Hoewel geopolymeerbeton op laboratoriumschaal uitgebreid is onderzocht, zijn praktische toepassingen en ervaringen nog maar beperkt beschikbaar. Bovendien bestaan er voor een brede en grootschalige constructieve toepassing een aantal uitdagingen. Er is een onderzoeksproject gestart waarin een zelfverdichtend geopolymeerbeton (ZGB) is ontwikkeld voor toepassing in een brug. In de tweede fase van het onderzoek zijn de mogelijkheden voor productie op industriële schaal onderzocht.
Geopolymeerbeton
voor infrastructurele toepassingen (2)
Productie op industriële schaal van prefab voorgespannen brugliggers
1 Ontkisten van een brugligger
1
34? CEMENT 1 20 23
Geopolymeerbeton, ook wel alka-
lisch geactiveerd beton genoemd,
bestaat in de basis uit dezelfde
grondstoffen als traditioneel
beton, namelijk een bindmiddel,
toeslagmateriaal (zand en grind),
water en eventuele hulp- en vul-
stoffen.
Voor het bindmiddel wordt echter
geen traditioneel cement gebruikt, maar al-
kalisch te activeren grondstoffen (de zoge-
noemde precursor). Voor het activeren van
de reactie wordt een activator toegevoegd. In een onderzoek aan de TU Delft is
een zelfverdichtend geopolymeerbeton-
mengsel (ZGB, sterkteklasse C45/55) ontwik-
keld voor toepassing in voorgespannen pre-
fab brugliggers. In dit geopolymeerbeton is
de precursor van het bindmiddel gebaseerd
op hoogovenslak en als activator is water-
glas (natriumsilicaat) gebruikt. Het ontwik-
kelde ZGB presteert op een vergelijkbare
manier als conventioneel zelfverdichtend
beton op basis van CEM III/B, zowel voor
wat betreft verse als mechanische eigen-
schappen. Per m³ wordt de CO?-uitstoot met
70% en het totale milieueffect met 50% ver-
minderd in vergelijking met zelfverdichtend
beton op basis van CEM III/B. Meer hierover
staat in het eerste deel van dit artikel ('Geo-
polymeerbeton voor infrastructurele toe-
passingen (1)').
Opschaling naar industriële
schaal
Er bestaat in de praktijk een kloof tussen
laboratoriumonderzoek en industriële pro-
ductie naar bredere en grootschalige toe-
passingen van geopolymeerbeton. In de
tweede fase van het onderzoek is nagegaan
wat de mogelijkheden zijn voor productie
op industriële schaal. Hierbij zijn voorge-
spannen liggers vervaardigd en getest bij
Haitsma Beton. Daarbij zijn de specie- en
mechanische eigenschappen van het geopo-
lymeerbeton bepaald. Daarnaast zijn de
temperatuurontwikkeling en de volumesta -
biliteit van de brugliggers beoordeeld. In
de ligger zijn slimme sensoren aangebracht
voor het monitoren van de liggers op lange
termijn. Het is voor het eerst dat in Neder-
land (NL) en de Europese Unie (EU) geopo-
lymeerbeton wordt beschouwd voor voorge-
spannen verkeersbruggen.
Prefab voorgespannen brugliggers
In het onderzoek is uitgegaan van een be-
staande brug die moet worden vervangen
door nieuwe brugliggers (fig. 2). De T-vormi-
ge brugliggers zijn 7350 mm lang en hebben
de standaard maat van 990 mm breed en
300 mm hoog. Het brugdek is voorzien van
een ter plaatse gestorte druklaag. De maxi-
male voorspanning in de uiterste onder-
Hoewel geopolymeerbeton op laboratoriumschaal uitgebreid is onderzocht, zijn praktische
toepassingen en ervaringen nog maar beperkt beschikbaar. Bovendien bestaan er voor een brede en grootschalige constructieve toepassing een aantal uitdagingen. Er is een
onderzoeksproject gestart waarin een zelfverdichtend geopolymeerbeton (ZGB) is ontwikkeld voor toepassing in een brug. In de tweede fase van het onderzoek zijn de mogelijkheden voor productie op industriële schaal onderzocht.
CEMENT 1 2023 ?35
ste vezel en ongeveer 17 MPa ter plaatse van
het spanelementen.
Productie-eisen
Voor de productie op industriële schaal van
de prefab brugliggers moet het zelfverdich-
tende geopolymeerbeton aan de volgende
eisen voldoen:
minimale vloeibaarheid klasse SF2 bij het
storten;
open tijd tot 45 min;
uitvloeimaat > SF1 na 45 min;
sterkteklasse C45/55 met een druksterkte
bij voorspannen van > 30 MPa.
Mengselontwerp en stortproces
De gebruikte ingrediënten van het mengsel
staan vermeld in tabel 1. Het mengsel is min
of meer identiek aan het mengsel dat is ont-
worpen door de TU Delft. Bij de productie
-
f
aciliteit zijn enkele wijzigingen in het meng
-
s
ysteem doorgevoerd. De belangrijkste
aanpassing is het plaatsen van een mengvat
voor de activatoren en een digitaal meetappa -
raat voor de bereiding en dosering van de
alkalische activator. Het mengvat werd op
de begane grond onder de mengtoren opge-
steld en de activatoroplossing werd naar de mengtoren gepompt om in de menger te
worden gedoseerd.
Het stortproces is vergelijkbaar met
de productie van conventioneel zelfverdich-
tend beton. Het bindmiddel en het toeslag-
materiaal werden eerst 4-5 minuten droog
gemengd, voordat de activator werd opge-
pompt en aan de menger werd toegevoegd.
De alkalische activator werd binnen 2-3 mi-
nuten toegevoegd. De vertragende hulpstof
werd vervolgens binnen 30 seconden aan de
menger toegevoegd. Het mengsel werd ver-
volgens nog 10 minuten gemengd voordat
het met behulp van een railsysteem naar de
storthal werd overgebracht. Er werden op
drie verschillende data acht brugliggers ge-
stort: 27 augustus, 10 september en 17 sep-
tember 2021 (foto 3). Op 25 augustus werd er
een proefmenging uitgevoerd. Met name het
feit dat er geen wijziging in de mengverhou-
ding hoefde te worden aangebracht, duidt
op een goede samenhang tussen de labora-
toriumontwikkeling en de productie op in-
dustriële schaal. In vergelijking met gewoon beton zijn
vanwege de alkalische activator meer per-
soonlijke beschermingsmiddelen (PBM's)
vereist, zoals een bril voor oogbescherming,
2 Dwarsdoorsnede (a) en bovenaanzicht (b) brugligger
2a
2b
DR. GUANG YE
TU Delft, sectie
Materialen en Milieu, Microlab
DR.IR. SHIZHE ZHANG
TU Delft, sectie
Materialen en Milieu, Microlab
DR.IR. MLADENA LUKOVI?
TU Delft, fac. CiTG, Sectie
Betonconstructies
HENDRIK HERDER Haitsma Beton
ING. AREND
SCHARRINGA
Provincie Fryslân auteurs
1)
1) Ook betrokken bij de totstandkoming van dit artikel waren:
Hao Cheng (TU Delft, fac. CiTG, Sectie
Betonconstructies) en dr.ir. Yuguang Yang
(TU Delft, fac. CiTG,
Sectie Betonconstructies) Tabel 1?Mengselontwerp ZGB voor brugliggers
bindmiddel
hoogovenslakken
alkalische activator alkalische oplossing (waterglas)
hulpstof superplasticficeerder/vertrager
toeslagmateriaal fijn 0-4 mm
grof 4-16 mm
36? CEMENT 1 20
23
chemicaliënbestendige handschoenen voor
handbescherming, een gezichtsmasker en
een lichaamsbeschermend pak.
Uitharding
Het ZGB wordt tijdens verharden niet ver-
warmd en verhardt dus bij de omgevings-
temperatuur. De uitharding is niet hetzelfde
als die van conventioneel beton. Uit de studie
in het laboratorium van de TU Delft bleek
dat jong ZGB gevoeliger is voor krimp. Na
het ontkisten werden de liggers daarom na-
behandeld met behulp van natte jute en een
plastic folie waarmee het oppervlak van het
monster werd bedekt en vervolgens werd het afgesloten met plastic folie (foto 5). Dit is zeer
belangrijk om te voorkomen dat er vroegtijdig
waterverlies optreedt. De relatieve vochtig-
heid (RV) bedroeg RV > 95%. Eigenschappen ZGB
Specie-eigenschappen? Diverse eigen-
schappen van het verse ZGB, bereid door de
industriële menger, zijn onderzocht. Een
samenvatting daarvan staat in tabel 2. De
passing ability (het vermogen van zelfver-
dichtend beton om de wapening te passe-
ren) is getest met de J-ringtest op een uit-
vloeitafel conform EN 12350-12. Ongeveer
40 min na het mengen ligt de J-ringuitvloei-
maat tussen de 560 en 600 mm en de J-ring-
blokkeringsstap is ongeveer 15-16,5 mm.
Deze waarden voldoen aan de uitvloeimaat
SF1 en de minimumeis van de blokkerings-
stap (BJ = 15 mm, een in het laboratorium
voor ZGB bepaalde empirische waarde). Het
mengsel bleek goed te kunnen uitvloeien,
zonder segregatie. Daarom worden de verse
eigenschappen van de ZGB als bevredigend
beschouwd en kon het storten zonder enige
moeite worden uitgevoerd. Om de viscositeit te bepalen is een
V-trechtertest uitgevoerd. De trechtertijd ligt
tussen de 3,5 en 4,4 seconden. Deze waarde
is aanzienlijk lager dan die van zelfverdich-
tend portlandcementbeton van een verge-
lijkbare sterkteklasse (6-8 seconden). De volumieke massa van het mengsel
3 Storten van de brugliggers
4 Transport brugliggers
Tijdens het
uitharden traden
geen grote
temperatuur-
verschillen op
tussen de
omgeving en de
ligger, waardoor
het risico op
vroegtijdig
scheuren werd
verminderd
SERIE ARTIKELEN
Dit is het tweede deel van een serie van
vier artikelen over een onderzoek naar
de toepassing van geopolymeerbeton
in de infrastructuur. Het onderzoek is
uitgevoerd door het Microlab en de
sectie Betonconstructies van de TU Delft,
Haitsma Beton en de Universiteit Gent
en wordt door de provincie Fyslân onder-
steund (als launching customer). Het
eerste artikel ging in op de ontwikkeling
van een betonmengsel (fase I van het
onderzoek). Dit tweede deel op de pro-
ductie op industriële schaal (fase 2).
Deel 3 gaat over de constructieve eigen-
schappen van de liggers en deel 4 over
de monitoring.
3
4
CEMENT 1 2023 ?37
5
De mechanische
eigenschappen
bevestigen dat
voor productie
op industriële
schaal aan de
druksterkte-eis
voor C45/55
wordt voldaan
5 Uitharden brugliggers
ligt zeer dicht bij de ontwerpwaarde van
2300 kg/m³.
Warmteontwikkeling en temperatuuront-
wikkeling?
Gedurende de eerste drie dagen
werd de temperatuur in een van de liggers
gemeten met behulp van vier temperatuur-
sensoren. Sensoren 1 t/m 3 werden in het
midden van de ligger geplaatst: 1) in de buurt
van de bovenzijde, 2) in de kern en 3) in de
buurt van de onderzijde. Sensor 4 werd in
de kern geplaatst aan het uiteinde van de
ligger. De temperatuurontwikkeling is weer-
gegeven in figuur 6, waarbij ook de omge-
vingstemperatuur in de fabriekshal is ver-
meld. De temperatuur van de ligger varieert
gedurende de eerste drie dagen van 19 tot
26 °C. Het is interessant dat, hoewel de reac- tie de eerste dagen het meest intensief is, de
temperatuur van het ZGB de trend volgt van
de verandering van omgevingstemperatuur,
die varieert tussen 12 en 26 °C. Dit geeft aan
dat er tijdens het uitharden geen grote tem-
peratuurverschillen tussen de omgeving en
de ligger optraden, waardoor het risico op
vroegtijdig scheuren werd verminderd. Tij-
dens de productie werd geen scheurvorming
waargenomen.
Druksterkte? De druksterkte van het ont-
worpen ZGB is gemeten met behulp van
kubusproefstukken (150 x 150 x 150 mm³).
De uitkomsten staan in tabel 3. De sterkte-
ontwikkeling is erg snel: 85% van de
28-daagse sterkte werd binnen 7 dagen
bereikt. Na 2,5 dag uitharding bedroeg de
druksterkte ongeveer 50 MPa, na 28 dagen
Tabel 2?Verse eigenschappen van het ZGB-mengsel voor het storten van de brugligger
stortdatum uitvloeimaat J-ring
[mm] V-trechtertijd
[s]blokkeringsstap J-ring
[mm] mengseldichtheid
[kg/m³]
25-aug 600 3,615,0 2288
27-aug 570 3,7- 2288
10-sep 560 3,616,5 2288
17-sep 580 4,4- 2311
38? CEMENT 1 20 23
ongeveer 63 MPa. De druksterkte bleef tot
56 dagen stijgen. De sterkteontwikkeling
bleek sneller te gaan dan wat gemeten is bij
de laboratoriumtests van TU Delft. Daar be-
droeg de sterkte na 2,5 dag 45 MPa, waarbij
het beton de eerste 24 uur is verhard bij
25 °C en daarna bij 20 °C. Het verschil kan
zijn veroorzaakt door het gemalen kalksteen
dat is gebruikt bij het mengsel bij Haitsma,
of door meer warmteontwikkeling door het
hogere volume.De mechanische eigenschappen be-
vestigen dat voor productie op industriële
schaal aan de druksterkte-eis voor C45/55
wordt voldaan.
Elasticiteitsmodulus? De elasticiteitsmodulus
van de ZGB-monsters die door Haitsma Beton
zijn geproduceerd, zijn op afzonderlijke proef -
stukken getest door de TU Delft. De resulta-
ten staan in tabel 4. De gemiddelde elastici- teitsmodulus, getest voor verschillende
testbatches, stijgt van 24,1 GPa na 2,5 dagen
tot 35,6 GPa na 28 dagen. Opvallend is dat de
elasticiteitsmodulus na 28 dagen hoger is
dan die van de monsters die in het lab van
de TU Delft zijn gemaakt (30 GPa). Dit komt
hoogstwaarschijnlijk door de verschillende
soorten grof toeslagmateriaal die zijn ge-
bruikt in het ZGB bij Haitsma. Verdere tests
van de elasticiteitsmodulus na 56 dagen ge-
ven aan dat de elasticiteitsmodulus tussen
28 dagen en 56 dagen nog steeds toeneemt
bij een relatieve vochtigheid RV > 95%.
Vroege volumestabiliteit? Ook de volume-
stabiliteit van de voorgespannen liggers is
onderzocht, inclusief lengteverandering,
resulterende spanning en zeeg. De resultaten
staan in figuur 7. De redenen voor de lengte-
verandering van de ligger zijn: (1) de elasti-
sche vervorming als gevolg van de voor-
6
6 Temperatuurontwikkeling van de ligger gedurende de eerste drie dagen
Tabel 3?Druksterkte van de ZGB voor het storten van de brugliggers
leeftijd mengsels 27 aug [MPa] 10 sep [MPa]17 sep [MPa]
2,5 dag 4 7, 550,649,6
7 dagen 53,453,753,5
28 dagen 63,663,459,4
56 dagen 67,664,362,8
Tabel 4?Elasticiteitsmodulus van het ZGB
leeftijd mengsels 27 aug [GPa] 10 sep [GPa]17 sep [GPa]
2,5 dagen 24,12 7,125,04
28 dagen 35,535,6-
56 dagen -34,2-
145 dagen -3 7,0-
Het storten op
industriële
schaal was
succesvol en
heeft aange-
toond dat het
Technology
Readiness Level
(TRL) naar 8 is
verhoogd
CEMENT 1 2023 ?39
spanning, (2) de autogene en uitdrogings-
krimp en (3) de kruip onder de voorspan-
ning. De zeeg van de liggers, getest voor
maximaal 7 dagen, is ongeveer 21 mm. Deze
waarden zijn hoger in vergelijking met ge-
bruikelijke waarden in liggers van conventi-
oneel portlandcementbeton. De volumestabiliteit van de liggers zal
op de lange termijn worden gemonitord in
vervolgtests. Een verdere vergelijking tussen
de lengteverandering in de liggers op de lan-
ge termijn en de vervorming van de labora-
toriumproefstukken zal in latere artikelen
worden gerapporteerd.
Fullscale tests en monitoren
Om de constructieve prestaties van de voor-
gespannen brugliggers te testen, zijn syste-
matische tests nodig. Hiervoor werden alle
liggers na ongeveer 14 dagen uitharden over-
gebracht naar de Universiteit Gent in België.
Alle afzonderlijke brugliggers ondergaan
belastings-, buig- en schuifproeven. Verder
zullen de cyclische belastingsproeven, even -
als de buig- en schuifproeven, worden uitge-
voerd op een fullscale brugdek mock-up,
bestaande uit drie voorgespannen liggers. Tijdens de tests wordt er ook gemoni-
tord om aanvullende informatie te verkrij-
gen over het ontstaan van scheuren en ver-
vorming bij belasting. Met deze monitorings-
resultaten kunnen mogelijk verschillende
faalindicatoren worden voorgesteld voor de
prestaties van de te maken brug, waarin
dezelfde sensoren worden geplaatst.
Conclusie
Het storten op industriële schaal was succes-
vol en heeft aangetoond dat het Technology
Readiness Level (TRL) naar 8 is verhoogd.
Het geeft vertrouwen dat geopolymeerbeton
kan worden opgeschaald naar de prefab
betonindustrie als een duurzaam alternatief
voor conventioneel portlandcementbeton.
Uit de tweede fase van het onderzoek
('Productie op industriële schaal van prefab
brugliggers met behulp van zelfverdichtend
geopolymeerbeton') kunnen de volgende
conclusies worden getrokken:
Zelfverdichtend geopolymeerbeton kan op
een vergelijkbare manier op industriële
schaal worden geproduceerd als conventio- neel beton. De huidige faciliteiten voor de
productie van conventioneel beton kunnen
ook worden gebruikt voor de productie van
geopolymeerbeton.
Het zelfverdichtende geopolymeerbeton
heeft een goede vloeibaarheid. De vloeibaar-
heid kan gedurende meer dan 45 minuten
worden behouden. Dit maakt het storten en
verwerken eenvoudiger.
De sterkteontwikkeling van zelfverdichtend
geopolymeerbeton bij omgevingstempera-
tuur is zeer snel en bereikt binnen 7 dagen
85% van de beoogde sterkte.
Jong geopolymeerbeton vertoont geen in-
tensieve warmteafgifte. Dit is een indicatie
dat geopolymeerbeton een gering vermogen
heeft te scheuren door thermische invloeden.
De huidige mengsels van zelfverdichtend
geopolymeerbeton bereiken TRL 7-8 en kun-
nen reeds op industriële schaal worden toe-
gepast voor de productie van constructieve
prefab elementen. Een beoordeling van de
constructieve prestaties zal in een volgend
artikel worden gerapporteerd.
Verdere aanbevelingen
Aanbevolen wordt de liggerelementen tot
28 dagen uit te laten harden met behulp van
natte jute en plastic folie ten behoeve van
een voldoende hoge relatieve vochtigheid.
Het wordt aanbevolen in de toekomst meer
onderzoek te doen naar de meest tijdseffici-
e
nte uitharding van elementen van geopoly-
meerbeton. Levensduuraspecten, met name de
weerstand tegen carbonatatie en vorst en
dooiwisselingen met dooizouten, moeten op
de lange termijn worden gemonitord.
7c
7 Lengteverandering (a), spanning (b) en zeeg (c) van de voorgespannen brugliggers in de loop van de tijd
7a
7b
40? CEMENT 1 20 23
Ook betrokken bij de totstandkoming van dit artikel waren: Hao Cheng (TU Delft, fac. CiTG, Sectie Betonconstructies) en dr.ir. Yuguang Yang (TU Delft, fac. CiTG, Sectie Betonconstructies)
Serie artikelen
Dit is het tweede deel van een serie van vier artikelen over een onderzoek naar de toepassing van geopolymeerbeton in de infrastructuur. Het onderzoek is uitgevoerd door het Microlab en de sectie Betonconstructies van de TU Delft, Haitsma Beton en de Universiteit Gent en wordt door de provincie Fyslân ondersteund (als launching customer). Het eerste artikel ging in op de ontwikkeling van een betonmengsel (fase I van het onderzoek). Dit tweede deel op de productie op industriële schaal (fase 2). Deel 3 gaat over de constructieve eigenschappen van de liggers en deel 4 over de monitoring.
Reacties
Guang Ye - TU Delft 16 februari 2023 20:38
?Geopolymer concrete, it is true, is nothing new from a material point of view. The challenge is that we do not have enough knowledge/experience on large-scale constructive application, especially pre-stressed elements, furthermore the volume stability (creep and shrinkage) of geopolymer concrete limit its large-scale constructive application). This is the main question we would like to address in this study.
Jasper van Gils - Sweco Belgium 16 februari 2023 12:09
Wereldwijd voorop? Is dat niet meer Australie? Maar, 'wij doen zeker mee'. Bijzondere eigenschappen vol proberen te benutten, o.a. voordeel bestandheid tegen zuren, sulfaten en chloriden in industriele omgevingen. LCC tov traditionele oplossingen volgens mij regelmatig ineens gunstiger in dergelijke situaties. (onderhoud, technische levensduur, coating uitsparen etc..)
Pieter Lanser 16 februari 2023 11:51
Even nog een oud berichtje uit Kiev. https://www.geopolymer.org/wp-content/uploads/KIEV.pdf Over vooroplopen gesproken!
Martin Verweij - Cementbouw Bindmiddelen bv 16 februari 2023 10:55
Geopolymeerbeton prefab of in het werk gestort, voor binnen, buiten, gewapend of ongewapend, voorgespannen, massastort en nu ook zelfverdichtend in een dynamisch belaste constructie! Dit noem ik geen beperkte praktische toepassingen. De technologie is volwassen en we lopen wereldwijd voorop, merk ik steeds weer. Nu gewoon bestellen, inkopen, aanbesteden, doen. En investeren in regelgeving en onderzoek naar nieuwe grondstoffen. Wie doet er mee?