De Statentunnel in Rotterdam is de eerste geboorde tunnel onder stedelijk gebied. De tunnel maakt deel uit van RandstadRail, de nieuwe, snelle en comfortabele lightrailverbinding tussen de steden Rotterdam, Den Haag en Zoetermeer.
De verbinding moet zorgen voor een verbetering van de mobiliteit in de zuidvleugel van de randstad. In opdracht van Saturn heeft Van ’t Geloof Betonbescherming in samenwerking met Hilti Nederland de Statentunnel brandwerend gemaakt. Na vier jaar ondergronds werken is de Statentunnel nu gereed.
De tunnel is geboord door de bouwcombinatie Saturn, bestaande uit Dura Vermeer Beton- en Waterbouw en het Duitse Zublin AG. De tunnelboormachine legde in december 2005 de eerste meters af. Het Statenwegtracé, het deel dat Saturn heeft gebouwd, bestaat uit twee geboorde tunnelbuizen, de start- en ontvangstschacht en het station Blijdorp. De tunnel heeft een inwendige diameter van 5,8 m en een uitwendige diameter van circa 6,5 m, de lengte per tunnelbuis is 2,4 km. Begin 2008 legde de tunnelboormachine haar laatste kilometers af.
Voordat de Statentunnel officieel kon worden opgeleverd, moesten de tunneldelen brandwerend worden bekleed. Hiervoor is vanaf een rijdend platform een laag brandwerende mortel op de wand gespoten. Speciaal voor dit project zijn drie verrijdbare werkplatforms ontwikkeld.
Vooraf is de werksituatie in het klein nagebouwd en uitgebreid getest. Na de positieve testresultaten zijn diverse onderdelen voorzien van geavanceerde hogedruk waterunits, steigerwerk en meng- en spuitinstallaties.
In de lange betonnen metrobuizen is ruim 22 500 m2 vermiculiet spuitmortel (480 ton) verwerkt. In totaal werd hier 16 weken lang, 6 dagen per week, 12 uur per dag aan gewerkt. En dat 30 m onder de grond.
Het RVS-wapeningsnet in de mortellaag is verankerd met 205 000 mechanische ankers van Hilti. Het wapeningsnet is bevestigd aan de betonnen tunnelsegmenten om de brandwerende mortel op zijn plaats te houden en onthechting te voorkomen. Verankeringen in tunnels staan bekend om hun hoge eisen op het gebied van brand, corrosiebestendigheid en het optreden van dynamische lasten. Voor deze specifieke toepassing heeft Hilti het kleinste anker ooit ontwikkeld.
Onder verschillende omstandigheden is het nieuwe anker HSA-M6x44 uitgebreid getest op basis van strenge veiligheidsrichtlijnen. Uit de testen bleek dat de capaciteit van het nieuwe HSA M6x44 uitstekend was voor deze toepassing. Het anker is zeer eenvoudig te bevestigen. Het anker hoeft niet aangedraaid te worden, een simpele hamerslag volstaat, waardoor een hoge productiviteit bereikt kon worden in het project.
Reacties