Log in
inloggen bij Cement
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Nieuws

Eerste vrijevoorbouwbrug sinds 2000

1 september 2015

Momenteel wordt hard gewerkt aan een nieuwe brug over het Amsterdam-Rijnkanaal voor de nieuwe verbinding van de A1/A9 bij Diemen. Hier worden gelijktijdig drie bruggen gebouwd met de vrijevoorbouwmethode. Het is de eerste keer sinds de realisatie van de Dintelhavenbrug in 2000 dat deze methode in Nederland wordt toegepast.

De bouw van de brug maakt deel uit van het project A1/A6 Diemen – Almere Havendreef; een onderdeel van de weguitbreiding Schiphol – Amsterdam – Almere (SAA). De brug bestaat feitelijk uit drie bruggen die een overspanning hebben van 142 m en een totale lengte van circa 284 m. De zuid-, noord- en middenbrug hebben een breedte van respectievelijk 17,60 m, 21,50 m en 11,50 m.

Opmerkelijk is de bouwmethode die wordt toegepast: de vrijevoorbouwmethode. Het is de 35e keer dat deze methode in Nederland is toegepast; de eerste keer was in 1968. De laatste jaren heeft hij echter aan populariteit ingeboet, onder andere omdat voorkeur vaak uitgaat naar prestigieus vormgegeven tuibruggen. Met de vrijevoorbouwmethode kunnen bij uitstek sober vormgegeven bruggen worden gerealiseerd. Dat was hier wenselijk omdat de nieuwe brug niet mocht afleiden van de nabij gelegen andere kunstwerken.

Een voordeel van de vrijevoorbouwmethode is dat geen – voor de scheepvaart storende – steigers of ondersteuningsconstructies nodig zijn. In plaats daarvan wordt gebruikgemaakt van een modulaire constructie waarmee een hydraulisch verplaatsbare, vrijevoorbouwwagen wordt samengesteld die bekisting en ondersteuning in één systeem combineert. Gekozen werd voor Doka’s vrijevoorbouwwagen; deze is systematisch opgebouwd en kan daardoor altijd eenvoudig aan de gegeven omstandigheden worden aangepast. Door de modulaire uitvoering kan de wagen bovendien flexibel worden aangepast aan verschillende geometrieën.

Als eerste zijn de pijlers en hamerstukken gerealiseerd, waarna wekelijks vanaf het hamerstuk met 4 – 5 m per kant naar beide zijden wordt toe gewerkt. Omdat op deze manier twee gelijke moten aan weerszijden van het hamerstuk worden gemaakt, ontstaat een constructie die in evenwicht blijft.

Special Betoniek

Eind 2015 verschijnt een themanummer van Betoniek Vakblad over de bouw van de brug over het Amsterdam Rijnkanaal.

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.