Tijdens zijn studie aan de TU Eindhoven ontwikkelde Arno Poels een voorliefde voor staalconstructies. Aan Cement vertelt hij over zijn werk als constructeur bij Witteveen+Bos en zijn ervaring bij het project Remmingwerk Havenbedrijf Rotterdam, waar hij verantwoordelijk was voor het constructieve model.
Mijn mening
100? CEMENT 02 2019
Welke gouden tip kun je
geven aan de generatie
constructeurs die bijna is
afgestudeerd?
Tegenwoordig
wordt voor het berekenen van
draagconstructies in toenemen-
de mate gebruikgemaakt van
3D eindige-elementenpakket -
ten. Deze pakketten worden als-
maar gebruiksvriendelijker en
sneller, waardoor het erg ge-
makkelijk wordt om snel een re-
latief complexe constructie door
te rekenen. Dit biedt mooie kan-
sen voor het creëren van bouw-
werken die tot de verbeelding
spreken. Als constructeur ligt
hier de kans om het ontwerp op
basis van de krachtswerking te
optimaliseren en daardoor
efficiënt gebruik te maken van
materialen. Echter, het blijft
essentieel om de mechanica
achter de constructie goed te
begrijpen. Het maken van af -
schattende berekeningen voor-
dat wordt begonnen met mo-
delleren is daarom zeer aan te
raden. Vertrouw niet zomaar de
resultaten van de rekensoftware.
Hoe heb je de overgang
tussen studie en werk er-
varen?
Aangezien de studie
aan de TU Eindhoven theore- tisch is ingericht, begint het
echte werk pas wanneer je in
de praktijk aan de slag gaat. Bij
Witteveen+Bos startte ik met
het in detail uitwerken van een
loopbrug. Zelfs in een ogen-
schijnlijk eenvoudige construc
-
tie als een loopbrug zitten al
veel verschillende verbindingen.
En alle verbindingsmiddelen
moeten worden berekend.
Waar in de studie de focus met
name lag op de ontwerpfase
van projecten, kom je in de
praktijk ook vaak in aanraking
met projecten in uitvoeringsfa-
se. Met beperkte ervaring is dit
in het begin best spannend,
maar door het stellen van vra-
gen aan meer ervaren collega's
kun je ook deze projecten goed
aan.
Zou jij jezelf liever als spe-
cialist of allrounder willen
doorontwikkelen?
Tijdens
mijn studie heb ik een voorlief -
"Indrukwekkend om de
gemodelleerde constructie
in het echt te zien"
In deze rubriek maken we kennis met de jonge
constructeur ir. Arno Poels. Hij deelt zijn mening over
het vak en belicht een van zijn eerste projecten.
de voor staalconstructies
ontwikkeld. Het liefst ontwik -
kel ik me dan ook door als
specialist op dit gebied. Het
mooie aan staalconstructies
vind ik dat de krachtswerking
in zulke constructies vaak di-
rect duidelijk is. Het materi-
aal is daar toegepast waar
het nodig is en door het ge-
bruik van boutverbindingen
kunnen in principe alle staal-
constructies worden herge-
bruikt. Daarnaast biedt staal
door zijn goede mechanische
eigenschappen de mogelijk -
heid om zeer slanke con-
structies te realiseren. Ik ben
echter wel van mening dat
de beginnende constructeur
praktische basiskennis van
alle materialen moet hebben.
Om deze reden heb ik inmid-
dels ook ervaring opgedaan
met betonconstructies en
3D-betongeprinte construc -
ties.
de jonge constructeur
IR. ARNO POELS
leeftijd 26 jaar
opleiding
TU Eindhoven,
Structural Design afstudeerproject
Coupled buckling of
hollow section braces and chords in
optimized lattice girders
werkgever
Witteveen+Bos functie
constructeur
werkzaam sinds maart 2017
baan gekregen door sollicitatie
belangrijk in
ontwikkeling
Hans Laagland, Paul Teeuwen, John Ros (Witteveen+Bos)eerste project
Ontwerp van trospaal met kopbolders voor de Haven van Antwerpen
rol bij eerste project constructeur DOfase
CEMENT 02 2019 ?101
Mijn
project Mijn rol
Remmingwerk
Havenbedrijf Rotterdam
Op de locatie Strekdam op de
Nieuwe Maas zijn nieuwe duw-
bakkenligplaatsen gerealiseerd
om het afmeren van duwbak -
ken veiliger te maken. Voorheen
werden duwbakken hier op de
ankerplaats voor kortere of lan-
gere tijd onbeheerd op ankers
afgemeerd. Door de wind- en
wateromstandigheden konden
de onbemande duwbakken op
drift slaan, waardoor onveilige
situaties konden ontstaan. Het project bestaat uit vijf
duwbakkenligplaatsen voor elk
vier duwbakken. Eén ligplaats
bestaat uit twee drijvende rem-
mingwerken van 17,5 m lengte.
Elk drijvend remmingwerk wordt
met paalkooien bevestigd aan
twee verticale stalen geleidepa-
len (Ø1420 x 25 mm). De rem-
mingwerken bestaan uit drie ho-
rizontale buizen. De grootste
buis (Ø2050 x 10 mm) zorgt voor
het drijfvermogen en twee klei-
nere buizen (Ø914 x 18 of 22 mm)
zorgen voor constructieve sterk -
te. De duwbakken meren af te-
gen een stalen wrijfschort dat
bestaat uit een met 14 kokers
(220 x 220 x 10 mm) verstijfde
slijtvaste stalen plaat (XAR met een dikte van 8 mm). De achter-
zijde van de constructie wordt
gesloten met een dunne stalen
plaat om beter te kunnen con-
serveren en daarmee de onder-
houdbaarheid te verbeteren.
Het wrijfschort wordt onder-
steund door verticale HEA650/
HEA700 profielen, die de belas-
ting afdragen naar de buislig-
gers (zie foto).
Tijdens het ontwerp is veel
rekening gehouden met de uit -
voering. Niet alleen met de
bouw van het remmingwerk in
de productiehal, maar ook met
het vervoeren en installeren van
het remmingwerk. Het remming-
werk werd over water vervoerd
naar de reeds geïnstalleerde
buispalen, waar het met behulp
van een kraan overeind gehesen
werd tegen de buispalen. Dit
betekent dat de drijfbuis op het
moment van hijsen als drijvend
steunpunt fungeerde, waardoor
een moment ontstond tussen de
drijfbuis en de rest van het rem-
mingwerk. Echter de relatief
zwakke drijfbuis mocht geen bij-
drage leveren aan de opname
van de stootbelasting in de ge-
bruiksfase. Hiertoe is een zadel
op de drijfbuis aangebracht, dat
met een boutverbinding is be-
Modelleren en
detailberekeningen
Tijdens de DO-fase van dit pro-
ject ben ik aangehaakt als con-
structeur en heb ik het con-
structieve model van het
remmingwerk opgezet. Tijdens
het opzetten van dit model heb
ik vaak overlegd met de senior
constructeur over de opzet en
detaillering van het remming-
werk. Hierbij ging het onder an-
dere om de vereenvoudigingen
voor het model en lokale insta-
biliteit in de staalprofielen en
-platen. In deze fase was ook
overleg met de staalbouwer De
Klerk B.V. Als les heb ik hieruit
meegenomen dat het verdikken
of verlengen van een las vaak
veel kostbaarder is dan het kie-
zen van een zwaarder staalpro-
fiel. Constructief optimaliseren
heeft niet enkel te maken met
kilo's staal, maar zeker ook met
het verbeteren van de maak -
baarheid van de constructie in
de werkplaats. Na het maken
van de berekeningen hebben
we de werkplaats bezocht en
een aantal onderdelen kunnen
zien. Het was erg indrukwek -
kend om de gemodelleerde
constructie op volledige schaal
in het echt te zien.
De rubriek is tot stand gekomen in samenwerking met , de vereniging van en voor jonge constructeurs.
vestigd aan de rest van het
remmingwerk. Dit heeft gere-
sulteerd in een verbinding die
een moment om de as van de
drijfbuis kan overbrengen,
maar geen torsie om de verti-
cale as.
PROJECT
GEGEVENS
Project
Duwbakkenligplaats Strekdam
Opdrachtgever Havenbedrijf
Rotterdam N.V. Constructeur
Witteveen+Bos Aannemer
de Klerk B.V.
Reacties