In deze rubriek maken we kennis met Djonno Bresser. Hij deelt zijn ervaring als jonge constructeur bij Van Rossum Raadgevende Ingenieurs, onder meer bij het project Crossroads in Amsterdam.
48? CEMENT 2 20 23
Wie of wat heeft je over-
tuigd om constructeur te
worden?
Van jongs af aan ben ik geïnte-
resseerd geweest in architectuur,
met name in de Romeinse bouw-
kunst. Na het bezoeken van een
aantal open dagen bij de oplei-
ding Bouwkunde kwam ik vrij snel
tot de conclusie dat dit niet de
richting was waarin ik mijzelf ver-
der zag groeien. Op de middel-
bare school waren wiskunde en
natuurkunde mijn favoriete vak -
ken. De opleiding Civiele Tech-
niek aan de TU Delft sloot hier
uitstekend bij aan, mede doordat
ik op zoek was naar een combi-
natie van theorie en praktijk. De
colleges van Hans Welleman
voor het vak Constructiemecha-
nica, waarin de basisprincipes
van de mechanica kraakhelder
werden uitgelegd, hebben mijn
interesse voor het constructeurs-
vak verder aangewakkerd. Ik
vond het destijds, en nu nog
steeds, fascinerend dat een
verzameling natuurwetten
? gesteund door decennia van
onderzoek en ervaring ? ons in
staat stelt om complexe en con-
structief uitdagende problemen
op te kunnen lossen. Door de
ontwerpende vakken in de oplei-
ding, kwam ik er gaandeweg
achter dat het vak 'constructeur'
zich niet noodzakelijk hoeft te beperken tot theoretische in-
houd, maar dat er ook ruimte
kan zijn voor de creativiteit die
ik van jongs af aan zocht in de
architectuur.
Wat is voor jou de grootste
uitdaging in je werk?
Van Rossum fungeert over het al-
gemeen als hoofdconstructeur bij
grote projecten, wat inhoudt dat
wij in de voortrajecten als ont -
werpend constructeur acteren,
terwijl onze rol in de uitvoering
veelal een coördinerend con-
structeur is die allerlei detailbere-
keningen uitvoert, maar ook de
verscheidene disciplines en leve-
ranciers bij elkaar brengt. Deze
diversiteit vraagt van mij als con-
structeur een brede vakinhoude-
lijke en actuele kennis als het
gaat om materialen en bouwme-
thoden, maar vergt ook vakover-
stijgende kennis om samen met
de andere adviseurs tot een inte-
graal ontwerp te komen. Zo is het
ontwerp van een parkeerkelder
onder een woontoren enerzijds
een inhoudelijk constructief pro-
bleem, maar is het anderzijds erg
waardevol om als constructeur
kennis paraat te hebben over
"Een gebouw laat zich
altijd terugleiden tot een
handberekening"
In deze rubriek maken we kennis met Djonno Bresser.
Hij deelt zijn ervaring als jonge constructeur bij Van
Rossum, onder meer bij het project Crossroads in
Amsterdam.
parkeervoorschriften. De grootste
uitdaging voor mij is om van al
deze gebieden voldoende en
actuele kennis te hebben om tot
een goed ontwerp te komen.
Welke gouden tip kun je
geven aan de generatie
constructeurs die bijna is
afgestudeerd?
Complexe constructies vragen
een simpele aanpak. We bege-
ven ons in een tijd waarin we veel
technologische middelen tot
onze beschikking hebben om ons
werk te doen (software, rekenmo-
dellen enz.). Dit biedt eindeloze
mogelijkheden om iets uit te wer-
ken, maar maakt het des te lasti-
ger om ergens te beginnen.
Het is voor een constructeur
in mijn optiek essentieel om com -
plexe vraagstukken te kunnen ver-
eenvoudigen tot hun veelal sim-
pele essentie. Een gebouw laat
zich alt
ijd terugleiden tot een
handberekening. Deze sterk ver -
simpelde weergave van de werke-
lijkheid is noodzakelijk om de re-
sultaten van allerlei analyses en
ber
ekeningen te kunnen verifiëren.
Juist hierin onderscheidt de con -
structeur zich van de computer.
IR. DJONNO BRESSER
leeftijd 26 jaar
opleiding
TU Delft, Civil
Engineering, Master
Structural Engineering afstudeerproject
Mimicking a rotating crack model within sequentially linear
analysis (SLA) using an elastic-perfectly
brittle sublayer model werkgever
Van Rossum
Raadgevende Ingenieurs functie
projectleider
werkzaam sinds september 2019
baan gekregen door sollicitatie
belangrijk in
ontwikkeling
Jan Rots (TU Delft),
Hans Welleman (TU
Delft) en Robert van
Alphen (Van Rossum) eerste project Binck Kade, Den Haag
rol bij eerste project constructeur in de UO-fase
Mijn mening
de jonge constructeur
Deze rubriek is tot stand gekomen in
samenwerking met YouCon, de
vereniging van en voor jonge
constructeurs.
CEMENT 2 2023 ?49
Mijn project Mijn rol
Crossroads Sloterdijk
In mijn eerste jaar ben ik aange-
haakt bij project Crossroads, een
dynamisch hoogbouwproject
op een bijzondere locatie. Het
plan bestaat uit twee woonto-
rens van 90 en 47 m hoog, com-
merciële ruimtes in de plint, een
supermarkt in de kelder en een
daktuin onder het spoor. De to-
rens zijn aan elkaar verbonden
door een plint die zich als het
ware om de Hemboog, het
spoor nabij Amsterdam Sloter-
dijk, vouwt. Doordat we onder
én nabij het spoor bouwen, heb-
ben we veel aandacht moeten
besteden aan omgevingsbeïn-
vloeding tijdens de uitvoering.
Zo is ervoor gekozen trillingsvrije
palen toe te passen, die onder
schoorstand worden aange-
bracht om voldoende afstand te
houden tot de fundering van de Hemboog. Ook is een groten-
deels prefab-betonskelet toege-
past om snel en met beperkt
risico te kunnen bouwen in bin-
nenstedelijk gebied en nabij het
continu functionerende spoor.
Om trillingsoverdracht vanaf
het spoor naar de woningen
voldoende te beperken, zijn op
verscheidene posities dilataties
voorzien in de constructie. De constructie van de
hoge toren bestaat vanaf de
derde verdieping uit een pre-
fab-betonnen draagstructuur,
die al in een vroeg stadium
gedetailleerd is uitgewerkt om
aanlopers in de werkfase te
voorkomen. Zo hebben wij een
3D-rekenmodel opgesteld waar-
in alle individuele prefab-ele-
menten zijn gemodelleerd om
de krachtswerking op element -
niveau inzichtelijk te krijgen. Op
Van constructeur naar
projectleider
Aanvankelijk ben ik in de DO-
fase van het project aange-
haakt als constructeur om een
gewichts- en stabiliteitsbereke-
ning uit te werken. Inmiddels
ben ik doorgeschoven naar de
rol van projectleider in de uit -
voering, die momenteel volle
bak aan de gang is. Als project -
leider ben ik de lijn tussen 'bui-
ten' en 'binnen', stuur ik het in-
terne team zowel inhoudelijk als
procesmatig aan en zorg ik er-
voor dat wordt voldaan aan de
behoeftes en vragen die de uit -
voering heeft. Ook ben ik de
afgelopen tijd samen met de
aannemer bezig geweest om tot
een optimaal uitvoeringsgereed
plan te komen, waarin zowel de
constructieve veiligheid als uit -
voerbaarheid zijn gewaarborgd. Ik vind het belangrijk om
als projectleider de zaken ook
vanuit het perspectief van an-
dere partijen te zien, bijvoor-
beeld de aannemer of architect.
Hierdoor komen we vaak sneller
tot gemeenschappelijke grond
en vaak ook betere oplossingen.
basis van dit model worden nu
alle prefab onderdelen gewa-
pend door de leverancier. Ook
is er speciale aandacht uitge-
gaan naar samenhang en het
implementeren van een twee-
de draagweg.
PROJECTGEGEVENS
project
Crossroads
opdrachtgever
MN / Lieven de Key ontwikkelaar
ToBeDeveloped (TBD) architect
MVSA Architects constructeur Van Rossum
Raadgevende Ingenieurs
aannemer
Boele & van Eesteren
1 Project Crossroads te Amsterdam Sloterdijk; bouwen tegen en onder het spoor langs,
bron: MVSA Architecten
BEST GRADUATE
Met zijn studie 'Mimicking a
rotating crack model within
sequentially linear analysis
(SLA) using an elastic-perfectly
brittle sublayer model' is
Djonno Bresser in 2019 verkozen
tot TU Delft Best Graduate.
de jonge constructeur
Over ir. Djonno Bresser
leeftijd: 26 jaar
opleiding: TU Delft, Civil Engineering, Master Structural Engineering
afstudeerproject: Mimicking a rotating crack model within sequentially linear analysis (SLA) using an elastic-perfectly brittle sublayer model
werkgever: Van Rossum Raadgevende Ingenieurs
functie: projectleider
werkzaam sinds: september 2019
baan gekregen door: sollicitatie
belangrijk in ontwikkeling: Jan Rots (TU Delft), Hans Welleman (TU Delft) en Robert van Alphen (Van Rossum)
eerste project: Binck Kade, Den Haag
rol bij eerste project: constructeur in de UO-fase
Wie of wat heeft je overtuigd om constructeur te worden?
Van jongs af aan ben ik geïnteresseerd geweest in architectuur, met name in de Romeinse bouwkunst. Na het bezoeken van een aantal open dagen bij de opleiding Bouwkunde kwam ik vrij snel tot de conclusie dat dit niet de richting was waarin ik mijzelf verder zag groeien. Op de middelbare school waren wiskunde en natuurkunde mijn favoriete vakken. De opleiding Civiele Techniek aan de TU Delft sloot hier uitstekend bij aan, mede doordat ik op zoek was naar een combinatie van theorie en praktijk. De colleges van Hans Welleman voor het vak Constructiemechanica, waarin de basisprincipes van de mechanica kraakhelder werden uitgelegd, hebben mijn interesse voor het constructeursvak verder aangewakkerd. Ik vond het destijds, en nu nog steeds, fascinerend dat een verzameling natuurwetten – gesteund door decennia van onderzoek en ervaring – ons in staat stelt om complexe en constructief uitdagende problemen op te kunnen lossen. Door de ontwerpende vakken in de opleiding, kwam ik er gaandeweg achter dat het vak ‘constructeur’ zich niet noodzakelijk hoeft te beperken tot theoretische inhoud, maar dat er ook ruimte kan zijn voor de creativiteit die ik van jongs af aan zocht in de architectuur.
Reacties