Gemeente Utrecht is dit jaar begonnen met de bouw van een megafietsenstalling onder het Stationsplein Oost. Hierin is plek voor maar liefst 12 500 fietsen. Waar de stalling van buiten ver verborgen lijkt te zijn onder het plein, schittert het gebouw van binnen uit als een ware fietstempel. Dankzij de integrale aanpak draagt het constructieve ontwerp bij aan de strakke uitstraling van de stalling.
18
thema
Verborgen
fietstempel
1
's Werelds grootste fietsenstalling onder Stationsplein Oost in Utrecht
Gemeente Utrecht is dit jaar begonnen met de bouw
van een megafietsenstalling onder het Stationsplein
Oost. Hierin zal plek zijn voor maar liefst 12 500
fietsen. Waar de stalling van buiten ver verborgen
lijkt te zijn onder het plein, schittert het gebouw van
binnenuit als een ware fietstempel. Dankzij de inte-
grale aanpak draagt het constructieve ontwerp bij
aan de strakke uitstraling van de stalling. De fiets en Utrecht
Menig studentenstad heeft te maken met vele, (wild)gepar -
keerde fietsen rondom de (centrale) stations. Dit zorgt voor een
verloederde en rommelige uitstraling. De stad Utrecht spant de
kroon als een van de grootste studentensteden met het grootste
transportknooppunt van Nederland: Utrecht Centraal Station.
Om een oplossing te bieden voor dit probleem, heeft gemeente
Utrecht onder meer het project Stationsplein Oost geïnitieerd,
een nieuw plein aan de kant van de oude binnenstad. Dit is een
onderdeel van CU2030, een grootschalige bouwproject voor
het gehele stationsgebied. Binnen het project wordt een specta-
culaire, drielaagse stallingsgarage van 21 000 m
2 voor 12 500
fietsen gebouwd (fig. 1). Deze fietsenstalling wordt, voor zover
bekend, de grootste fietsenstalling ter wereld.
thema
Verborgen fietstempel 8 2014
19
Onderdeel van het project is tevens de sloop van de bestaande
traverse tussen het Centraal Station en Hoog Catharijne
(foto 3). In plaats daarvan komt boven de stalling een
verhoogd plein. Door het toevoegen van winkel- en horecage-
bouwen rondom het plein, waaronder het Voorzetgebouw van
Hoog Catharijne en het 'Noordblok' tussen spoor en stalling,
wordt hier een allee gecreëerd. Deze vormt een goede schakel
tussen het station, Hoog Catharijne en de historische binnen-
stad. Tussen de treinsporen en de fietsenstalling wordt tevens
een Hoogwaardige Openbaar Vervoersstrook (HOV-baan)
gerealiseerd (fig. 2).
Een verborgen stalling
De stalling ligt stedenbouwkundig volledig verborgen onder de
grote bouwvolumes van Hoog Catharijne, het Centraal Station
en het nieuwe Stationsplein Oost. Het dak van de stalling
vormt tevens het plein en ligt op het niveau van het station om
een hoogteverschil voor de reizigersstroom te voorkomen. De
middelste verdieping ligt op maaiveldniveau en kent een door -
ir. Jan Font Freide, ir. Jos Brouns,
ir. Thijs Huijsmans, ir. Ruben Smittenaar
Royal HaskoningDHV
1
Impressie van de entree van fietsenstalling Stationsplein Oostbron: Ector Hoogstad Architecten2 Stationsplein Oostbron: Ector Hoogstad Architecten3 Bouwplaats (herfst 2014)foto: Concrete Bouw Fotografie, i.o.v. Van 't Hek
2
3
Verborgen etstempel 8 2014
20
4 Opbouw fietsenstalling met
middelste vloer op maaiveld
bron fig. 4 t.m. 6 : Ector Hoogstad
Architecten
5 3D-model Stationsplein Oost
6 Lichttoetreding in de stalling
7 3D-view constructief model
gaande fietsroute (fig. 4). De onderste verdieping ligt daardoor
verdiept. De langgerekte, smalle plattegrond is een resultaat van
de zeer beperkt beschikbare ruimte tussen het spoor en de bus-
en trambanen aan de westzijde, en de expeditiestraat van Hoog
Catharijne aan de oostkant.
De nieuwe entree van Hoog Catharijne, het Voorzetgebouw,
wordt grotendeels op de fietsenstalling geplaatst. Aan de west-
zijde wordt het Noordgebouw ontwikkeld, dat ook deels op de
stalling rust. Aan de zuidzijde sluit het plein ook aan op het
nog te realiseren Zuidgebouw en erboven komt een opvallende
kap. Deze wordt gedragen door zeven megakolommen die via
vides dwars door het gebouw heenlopen (fig. 5 en 6).
Voor lichttoetreding zijn op alle plekken waar mogelijk perfora-
ties toegepast. De drie transparante trappenhuizen, de vides
rondom de kolommen van de kap en de geperforeerde binnen -
wanden langs de hellingbanen zorgen voor natuurlijk licht dat
tot in de kelderverdieping reikt. Om het effect van lichttoetre-
ding te maximaliseren, mochten in deze openingen geen
constructieve verbindingen worden gemaakt (fig. 6).
Inrichting en afwerking
De fietsberging bestaat uit doorgaande fietsbanen aan de
randen en repeterende parkeervlakken ertussenin. De stan-
daard rechthoekige kolommen zijn met een dikte van slechts
250 mm optimaal tussen de fietsparkeerplaatsen gepositio-
neerd, opdat zo veel mogelijk plaatsen beschikbaar zijn. De
4
kapconstructie
met megakolommen
verhoogd
pleinniveau
onderste
verdieping niveau
maaiveld
trappen naar
verhoogd plein
ingang stalling
OVT Utrecht Centraal
kapconstuctie met
zeven megakolommen
Hoog Catharijne
Voorzetgebouw
Stationsplein Oost
constructieve plaat
spoor
trappen naar
verhoogd plein
zone voor Noordgebouw (niet getekend)
ingang stalling
HOV-baan
5
thema
Verborgen fietstempel 8 2014
21
verzacht door houten afwerking aan de wanden en opvallend
gekleurde paden. Al het beton in de stalling is zichtwerk en
wordt grotendeels uitgevoerd in 'wit' beton. Hiertoe wordt een
titaanoxidetoeslag gebruikt. In de trappenhuizen wordt 'zwart'
beton toegepast, waarvoor het gebruik van zwart breekzand en
een zwarte metaaloxidetoeslag is voorgeschreven. De onder-
zijde van de verdiepingsvloeren wordt in diverse gebieden
voorzien van een houtnerfpatroon. Voor alle in het werk
gestorte constructieonderdelen wordt het principe van het
plaatpatroon van de houten bekisting zorgvuldig afgestemd
met de architect.
doorgaande fietspaden en de entrees zijn volledig kolomvrij
doordat hier lokaal grotere vloeroverspanningen en uitkragin
-
gen zijn toegepast (fig. 7).
Een belangrijk uitgangspunt voor de garage is een goed afge-
werkte ruimte. In de constructie zijn daarom alle wanden,
vloeren en kolommen uitgevoerd zonder toepassing van extra
balken of nokken. Daarnaast zijn alle installatievoorzieningen
(water, elektra, data) in de betonvloeren gestort zodat geen
leidingen in het zicht hangen.
Het harde beton wordt langs de doorgaande fietspaden
6
7
Verborgen etstempel 8 2014
22
9
Constructieve opbouw
De constructie van de fietsenstalling, zowel de materialisatie als
de structuur, is een directe afgeleide van vorm en functie. Naast
de fundering zijn er drie bouwdelen te onderscheiden: de
constructieve funderingsplaat, de stalling en de kapconstructie.
Fundering en bouwkuip
De bouwkuip wordt gerealiseerd met een stalen damwand die
gedrukt, trillingsarm wordt aangebracht. Om vervorming van
de damwand te beperken, wordt op maaiveldniveau een stem-
pelraam toegepast. Zowel het trillingsarm aanbrengen als het
beperken van de vervorming, zijn randvoorwaarden vanwege
de gevoelige belendingen als het Centraal Station en het deels
op staal gefundeerde Hoog Catharijne.
De onderzijde van de poeren ligt ongeveer 1,5 m onder het
hoogste grondwaterniveau. De grondslag is zeer waterdoor-
latend zand. Een open bemaling is uitgesloten, onder meer
vanwege de risico's voor de omgeving. Bovendien zou het
waterbezwaar enorm zijn. Een horizontale waterdichting
onderin de put is daarom noodzakelijk. Daarvoor was
oorspronkelijk een oplossing met onderwaterbeton bedacht. Er
bevindt zich op de locatie geen natuurlijke, waterkerende laag
in de grond en bij gebruik van een injectielaag was, vanwege de
verwachte hoeveelheden puin in de grond, de kans op lekkages
groot. De aannemer heeft echter op basis van goede ervaringen
met het gebruik van injectielagen bij projecten in de nabije
omgeving, besloten toch een injectielaag toe te passen. Groot
voordeel hiervan is dat volledig in den droge kan worden
ontgraven.
De stalling is gefundeerd op palen. Als paalsysteem is gekozen
voor een Hek-combipaal; een trillingsvrij in het werk
gevormde, grondverdringende paal voorzien van een prefab
kern (foto 9).
Stalling
De hoofdopzet van het constructieve systeem voor horizon-
tale en verticale krachtsafdracht, is helder en simpel (fig. 8).
De constructie bestaat in basis uit in het werk te storten
betonnen vloeren die, zonder balken, dragen op kolommen
8
thema
Verborgen etstempel 8 2014
23
8 3D-weergave van betonconstructie stalling
9 Hek-combipaal
foto: Concrete Bouw Fotografie, i.o.v. Van 't Hek
10 Principe van het tweede-orde-effect
11 Detail stalen kap
en wanden. De grotendeels gesloten buitenwanden vormen de
stabiliteitselementen in de langsrichting. Mede doordat de
horizontale belasting uit gronddruk en wind niet bijzonder
groot is, worden de buitenwanden ook in de dwarsrichting via
portaalwerking met de vloeren ingezet voor stabiliteit. Met
uitzondering van enkele wanden langs de drie trappenhuizen
zijn er verder geen stabiliteitswanden in dwarsrichting aanwe-
zig. Op deze manier is er maximale flexibiliteit voor de
inrichting. De enige beperkende factor vanuit de constructies
zijn de afmetingen van vloervelden, op basis van een maxi-
male vloerdikte van 250 mm. Meer nog dan de horizontale
belasting uit gronddruk en wind, spelen hier de grote aanpen-
delende belastingen een rol van de (zichzelf stabiliserende)
constructies van het Voorzetgebouw en het Noordgebouw
(fig. 10). Aandacht gaat vooral uit naar het beperken van het
tweede-orde-effect.
Om tot een maximaal aantal fietsplekken te komen, is in de
lengterichting een structuur gekozen die is gebaseerd op de
maat van dubbele fietsrekken (2,95 m) waartussen de ontslui-
tingspaden liggen (2,25 m). Hieruit volgt automatisch een stan-
daardstramien van 5,2 m. In de dwarsrichting wordt de sectie
gekenmerkt door dubbele fietspaden (en hellingbanen) aan
weerszijden van de stalling en een looppad in het midden van
de stalling. Het stramien in dwarsrichting is hierop afgestemd.
De kolommen die aan de uiteinden van de fietsrekken staan,
zijn geïntegreerd in forse, grotendeels bouwkundige informa-
tiezuilen. Hierop kunnen fietsers onder meer zien of er nog
parkeermogelijkheid is.
Stalen kapconstructie
De kap zweeft op 25 m hoogte boven het plein en rust op
slechts zeven stalen kolommen. Die kolommen staan min of meer random onder de dakconstructie. Vanaf het pleinniveau
zijn de kolommen van beton en lopen in trompetvorm via
vides de stalling in. Ze zijn dus geheel los gehouden van de stal-
ling. De trompetkolommen die in de stalling staan, werken als
landmark en vormen de visuele verbinding tussen binnen en
buiten.
De kap zelf is een grote plaat. Daarin zitten grote, ronde
openingen met een diameter van ongeveer 8 m, op basis van
een zeshoekig stramien (fig. 5). In deze openingen worden
luchtkussens gemonteerd; in elke opening één. De plaat is
opgebouwd uit stalen onder- en bovenplaten, met enkel
gekromde zijplaten rondom de kussens. Deze samengestelde
holle 'doos' met een ingewikkelde opbouw is de draagconstruc-
tie van het dak (fig. 11).
Constructieve plaat
De zogenoemde constructieve plaat is in feite een verlenging
van het plein (en het dak van de fietsgarage) richting de sporen.
staalkolom
800400 400
2834
17751430
12
8325
Nvzg e
H
G
6550 2550 5350 H = 4 m
F
h;vzg =
N
vzg ? e / H
Uh;max
Uh;max = H /300
11
10
Verborgen etstempel 8 2014
24
12
12 Planning project Stationsplein Oostbron: www.cu2030.nl
De plaat sluit aan op een recent boven de sporen gebouwde
vloer. Ze vormt zo de verbinding tussen het station en Hoog
Catharijne en loopt over de HOV-baan heen. Deze constructie
kon niet worden gestabiliseerd in het gebied van de sporen.
Daarom is tussen busbaan en trambaan een rij grote, zware
kolommen opgenomen, met als doel de constructieve plaat te
stabiliseren inclusief het al bestaande deel boven de sporen en
de later aan te brengen opbouw van drie bouwlagen.
Gebruik prefab beton
Op voorstel van de aannemer zijn, waar het constructief moge-
lijk was, prefab kolommen en breedplaatvloeren toegepast.
Belangrijkste reden hiervoor was het verkorten van de bouw-
tijd. Door te kiezen voor breedplaatvloeren zijn de moment-
vaste aansluitingen met het prefab beton goed realiseerbaar.
Door af te wijken van de standaard breedplaatafmetingen, is
het gelukt de naden zo onopvallend mogelijk te positioneren.
De meeste naden vallen zelfs volledig weg in de lichtlijnen
(armaturen) die verdiept in het plafond zijn verwerkt. Mede
door hun functie in het stabiliteitssysteem worden de wanden
wel in het werk gestort.
Fasering
De fasering is door de aannemer aangescherpt en daarom kan
er sneller worden doorgebouwd. Aangezien de loopstroom
tussen Hoog Catharijne en Utrecht Centraal tijdens de gehele bouw intact moet blijven en ook de bussen moeten blijven
rijden, worden de fietsberging en het plein gebouwd in twee
fasen. In de eerste fase wordt gebouwd vanaf de noordzijde tot
aan de bestaande traverse. Zodra dit gereed is, zal de loop-
stroom worden omgelegd en is het Voorzetgebouw vanuit
Utrecht CS bereikbaar via het nieuwe plein. Dan wordt ook de
stalling al deels in gebruik genomen.
Hierna kan de traverse worden gesloopt en kan fase 2 van de
stalling worden gebouwd. De bouw van het stalen dak boven
het plein staat vooralsnog gepland aansluitend aan het afron-
den van fase 2 van de stalling (fig. 12).
Ten tijde van publicatie van dit artikel is de bouwkuip van fase
1 gereed en wordt gewerkt aan het betonwerk van fundering en
keldervloer. Tevens is het funderingswerk voor de HOV-baan
in volle gang. De oplevering en ingebruikname van fase 1 van
de stalling staat gepland in 2016, fase 2 medio 2018 en het dak
zal eind 2018 gereed zijn.
?
?
PROJECTGEGEVENS
project Stationsplein Oost, Utrecht
opdrachtgever Project Organisatie Stationsgebied (gemeente Utrecht)
architect Ector Hoogstad Architecten
constructief ontwerp Royal HaskoningDHV
aannemer BAM Civiel
Effectieve samenwerking
In zowel de ontwerpfase als de uitvoering kent het project tal
van stakeholders, ieder met eigen belangen. Zonder compleet te
zijn, zijn dit Projectorganisatie Stationsgebied (POS), Corio, NS,
ProRail, Gemeentewerken, busdiensten, tramdiensten, beleggers,
bewoners, winkeliers en fietsers. De communicatie tussen deze
partijen verliep op een transparante en opbouwende wijze. Dit
zorgde ervoor dat weinig tijd verloren is gegaan aan onnodige
discussies; snel werd overeenstemming gevonden en er was veel
onderling vertrouwen. In lijn met deze wijze van communiceren,
werd het ook common business om met elkaar te werken, zowel
fysiek (op elkaars kantoor, projectlocatie Utrecht) als virtueel
(BIM-strategie met Revit 3D).
Niet alleen resulteerde deze wijze van communicatie in een zeer
integraal ontwerp. Ook werd het mogelijk de aannemer vroeg in
het proces bij de engineering te betrekken en zo, samen met de
ontwerpende partijen, in een korte tijd een verdere optimalisatie
door te voeren. Hierdoor zijn vooral risicomijdende en tijdbespa-
rende verbeteringen toegepast.
2016 ? 2018
aanleg
tram- en
busstation 2016 ? 2018
aanleg
bebouwing langs het spoor 2017 ? 2018
tweede deel fietsen-
stalling en plein 2017 ? 2018
nieuwe
entree Hoog Catharijne, fase 2
medio 2015
? begin 2017 nieuwe
entree Hoog Catharijne, fase 1
juli 2014
? medio 2016 eerste deel
fietsenstalling en plein
thema
Verborgen etstempel 8 2014
Reacties