Van Hattum en Blankevoort, Spanbeton en Rijkswaterstaat gaan het eerste circulaire viaduct van Nederland bouwen. Dat doen ze vlakbij Kampen, waar het viaduct getest gaat worden door werkverkeer bij de bouw van de Reevesluis.
Binnen het project wordt geëxperimeteerd met een nieuwe techniek én wordt een nieuwe manier van samenwerken in de praktijk gebracht. De kennis die het project oplevert wordt met andere partijen gedeeld die willen bijdragen aan de ontwikkeling van circulair bouwen. .
Het viaduct is circulair, omdat de betonnen elementen waar het uit bestaat op een andere locatie volledig en ongeschonden opnieuw bruikbaar zijn. Zo is er geen afval, zijn er geen nieuwe grondstoffen nodig en worden gebruikte grondstoffen op de meest hoogwaardige manier opnieuw gebruikt. Dit is het eerste viaduct in Nederland dat zo wordt gebouwd.
Rijkswaterstaat heeft normaal gesproken de rol van opdrachtgever, en de bouwers die van opdrachtnemer. Maar de samenwerking in dit project is op basis van gelijkwaardigheid. Dat is noodzakelijk om volledig circulair bouwen mogelijk te maken.
Over de opzet van het circulaire viaduct is in juli 2018 een artikel verschenen: De weg naar een circulair viaduct.
Reacties