Eind 2023 verscheen fib Bulletin 110 'Management of post-tensioned bridges'. Dit rapport behandelt, verdeeld over zes hoofdstukken, de aspecten die komen kijken bij het beheren van bruggen met nagerekt voorspanstaal.
fib Bulletin 110 over het beheer van
bruggen met nagerekt voorspanstaal
1 Clifton Bridge in de A52 met versterkingen (externe voorspanning)
1
44? CEMENT 5 2024
Steeds meer bruggen verkeren in
slechte staat, waardoor twijfels
ontstaan over de constructieve
veiligheid.
Bruggen met nagerekt voor-
spanstaal, kortweg 'PT-bruggen' (post-tensio-
ned bridges), vragen daarbij extra aandacht,
te meer omdat veel bruggen zijn gebouwd
toen deze techniek nog volop in ontwikke-
ling was. Veel bruggen uit de jaren 50, 60 en
70 bereiken nu het einde van de levensduur
en actie is vereist. Er is echter een gebrek
aan goede richtlijnen over het inspecteren
van dit soort bruggen. Dat was aanleiding
voor fib om hier een bulletin voor op te
stellen: fib Bulletin 110 'Management of
post-tensioned bridges'. Hierin wordt een
overzicht gegeven van de laatste stand van
zaken op het gebied van inspecties van
PT-bruggen en hoe dit is vastgelegd in richt-
lijnen in diverse landen. Het bulletin is voor-
al bedoeld als hulpmiddel voor de landen
waar hier nog geen goede richtlijnen voor
bestaan en die een groeiend aantal bestaan -
de bruggen hebben waarvan de toestand
onbekend is. Het startpunt van het bulletin was een
onderzoek uitgevoerd door NEXCO (Nippon
Expressway Research Institute Company,
Japan) in 2016 [1] met een samenvatting hoe
in verschillende landen werd omgegaan
werd met inspecties en beheer.
Introductie
Het bulletin start met een introductie, waar-
in kort wordt ingegaan op de ontwikkeling
van PT-bruggen en de ervaringen van diverse landen ten aanzien beheer en onderhoud.
Na een kort historisch overzicht van 'de ont-
dekking' van het concept, volgt een vogel -
vlucht van mooie constructies die kunnen
worden gerealiseerd maar ook van de scha -
de die kan ontstaan door slechte uitvoering
of gebrekkig onderhoud. Een terugkerend
voorbeeld is het probleem met de corrosie-
bescherming van de voorspankabels.
Huidige praktijken voor beheer
Na de introductie wordt kort ingegaan op
hoe diverse landen omgaan met inspectie,
monitoring, beoordeling van sterkte en de
eventuele standaarden die zij daarvoor heb-
ben ontwikkeld. Dit wordt kort en bondig
weergegeven in een tabel.
Risico's
Risicomanagement bij PT-bruggen is een
ander onderwerp waar landen verschillend
mee omgaan. Het bulletin gaat in op de me-
thodes die in het Verenigd Koninkrijk en in
Frankrijk worden toegepast. Zo gebruikt het
Verenigd Koninkrijk risicomanagement ge-
baseerd op bureauonderzoek en een risico-
analyse van het kunstwerk. Een risicoscore
bepaalt de prioriteit die de brug krijgt. Deze
score wordt gebaseerd op de factoren: leef -
tijd, vorm, kwetsbare details en materialen,
conditie en gevolg. Frankrijk hanteert een strategie die in
2013 is gepubliceerd door Sétra [2]. Onder-
deel daarvan is de beoordeling van gevaren
en kwetsbaarheden. Op basis daarvan wor-
den monitorings- en reparatiestrategieën
IR. JASPER
DOORGEEST
Technisch Adviseur Betonnen Bruggen
Rijkswaterstaat Grote Projecten en
Onderhoud (GPO)
IR. EDO VONK
(voormalig) Technical Center Manager
VSL International
IR. ROB
VERGOOSSEN
Expert Bruggen
Royal HaskoningDHV Voorzitter van Stufib vaste commissie fib auteurs
Eind 2023 verscheen fib Bulletin 110 'Management of post-tensioned bridges'.
Dit rapport behandelt, verdeeld over zes hoofdstukken, de aspecten die komen kijken
bij het beheren van bruggen met nagerekt voorspanstaal.
CEMENT 5 2024 ?45
gekozen. Gevaren worden geïdentificeerd en
gescoord. Kwetsbaarheden worden onder-
zocht door diverse scenario's te beschouwen
(zoals schade door een aardbeving) en door
voor deze scenario's de draagkracht te be-
palen. Er wordt daarbij gekeken naar de
ontwerpbelastingen met het ontwerpdwars-
profiel en de huidige ontwerpbelastingen,
zowel met het huidige dwarsprofiel als een
gereduceerd dwarsprofiel, gecombineerd
met civiele en militaire belastingen alsmede
beperkingen van het gewicht tot 19, 12 en
3,5 ton per voertuig. De uitkomsten worden
gebruikt om een robuustheidsindicator te
classificeren. Tot slot worden problemen
beoordeeld zoals schade door menselijk
toedoen en de economische en maatschap-
pelijke gevolgen daarvan.
Inspectie
Een belangrijk onderdeel van beheer is in -
specteren. In een apart hoofdstuk wordt een uiteenzetting gegeven van verschillende in
-
spectietypes en van punten waaraan een
goede inspectie moet voldoen. Er wordt een
lijst met punten besproken waaraan bij een
inspectie aandacht moet worden besteed.
Diverse veelvoorkomende schadepatronen
passeren de revue.
Onderzoeken
In het meest omvangrijke hoofdstuk worden
onderzoeksmethodes toegelicht, speciaal ge-
richt om de conditie van de voorspanning in
kaart te brengen. Hierbij wordt onderscheid
gemaakt tussen niet-destructieve methodes
en destructieve methodes. De methodes
worden basaal toegelicht voor zowel inwen -
dige als uitwendige voorspanning. Denk
hierbij aan technieken op basis van magne-
tisch veld, potentiaalmetingen, radar, rönt-
gen en warmtedetectie. Daarbij wordt ook
een doorkijk gegeven naar methodes die
momenteel in ontwikkeling zijn, zoals
2 Gebroken voorspankabel
FIB BULLETINS
Een aantal maal per jaar publiceert fib
international een fib Bulletin. Dit zijn
verschillende rapporten met bijvoor-
beeld aanbevelingen, ontwerphandlei-
dingen of state-of-the-art kennis over
een specifiek onderwerp. Van de voor
Cement-lezers meest relevante rappor-
ten publiceren we een samenvatting, in
samenwerking met de vaste commissie
fib van Stufib.
2
VASTE COMMISSIE FIB
Om de link tussen Stufib en fib te
stimuleren is binnen Stufib in 2022 de
vaste commissie fib opgericht. Deze
commissie volgt de ontwikkelingen
binnen fib en informeert de Stufib-
leden daarover. Ze inventariseert en
selecteert onderwerpen waarvoor
samenwerking kan worden opgezocht.
Ook bewaakt ze de samenwerking
tussen Stufib-studiecellen en fib Task
Groups.
Zitting in de commissie hebben:
- dr.ir. Agnieszka Bigaj-Van Vliet
- ing. Ab van den Bos
- ir. Henco Burggraaf (namens bestuur
Stufib)
- ir. Jasper Doorgeest (secretaris)
- ing. Ronald Klein-Holte
- ir. Thijs Pierik
- ir. Rob Vergoossen (voorzitter)
- dr. Mauro Poliotti
AANKONDIGING
Bij de Stufib lezingenavond van 17 sep-
tember 2024 wordt een lezing gehouden
over 'Management of post-tensioned
bridges'. Houdt de website van Stufib
in de gaten: www.stufib.nl.
46? CEMENT 5 2024
impact echo, ultrasone echo en akoestische
emissie. Bijzondere aandacht wordt besteed
aan methoden om in situ de voorspanning
in het staal te bepalen of de optredende
spanningen in het beton. Onder andere de
volgende technieken worden besproken: het
vijzelen van voorspanankers, de kruisboog -
methode, vibratie methode, directe rekme-
tingen en sleufspanningsbepaling.
Interventie
Na de risicobeoordeling, inspectie en onder-
zoeken is het soms nodig maatregelen te
treffen. In het laatste hoofdstuk worden de
diverse mogelijkheden hiervoor verkend.
Variërend van een meer gedetailleerde be-
oordeling, monitoringsregimes, het verwij-
deren van belasting, reparaties, vervanging,
versterking, tot aan vervanging. Iedere in -
terventiemethode is voorzien van een korte
beschrijving, opties en aandachtspunten. Na het laatste hoofdstuk is er nog een
mooie 'toegift' in de diverse bijlagen. Deze
bestaan uit voorbeelden van een risico-as-
sessment, een verzameling van reparatie-
voorbeelden uit de praktijk en een overzicht
van typische schades in relatie tot voorspan -
kabels.
Bondig naslagwerk
fib Bulletin 110 bevat een overzicht van actu -
ele en relevante informatie over het beheren
van bruggen met nagerekt voorspanstaal. Beheerders van deze bruggen, construc-
teurs die deze bruggen beoordelen en ont-
werpers hebben aan dit bulletin een bondig
naslagwerk. Voor wie vervolgens de verdie-
ping zoekt, zijn de nodige referenties opge-
nomen.
3 Gebruik van een niet-destructieve onderzoeksmethode
LEESTIPS UIT CEMENT E N
BETONIEK
Naast de 116 referenties in het bulletin,
verschenen er in Cement en Betoniek
ook al diverse artikelen over nagerekt
voorspanstaal. Hieronder enkele lees-
tips:
- Veen, C, van der, Reststerkte bij onvol-
ledig geïnjecteerde voorspankanalen.
Cement 2008/5.
- Boone, P., Omvangrijke renovatie IJs-
selbrug bij Zwolle bijna gereed. Cement
1992/9.
- Klamer, E., Gulikers, J., Hondel, H. van
den, Polder, R., Liggerkoppen kathodisch
beschermd. Cement 2014/7.
- Lier, J. van, Pronk, M., Wijnen, P. van,
Versterking kokerbrug bij Heteren.
Cement 2013/4.
- Galjaard, H., Quansah, A., Uitwendige
voorspanning in fly-over. Cement 2013/4.
- Meijer, R., Opwaarderen met externe
voorspanning. Cement 2012/3.
- Munck, S. de, Lugtmeijer, C., Verweij, A.,
Winter, E. de, Externe voorspanning
versterkt kunstwerken Eemnes. Cement
2008/5.
- Geel, J., Grundlehner, W., Vergoossen,
R., Versterken bestaande bruggen door
uitwendige voorspanningt. Cement
2007/3.
- Rasooli, M., Keusters, G., IJsselbrug uit-
wendig versterkt 1 en 2. Cement 2006/6.
- Betoniek 12/18 - Voorspanning, septem-
ber 2002.
- Betoniek 16/2 - Spannend beton, maart
2013.
- Betoniek 16/3 - Over spannend beton,
april 2013.
- Betoniek 16/13 ? Injecteren maar, juli
2015.
3
FIB BULLETIN 110
fib bulletin 110 'Management of post-tensi-
oned bridges ? state-of-the-art report'
(november 2023) is geschreven door fib
Working Party 1.1.5 (door o.a. Peter Paulík
en Tohru Makita). fib WP 1.1.5 is onderdeel
van fib Task Group 1.1 'Bridges'.
Het bulletin is te koop op de website van fib.
LITERATUUR
1?Collins, J., Joint Research project to identify
inspection, examination and repair strategies for
prestressed post-tensioned concrete bridges in
Europe and North America, Interpretative report,
Ramboll. 2016.
2?Analyse des risques appliquée aux viaducs à
travées indépendantes en poutres
précontraintes (VIPP), Sétra, November 2010.
CEMENT 5 2024 ?47
fib Bulletins
Een aantal maal per jaar publiceert fib international een fib Bulletin. Dit zijn verschillende rapporten met bijvoorbeeld aanbevelingen, ontwerphandleidingen of state-of-the-art kennis over een specifiek onderwerp. Van de voor Cement-lezers meest relevante rapporten publiceren we een samenvatting, in samenwerking met de vaste commissie fib van Stufib.
Vaste commissie fib
Om de link tussen Stufib en fib te stimuleren is binnen Stufib in 2022 de vaste commissie fib opgericht. Deze commissie volgt de ontwikkelingen binnen fib en informeert de Stufib-leden daarover. Ze inventariseert en selecteert onderwerpen waarvoor samenwerking kan worden opgezocht. Ook bewaakt ze de samenwerking tussen Stufib-studiecellen en fib Task Groups.
Zitting in de commissie hebben:
- dr.ir. Agnieszka Bigaj-Van Vliet
- ing. Ab van den Bos
- ir. Henco Burggraaf (namens bestuur Stufib)
- ir. Jasper Doorgeest (secretaris)
- ing. Ronald Klein-Holte
- ir. Thijs Pierik
- ir. Rob Vergoossen (voorzitter)
- dr. Mauro Poliotti
Steeds meer bruggen verkeren in slechte staat, waardoor twijfels ontstaan over de constructieve veiligheid. Bruggen met nagerekt voorspanstaal, kortweg ‘PT-bruggen’ (post-tensioned bridges), vragen daarbij extra aandacht, te meer omdat veel bruggen zijn gebouwd toen deze techniek nog volop in ontwikkeling was. Veel bruggen uit de jaren 50, 60 en 70 bereiken nu het einde van de levensduur en actie is vereist. Er is echter een gebrek aan goede richtlijnen over het inspecteren van dit soort bruggen. Dat was aanleiding voor fib om hier een bulletin voor op te stellen: fib Bulletin 110 ‘Management of post-tensioned bridges’. Hierin wordt een overzicht gegeven van de laatste stand van zaken op het gebied van inspecties van PT-bruggen en hoe dit is vastgelegd in richtlijnen in diverse landen. Het bulletin is vooral bedoeld als hulpmiddel voor de landen waar hier nog geen goede richtlijnen voor bestaan en die een groeiend aantal bestaande bruggen hebben waarvan de toestand onbekend is.
Het startpunt van het bulletin was een onderzoek uitgevoerd door NEXCO (Nippon Expressway Research Institute Company, Japan) in 2016 [1] met een samenvatting hoe in verschillende landen werd omgegaan werd met inspecties en beheer.
Reacties