In Eindhoven ligt sinds de zomer van 2015 een voetgangersbrug uitgevoerd in wit ultra-hogesterktebeton (UHSB) met sterkteklasse C170/200. De maximale hoogte van het dek van deze zogeheten brug Zwaaikom is 0,4 m. Met een overspanning van 21,4 m resulteert dit in een slankheid van slechts 1/55. Om de voordelen van UHSB ten volle te benutten, zijn staalvezels, traditionele wapening én voorspanning aangebracht.
4
Ultrabrug
verlegt grenzen
In Eindhoven ligt sinds de zomer van 2015 een voetgangers-
brug uitgevoerd in wit ultra-hogesterktebeton (UHSB) met
sterkteklasse C170/200. De maximale hoogte van het dek van
deze zogeheten brug Zwaaikom is 0,4 m. Met een overspanning
van 21,4 m resulteert dit in een slankheid van slechts 1/55. Om
de voordelen van UHSB ten volle te benutten, zijn staalvezels,
traditionele wapening én voorspanning aangebracht.
Slankheid van 1/55 dankzij ultra-hogesterktebeton C170/C200
Ultrabrug verlegt grenzen 8 2015
5
22 130
4440 4440 4440 4440 4440
25 637
500 500
De nieuwe voetgangersbrug in Eindhoven, brug Zwaaikom, is
gebouwd in een toekomstige woonwijk. De vraag vanuit de
opdrachtgever was een lichte, verwijderbare brug, met mini-
maal onderhoud en goed inpasbaar in de omgeving. Door
toepassing van het concept 'Ultrabrug' kon aan deze eisen
worden voldaan (foto 1).
Ontwerp
Om de gewenste slankheid te kunnen realiseren, is de brug
uitgevoerd in ultra-hogesterktebeton (UHSB) met een sterkte-
klasse van C200. Dit betekent dat de minimale druksterkte
ongeveer 200 N/mm
2 bedraagt. De brug heeft een totale lengte
van 25,6 m, een overspanning van 21,4 m en een breedte van
3,8 m (fig. 2). Het brugdek is in lengterichting opgebouwd uit
vijf prefabbetonnen kokerelementen, elk met een lengte van
4,4 m. Deze elementen zijn na fabricage, in de fabriek tegen
1
ir. Dil Tirimanna, ir. Jan Falbr
FDN Engineering + Construction 1 Brug Zwaaikom op
zijn definitieve locatie
2 Zijaanzicht brug
Ontwikkeling UHSB
In de laatste jaren is UHSB uitgegroeid tot een meer erkend en gerespecteerd
bouwmateriaal in Nederland. Verschillende ingenieursbureaus en aannemers
zijn zich bewust geworden van het potentieel van dit materiaal, dat leidt tot
nieuwe mogelijkheden in de huidige ontwerppraktijk. Een van de belangrijkste
toepassingen zijn nieuwe duurzame en architectonische voetgangersbruggen.
FDN zag deze kans acht jaar geleden al. In 2013 werd de eerste UHSB-voetgan-
gersbrug (betondruksterkte > 150 N/mm
2) ontwikkeld en gebouwd in Rotterdam.
Bij de brug Zwaaikom in Eindhoven concurreerde UHSB met andere bouwma-
terialen zoals staal en composiet. De voorgestelde variant van de brug met
UHSB won de aanbesteding dankzij uitzonderlijke duurzaamheidseigen-
schappen, het aantrekkelijke design en de inpassing in de omgeving. De brug
kreeg voor het ontwerp het cijfer 10 als beoordeling van de gemeentelijke
welstandscommissie.
2
Ultrabrug verlegt grenzen 8 2015
6
overspanning: 21 370
lengte van brugdek: 22 130
4423 4423 4423
415 voorspankabels
4423 4423
415 ankers
3
4
De zijwanden van de ligger hellen naar elkaar onder een hoek
van 25°. De dikte van deze zijwanden is 100 mm. De dikte van
het bovenste dek is slechts 80 mm en het wordt verondersteld
de belasting van een 12-tons voertuig te kunnen dragen. De
benodigde dikte voor de bodemplaat is 150 mm, als gevolg van
de aanwezige voorspanning.
Het gehele dek is versterkt met staalvezels en traditionele wape-
ning. Door deze combinatie (hybride constructie) is het beton
elkaar geplaatst en nagespannen met vijf gebonden strengen
(voorspankabels) en vervolgens naar de definitieve locatie
getransporteerd (foto 3).
Het dek heeft de vorm van een boog met een constante radius. De
doorsnede is kokervormig met een polystyreenkern (fig. 5). De
totale hoogte van de ligger is slechts 0,4 m. Deze kleine hoogte
resulteert in een slankheid van circa 1/55. Vergelijkbare bruggen
van standaardbeton hebben normaal een slankheid rond 1/30.
Ultrabrug verlegt grenzen 8 2015
7
1000
3800
3500
80
100 150 400
445
30
800
bgls. 10 x Ø12
280
660
Ø12 x Ø10/100 x 100
Ø10 x Ø10/100 x100
voorspankabels 13 x 0,6'-150 mm 2 / 1860
15
100
Ø10 x Ø10/100 x100
15
105
80 21koker ligger
UHPFRC C170/200 + staalvezels
5
6
7
3
Transport van het brugdek naar locatie per vrachtwagen
4 Langsdoorsnede van het dek met verankering van het voorspansysteem
5 Dwarsdoorsnede van het brugdek
6 Langsdoorsnede van het anker; standaard wapeningskorven rondom
ankers en in het dek
7 Opbouw van voorspanning in het brugdek
was er geen kleiner voorspansysteem te vinden, waardoor de
dikte van de bodemplaat minimaal 150 mm moest zijn (fig. 4).
Vanwege de dekking van slechts 30 mm is extra wapening
toegepast in de onderste plaat tegen uitspatten van de voor -
spanbuis. Relatief grote autogene krimp en verhardingskrimp
(?
a = 550 ?m/m respectievelijk ? a = 150 pm/m; t = ?) is aange-
nomen voor de bepaling van voorspanverliezen.
De leuning van UHSB
De leuningelementen zijn eveneens gemaakt van UHSB. De
benodigde sterkte is echter iets lager dan van het dek: C150/180.
zeer taai. Anders zou het brosse gedrag leiden tot zowel micro-
scheuren als grootschalige scheuren. Het wapeningspercentage
van het dek is met 3% relatief groot.
Naspannen
Het brugdek is nagespannen door vijf strengen (foto 7), met elk
dertien draden. Een relatief grote voorspankracht is toegepast:
17 MPa, in totaal 13 500 kN. Deze grote kracht volgt uit het feit
dat door de slankheid, en daarmee de lage excentriciteit, de
voorspanning minder effectief is. Het verankeringssysteem is
gelijk aan beide einden van het dek. Het voorspannen zelf is
uitgevoerd aan slechts één zijde van het dek. Ten behoeve van
voldoende ruimte voor de voorspanankers bestaat de brug aan
de uiteinden over 800 mm uit een massief deel (eindbalk).
Rondom de ankers zijn standaardwapeningskorven toegepast
om spijtspanning op te nemen (fig. 6). De grootte van de
verankeringsbuis bepaalde de dikte van de bodemplaat. Helaas
Ultrabrug verlegt grenzen 8 2015
8
455 455
70
4440
R = 213 220 m 4419
70
1000
89,4°
0 3 5
-3
-5
5 10 15 20 tijd [s] versnelling [m/s
2]
opwekking door joggers limiet
8
9
8
Zijaanzicht leuning
9 Voorbeeld van dynamische
respons van de structuur;
37 joggers lopen over de brug
10 Verankering leuning in dek
11 Vergelijking van de natuurlijke
frequenties tussen de Zwaaikom
in UHSB en bestaande bruggen
met verschillende doorsnedes;
hieruit kan worden afgeleid dat de bruggen van UHSB een lagere
eigenfrequentie hebben
12 Berekening van het moment van
de topplaat en de daarmee
samenhangende aanname
gemaakt voor UHSB; de herver-
deling van de spanningen links
komen overeen met de niet
gescheurde doorsnede; de figuur
rechts is gescheurde doorsnede
worden bereikt door de aanwezigheid van vezels. In dit project
zijn rechte staalvezels gebruikt. De lengte van de vezels is
12 mm en de diameter is 0,4 mm.
Dynamica
De natuurlijke frequentie van de brug is slechts 2,29 Hz (fig. 11).
Deze waarde behoort tot het kritische bereik voor voetgangers
en joggers. Hun stappen liggen immers in een vergelijkbaar
frequentiegebied en kunnen onbedoelde verticale trillingen
veroorzaken. Hiervoor moest een meer gedetailleerde bereke -
ning worden uitgevoerd. Realistische grensbelastingen (dicht-
heid voetgangers, aantal joggers, comfort of maximale versnel-
lingen) moesten worden opgezet en met de opdrachtgever
worden doorgesproken. Deze stap was essentieel, aangezien
vele codes en aanbevelingen te algemeen zijn of te conservatief,
en niet overeenstemmen met de realiteit.
Meer gedetailleerde berekeningen zijn uitgevoerd in samen-
werking met dynamicaspecialisten binnen FDN. De meest
voorkomende methoden zoals SDOF en de Response Spectrum
Method lijken nog steeds te conservatief te zijn, omdat ze zijn
gebaseerd op niet-realistische belastingen en vereenvoudigde
constructieve eigenschappen. De dynamische berekening is
derhalve aangevuld met extra differentiaalvergelijkingen die de
randvoorwaarden nauwkeuriger beschreven. De gehele bereke-
ning is ook ondersteund door een waarschijnlijkheidsstudie die
de kans op het optreden van een belasting beschouwt en de
daaruit voortvloeiende constructieve reactie onderzoekt.
De mathematische beschrijving van voetgangers en joggers
over de brug wordt over het algemeen uitgedrukt door de
volgende vergelijking:
() () () () () () sin sin / nn nn nn n m t cqt kqt P t vt Ht Ht Lv L
q
?? ?? ?? + + =
??
?? ?? ??
??
? ?
De leuning heeft een bionische vorm en de schoren zijn wille-
keurig verdeeld (fig. 8). De elementen zijn apart gegoten en
later vastgebout aan het dek, via een speciaal railankersysteem
dat vooraf in het dek is ingestort (fig. 10). Deze leuning draagt
niet bij aan de totale draagkracht van de brug, maar moet wel
bepaalde belasting uit vandalisme weerstaan. Naast de horizon-
tale belasting van 3 kN/m is ook een belasting door een zwaai
van een stalen stang (vandalisme) in rekening gebracht.
Dankzij de hoge sterkte van het beton kon de dikte van de
leuning worden beperkt tot 50 mm.
Materiaal
Om de hoge sterkte te bereiken, is in het gebruikte mengsel
hoogwaardig gecalcineerd bauxiet gebruikt als aggregaat. De
korrelgrootte van het aggregaat ligt in het bereik 0-6 mm. Als
bindmiddel is portlandcement 52,5 met snelle uitharding
gekozen. De water-bindmiddelverhouding is zeer laag, rond
0,17. De goede hydratatie en het thixotrope gedrag in verse
toestand was verzekerd door toevoeging van superplastificeer
-
der en niet-gehydrateerde microsilica.
Kleur
De vereiste kleur van de brug was romig beige. Dit is bereikt
door op basis van wit portlandcement wit beton te maken en
daarna een pigment toe te passen. Vooral het maken van wit
UHSB was problematisch. De natuurlijke kleur van UHSB is
immers donkergrijs, veroorzaakt door de aanwezigheid van
microsilica. Nu moest met verschillende soorten microsilica
worden geëxperimenteerd om de lichte kleur te bereiken en
ook de sterkte van C200 te behouden. Verder moest een
pigment worden toegepast voor het bereiken van de beige
kleur. Het pigment vormt echter een zwakke schakel en
vermindert de eindsterkte van het beton. De hoeveelheid
pigment mag derhalve niet groter zijn dan 0,5% van het totale
cementgehalte. De taaiheid en treksterkte van het beton
Ultrabrug verlegt grenzen 8 2015
9
60
70
mortel C110/130
Ø 8 mmepoxymortel
ankerbout M12/8.8-75 mm
+ ring 37/13/3 mm
anker rails
165
rondlas
110
leuning element
brugdek
Ø 14 mm
h
Fcd
Fz I
fctd =
fctd =
ct
c~ c0d
c~ c0d
Fcd x Fs, II
Fs, I S, I
s, II zI
S, I
s, II
c0d = cud = 0,2% cmin, 2
As1
cmin, 1
zI As2 d1
d2
Ft, bres
~ 0
0 2 4
6 8
1
0
12
0 20 40 60 80 100 120140
Legenda
kokerbalk met
constante diepte
kokerbalk met
variabele diepte
plaat
dubbele T
boog
co m pos iet
tuibrug
c ant ieni
frequentie [H z]
spanwijdte [m ]
De maximaal toelaatbare spanningen in de trekwapening met
betrekking tot de maximale scheurwijdte zijn beperkt op
dezelfde wijze als vermeld in EN 1992-1-1. Voor de berekening
van de buigtreksterkte van een doorsnede in UGT, is de
bijdrage van staalvezels in de trekzone van het beton verwaar -
loosd. Aangenomen is dat de verdeling van de spanningen in
de drukzone lineair zijn, zonder plastische herverdeling. Door
de relatief brosse eigenschappen van UHSB is de maximale rek
beschouwd op ongeveer 0,2% (fig. 12). De negatieve impact
van willekeurige vezeloriëntatie kan de treksterkte van het
beton verminderen. Dit is verrekend met een reductiefactor k,
waarbij globale en lokale effecten van spanningen zijn onder -
scheiden. Voor de brug in Eindhoven is een globale reductie-
factor k = 1,75 gebruikt voor de gehele berekening.
Computermodellen
Het globale gedrag van de brug alsmede de lokale invloeden,
zoals splijten, piekspanningen rond het ankerhoofd of de verde-
ling van de spanning rond het wiel van onderhoudsvoertuigen,
zijn beschouwd in computermodellen. Het gehele brugdek is
gesimuleerd in twee modellen. Het eerste bestaat uit 1D-elemen-
ten en het tweede uit 2D-elementen (fig. 13 en 14). Hierbij
moesten de eerder beschreven materiaaleigenschappen worden
ingesteld, omdat deze programma's niet rekenen met UHSB.
De linkerkant van de vergelijking beschrijft de structurele
omstandigheden zoals de modale massa (m
n) of de modale
demping ( c
n) per eigenmodus. De rechterzijde geeft de belas-
ting op de brug. Belastingen van voetgangers/joggers worden
beschreven door een harmonische functie in combinatie met
dompfunctie ( H (t)). In overleg met de opdrachtgever en
conform voorschriften bleek de brug te voldoen aan de wensen
en eisen.
Richtlijnen
Het ontwerp van deze brug werd gedeeltelijk beïnvloed door
het feit dat er nog steeds een tekort aan begrijpelijke en
betrouwbare codes en aanbevelingen is voor UHSB. Wil men
volgens de Eurocodes ontwerpen, dan is dit slechts mogelijk tot
betonsterkteklasse C90/105 (zeer-hogesterktebeton ZHSB;
UHSB begint bij 150 MPa). Het streven was deze brug zo slank
mogelijk te ontwerpen. Hiervoor is een hogere betonsterkte-
klasse noodzakelijk. Hierbij zijn eigen rekenregels gehanteerd
? gebaseerd op proefbelastingen uitgevoerd door FDN ? samen
met de Franse aanbevelingen (AFGC [3]). De constructie
moest daarnaast worden getest om de opdrachtgever garanties
te kunnen geven betreffende de veiligheid. Meer hierover
verderop onder het kopje 'Testen'.
Vanwege het ontbreken van richtlijnen bestond bij het ontwer -
pen van deze brug de neiging conservatief te zijn op sommige
aspecten. Scheurvorming in UHSB is bijvoorbeeld niet volledig
beschreven en geaccepteerd in praktische richtlijnen. Dit was
ook een probleem in het ontwerp van de brug Zwaaikom.
Aangenomen werd dat de gehele doorsnede van het dek in de
BGT op druk is belast op elk gewenst moment. Door deze
aanname wordt de brug zeer duurzaam, maar anderzijds wordt
het ontwerp meer conservatief.
De trekspanningen in de UGT in het bovendek werden
op gevangen op soortgelijke wijze als bij normaal beton met
wapening.
10 11
12
Ultrabrug verlegt grenzen 8 2015
10
het hele element wordt in één keer gegoten
trilltafelpiepschuim binnenkant om gewicht
te besparen
4,4 m lang element
voorspanningskabels
houten matrijs
13
14
15
13
Verticale vervorming van het brugdek onder gelijkmatig
verdeelde belasting volgens EN-1991-2
14 Momentdistributie in het bovenste dek onder de last -
combinatie envelop met het onderhoud van de voertuigen
15 Opstelling voor het storten van een dek element; de rib in
het midden van de doorsnede heeft geen noodzakelijke
constructieve functie, maar maakt wel een betere controle
van het storten van de onderste plaat mogelijk
16 Proefopstelling met waterbakken en doorbuiging metingen
bij q = 4,3kN/m
2
17 Opstelling belasting met waterbakken en betonblokken op
het dek
UHSB is een bouwmateriaal dat speciale zorg nodig heeft
tijdens de onverharde toestand. Er bestaat een relatief groot
risico op scheurvorming als gevolg van autogene krimp. Omdat
de brug is verdeeld in vijf kleinere elementen was er een betere
controle op het mengen en het storten mogelijk en werd de
kans op fouten verminderd. Omdat het materiaal thixotroop is,
is het alleen verwerkbaar onder een aanzienlijke toevoer van
energie via trilling. De mallen werden derhalve op een triltafel
gefixeerd en met zes trilmotoren getrild.
Elk element is in één stort gemaakt, dit om stortnaden en de
ontwikkeling van ongewenste spanningen in het dek te vermij-
den. Het gehele element is ondersteboven gestort en later
omgekeerd (fig. 15). Een van de redenen hiervoor was een
betere controlemogelijkheid van het beton tussen de voorspan-
elementen en ankers. De tweede reden was dat de geprofileerde
rubbermatten op de bodem van de mal konden worden
geplaatst ten behoeve van profilering van het dek en uitsparen
van benodigde asfalt- of slijtlagen op het dek voor stroefheid.
Omdat de tijd tussen het mengen en het storten niet langer dan
20 tot 30 minuten bedroeg, is ten behoeve van de verwerkbaar -
heid een vertrager toegepast. De keuze van de productieplaats
is dus van essentieel belang. Verder mag de temperatuur van de
productieplaats niet hoger zijn dan 30 °C, anders moeten
aanvullende voorzorgsmaatregelen worden getroffen om te
voorkomen dat overmatig scheuren van de betonoppervlakte
ontstaat. Het beton is zoals gebruikelijk voor UHSB gestort uit
een kubel vanaf een hoogte van ongeveer 1 m. Deze grote
hoogte geeft een betere verdichting van het beton. De oriëntatie
van de vezels is willekeurig en er is geen speciale aandacht
gegeven om een homogene verdeling te verzekeren. De brug is
geproduceerd zonder enige thermische behandeling. Alleen op
het stortvlak werd curing compound gespoten en gladgestre-
ken, en werd bedekt met een plastic zeil direct na het storten.
Leuning
De leuningelementen zijn gemaakt in sterkteklasse C150/180.
De hoofdmal is gemaakt van hout. De openingen tussen de
steunen zijn gevuld met polystyreenblokken (PS) om de krimp
te kunnen weerstaan zonder vastklampen bij ontkisten.
Vanwege de complexe vorm van de sparingen, moest een auto-
matische snijmachine worden gebruikt voor de productie van
PS-blokken. Verschillende trilmotoren werden aan de mal
gehecht.
Productie
Dek
Het brugdek bestaat uit vijf gesloten, geprefabriceerde elemen-
ten, die later tegen elkaar zijn geplaatst op een ondersteunings-
constructie en nagespannen door een voorspansysteem. Er zijn
drie identieke, tussenliggende elementen en twee eindelementen
met een vaste eindbalk met de ankerhoofden. Vanwege de boog
en constante kromming over de gehele lengte van het dek, was
slechts één mal nodig voor de productie. De tussenelementen
werden uitgevoerd door het plaatsen van een schot in de mal.
Uz [mm]
my-max [kNm/m]
0,1
-4,0
-8,0
-12,0
-16,0
-20,0
-24,0
-28,0
-32,0
-36,0
-40,0
-44,0
-48,0
-54,6
14,61
13,00
12,00
11,00
10,00
9,00
8,00
7,00
6,00
5,00
4,00
3,00
2,00
1,00
-1,65
Ultrabrug verlegt grenzen 8 2015
11
L = 22 130
38003500
waterbak
max. 3853 L
0,25 L 0,25 L 0,25 L 0,25 L
17 mm 27 mm 18 mm
18 mm 28 mm 18 mm 16
17
? REFERENTIES
1 Falbr, J., Berekeningsrapportage brugdek UO - Officieel document van
Zwaaikom brug. Amsterdam, 2014.
2 Falbr, J., 3D Computermodellen - Officieel document. Amsterdam, 2014.
3 AFGC / SETRA, Ultra-High Performance Fibre-Gewapend beton - aanbe -
velingen. Frankrijk, 2013.
4 Beers F., Buur M., Dynamische Berekening Zwaaikom - Dynamiek van
Zwaaikom brug. Amsterdam, 2014.
5 Burdet, O.L., Corthay, S., Dynamische Testen Load Zwitserse Bruggen.
Zwitserse Federale Instituut voor Technologie, Lausanne, Zwitserland.
Testen
Wegens gebrek aan relevante codes en aanbevelingen met
betrekking tot ontwerpen met UHSB in C200, waren aanvul-
lende testen nodig om de veiligheid te kunnen garanderen. In
dit project eiste de opdrachtgever zowel laboratoriumtesten als
full-scale-testen van de gehele brug.
De meeste aandacht is daarbij besteed aan de definitieve kleur
van beton, de romige beige tinten. De full-scale-test werd opge-
steld in de fabriek om de doorbuiging van het brugdek te
controleren. Dit is gedaan door toepassing van een gelijkmatig
verdeelde belasting van 4,3 kN/m
2 (BGT). Daartoe zijn water -
bakken met betonblokken op de brug geplaatst (fig. 16 en
foto 17). De doorbuigingen van het dek zijn gemeten en verge-
leken met de berekende waarden. Daaruit bleek dat de bereke-
ningen voldoende veilig waren.
Conclusie
Dit project heeft aangetoond dat UHSB kan concurreren met
traditionele materialen. De initiële kosten zijn vergelijkbaar en
de uitzonderlijke duurzaamheid en lage onderhoudskosten
geven het materiaal grote voordelen gedurende de levensduur
van 100 jaar. Verondersteld werd dat prefabricage de meest
effectieve manier van bouwen zou zijn voor UHSB vanwege de
slechte verwerkbaarheid. Bij dit project is echter aangetoond
dat door toepassing van superplastificeerder de verwerkbaar -
heid aanzienlijk kan worden verlengd en zelfs het brugdek in
een stort storten tot de mogelijkheden behoort.
? PPROJECTGEGEVENS
opdrachtgever Gemeente Eindhoven
architect FDN
engineering FDN Engineering
uitvoering FDN Construction
productie brugelementen Veluwe Beton
leverancier betonmortel WPE Duitsland
betontechnologisch advies Peter Buitelaar Consultancy
Informatie
Voor meer informatie over onderhoudsvrije
UHSB-bruggen ga naar www.ultrabrug.nl .
Ultrabrug verlegt grenzen 8 2015
Reacties