Log in
inloggen bij Cement
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Nieuws

Dichtblok voor Noord/Zuidlijn

17 december 2010

Door de veranderde boorrichting is er voor de Noord/Zuidlijn ook een dichtblok nodig bij station Rai. De grondverzetters van Streefkerk hopen nog voor de kerst 2500 kuub schraal beton in de bodem te verwerken.

De damwandkuip van 19x12m op het Scheldeplein in Amsterdam wordt tot 20m diep ontgraven. “Vlak boven de tweede zandlaag zit een pakket taaie klei dat wordt losgespoten met een spuitlans”, volgens Hans Kea van grondverzetbedrijf J. Streefkerk BV. Knijpen met een draadkraan gaat namelijk niet, omdat er te weinig ruimte is om te manoeuvreren met zo'n gevaarte. Er wordt dus een kleinere kraan ingezet die een spuitlans in de kleilaag drukt die met waterstralen met een druk van 10 bar de klei losscheurt. Een andere kraan houdt permanent een zuigmond vlakbij, zodat de losgespoten klei direct wordt opgepompt en afgevoerd naar een scheidingsinstallatie verderop op het Amsterdamse plein.

Betonstort

Het storten van het beton voor het blok zal volgens Kea zo'n 30 uur in beslag nemen en moet aan één stuk gebeuren. Het werk moet nog voor de feestdagen klaar zijn, zodat het beton dan tijd heeft om uit te harden. Heel hard hoeft het niet te worden, een druksterkte van 5 tot 10 N/mm² is voldoende. Om het de beitels op de graafwielen van de twee tunnelboormachines niet te moeilijk te maken bestaat de betonmortel vooral uit zand en cement en wordt alleen een fijne grindfractie aan het mengsel toegevoegd.

De belangrijkste functie van het dichtblok is een waterdichte overgang vormen tussen het station van waaruit de boormachine vertrekt en de bodem.

Bron: Cobouw

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren