Het zijn bijzondere tijden voor Walter Spangenberg. Na tien jaar in de algemene directie van ABT en flink wat wijzigingen in de organisatiestructuur, heeft hij recent een stapje terug gedaan. Hij zit nog boordevol energie en wil die gaan inzetten op innovatie binnen het bureau en op het ondersteunen van medewerkers. Ook ontstaat er meer ruimte voor misschien wel zijn grootste passie: het constructief ontwerpen van spraakmakende projecten.
48
interview
De kunst van
constructief
ontwerpen
Walter Spangenberg
De kunst van consructief ontwerpen 6 2017
interview
49
CV
naam Walter Spangenberg
leeftijd 57
opleiding TU Delft, Civiele Techniek
werkgevers ABT
Het zijn bijzondere tijden voor Walter Spangenberg.
Na tien jaar in de algemene directie van ABT en flink
wat wijzigingen in de organisatiestructuur, heeft hij
recent een stapje terug gedaan. Hij zit nog boorde -
vol energie en wil die gaan inzetten op innovatie
binnen het bureau en op het ondersteunen van
medewerkers. Ook ontstaat er meer ruimte voor
misschien wel zijn grootste passie: het constructief
ontwerpen van spraakmakende projecten.
Net als bij veel generatiegenoten zijn het eind jaren zeventig
vooral de Deltawerken die de interesse voor de studie Civiele
Techniek bij Walter Spangenberg aanwakkeren. Spangenberg
studeert af op de TU Delft bij de afdeling gebouwen, onder
begeleiding van professor Jaap Oosterhoff. Inderdaad, de
Oosterhoff die ABT in 1953 heeft opgericht. Op het moment
dat Spangenberg solliciteert, is Oosterhoff echter al niet meer
werkzaam bij ABT, maar voltijd hoogleraar op de TU in Delft.
Spangenberg heeft er dan ook geen weet van dat zijn afstudeer -
prof de grondlegger is van het bureau waar hij wil gaan
werken. "Of Oosterhoff een rol gespeeld heeft bij mijn
aanname, ben ik nooit te weten gekomen. Ik heb het hem wel
eens gevraagd. 'Dat is toch niet belangrijk', zei hij dan."
De sollicitatieprocedure is pittig. Het is een tijd dat de banen
niet voor het oprapen liggen en Spangenberg heeft concurrentie
van zo'n 65 anderen. "Ik was nogal verrast dat ik het werd. Ik
vond mezelf namelijk helemaal geen briljante student. Ook
merkte ik dat mijn denkvermogen in de 1,5 jaar diensttijd, die
ik er net op had zitten, volledig tot stilstand was gekomen.
Psychologische tests gingen mij bijvoorbeeld veel minder
makkelijk af dan voorheen."
Leermeesters
Spangenberg begint als projectleider/constructeur bij de
vestiging in Delft, in die periode nog maar een kleine afdeling
1 Walter Spangenberg bij het Hilton Hotel bij Schipholfoto: Ringnalda Fotografie
1
6 2017
De kunst van consructief ontwerpen 6 2017 50
tevens hoogleraar in Delft en bekend van ontwerpen als Thialf,
Ahoy' en De Kuip en Michel van Maarschalkerwaart (Burger's
Bush, Terminal West Schiphol). "Dat waren briljante ontwerpers,
zeer inventief in het ontwerpen van slimme constructies. Het
was de tijd dat veel ontwerpen nog werden gekenmerkt door
constructieve zuiverheid. Later kreeg je een periode waarin
architecten ontwerpen maakten die meer over de top waren
waarbij er spanning werd gezocht door de regels van de zwaar -
tekracht te provoceren."
Piepsysteem
Het eerste grote project dat Spangenberg min of meer zelfstandig
doet, is Terminal West op Schiphol. Zijn rol is die van hoofd -
constructeur. Hein Rekveldt is oorspronkelijk de beoogde
projectleider en Michel van Maarschalkerwaart en Jacques
Hulbergen de raadgevend ingenieurs. Spangenberg stuurt als
broekie al snel een team aan van vijftien collega's en wordt heel
vrij gelaten. "Rekveldt hanteerde het zogenoemde piepsysteem:
zolang hij niets hoorde ging het goed. Ik heb op Schiphol
enorm veel geleerd. Ook van de manier waarop mensen met
elkaar omgaan en de verhoudingen binnen een project. Die
waren toen nog behoorlijk ouderwets. Bij bouwvergaderingen
zaten opdrachtgever en aannemer letterlijk en figuurlijk tegen -
over elkaar, beiden met het mes op tafel."
Eenmaal klaar met het project krijgt Spangenberg de nodige
aanbiedingen, zowel bij ingenieursbureaus als bij aannemers.
Bij enkele bedrijven gaat hij op gesprek maar tot een overstap
komt het niet. "Ik vond dat ik met mijn vijf jaar ervaring nog
veel moest leren. En ABT leek mij daarvoor de beste plek. Daar
zat zoveel kennis bij collega's."
? in totaal werken er zo'n zeven personen ? met een duidelijke
focus op constructies. Spangenberg wordt in zijn beginjaren
goed begeleid. Hij begint achter de tekentafel, gaat vervolgens
rekenen aan elementen als kolommen, balken en poeren.
Daarna komen de gewichts- en stabiliteitsberekeningen en
gaandeweg gehele gebouwen. "Mijn leercurve was enorm. Ik
kon aanvankelijk helemaal niets. Om de materie onder de knie
te krijgen heb ik vele avonden gestudeerd, de normen van voor
naar achteren doorgenomen, studieboeken van Vis en Sagel
doorgelezen (tegenwoordig CB2, red.). Ik heb daar een basis
gelegd waaraan ik tot de dag van vandaag heel veel heb. Het
meeste heb ik denk ik geleerd van mijn oudere collega's Hein
Rekveldt, destijds afdelingsleider in Delft, en Aalt van
Bokhorst."
"Mijn leercurve was enorm. Ik kon
aanvankelijk helemaal niets."
Het ontwerpen leert hij vooral van de twee echte constructief
ontwerpers die ABT op dat moment rijk is: Arie Krijgsman,
foto: Ringnalda Fotografie
Projecten
Onderstaand een chronologisch overzicht van projec -
ten die de loopbaan van Walter Spangenberg typeren.
Bij elk project geeft hij aan waarom het bijzonder
voor hem was. Het is lang geen uitputtende lijst. Veel
schoolgebouwen, kantoren en woongebouwen
ontbreken. Ook is Spangenberg betrokken bij meer
dan 100 bruggen die niet in de lijst staan.
Terminal West
Schiphol ?
Benthem Crouwel
(1989-1993)
"Een van mijn eerste
grote projecten als
constructeur/
projectleider. Wat een dynamische leeromgeving."
Kardinge Groningen
? de Zwarte Hond
(1991-1994)
"Een zeer scherp
ontwerp, qua staal -
hoeveelheden van
een 400 m wedstrijd -
baan, gewonnen in een competitie. Tijdens een
bezoek aan de bouw constateerden mijn mentor
Arie Krijgsman en ik de nodige omissies die we
gelukkig nog konden verhelpen."
Faculteit Economie en
Management Utrecht
? Mecanoo
(1991-1995)
"Mijn eerste project als
raadgevend ingenieur. Mecanoo stopte het gebouw
vol met al hun ideeën over gevels, beleving en archi -
tectuur. Over elk hoekje is ontwerptechnisch nage -
dacht. Schetsen en ideeën gingen continu heen en
weer en leidden tot slimme oplossingen binnen een
ontzettend laag budget."
Schiphol Hoofd-
gebouw ? Wim Quist
(1992-1997)
"De verschillen tussen
de architecten
waarmee ik heb mogen
werken waren soms heel groot. Oud-rijksbouwmeester
Wim Quist was van de zuiverheid en het detail dat zijn
architectuur maakte. Altijd een verademing om mee te
werken."
Mecanoo
Schiphol Group
interview
De kunst van consructief ontwerpen 6 2017 51
2 Het eerste project dat Spangenberg zelf - standig doet, is Terminal West op Schiphol
absolute top van Nederland te behoren. Sommige disciplines
worden daarom verder ontwikkeld. Zo wordt de groep bouw -
fysica & installaties flink uitgebreid, onder andere door delen
van het failliete Cauberg-Huygen over te nemen.
Synergie
Integraliteit is dus een belangrijk speerpunt. Opvallend genoeg
is de leiding van het bureau altijd in handen geweest van
mensen met een constructieve achtergrond. Volgens Spangen -
berg is dat geen probleem. "Al vanaf het begin dat ik bij ABT
werk, hebben andere disciplines een rol gespeeld. En vergis je
niet dat er in mijn opleiding aan de TU ook al een aanzienlijk
deel bouwfysica en installaties zat."
Projecten waarin synergie het beste tot uiting komt, hebben de
voorkeur. ABT wil daarbij het liefst als partner optreden. Maar
Directie
Spangenberg krijgt de rol van raadgevend ingenieur, een wat
ouderwetse term die inmiddels is vervangen door 'senior
adviseur'. In die periode ontwikkelt ABT zich verder. Er worden
verschillende blokken gevormd: constructies, bouwkunde,
civiele techniek, bouwmanagement en installaties. Spangenberg
wordt adjunct-directeur, neemt zitting in de raad van bestuur
en krijgt de leiding over de groep constructies. Dat doet hij
zo'n twaalf tot dertien jaar, waarna hij in 2007 algemeen
directeur wordt, samen met twee, soms drie mededirecteuren.
Het is bij ABT gebruikelijk dat de directie na een bepaalde
periode plaatsmaakt voor vers bloed. Dat is de reden dat
Spangenberg recent terugtreedt als directielid en plaatsmaakt
voor Rudi Roijakkers.
De gehele ABT Holding is inmiddels flink gegroeid. In totaal
vallen er zes bedrijven onder: ABT (actief in Velp en Delft),
ABT België (Antwerpen), abtWassenaar (Haren), bbn (met
name bouwmanagement), IBD (Düsseldorf ) en Adviesbureau
Lüning (met name houtconstructies). Er werken in de holding
nu zo'n 450 mensen, 250 daarvan bij ABT zelf. Inmiddels is
ABT ook actief in BORG, het samenwerkingsverband tussen
ABT en BAM op het gebied van seismisch advies. De afgelopen
vijf jaar sleutelt Spangenberg samen met mededirecteur
Gerard Doos flink aan de structuur binnen het bedrijf. ABT
Holding wordt Oosterhoff Group en in de holding zijn nu de
directeuren van de verschillende werkmaatschappijen vertegen -
woordigd. Het doel hiervan is dat er meer ondernemerschap
ontstaat en dat iedereen binnen de holding dezelfde drijfveren
heeft.
De strategie binnen ABT focust zich enerzijds op hoogwaardige
techniek en anderzijds op integraliteit. Het doel is tot de
TU Bibliotheek
Delft ? Mecanoo
(1993-1998)
"Op dit project
mocht ik als jonge
projectleider/
constructeur laten
zien dat ik construc -
tief kon ontwerpen.
Mijn leermeester
Arie Krijgsman keek hier instemmend naar. De
top van de TU Bibliotheek als 'symbool voor de
techniek van de TU Delft'. Mooier kan je het als
constructeur niet krijgen. Mecanoo omarmde de
ideeën en ging er nog verder in door er symboliek
aan te geven."
Ichthus Hogeschool
Rotterdam ? Erick van
Egeraat associated
architects (1996-2000)
"Het constructief
ontwerp ontstond
in een ontwerpgesprek met Erick van Egeraat, al
schetsend. Mooie strakke school met helder concept."
Megabioscoop Pathé
Arena Amsterdam ?
Frits van Dongen
(1995-2000)
"Een ambitie van de
architect van een
kolomloze foyer met fraaie showbizztrappen. Het
constructief ontwerp met een zwevende grote
bioscoopzaal boven die foyer heeft iets magisch.
Het oog wordt misleid doordat de constructie qua
dimensie nergens zichtbaar is, wat een vervreemdend
effect heeft."
Stadhuis Alphen aan
den Rijn ? Erick Van
Egeraat associated
architects
(1997-2003)
"Dit gebouw
konden we alleen maken omdat we heel veel
projecten al samen hadden gedaan en verschil -
lende technieken hadden beproefd. Hier kwam
alles bij elkaar in een ontzettend complex gebouw
dat in die tijd stond voor de 'blob'-architectuur. De
vrije vormgeving."
2
Christian Richters
52 De kunst van consructief ontwerpen 6 2017
Misschien lijken wij op het eerste oog dan wat duurder maar
onze overtuiging is dat een opdrachtgever die investering
makkelijk kan terugverdienen. En de bedragen zijn het niet. Ik
zeg altijd dat de kosten voor een constructeur minder zijn dan
die van de zandcementdekvloer."
Projecten
Met deze visie weet ABT indrukwekkende projecten binnen te
halen. Spangenberg heeft aan ongekend veel werken meege -
daan (zie ook kader 'Projecten'). Er zijn niet veel constructief
ontwerpers die bij zoveel gebouwen betrokken zijn als hij. Want
hoewel hij in zijn carrière behoorlijk wat organisatorische en
leidinggevende taken heeft, blijft hij zich nadrukkelijk bezig -
houden met projecten. Vaak zijn het spraakmakende projecten
van verscheidene toparchitecten in binnen- en buitenland.
"Wij vinden het belangrijk dat er af en toe een project tussen
zit waarmee je sier kunt maken, waarop je trots bent. Op dat
soort projecten zetten wij teams met topmensen in. Op die
manier kunnen wij goede ontwerpen realiseren, beter dan
bijvoorbeeld aannemers. We komen engineeringsteams van
bouwbedrijven tegen. Die blijken dan voor die ene gelegenheid
te zijn samengesteld. Maar zo eenvoudig is dat niet. Wij zelf
maken echt werk van samenwerking in teamverband. Aanne -
mers zijn op hun beurt weer veel beter in het optimaliseren
van de uitvoering."
Buitensporige investeringen
"In het realiseren van een goed en efficiënt ontwerp denken we
een belangrijke stempel op tenders te kunnen drukken. Van de
het is niet zo dat ABT helemaal geen monodisciplinaire
opdrachten meer aanneemt. "We zijn af en toe best eigenwijs,
maar mogen niet de arrogantie hebben ons daar te goed voor
te voelen. Maar we vinden dat die monodisciplinaire opdrachten
niet ten koste mogen gaan van onze capaciteit voor integrale
opdrachten. En vaak blijkt ook dat als het om een uitgeholde
rol gaat, we er gewoon niet uitkomen met de opdrachtgever.
Dat is echt een lastigere markt. Er zijn veel concurrerende
bureaus die zich, meer dan wij, richten op een zo efficiënt
mogelijke advisering en zich vooral bekommeren om
voldoende werk. Dat kan op zich een succesvolle strategie zijn,
maar het is niet onze keuze. In die zin onderscheiden we ons
dus van veel andere bureaus. In feite is de markt voor ons soort
bureaus veel kleiner. Ik durf te zeggen dat er in Nederland in
totaal maar drie bureaus in deze markt zijn die op net zo'n
niveau een integraal aanbod kunnen doen als wij. Als je de
combinatie met architectuur ook nog eens meetelt, zijn dat er
misschien zelfs maar twee."
"De kosten voor een constructeur
zijn minder dan die van de
zandcementdekvloer"
De kans op succes is volgens Spangenberg erg afhankelijk van
hoe de opdrachtgever tegen de rol van advisering aankijkt.
"Ziet hij een constructeur als een noodzakelijke kostenpost of
als een adviseur die echt toegevoegde waarde kan leveren. Het
mag duidelijk zijn dat wij een voorkeur hebben voor de laatste.
Toneelschuur Haarlem
? Mecanoo/ Joost Swarte
(1998-2003)
"Een ontwerp in het hoofd
van een striptekenaar.
Vertaald door Mecanoo
naar een uitvoerbaar
ontwerp. Een bijzonder
traject met striptekenaar Joost Swarte die absoluut
gevoel had voor dimensies en architectuur."
Montevideo Rotterdam ?
Mecanoo (1999-2005)
"We hadden nog niet veel
hoogbouw gedaan en
wilden ons met deze toren
laten zien. Drie aan elkaar
gekoppelde stabiliteitssystemen binnen één toren
was nog maar zelden vertoond. Het leverde een
constructief ontwerp waar per zone een optimalisatie
van indeling en constructie is gemaakt."
A.A. Hijmans van den
Berghgebouw Utrecht
? Erick Van Egeraat
associated architects
(2002-2005)
"Een bijzonder
spannend gebouw
met grote lichtvides
en speelse trappen."
Muziekgebouw aan het IJ Amsterdam ?
3 X Nielsen (1997-2005)
"Fantastische eyecatcher aan het IJ. Complexe doos-
in-doosmuziekzalen en ontkoppelde constructies.
Met buitenlandse architect en een van de projecten
waar ABT veel disciplines oppakt als opstap naar het
meer integraal werken."
Govert Driessen
Rob Hoekstra
Luuk Kramer
interview
53 De kunst van consructief ontwerpen
3 Het Nationaal Militair Museum in Soesterberg, een mooi voorbeeld computional design solutionsfoto: Anne Reitsma-Heijmans
Aanjager van innovaties
In zijn nieuwe rol richt Spangenberg zich vooral op coaching
en kwaliteitszorg. Als het gaat om techniek en innovaties is
zijn rol vooral die van aanjager. Bijvoorbeeld op het gebied
van computational design solutions, digitale oplossingen
waarmee je tot een efficiënter ontwerp kunt komen. "Dat
vakgebied is het niveau van hobbyisme absoluut ontstegen. De
mogelijkheden zijn ongekend. Mooi voorbeeld is het Nationaal
Militair Museum in Soesterberg. Van het dak hebben wij één
groot algoritme gemaakt. Op die manier hebben wij de staal -
constructie goed kunnen optimaliseren. De groep die zich
hier binnen ABT mee bezighoudt, is zich in rap tempo aan het
doorontwikkelen. We willen de techniek ook op andere
plekken gaan inzetten en de mogelijkheden gaan uitbreiden.
Zo willen we direct inzichtelijk maken wat het voor de inves -
tering betekent als we bepaalde variabelen aanpassen. Wat
betekent het bijvoorbeeld als je een parkeergarage 100 m
langer maakt voor het aantal parkeerplaatsen en voor de
investering. Je kunt er op die manier ook informatie over je
return on investment aan koppelen. Op een vergelijkbare
manier willen we gaan kijken naar CO2-uitstoot, zodat je
direct ziet wat ontwerpkeuzen betekenen voor de footprint.
Ook op het gebied van virtual reality zijn wij stappen aan het
zetten. Laatst konden we een architect met een VR-bril letter -
lijk laten zien wat het effect was van bepaalde ontwerpkeuzen.
Die architect, in dit geval Michiel Riedijk voor de gevel van
Naturalis, was echt razend enthousiast. Hij ziet duidelijk de
meerwaarde en de tijdwinst die we op die manier kunnen
boeken bij het onderzoeken van alternatieven. Toen ik een
collega die techniek zag demonstreren, kreeg ik echt een
gevoel van trots."
andere kant moeten we ook zo eerlijk zijn dat de architectuur
vaak veel bepalender is bij selecties. Die weegt verreweg het
zwaarste door in de keuze van de opdrachtgever. Voor mijn
gevoel zwaarder dan uit de puntentelling (van EMVI-trajecten,
red.) blijkt."
Het meedoen aan een tender is een zwaar traject, zeker bij een
prestigieus project. Er wordt veel energie gestoken in een plan.
En dat soms wel met in de laatste fase vijf teams. Maar uitein -
delijk kan er maar één winnen. "Het hele proces kost klauwen
met geld. Gelukkig krijgen we regelmatig een rekenvergoeding,
maar die dekt bij lange na de kosten niet. Soms moet je buiten -
sporige investeringen doen om een project binnen te halen,
zeker als je bedenkt dat je ook gewoon mis kunt grijpen. We
maken bij onze aanbiedingen daarom duidelijke afspraken.
Daarmee willen we voorkomen dat als we een project eenmaal
hebben gewonnen, we in het vervolgtraject flink worden uitge -
knepen. Vaak bedingen wij ook een bonus als compensatie
voor de te veel gemaakte uren in het voortraject. Als je hier
duidelijk en transparant over communiceert, snappen
opdrachtgevers deze aanpak uiteindelijk wel."
De Philharmonie Haarlem ?
Frits van Dongen (2000-2006)
"Zeer complexe verbouwing in de binnenstad.
Oud en nieuw door elkaar."
1000 Studentenwo -
ningen Utrecht ? Rudy
Uytenhaak (2004-
2008)
"Enorm project met
complexe betonbouw,
en een ambitie die absoluut niet paste in de beschik -
bare bouwbudgetten. Eerder complexe utiliteitsbouw
dan eenvoudige woningbouw."
Stadsschouwburg
Haarlem ? Erick Van
Egeraat associated
architects (1997-2008)
Het drieluik van
cultuurgebouwen in
Haarlem werd met dit
derde project voltooid.
ROC van Twente ? IAA architecten (1999-2009)
"Een enorme school rond de oude Stork ijzerhal.
Architect Harry Abels pakte het idee om een
verwijzing te maken naar de oude functie met de
gietijzeren kolommen op en samen maakten we
prachtig gevormde gietijzeren kolommen bij de
entree."
3
Rob Hoekstra
Rob Hoekstra
De kunst van consructief ontwerpen 54
interview
deel nog moeten ontdekken. Duidelijk is in ieder geval dat we
niet moeten blijven hangen in oude gewoonten."
Onrustig landschap
Door al deze ideeën ontstaat er veel energie binnen de organi -
satie. Maar het is niet allemaal rozengeur en maneschijn in
de wereld van de constructeur. Spangenberg heeft ook wat
kritische noten. "De bouwwereld heeft zich in mijn ogen de
laatste jaren onvoldoende ontwikkeld. Wij geloven erg in
partnerships, maar nog steeds merk je dat als bepaalde zaken
iets moeizamer gaan, partijen weer recht tegenover elkaar
komen te zitten. Dan wordt het weer een ouderwetse loopgraven -
oorlog. Nu het economisch weer voor de wind gaat, zouden
bedrijven beter moeten nadenken over hoe dingen structureel
beter kunnen. Maar dat gebeurt niet. Bedrijven beginnen weer
als vanouds te graaien. Ook de overheid mist in mijn ogen
visie. Dat Rijkswaterstaat zo veel basiskennis heeft verkwanseld,
is toch ongelooflijk stom?! En waarom neemt de overheid geen
verantwoordelijkheid voor het slagen van het Constructeurs-
register. Iedereen vindt het een hartstikke goed initiatief, maar
opdrachtgevers pikken het niet op. Dat is doodzonde! Inmiddels
Coaching
"Het zijn leuke ontwikkelingen maar we moeten onszelf ook in
het dagelijkse werk blijven ontwikkelen. Want natuurlijk gaan
er ook bij ons dingen niet goed. Het is belangrijk ervoor te
zorgen dat fouten geen grote gevolgen hebben en dat ze niet
nog eens gebeuren. We steken veel energie in de ontwikkeling
van onze mensen. Die krijgen alle ruimte om opleidingen te
volgen en actief te zijn buiten ABT. Recent zijn we gestart met
de ABT Academy.
"Als bepaalde zaken iets
moeizamer gaan, wordt het een
ouderwetse loopgravenoorlog"
Ook houden we geregeld techniek-cafés waarin interessante en
innovatieve zaken worden besproken. Maar het gaat niet alleen
om techniek maar ook om de zachte kant van het vak. Op die
manier proberen we een interessante werkgever te zijn en
mensen aan ons te binden. Het is een terrein dat we voor een
Eye Filmmuseum Amsterdam ? Delugan Meissl
Associated architects (2005-2012)
"Hoe vaak kom je nog tegen dat de opdrachtgever
met een zware delegatie nederig komt vragen of je
adviseur van dit project wil worden. Het is een prachtig
uitdagend project geworden ondanks het zeer lage
budget. En gelukkig één aannemer (Tijs de Nijs) die
de uitdaging wilde aangaan en het met veel vakman -
schap heeft gebouwd."
Nationaal Militair Museum
Soesterberg ? Felix Claus
Van Wageningen Archi -
tecten (2012-2014)
"Een spannende PPS waar
we met nieuwe optimalisatietechnieken een fraaie
dakconstructie met grote overspanningen kunnen
maken en veel staal kunnen besparen. Geschikt om
willekeurig vliegtuigen aan op te hangen. Als totaal
gebouw architectonisch zeer geslaagd. Een museum
waar ik erg graag kom."
Hilton Schiphol ?
Mecanoo (2009-2016)
"Een project met een
lange geschiedenis.
Over de jaren hebben
we met Mecanoo hier diverse ontwerpen voor
gemaakt. Hilton Schiphol heeft een bijzonder
complexe constructie in hoofdzakelijk beton. De
complexiteit wordt veroorzaakt door de beddenhuis -
structuur en de incisies aan de onderkant die dwars
door de constructie snijden."
Stadskantoor en
Stadionhal Delft
? Mecanoo archi -
tecten (2008-2017)
"Het lijkt een
eenvoudig gebouw
maar in werkelijkheid draagt het slechts op een beperkt
aantal punten af op de onderstaande diepwanden
van de spoortunnel. Een gewonnen prijsvraag waar
we eerdere technieken verder konden brengen. De
4
Hans Roggen
Serge van Schie
Anne Reitsma_Heijmans
Fredde de Weert
De kunst van consructief ontwerpen 6 2017 55
veel dingen me zouden gaan storen. En ik zit zo in elkaar dat
ik me er dan mee wil gaan bemoeien. Dat zou me te veel
energie gaan kosten."
Die energie steekt hij liever nog een aantal jaar in het begeleiden
van mensen binnen ABT en het verder helpen van de organisatie.
En natuurlijk het doen van mooie projecten. "Ik ben echt heel
blij dat we recent de Nieuwe Terminal op Schiphol hebben
verworven (figuur 4). Daarmee is de cirkel rond. Want zoals
gezegd was ook mijn eerste grote project een terminal op
Schiphol. En ik heb ook vele andere projecten op de luchthaven
gedaan, zoals het hoofdgebouw en het Hilton Hotel (fig. 5). En
wie weet komt er nog eens een ander mooi project voorbij.
Zoiets als de Terminal 5 op JFK, van Eero Saarinen. Dat is het
gebouw dat mij misschien wel het meeste heeft geïnspireerd.
Maar voor een deel zie ik wel hoe het gaat lopen. Ik wil het
vooral leuk blijven vinden en voorlopig heb ik nog voldoende
energie om dingen op te pakken." ?
Jacques Linssen
komen we op een punt waarop we ons afvragen hoeveel we
nog in het register willen investeren."
Ook veel aannemers kijken volgens Spangenberg te weinig
vooruit. "Dat kan ook haast niet, als je ziet hoeveel wisselingen
er plaatsvinden in de top van grote bouwbedrijven. Dat is niet
gezond." Het is al met al een onrustig landschap met te weinig
stabiliteit. Ideeën zijn er genoeg en de intentie is bij veel organi -
saties goed. "Maar het daadwerkelijk doorvoeren van die ideeën
blijkt toch een stuk lastiger. We zouden veel meer krachten
moeten bundelen. Nu kijkt iedereen nog te veel naar zichzelf."
Toekomst
Nu gaat Spangenberg een nieuwe fase in. Wat die tijd gaat
brengen weet hij niet exact. Ook weet hij nog niet hoelang hij
wil doorgaan. Of dat drie jaar is of vijf. Of nog iets langer. De
tijd tot zijn officiële pensioengerechtigde leeftijd ? hij is nu 57
? zal hij waarschijnlijk niet volmaken. Maar voorlopig heeft
hij nog volop energie en zit hij vol enthousiasme en ideeën.
Lange tijd heeft hij overwogen een stap naar het onderwijs te
maken. Hij is wel eens benaderd voor een hoogleraarschap.
Dat zou op zich goed passen binnen de traditie van ABT, dat
met Jaap Oosterhoff, Arie Krijgsman, Rob Nijsse, Frans van
Herwijnen een rijke traditie heeft van hoogleraren. Maar
die ambitie is inmiddels getemperd. Hoewel hij nog altijd
enthousiast wordt van het idee om studenten les te geven en
te begeleiden, is hij bang dat hij te veel energie zou gaan
verliezen in randzaken. "Ik ken die wereld goed. Ik heb ooit
eens advies uitgebracht over de organisatie op de TU en heb
ook een aantal promotieonderzoeken begeleid. Ik heb dan
ook het idee best wat te kunnen betekenen. Maar ik vrees dat
brugconstructie van de uitbreiding van de Ichthus
Hogeschool heeft affiniteit met de constructie van dit
project."
Fenix Rotterdam ? Mei architecten (2007-2018)
"Ook een project waar ik al heel lang bij betrokken
ben. Uiterst complex combinatieproject van nieuw -
bouw-oudbouw-verschillende functies verweven met
de oude structuur."
Groninger Forum ? NL
architects (2007-2018)
"Op sommige projec -
ten worden we oud.
Samen met NL
wonnen we deze prijs -
vraag in 2007. Een
gebouw met een
ambitie voor een
iconisch gebouw om een stad op de kaart te zetten.
Een ontwerp voordat we ooit dachten dat aardbevin -
gen in Groningen een ontwerpissue zouden zijn.
Ondanks alle (aardbevings)eisen is het bijna ongeloof -
lijk dat dit project haar ambitie heeft vastgehouden
en in 2018 opgeleverd gaat worden."
De nieuwe Terminal ? Kaan architecten/Estudio
Lamela (2017-2023)
"Hier gaan we de komende tijd onze tanden in zetten.
Een prachtig ontwerp waarbij ik veel opgebouwde
kennis van gebruik Computational Optimisation,
grote overspanningen, voorgespannen vloerconstruc -
ties en het werken op de Luchthaven Schiphol hoop
in te zetten in een inspirerend traject."
4 Recent heeft ABT de opdracht voor de Nieuwe Terminal op Schiphol verworvenontwerp: Filippo Bolognese5 Veel werkt Spangenberg met schetsen waarin de belangrijkste constructieve principes zijn aangegeven, zoals voor het Hilton Hotel op Schiphol
5
Filippo Bolognese NL Architects
WAX (Mei Architecten en Stedenbouwers)
Reacties