Log in
inloggen bij Cement
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Nieuws

Staalvezelbeton sterker dan gedacht

18 juni 2010

Een casco volledig uitgevoerd in staalvezelbeton, dus zonder één kilogram bijlegwapening: voor velen nog een utopie. Maar bij proeven op de TU Eindhoven op 17 en 18 juni is gebleken dat het kan.

Op het DuBO-park van de TU Eindhoven is een driebeukige staalvezelbetonnen proefcasco gebouwd. De eerste test op 18 mei, het ontkisten van het casco, was al spannend. Die test werd glansrijk doorstaan. Maar bij het daadwerkelijk belasten van het casco zou het er pas echt op aankomen.

De proef is in twee fasen uitgevoerd: belasten tot scheurvorming en belasten tot bezwijken. De eerste scheuren ontstonden bij een nuttige belasting van circa 4,5 kN/m2, bij een vervorming van geen 4 mm. Het uiteindelijke bezwijken trad op bij meer dan 11,0 kN/m2. Hoewel de doorbuiging op dat moment al aardig was opgelopen, had het bezwijken toch een betrekkelijk bros karakter.

Het casco had een beukmaat van 5400 mm en een vloerdikte van 180 mm. De ontwerpsterkteklasse was C35/45, de hoeveelheid staalvezelbeton 50 kg/m3. In deze eerste proef werd alleen het middelveld beproefd. De proef geeft daarom nog geen volledig beeld. In een vervolgtraject zal ook een eindbeuk, een één-beukig casco en een casco dat langdurig is belast, worden beproefd. Deze eerste resultaten zijn echter wel bemoedigend. Ze overtreffen de verwachtingen en de gerealiseerde veiligheid voldoet ruimschoots aan de eisen Het zou wel eens een doorbraak kunnen inleiden van toepassing van staalvezelbeton in vrijdragende vloeren in Nederland.

In Cement 2010/5 verschijnt een artikel over het onderzoek.

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.