Er is recent veel aandacht voor de veiligheid van bruggen en viaducten met een tand-nokconstructie. Na inspectie bleek dat deze verbindingen bij 90 bruggen en viaducten van Rijkswaterstaat - naar de huidige inzichten - destijds verkeerd zijn ontworpen. Daardoor kan scheurvorming ontstaan waardoor water met strooizouten bij de wapening kan komen, met corrosie tot gevolg. De constructieve veiligheid van de constructie kan daarmee in het geding komen.
Het probleem van de tand-nokconstructie zit in de detaillering van de wapening, met name in de ophangwapening aan de kop van een balk, die de dwarskracht in de balk moet opnemen en naar de bovenzijde moet overdragen. In de periode 2006 – 2010 is hier in Cement al uitgebreid aandacht aan besteed. Het begon in 2006 met een artikel van prof. Kleinman, waarin hij waarschuwde voor niet-adequaat gedetailleerde ophangwapening.
Bij gebruikelijke periodieke inspecties is dit probleem met de tand-nokconstructies niet te signaleren. Wel is bij deze periodieke inspecties gebleken dat de voegovergangen van de viaducten vocht doorlieten. In 2022 is Rijkswaterstaat daarom begonnen met een extra scan op ongeveer 100 bruggen en viaducten met tand-nokconstructies. Uit de inspecties en de scans bleek dat monsters van het beton nodig waren. Daar kwam uit dat onder andere bij knooppunt Velperbroek sprake is van een verhoogd risico.
Daarnaast komen 17 objecten in aanmerking voor vervolgonderzoek of de voorbereiding van maatregelen. Dit zijn behalve vier viaducten in de A12 bij knooppunt Velperbroek, het viaduct Kamperhoekweg (A6), de twee bruggen Naardertrekvaart (A1), de acht viaducten in het complex Prins Clausplein (A4/A12), het viaduct Tielsestraat (A15) en het viaduct De Tol (A1).
Maatregelen kunnen zijn dat zwaar vrachtverkeer van het viaduct wordt geweerd en dat extra steunconstructies worden geplaatst. Bij het knooppunt Velperbroek mag verkeer zwaarder dan 45 ton al niet meer over de viaducten rijden. In april 2025 wordt er een ondersteunende constructie geplaatst. Rijkswaterstaat onderzoekt of en hoe de tijdelijke constructie ook de last van het wegdek kan dragen, zodat de gewichtsbeperking opgeheven kan worden.
De constructie van de overige 73 objecten met tanden en nokken wordt eerst opnieuw beoordeeld. De verwachting is dat deze objecten veilig te gebruiken zijn. Maar voor objecten met tanden en nokken met een verhoogd risico, is vervanging de enige optie. Deze wordt gepland binnen het groot onderhoud waar Rijkswaterstaat nu en in de komende jaren aan werkt.
De artikelen over tand-nokconstructies zijn verzameld in een dossierpagina.
Daar komen in 2025 enkele nieuwe artikelen bij. In februari 2025 verschijnt een artikel waar een oud rekenvoorbeeld opnieuw is uitgewerkt, conform Eurocode 2. Medio 2025 verschijnt een artikel over een afstudeeronderzoek naar de tand-nok verbinding in Naardertrekvaartbrug
Bron: Rijkswaterstaat
Reacties