken voor de klimaathuishouding, waarbij de kunstwerken nog in bijzonder goede conditie zijn.
Aanvullend is er een uitgebreid klimaatsysteem ontworpen, bestaande uit een driekanalensysteem met mengboxen, dat vrij snel kan anticiperen op veranderingen.
Tot slot is de toegankelijkheid beperkt: per depot mag een bezoek maximaal 11 minuten duren en mogen er maximaal 15 personen per uur naar binnen (fig. 6). Ieder persoon geeft namelijk een verstoring in de warmte- en vochtbalans en dit moet tijdig kunnen worden hersteld door de installaties.
Na de eerste oplevering is er een acclimatiseringsperiode van totaal zes maanden gepland, zodat het gebouw in twee maanden kan drogen en gedurende vier maanden het klimaat kan worden ingeregeld. Daarna volgt een periode van zes maanden voor de verhuizing.
6. Per depot mag een bezoek maximaal 11 minuten duren en mogen er maximaal 15 personen per uur naar binnen, bron: MVRDV
Beveiliging
De beslissing om delen van het depot openbaar toegankelijk te maken, zorgde ook op beveiligingsgebied voor een enorme uitdaging. Ook hierin speelt de betonconstructie een belangrijke rol; ter plaatse van de dichte geveldelen wordt eenvoudig aan een hoge weerstandklasse met betrekking tot inbraakwerendheid voldaan. De beveiliging van de verschillende openingen van het gebouw, tot aan het dakluik toe, hebben de nodige inspanning gevraagd van het ontwerpteam. De op de markt beschikbare producten bleken namelijk niet altijd aan de gestelde eisen te kunnen voldoen. Elektronische apparatuur zorgt voor aanvullende beveiliging, naast regels op organisatorisch vlak. Omdat er een aantal depotruimten wordt verhuurd aan particulieren vraagt dit specifieke aandacht.
Esthetica
Het beton, dat dus een functie heeft voor de constructie, het klimaat en de veiligheid, heeft ook een esthetische functie: het toegepaste beton is allemaal zichtwerk. Voor de aannemer een flinke uitdaging om de betonsoorten met verschillende eigenschappen (hogesterktebeton, zelfverdichtend beton, traditioneel beton, betonnen dekvloeren) dezelfde kleur en uitstraling te geven. Een complicerende factor was het storten onder uiteenlopende klimatologische omstandigheden.
Leuk is dat de vorm van de betonnen schaal het gebouw uitdagend maakt voor bezoekers. Zo kan men in de entreehal tegen de binnenkant van de buitengevel oplopen, omdat deze (bijna) horizontaal aansluit op de begane grond.
Mini-booklets
Omdat het project zoveel verschillende aspecten kende, zijn tijdens het ontwerpproces deelaspecten geïsoleerd en door de architect samengevat in ‘mini-booklets’, waardoor het voor het ontwerpteam makkelijker werd om deze onderdelen te behandelen. Een voorbeeld is de invulling van het atrium, die, net als de inrichting van het restaurant op de zesde verdieping en de entree op de begane grond, in samenwerking met een beeldend kunstenaar is ontworpen.
Icoon
Om al deze uitdagingen tot een goed einde te kunnen brengen, is het museum volledig betrokken geweest bij het ontwerpproces en de aanbesteding van het project. Hierdoor kon de vertaling van het definitieve Programma van Eisen naar de bestekstukken goed worden bewaakt. Ook de afstemming van de inrichting (zoals schilderijrekken en opslagcomponenten) op het gebouwontwerp was hierdoor eenvoudiger. Museum Boijmans Van Beuningen is bijzonder trots op dit ontwerp en de samenwerking met architect en adviseurs. Dankzij de zorgvuldige uitvoering van de aannemer begint het gebouw zich inmiddels indrukwekkend af te tekenen tegen de achtergrond van het Museumpark.
De eerste delen van de spiegelende gevelbeplating zijn inmiddels gemonteerd en binnenkort zal de zesdeverdiepingsvloer worden gestort. In 2021 worden de eerste bezoekers verwacht in dit nieuwe icoon van de stad Rotterdam.
Reacties