Log in
inloggen bij Cement
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Artikelen

Reconstructie Koningin Julianabrug

Bestaande brug in Katwijk grotendeels vervangen maar oude uitstraling zoveel mogelijk gehandhaafd Duraid Shayout, Dave Kosterink - 15 september 2021

Door schade aan de bestaande brug en de komst van een buslijn en in de toekomst waarschijnlijk ook een tram, was een reconstructie van de bestaande Koningin Julianabrug in Katwijk noodzakelijk. Het dek en een deel van de steunpunten zijn vervangen en het beweegbare deel is komen te vervallen. Bij de reconstructie moest de bestaande uitstraling zo veel mogelijk in stand blijven.

In het kort

  • De reconstructie was nodig door schade aan de bestaande brug en de komst van een bus- en tramlijn.
  • Het ontwerp van de nieuwe brug bestaat uit een dek met drie velden waarbij één veld is verlengd en waarbij het beweegbare deel is vervallen.
  • Er is uitvoerig onderzoek gedaan naar aantasting door ASR, scheurvorming, chloride-indringing en de toegepaste dekking.
  • Het stedelijke en solide karakter met opvallende gemetselde pijlers moest zo veel mogelijk worden gehandhaafd.
  • Velden 1 en 2 zijn gerealiseerd met volstortliggers en veld 3 met omgekeerde T-liggers.
  • Het zuidelijke landhoofd is hergebruikt en het noordelijke is vervangen.
  • Door de vloeren van de bestaande pijlers zijn overmaatse gaten geboord om nieuwe funderingspalen aan te brengen voor het dragen van het nieuwe dek.
  • De overspanningen zijn met elkaar verbonden met een druklaag en natte knopen.
  • Om verdere aantasting tegen te gaan is ervoor gekozen het metselwerk volledig te verwijderen en het beton te behandelen en er vervolgens nieuw metselwerk voor plaatsen
  • Er is een pilot opgestart om de wapening in het werk te controleren met behulp van Augmented Reality.

Projectgegevens

Project: Reconstructie Koningin Julianabrug
Opdrachtgever: Gemeente Katwijk
Opdrachtnemer: Van Hattum en Blankevoort (VHB), i.s.m. VolkerWessels Infra Competence Center (VWICC), Volker Staal en Funderingen (VSF), KWS Infra, Vialis, BKB Infra, Smits Neuchatel Infrastructuur
Prefab liggers: Romein Beton
Ontwerp- en uitvoeringsperiode: september 2019 – mei 2021

 

De Koningin Julianabrug in Katwijk is een wegverbinding in de Biltlaan over het Uitwateringskanaal. De brug vormt de verbinding tussen noord en zuid langs de kust. Over de brug kruist het auto- en langzaam verkeer, onder de brug de scheepvaart. Dankzij een beweegbaar deel in het midden konden hoge schepen de brug passeren.

De brug is gebouwd rond 1963 en heeft een stedelijk en solide karakter met opvallende gemetselde pijlers, gedetailleerd betonwerk en een eenvoudige maar kenmerkende blauwe leuning (foto 1 en 3). Andere opvallende kenmerken zijn het brugwachtershuisje met bronzen dak, de bronzen scheepvaartseinen en het kunstwerk ‘Drie bronzen zeepaardjes’ dat in 1978 op de brug is geplaatst.

Opbouw bestaande brug

De oorspronkelijke Koningin Julianabrug bestond uit drie velden: twee betonnen aanbruggen en een middenveld bestaande uit een basculebrug met stalen val (fig. 4). De twee betonnen aanbruggen waren identiek en opgebouwd uit betonnen prefab liggers met een overspanning van 14,40 m. Het middenveld overspande 10,90 m tussen beide pijlers. Het bestaande dek was circa 21,5 m breed en had een totale lengte van circa 51,0 m. De bestaande onderbouw bestond uit twee laaggelegen landhoofden en twee betonnen (bascule)kelders als tussensteunpunten. De landhoofden waren van steunberen voorzien (foto 5) en zijn evenals de (bascule)kelders op prefab betonnen palen gefundeerd. Deze palen variëren van 300 × 300 mm² en 350 × 350 mm² tot 400 × 400 mm². De zichtbare betonoppervlakken van de onderbouw zijn met metselwerk afgedekt.

Volledige bericht lezen?

Het volledige item is gratis beschikbaar voor onze leden.
Nog geen lid? meld u aan bij ons netwerk.

Reacties

x Met het invullen van dit formulier geef je Cement en relaties toestemming om je informatie toe te sturen over zijn producten, dienstverlening en gerelateerde zaken. Akkoord
Renda ©2024. All rights reserved.