Voor iedereen is een netwerk belangrijk, in welke branche je ook werkzaam bent. Het is belangrijk om een netwerk van sociale contacten te creëren, op te bouwen en te onderhouden. Via deze sociale contacten kan het geven en genereren van informatie interessant zijn voor je beroep en carrière. Netwerken, iedereen doet het en het hoort erbij. Ben je op zoek naar een baan? De beste kansen heb je vaak als de nieuwe uitdaging je via je netwerk wordt aangedragen. Maar ook het binnenhalen van werk gebeurt veelal door je netwerk. We geven tenslotte het liefst opdrachten aan mensen die we vertrouwen.
Maar, netwerken, hoe doe je dat eigenlijk? Is het een kwestie van zoveel mogelijk visitekaartjes verzamelen, met de klant naar de golfbaan, je aansluiten bij verenigingen en organisaties, of je de hele dag suf twitteren? Ik kan mezelf omschrijven als een sociaal en enthousiast persoon. Persoonlijk vind ik werkborrels, themabijeenkomsten en netwerkgelegenheden een leuke manier om nieuwe mensen te ontmoeten of je bestaande klanten en medewerkers van andere bedrijven beter te leren kennen. Maar wel word ik vaak overspoeld door de vele mogelijkheden en verplichtingen en dus is keuzes maken een vereiste. Wat is nu wél en wat is nu niet interessant? Hoe houd ik mijn netwerk puur zakelijk en efficiënt? Oftewel, hoe manage ik mijn netwerk?
Bij het moderne netwerken wordt veel gebruikgemaakt van de mogelijkheden die het huidige digitale tijdperk ons biedt. Terwijl vroeger de personen die je op netwerkgelegenheden ontmoette totaal onbekenden waren, kun je nu door de naam te googlen op internet al veel van je medenetwerkers te weten komen. Omgekeerd is het dus ook van groot belang dat je je eigen online reputatie op orde hebt. Dit doet een totaal ander beroep op je vaardigheden dan bij een persoonlijke presentatie. Je kunt geen gebruikmaken van je gevoelssensoren, maar moet het puur hebben van je schrijfvaardigheid. Het online netwerken is populair. Twitter en LinkedIn zijn twee sterke sociale media die ook voor zakelijke doeleinden worden gebruikt. LinkedIn, met inmiddels 190 miljoen deelnemers, en Twitter, met ongeveer 340 miljoen tweets per dag, kunnen zeker bestempeld worden als krachtige tools. Zonde dus om daar bij het netwerken geen gebruik van te maken.
Voor mij is netwerken geven en nemen. Netwerken is werkelijk interesse tonen in de ander en je richten op de inhoud van het gesprek. Netwerken hoeft niet enkel en alleen binnen je eigen branche. Zoals Marjan Pols ook schreef in haar vorige column over constructieve veiligheid, kunnen we nog veel leren van andere branches. Ik sluit me volledig bij haar mening aan dat we kunnen leren van de veranderingen die hebben plaatsgevonden in ziekenhuizen, petrochemie en de vliegtuigindustrie rondom het 'veiligheidsdenken'. Netwerken buiten onze branche is dus een goede stap om te leren van anderen. Een positieve ontwikkeling om de kwaliteit van de constructeurs en ontwerpers te waarborgen, is het Constructeursregister. Ik denk dat we kunnen leren van onze buitenlandse collega's, die al langer met een dergelijk systeem werken. Dus netwerken over de grens heen.
Binnen de bouw is een sterke trend te zien in het ontstaan en de groei van vrouwennetwerken. Vrouwen in de bouw zijn in de minderheid, de instroom van vrouwelijke technici is beperkt en het behoud van vrouwen in de techniek is vaak lastig. Kan een vrouwennetwerk bijdragen aan de groei van het aantal vrouwen binnen de branche? Ja, naar mijn mening wel. Ervaringen onderling delen over het werken in een mannenwereld helpt.
Maar van het netwerken met constructeurs onderling geniet ik het meest. Zelf ben ik aangesloten bij onder andere YouCon, een vereniging van en voor jonge constructeurs. Niets is zo mooi als een themauitje of excursie met constructeurs. Samen met bewondering kijken naar de constructieve elementen en je verbazen over de grote uitkragingen. Praten over de stabiliteitsvoorzieningen van het gebouw en je eigen ervaringen delen over de ontwerpen waarbij je op een soortgelijke wijze dit principe hebt toegepast. Het hebben over zaken waarbij de nietconstructeur je allang met grote vraagtekens in de ogen had aangekeken. Constructies van daken, zeker met grote overspanningen, zijn veelal het bewonderen waard. Vandaar dat een constructeur herkenbaar is door die altijd omhoog kijkende blik.
Op de vraag 'Hoe manage ik mijn netwerk?' heb ik helaas geen sluitend antwoord weten te vinden. Wel weet ik wat ik persoonlijk belangrijk vind om uit mijn netwerk te halen. Leren van elkaar en luisteren hoe interessant de ander is. Daarnaast is netwerken voor mij ook: kijken hoe ik interessant voor een ander kan zijn. Hopelijk spreek ik u op de volgende netwerkbijeenkomst.
Deze column verschijnt ook in Cement 2013/1.
Lees ook de eerder op Cementonline en/of in Cement verschenen columns.
Reacties