Waarom wordt er de laatste jaren toch zoveel gepraat over het modelleren van wapening in 3D? Er zijn best redenen om in het bewezen en geprezen 2D te blijven. Zo is het gemiddelde ingenieursbureau gewend om snel conceptuele wapening in 2D aan te geven, terwijl voor 3D-wapenen expertise benodigd is dat richting het detailleren gaat en bovendien extra tijd kost.
Komen we aan bij misschien wel de grootste bottleneck, want buigvlechtcentrales zitten momenteel niet op gedetailleerde modellen te wachten. Zij nemen de tekeningen van de ingenieurs als basis om hun eigen 2D- of 3D productiemodellen te maken, waarbij ze zelf de optimalisatie kunnen doen. En stel dat we dan toch doorgaan in 3D, dan zit er nogal een verschil in de kosten en het gebruik van 2D- versus goede 3D-software. Wil het bureau de overstap naar 3D maken, dan moet het dus niet alleen investeren in kennis en tijd, maar ook in software, terwijl die extra uren of investeringen niet eens gedeclareerd kunnen worden.
Er zijn dus genoeg redenen om wapening niet in 3D te modelleren en dit zijn ze nog niet eens allemaal. Want misschien kunnen veel van de huidige tekenaars de overstap niet aan. Toch heeft het wapenen in 3D ook voordelen, maar bovenal biedt het nieuwe kansen. Kansen om in de toekomst als bureau te overleven. Laten we eerst eens ingaan op enkele voordelen. Niet uitputtend, want er zijn er meer! Algemeen bekend is dat een 3D-model meer inzicht geeft. Daardoor wordt ‘maakbare’ wapening ontworpen, waarbij materiaal geoptimaliseerd kan worden en er onder andere door ‘clash controle’ minder ontwerpfouten worden gemaakt. Afhankelijk van de gekozen 3D-modelleersoftware kunnen bovendien wijzigingen sneller en beter worden doorgevoerd en als het ontwerp klaar is kun je je automatisch gegenereerde tekeningen en buigstaten opvragen en/of direct je machines aansturen. Anders gezegd: je kunt je ontwerp-tot-productieproces automatiseren. Op de bouwplaats zijn er ook voordelen te noemen. Zo kan de montage worden gevisualiseerd, zodat de communicatie helder is en er minder vragen zijn of minder fouten worden gemaakt. En tot slot, toepassing op de hele workflow en alle betrokken partijen: je werkt BIM-proof.
Zoals gezegd biedt het 3D modelleren van wapening ook kansen. Zo bevatten 3D-modellen gestructureerde informatie, dat door verschillende software kan worden geanalyseerd. Op het gebied van modelleren zorgt AI voor een revolutie, waarbij de modelleersoftware de ingenieurs ontwerpvoorstellen doet op basis van eerdere projecten gedaan door het eigen bureau of op basis van wereldwijde ervaring. In de fabrieken nemen robots, gevaarlijk en zwaar werk over en op de bouwplaats is het bijvoorbeeld mogelijk om virtueel te werken (VR, AR, MR) waarbij het model op de bouwplaats, op de juiste locatie kan worden gevisualiseerd en ondervraagd.
Op de Cement Software dag willen we graag met u ingaan op de voordelen en de nieuwe kansen die zich aanbieden. En natuurlijk is er ruimte om te discussiëren om het niet te doen.