Constructieve veiligheid is hot. De meeste aandacht gaat over het algemeen uit naar de veiligheid in de gebruiksfase. In veel gevallen is de constructieve veiligheid tijdens de uitvoering onderbelicht. De projecten Forum Groningen en Depot Boijmans van Beuningen laten het belang zien van een uitvoerige analyse van de bouwfase.
1 Forum Groningen in aanbouw, foto: De Beeldredaktie / BAM
1
10? CEMENT 2 2020
IR. JORIS
HESSELINK PMSE
Adviseur Constructie en BouwmethodiekenBAM Advies & Engineering auteur
Veilige uitvoering
dankzij
bouwfaseanalyse
Constructieve veiligheid is hot. De meeste aandacht gaat over het algemeen uit naar de
veiligheid in de gebruiksfase. In veel gevallen is de constructieve veiligheid tijdens de
uitvoering onderbelicht. De projecten Forum Groningen en Depot Boijmans van Beuningen laten het belang zien van een uitvoerige analyse van de bouwfase.
Belang constructieve veiligheid in de bouwfase toegelicht aan de hand van Forum Groningen en Depot Boijmans van Beuningen
Dat constructieve veiligheid
momenteel een veel besproken
thema is, komt uiteraard door
een aantal recente instortingen.
Voorbeelden hiervan zijn de parkeergarage
van Eindhoven Airport, het stadiondak van
FC Twente en het stadiondak van AZ. De
laatste twee hebben als gemeenschappelijke
deler dat het een voetbalstadion betreft.
Haaks daarop staat juist een groot verschil
tussen beide: de ene stortte zo'n 13 jaar na
oplevering in tijdens een stormachtige wind,
en de andere tijdens de bouw.
Juist de risico's tijdens de bouw wor-
den vaak onvoldoende beschouwd. De coör-
dinerend constructeur berekent het gebouw
immers voor de gebruiksfase: de periode van
oplevering tot sloop. Daarbij wordt in veel
gevallen gebruikgemaakt van 3D-rekensoft- ware. Hierin wordt een compleet gebouw ge-
modelleerd waarna 'de zwaartekracht wordt
aangezet'; het project wordt in zijn eindtoe-
stand doorgerekend. Echter, in de bouwfase
worden elementen stap voor stap aange-
bracht, gestort of gemonteerd. Het totale ge-
bouw met al zijn constructieve onderdelen is
dus niet in één keer gereed waarna vervol
-
gens de belastingen optreden. Het kan zijn
dat in de bouwfase cruciale constructieve on -
derdelen zoals windverbanden, stabiliseren -
de betonvloeren of verbindingen nog niet zijn
aangebracht, waardoor de constructieve vei -
ligheid op dat moment niet is gewaarborgd.
Juist deze bouwfase is voor bouwers het
meest kritisch. In dit artikel wordt hier nader
op ingegaan aan de hand van twee projecten
van BAM Bouw en Techniek: Forum Gronin -
gen en Depot Boijmans van Beuningen.
CEMENT 2 2020 ?11
Forum Groningen
Vlak naast de Martinitoren staat het in no-
vember 2019 opgeleverde Forum Groningen.
Een 35.000 m² groot openbaar bijeenkomst-
gebouw dat als ontmoetingsplaats voor de
Groningers moet dienen. Er zijn onder an-
dere een bibliotheek, auditorium, museum,
filmzalen en een aantal culturele instellingen
in ondergebracht. Het gebouw kenmerkt
zich door de afgeschuinde gevels die afwis-
selend voorover- en achterover hellen (foto 1
en foto 4).
Constructieve opzet
De constructie van het Forum bestaat uit
twee grote betonnen stabiliteitskernen aan
de oost- en westzijde van het gebouw (fig. 3).
Aan de bovenzijde, tussen de negende en
elfde verdieping, zijn de kernen gekoppeld
met een stalen 'brug'. Tussen de kernen
bevinden zich stalen volumes die onderling
worden gescheiden door een atrium. De
stalen volumes bestaan uit verdiepingshoge
vakwerkspanten, loodrecht op de kern, die zijn opgelegd op twee stalen kolommen. Ze
zijn verbonden met de betonkern om de ho-
rizontaalkrachten af te dragen. De volumes
zijn verder voorzien van staalplaatbeton
-
vloeren. De strook tussen de stalen volumes
en de betonkern bestaat aan boven- en
onderzijde uit een massieve betonvloer die
de stabiliteitskrachten uit de volumes naar
de kern moeten afdragen (fig. 2). Hier heeft
de constructeur voor gekozen, zodat de sta -
biliteitskracht via een lange vloerrand kan
worden ingeleid en niet in één zware knoop
samenkomt.
Principe montageplan
De vakwerken zijn een statisch onbepaald
systeem: een ligger op twee steunpunten
met een inklemming aan één zijde (fig. 2).
Omdat de steunpunten zich als verende on -
dersteuningen gedragen door de elastische
verkorting van de kolommen en de zetting
van de funderingspalen, krijgt het stijve
vakwerk een opgelegde verplaatsing. Indien
het vakwerk in de bouwfase zou worden
gekoppeld aan de betonkern komen er door
2 Tijdelijke windverbanden en stortstrook 3 3D-doorsnede Forum Groningen
MEER OVER FORUM
GRONINGEN
Meer over het Forum
Groningen lezen? Zie de
artikelenserie in Cement
2014/2, 2014/3 en 2014/4
en twee artikelen over
seismische versterkingen
in Cement 2016/8 en
2017/2.
2
3
12? CEMENT 2 2020
de inklemmende werking grote en onvoor-
spelbare krachten in de vakwerkconstruc-
ties. Om dit effect te voorkomen, was door
coördinerend constructeur ABT een monta-
geplan voorgeschreven: door de stalen vak -
werken in de bouwfase aan de bovenzijde
vrij te houden van de betonkern, ontstaat
een statisch bepaalde ligger die horizontaal
wordt gesteund tegen de kern via de beton -
vloer in de onderregel van het vakwerk.
Nadat het gebouw op hoogte was en het
grootste deel van de permanente belasting
was aangebracht, kon de bovenregel van het
vakwerkspant worden gekoppeld met de
betonkern. Het grootste deel van de elastische
kolomverkorting en de funderingszetting is
dan immers opgetreden, dus kon geen in -
klemming ten gevolge van de permanente
belasting ontstaan.
Het loshouden van de bovenregel van het
vakwerkspant met de betonkern (knippen)
heeft tot gevolg dat ook de massieve beton -
vloer nog niet met de betonkern gekoppeld
kon worden. Er moest daarom een stort-
strook van ongeveer 1,0 m tussen volume
Het kan zijn dat
in de bouwfase
cruciale
constructieve
onderdelen nog
niet zijn
aangebracht,
waardoor de
constructieve
veiligheid op dat
moment niet is
gewaarborgd
De bouw van Forum Groningen is niet
zonder slag of stoot verlopen. In juni 2005
vond er onder de Groningers een referen-
dum plaats met als inzet een conceptplan
van de gemeente voor een ingrijpende ver-
bouwing van de oostwand van de Grote
Markt. Met een opkomst van 38,6% was de
uitslag van dit referendum niet geldig en
dus werden de plannen van de gemeente
niet herzien. Een aantal grote architecten-
bureaus ging aan de slag met de uitge-
schreven prijsvraag en in 2007 mochten de
stadsjers (bewoners van de stad Groningen)
hun stem uitbrengen op één van de zeven
ontwerpen voor het nieuwe Forum Gronin-
gen. Het publiek en de vakjury kozen voor
het ontwerp van NL Architects en de
gemeenteraad schaarde zich later ook
achter dit ontwerp. Uit de aanbesteding in
2012 kwam bouwer BAM als winnaar uit de
bus waarna de bouw in september van dat
jaar startte. Nadat de vijflaagse parkeer-
kelder gereed was en BAM net was begon- nen met de twee betonkernen, werd er in
februari 2015 een bouwstop afgekondigd
door de gemeente Groningen. De 'groene
versie' van NPR 9998 (praktijkrichtlijn voor
veilige constructies bij aardbevingen) was
net verschenen en de gemeente Groningen
vroeg BAM en ABT om onderzoek te doen
naar de aardbevingsbestendigheid van het
gebouw. Na een aantal maanden rekenen
en voorbereiden werd uit vier opties voor
de versterkingsoptie gekozen, waarna in
januari 2016 werd gestart met het slopen
van de gerealiseerde delen van de beton-
kernen en grote delen van de begane
grondvloer. Vervolgens kon worden gestart
met de bouw van het aardbevingsbesten-
dige 'Forum 2.0'. In juni 2018 was de ruw-
bouw gereed en in november 2019 werd
het gebouw opgeleverd. Binnen de eerste
week meldde de 100.000e bezoeker zich,
waarmee Forum Groningen 'onwaarschijn-
lijk goed' van start is gegaan, aldus de
Forum-directeur.
TIJDSPAD
4 Forum Groningen in vogelvlucht
4
CEMENT
2 2020 ?13
5
5 Een bouwfasestap in SCIA Engineer
en betonkern worden vrijgelaten (fig. 2).
Hierdoor konden er geen loodrecht op de
vakwerkspanten werkende stabiliteitskrach-
ten worden overgedragen naar de kern.
Daarom zijn er in ieder volume tijdelijke sta -
len windverbanden geplaatst om de volumes
in de bouwfase te stabiliseren. De stabiliteits-
kracht van het bovenste vloerdeel ging via de
tijdelijke windverbanden naar het onderste
vloerdeel en van daar via de massieve beton -
vloer naar de stabiliserende kern.
Bouwfaseanalyse
Om de stabiliteitskrachten in de tijdelijke
windverbanden goed te kunnen bepalen en
de vervormingen in de bouwfase te analyse-
ren, is gebruikgemaakt van de bouwfasemo-
dule in SCIA Engineer. Hiermee kan een ge-
bouw in stappen worden doorgerekend. In
iedere stap komt er een constructie bij, gaat
er een constructie weg of wordt er belasting
toegevoegd. Zo valt voor iedere fase af te le-
zen wat de krachten in de elementen zijn of
wat de vervorming van een bepaald punt is
in een bepaalde bouwfase. Ook kunnen tijde-
lijke windverbanden worden toegevoegd of
juist verwijderd uit het rekenmodel en wordt
belasting die vanaf die fase optreedt wel of
juist niet meer aan dat element toegekend. Onder de volumes zijn 'korte duur'
verticale windverbanden aangebracht. Deze zijn in groen weergegeven in figuur 2 en
hebben ook een groene markering gekregen
in het BIM-model en op de bouwplaats. Deze
groene schoren zijn verwijderd nadat de
onderste vloer van een volume was gestort.
Door scheefstand van de kolommen uit het
vlak werden de stabiliteitskrachten opgeno-
men door de onderste massieve betonvloer
tussen volume en kern, en niet meer door
het tijdelijke windverband. Hierdoor namen
de gebouwvervormingen stapsgewijs toe
tijdens het bouwen. Hiermee wordt een plot-
selinge grote gebouwvervorming voorkomen,
die zou zijn opgetreden als het tijdelijke
windverband later zou worden verwijderd.
In de volumes zijn 'lange duur' wind -
verbanden aangebracht. Deze zijn in rood
weergegeven in figuur 2 en hebben ook een
rode markering gekregen in het BIM-model
en op de bouwplaats. De rode schoren zijn
verwijderd nadat de knippen waren ge-
fixeerd en de stortstroken waren uitgehard.
Zoals eerder vermeld, kon dit, in verband
met de elastische verkorting van de kolom -
men en de inklemming van het vakwerk-
spant, pas worden gedaan nadat de dakvloer
was gestort. Dit windverband verzorgde de
stabiliteit van de bovenzijde van het volume
in de bouwfase. Dit zogenoemde verkeerslichtmodel
met groene en rode windverbanden, is
AARDBEVINGSVEILIG BOUWEN
Naast de omschreven bouwfaseana-
lyse is bij Forum Groningen aandacht
besteed aan het 'aardbevingsbesten-
dig uitvoeren' van het gebouw. Als
werkgever heeft BAM de plicht om
een veilige werkomgeving voor zijn
medewerkers te creëren. Aangezien er
in Groningen een kans op een aard-
beving is, moet hier dus ook rekening
mee zijn gehouden op de bouwplaats.
Zo is bijvoorbeeld de impact van een
aardbeving op de torenkranen en de
kraanfundering berekend. De kraan
en de fundatie bleken over voldoende
capaciteit te beschikken om een
aardbeving te kunnen weerstaan. Als
tweede voorbeeld is in de berekening
van de gevelsteiger rekening gehou-
den met aardbevingsbelasting. Er zijn
extra steigerverankeringen en diago-
nalen aangebracht om te zorgen dat
de steiger aardbevingsbestendig was.
Tot slot is van de bouwfaseanalyse
naast het sterktemodel en het vervor-
mingsmodel een aardbevingsmodel
doorgerekend. Hierbij zijn extra hori-
zontale belastingen op de constructie
gezet. In een aantal gevallen bleken
de verbindingskrachten maatgevend
en zijn deze verbindingen door de
leverancier getoetst. Op deze manier
kon het gebouw, ook tijdens de bouw-
fase, een aardbeving doorstaan.
14? CEMENT 2 2020
gekozen omdat de rode windverbanden
beduidend langer moesten blijven zitten dan
de groene windverbanden.Het rekenmodel is in 56 stappen door-
gerekend (fig. 5). In figuur 6 is het tijdelijke
hulpstaal in het rekenmodel weergegeven.
De stappen bij het doorrekenen van één
staalvolume zijn als volgt:
1?Montage van een staalvolume inclusief
tijdelijke windverbanden onder het volume
(groen, korte duur) en tijdelijke windverban -
den in het volume (rood, lange duur).
2?Storten van de massieve betonvloer van de
onderste vloer van het volume ten behoeve
van de stabiliteit.
3?Na uitharding van de massieve betonvloer
storten van de staalplaatbetonvloer van de
onderste vloer van het volume.
4?Verwijderen van de korte duur tijdelijke
windverbanden (groen) onder het volume.
5?Storten van de massieve betonvloer en de
staalplaatbetonvloer van de bovenste vloer
van het volume (de stortstrook langs de kern
uitgezonderd).
Rekenmodellen
De bouwfaseberekening is in twee rekenmo-
dellen doorgerekend: een sterktemodel en
een vervormingsmodel. Bij het sterktemodel
zijn belastingen conservatief ingeschat, de
staven scharnierend verbonden en belas-
tingfactoren toegepast. Verder is de staal -
plaatbetonvloer slechts als belasting op de
volumes ingevoerd, dus zonder stijfheid. In
het vervormingsmodel zijn de daadwerkelijk
optredende belastingen aangehouden, is
knoopstijfheid van de verbindingen meege-
nomen en werkt de staalplaatbetonvloer als
schijf mee in het systeem. Door het maken
van twee verschillende modellen kan ener-
zijds de constructieve veiligheid in de bouw -
fase geborgd worden (sterktemodel) en kan
anderzijds de vervorming op een niet te
conservatieve manier worden ingeschat
(vervormingsmodel).
Resultaten sterktemodel? Uit het sterkte-
model zijn de krachten op de tijdelijke stabi -
liteitsverbanden bepaald en aan de hand
hiervan getoetst. Verder is een uitgebreide
vergelijking van staafkrachten van de defini -tieve staven gemaakt tussen het rekenmodel
van de coördinerend constructeur en de
bouwfaseanalyse. De normaalkracht in een
aantal staven bleek van teken te wisselen
(trek/druk) en een aantal staven werd in
de bouwfase zwaarder belast (fig. 7). Deze
staven zijn getoetst op deze gewijzigde
krachtswerking en bleken allen te voldoen.
Ook zijn de verbindingen van deze staven
beoordeeld door de deelconstructeur van de
staalbouwer. Een aantal verbindingen moest
zwaarder worden uitgevoerd.
Uiteindelijk is het gebouw met voldoen -
de weerstand tegen bezwijken gedurende
6
7
Om de volumes
in de bouwfase
te stabiliseren
zijn er in ieder
volume tijdelijke
stalen windver
banden geplaatst
6 Tijdelijk hulpstaal in het rekenmodel
7 Staven die in de bouwfase zwaarder werden belast dan in de uiterste grenstoestand in de gebruiksfase CEMENT 2 2020 ?15
de bouwfase gerealiseerd. Hiervoor was een
detailleerde bouwfaseberekening, een uitge-
breid werkplan en circa 50 ton hulpstaal
nodig.
Resultaten vervormingsmodel? Uit het ver-
vormingsmodel zijn de gebouwvervormin -
gen geanalyseerd. Door de ongelijke vervor-
mingen tussen de volumes, kon de glazen
elementengevel pas in een later stadium
worden gerealiseerd. Dit in verband met de
toelaatbare toleranties van de gevel. Aan de
hand van het vervormingsmodel is een pas-
sing- en tolerantieplan opgesteld. Een aantal
elementen hebben een grotere montagetole-
rantie gekregen en er is geanticipeerd op
bepaalde berekende maatafwijkingen. Ook
is een monitoringsplan opgesteld, waarin is
omschreven welke controlepunten in welke
fase moesten worden gemeten. Hiervan
waren van tevoren de te verwachten afwij-
kingen bepaald. Het eindresultaat is een gevel met een
uiterst strak lijnenspel. De correcties in de
bouw waren minimaal. Dit is het bewijs dat
de diverse plannen en maatregelen hebben
geleid tot een gecontroleerde uitvoering met
minimale afwijkingen en maximale passing.
Conclusie Forum Groningen
Bij complexe projecten zoals het Forum
Groningen zijn constructieve veiligheid en
de bouwmethode onlosmakelijk met elkaar
verbonden. Een goede samenwerking tus-
sen uitvoerend bouwbedrijf en coördine-
rend constructeur is een must. Bij Forum
Groningen is door de aannemer bijvoor-
beeld gebruikgemaakt van de SCIA Engineer
rekenmodellen van de coördinerend con -
structeur. Daarnaast zijn de door de aanne-
mer vervaardigde bouwfaseberekeningen
gecontroleerd door de coördinerend con -
structeur. De uitgebreide analyse en de
goede samenwerking hebben geleid tot een
veilige uitvoering van het gebouw.
Depot Boijmans
van Beuningen
Het Depot Boijmans van Beuningen is het
eerste depot ter wereld dat toegang biedt tot
een complete kunstcollectie. Het komvormige
gebouw is 15.000 m² groot, telt 6 verdiepingen,
is 40 m hoog en heeft een footprint met een
diameter van 40 m die naar boven uitkraagt
tot een diameter van 60 m.
Constructieve opzet
De eerste twee verdiepingen van het Depot
bestaan volledig uit in het werk gestort
beton: een dubbelgekromde betonschaal in
de gevel, staalbetonkolommen in het gebouw
en twee monoliet gestorte betonvloeren. De
gevelwanden van de bovenbouw zijn pre-
fab-betonelementen en de vloeren in dat
deel zijn uitgevoerd als breedplaatvloeren.
De staalconstructie op het dak voor het
paviljoen maakt de constructie af. Figuur 9
toont een doorsnede uit het constructieve
BIM-model.
Dat gekozen is de eerste twee verdie-
pingen volledig in het werk te storten, komt
Door de constructie tussentijds te laten
schrikken kon een vele malen lichtere
hulpconstructie worden gemaakt
8 Depot Boijmans van Beuningen in aanbouw, mei 2019, foto: Hans Wilschut / BAM
8
16? CEMENT 2 2020
doordat hier de krommingen en de gevel-
openingen, en daarmee de krachten in de
gekromde wand, het grootst zijn. De spat-
kracht vanuit de kromming wordt als
trekkracht in de vloer geleid.
Principe bouwmethodiek
Door coördinerend constructeur IMd was
voorgeschreven dat de schaalwand en de
verdiepingsvloeren van de onderbouw tot
en met de tweede verdiepingsvloer onder-
stempeld moesten blijven, totdat deze ver-
diepingsvloer was uitgehard. Dan werken ze
pas samen zoals bedacht; de coördinerend
constructeur had alleen de eindfase van
deze twee bouwlagen berekend.
Bouwfaseanalyse
In tegenstelling tot de bouwfaseanalyse van
Forum Groningen, is de bouwfaseanalyse
bij het Depot ingezet voor de optimalisatie
van de bouwmethodiek. Vanwege het uitkra-
gende karakter van de wanden moesten een
500 mm dikke betonwand en twee 390 mm
dikke betonvloeren tijdelijk worden onder-
steund buiten het gebouw. Dit vroeg ener- zijds om zware ondersteuningsconstructies
en anderzijds om een extra ringbalk met
funderingspalen om de belasting uit de
hulpconstructie op te kunnen nemen.
Door BAM is een bouwfaseanalyse
gemaakt waarbij de tijdelijke ondersteuning
werd geschrokken nadat de eerste verdie-
pingsvloer was uitgehard. Door de construc-
tie tussentijds te laten schrikken, werd de
belasting uit de bekisting en ondersteu -
ningsconstructie gehaald en opgenomen
door de constructie zelf. Hierdoor kon een
vele malen lichtere hulpconstructie worden
gemaakt. Voor de bouwfaseanalyse is een
rekenmodel van de onderbouw opgesteld en
zijn de diverse belastingen in verschillende
combinaties ingevoerd. Vervolgens zijn
onderdelen en belastingen uit de boven -
MEER OVER HET DEPOT
Meer over de constructie en de uit-
voering van het Depot lezen? Zie de
artikelenserie in Cement 2019/4 en
Betoniek Vakblad 2018/3 en 2019/2.
9 Doorsnede constructiemodel Depot
9
CEMENT 2 2020 ?17
bouw toegevoegd, en zijn de optredende
krachten en vervormingen geanalyseerd
(fig. 11). Het verschil in de buigende momen-
ten in de schaal tussen het in één keer laten
schrikken of tussentijds laten schrikken
bedroeg gemiddeld minder dan 2% en ook
de vervormingsverschillen waren verwaar-
loosbaar klein. Door deze optimalisatie kon
de bekisting op prefab-betonplaten (Stelcon -
platen) worden gefundeerd in plaats van een
ringbalk op extra funderingspalen.
Conclusie Depot
Uit de bouwfaseanalyse kon de conclusie
worden getrokken dat het tussentijds laten
schrikken van de ondersteuning mogelijk
was, waardoor de krachten op de ondersteu -
ningsconstructie halveerden. Dit leverde een
lichtere ondersteuningsconstructie op, die
kon worden gefundeerd op prefab-betonpla -
ten. Dit vertaalde zich uiteindelijk in een
flinke kostenbesparing met toch een veilige
uitvoering. Deze besparing heeft bijgedragen
tot het winnen van de aanbesteding.
Slotwoord
Een goede constructeur is een constructeur
die ook over de constructieve veiligheid in
de bouwfase en de bouwmethodiek nadenkt.
Pas dan kan voor de opdrachtgever een
efficiënt gebouw worden ontworpen. Bij het voorbeeld van het Forum Gro-
ningen was er een duidelijke filosofie voor-
handen voor wat betreft het montageplan en
de gestelde randvoorwaarden. Dit is door de
aannemer verder opgepakt, geoptimaliseerd
en uitgewerkt in een deugdelijk plan wat
geresulteerd heeft in een veilige uitvoering. Bij het voorbeeld van het Depot waren
de randvoorwaarden voor de gekozen bouw -
methodiek scherp gesteld door de coördine-
rend constructeur. Door de gedetailleerde
bouwfaseanalyse kon deze methodiek wor-
den geoptimaliseerd en kon aanzienlijk op
de bouwkosten worden bespaard.
Een goede
construc teur is
een construc teur
die ook over de
constructieve
veiligheid in de
bouwfase en de
bouw methodiek
nadenkt
10 Voortgang bouw Depot in januari 2020, foto: Rob Glastra Fotografie i.o.v. BAM 11 Doorgerekende stappen Depot
10
11
18? CEMENT 2 2020
Reacties
Freek Hesterman - BAM bouw en techniek. 11 mei 2021 19:48
?????? Zijn duimpje omhoog.
Freek Hesterman - BAM Bouw en Techniek 11 mei 2021 19:45
Goed verhaal, alles aan gedaan om de veiligheid tijdens het ontwerp en uitvoering te borgen en te bewaken. Thx ????????
Date Jan - BAM Bouw en techniek 11 april 2020 16:34
Top Artikel Joris.