Log in
inloggen bij Cement
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Nieuws

Betonnen pijlerbakken voor energieneutrale brug

30 september 2011

Het kunstwerk de nieuwe Ramspolbrug tussen Ens en Kampen wordt gefundeerd op prefab betonnen pijlerbakken. Dit levert bij de bouw belangrijke tijdwinst op. Elke pijlerbak bestaat uit drie zware elementen van 95 tot 97 ton, die op stalen buispalen worden gemonteerd. Het kunstwerk is onderdeel van een nieuw 6 km lang snelwegtraject in de N50. Opdrachtgever Rijkswaterstaat realiseert hiermee de eerste moderne energieneutrale brug ter wereld.

Het gebruik van prefab in plaats van in het werk gestorte pijlerbakken bespaart kostbare bouwtijd. Zo is er minder voorbereiding nodig en zijn uitkisten, wapening aanbrengen en storten in het werk niet aan de orde. Inmiddels zijn de eerste bakken (cases) geleverd en gemonteerd. “We hebben voor prefab bakken gekozen om zo snel mogelijk boven de waterlijn te kunnen werken”, aldus projectcoördinator Bauke Eggenkamp.

Grote uitdaging 

De elementen zijn gemonteerd op een stalen opvangconstructie, die op stalen buispalen rust. Tegelijk met het volstorten van de buispalen (bovenste 7 m) wordt de betonnen vloer van de prefab bakken gestort. “Voor ons is de grootste uitdaging om in korte tijd een brug te bouwen met zo min mogelijk hinder voor de omgeving. Dat Haitsma Beton de bakken kon produceren terwijl wij de palen plaatsten, leverde belangrijke tijdswinst op”, zegt Eggenkamp. Medio november 2011 worden de laatste prefab elementen geleverd. Haitsma Beton vervoert alle elementen over water.

Breder en hoger

De nieuwe Ramspolbrug wordt een flink kunstwerk dat breder en hoger is dan zijn voorganger. Om de overspanning van 547 m en breedte van 34 m te realiseren, bouwt Van Hattum en Blankevoort de brug op zeven ellipsvormige pijlerfundaties. De hiervoor benodigde pijlerbakken (een soort betonnen bekisting), komen in het zicht. Elke pijlerbak bestaat uit drie enorm grote elementen, waarvan de twee identieke eindstukken elk 95 ton wegen en 10,7 m lang zijn. Het middenstuk is bijna dubbel zo lang en weegt 97 ton. Alle 21 elementen hebben dezelfde breedte en hoogte (7 x 3 m).

“De maltechniek is onze grootste uitdaging”, vertelt coördinator projecten Bert van den Berg van Haitsma Beton. “Niet alleen vanwege de enorme omvang die deze ruimtelijke elementen hebben, maar ook omdat wij een grote hoeveelheid voorzieningen moeten instorten. Bijvoorbeeld de stekkenbakken aan de binnenzijde en de ankers voor de wrijfgordingen aan de buitenzijde.”

Energieneutraal

De brug maakt gebruik van zonnecellen en innovatieve accu’s (supercaps) die de energie die vrijkomt bij het neergaan van de beweegbare klep, opslaan. Die opgewekte energie is gelijk aan de energie die nodig is voor het openen van de brug; een eventueel surplus wordt aan het energienet geleverd. De supercaps, die energie zeer snel opslaan en afgeven, worden in de nieuwste generatie trams en treinen toegepast. Volgens RWS is de nieuwe Ramspolbrug het eerste gww-project waar ze worden toegepast. De brug wordt in het voorjaar van 2013 opgeleverd.

In Cement 2011/8 verschijnt een artikel over de Ramspolbrug.

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.