Log in
inloggen bij Cement
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Nieuws

Cement 2014/6 is uit!

10 oktober 2014

Met OV SAAL (Openbaar Vervoer Schiphol – Amsterdam – Almere – Lelystad) neemt de spoorcapaciteit op een tracé van 60 km aanzienlijk toe. Hiermee wordt de groei van het aantal reizigers in de noordelijke Randstad de komende jaren opgevangen. De technische complexiteit in een overvolle omgeving en de opdracht de bereikbaarheid voor reizigers te blijven garanderen, maken van OV SAAL een uitdagend project. In Cement 2014/6 een reportage van een aantal bijzondere kunstwerken in het grootste spoorproject dat momenteel in Nederland in uitvoering is.  Bekijk alle artikelen uit deze editie of bekijk het complete nummer speciaal voor de tablet (inloggen nodig)!

Hoofdredacteur prof. Dick Hordijk schreef voor deze editie het volgende voorwoord.

Het spoor bijster?

OV SAAL (Openbaar Vervoer Schiphol – Amsterdam – Almere – Lelystad) is een spoortraject van 60 km, met alleen al op de 8 km lange Zuidtak ten zuiden van Amsterdam een indrukwekkend aantal kunstwerken. Vooral de omgeving – het traject is daar ingeklemd tussen de A10 en bestaand spoor – maakt dit project zeer complex.

In dit extra dikke nummer passeren de interessantste kunstwerken de revue. Er wordt een breed scala aan onderwerpen belicht, zoals de toegepaste samenwerkingsvormen, het effect van nieuwe rekenregels lopende het project (van TGB naar Eurocode), de slappe ondergrond, de aansluiting op een bestaande constructies en beperking van geluidsoverlast.

Buiten het thema kunt u lezen over het Hilton hotel op Schiphol, waarvan het een kunst was de wanden overeind te houden. Onze oud hoofdredacteur neemt u mee in een van zijn onderzoeksprojecten over staalvezelbeton. En verder ook nu weer een jonge constructeur aan het woord. De redactie is blij met deze nieuwe rubriek ‘De jonge constructeur’. Hopelijk u ook. Zo niet, schroom dan niet om het te laten weten.

Het was puzzelen met OV SAAL, maar ze zijn er uit gekomen en het spoor absoluut niet bijster. Hopelijk bent u van mening dat met dit tweede themanummer over het spoor in korte tijd ook de redactie het spoor niet bijster is.

Dick Hordijk

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.