Sinds 2014 is kennis over ontwerp en uitvoering van tunnels gebundeld in het digitale Handboek Tunnelbouw. Inmiddels is het 2017; dit najaar ziet de derde versie van het handboek het licht. Alle reden om eens te bezien hoe een en ander functioneert.
Kennisbeheer tunnels georganiseerd
Sinds 2014 is kennis over
ontwerp en uitvoering van
tunnels gebundeld in het
digitale Handboek Tunnel -
bouw. Inmiddels is het 2017;
dit najaar ziet de derde versie
van het handboek het licht.
Alle reden om eens te bezien
hoe een en ander functioneert.
Hoe zorgen we er in Nederland voor
dat kennis die opgedaan wordt tijdens
ontwerp en uitvoering van tunnel -
bouwprojecten weer in volgende
projecten wordt toegepast? In het
verleden was het gemakkelijk: er
waren in Nederland maar enkele
organisaties die alle ontwerpen
maakten. Die organisaties waren
bovendien aan opdrachtgevers
verbonden, waardoor opgedane
ervaringen tijdens ontwerp, uitvoering
en beheer kon worden verzameld
en vervat in bewezen standaard-
oplossingen. Zo hield Rijkswaterstaat
een overzicht voor rijkswegentunnels
bij in SATO. De veranderde contract -
vormen hebben ertoe geleid dat dit
soort kennis voor alle marktpartijen
toegankelijk moet zijn, maar vooral
ook dat het toevoegen van leererva -
ringen door marktpartijen een aan -
dachtspunt is geworden.
Kennisverspreiding door
arbeidsmigratie
Het moet niet worden onderschat
hoeveel leerervaring er al bij nieuwe
projecten terechtkomt door de
enorm toegenomen arbeidsmigratie
van de laatste decennia. Naast het
feit dat tegenwoordig vaker van
werkgever wordt gewisseld, is er ook
een groeiend aantal ZZP'ers en klei -
nere bedrijfjes met specialisten die
van project naar project gaan en
die veelal ook een belangrijke rol
spelen in ontwerpprocessen. Het
samenwerken in steeds wisselende
samenstellingen leidt tot een van -
zelfsprekende uitwisseling van erva -
ringen, met als gevolg een enorme
Digitaal Handboek Tunnelbouw bundelt kennis en informatie
op basis van ervaringen uit de markt
Jan van Dalen 1)
DaeD Ingenieurs
1) Jan van Dalen is eindredacteur van het
Handboek Tunnelbouw
1
Boekbespreking 76 5 2017
boekbespreking
77 5 2017
kennisverspreiding tussen projecten,
bedrijven en vakgenoten.
In aanvulling op deze natuurlijke
vorm van kennisdeling, zijn er initia -
tieven om kennis vast te leggen in
naslagwerken. Zo heeft het COB in
2016 de zogenoemde groeiboeken
geïntroduceerd, digitale rapportages
die steeds op basis van nieuwe prak -
tijkprojecten worden bijgewerkt en
aangevuld (www.cob.nl/groeiboek ).
Kennisportaal
Sinds 2014 is ook het eveneens digi -
tale Handboek Tunnelbouw in de
lucht (zie kader). Bijzonderheid van
dit handboek is dat het lezers de
mogelijkheid biedt om op elk onder -
werp te reageren en op die manier
nieuwe ervaringen of oplossingen in
te brengen. De gedachte bij deze
opzet is dat het op peil houden van
de kennis in dit naslagwerk zo een
bijna natuurlijk proces wordt.
Het Handboek Tunnelbouw is een
zeer uitgebreide bron van kennis.
Het bevat zo'n 700 artikelen over
ontwerp, detaillering en uitvoering.
Eigenlijk is er geen detail in een tun -
nel te bedenken waarvan in het
naslagwerk geen voorbeelden te
vinden zijn. En het gaat daarbij ook
nog eens om in de praktijk bewezen
details.
Uit de statistieken blijkt dat het
handboek veel wordt geraadpleegd.
Vanaf het begin is er een bijna con -
stante stroom van 4800 bezoekers
per maand. Opvallend is dat zo'n
14% hiervan uit het buitenland
komt. Ruim de helft van die 14% is
te verklaren uit elders gesitueerde
Nederlandstaligen (waaronder de
Belgen), maar het lijkt erop dat ook
niet-Nederlandstalige partijen geïn -
teresseerd zijn. Dat blijkt ook uit
enkele Engelstalige reacties. Blijk -
baar zijn de digitale vertaalopties
tegenwoordig dusdanig van kwali -
teit, dat ook het buitenland zijn
voordeel kan doen met de Neder -
landse kennis. Of dat ook leidt tot
buitenlandse toepassing van onze
'best practices' moet overigens nog
blijken.
Kennis toevoegen
Wat vanaf de eerste opzet van het
handboek is opgevallen, is dat
marktpartijen bereid blijken te zijn
om door hen opgedane kennis en
ervaring te delen. Natuurlijk heeft
het voor auteurs en bedrijven abso -
luut een positieve uitstraling als een
zelfbedachte oplossing in het hand -
boek de status van 'best practice'
krijgt. In elk geval is de oorspronke -
lijke bron van de kennis daarmee
veel herkenbaarder, dan indien
dezelfde kennis van persoon tot per -
soon is gegaan. Diverse voorbeelden
uit recente projecten, zoals bijvoor -
beeld de A2 Maastricht en Spoorzone
Delft zijn dan ook terug te vinden in
het handboek. Wel is deze inbreng
tot op heden in de meeste gevallen
geleverd na een gerichte vraag. Op
eigen initiatief iets toevoegen komt
helaas nog maar beperkt op gang,
terwijl het de wens van de commissie
heel duidelijk is om dat wel te doen.
Toch zijn er de afgelopen jaren bij
diverse artikelen de nodige reacties
binnengekomen. Wat opvalt is dat
deze deels afkomstig zijn van oud
RWS-medewerkers, die daarmee
vooral streven naar verbetering van
het handboek. Ook roepen lezers de
beheercommissie soms op tot beter
uitzoeken van bepaalde aspecten,
terwijl er in de commissie juist vooral
behoefte is aan alternatieve of aan -
vullende tekstvoorstellen. Als de
reactie concreet is, maakt dat ook
het voeren van een discussie tussen
partijen beter mogelijk. En uiteinde -
lijk kan de beheercommissie uit zo'n
discussie die elementen halen, die de
nieuw uit te brengen versie weer een
stapje verder brengt.
Komend najaar komt alweer de derde
versie van het handboek uit. Met het
grote aantal tunnels dat momenteel
in Nederland in aanbouw is, kan een
wederom aangepaste versie in 2018
waarschijnlijk niet uitblijven. De
beheercommissie houdt de
ontwikkelingen en de reacties sterk
in de gaten! ?
Wat is het handboek Tunnelbouw?
Het handboek gaat in op algemene civieltechnische aspecten over ontwerp en
uitvoering van weg- en railtunnels. Het doel is ontwerpers en bouwers van
tunnels te ondersteunen, door inzicht te bieden in alle aspecten die komen
kijken bij ontwerp en realisatie en tevens bestaande potentiële oplossingen te
tonen in de vorm van 'best practices'. Het handboek is daarmee vooral bedoeld
als een naslagwerk voor professionals en niet zozeer als leerboek. De inhoud is
gebaseerd op SATO 2006, aangevuld met specifieke kennis van railtunnels en
ervaringen uit de periode na 2006. Op basis van kennis van deskundigen is
zoveel mogelijk de state-of-the-art van de tunnelbouw vastgelegd.
Boortunnels komen in de huidige uitgave van dit handboek niet voor; het
document beperkt zich tot 'cut-and-cover'- en afzinktunnels.
Het handboek is gemaakt door en voor de participanten van het COB en
wordt beheerd door een brede, vanuit het werkveld samengestelde beheer -
commissie. Zij verzamelt en beoordeelt ingekomen feedback en aanvullingen.
Gebruikers worden uitgenodigd input te leveren via het een reactieformulier
onder aan elk artikel. Voorstellen die daar worden gedaan tot aanpassing van
of toevoeging aan de tekst zijn ook direct voor andere gebruikers in te zien en
dat biedt hen de mogelijkheid daar vervolgens weer op te reageren. Vervolgens
kunnen de reacties door de beheercommissie in volgende versies worden
verwerkt.
Het is de uitdrukkelijke wens van de samenstellers dat het Handboek Tunnel -
bouw een levend document zal zijn, dat op elk moment een zo goed mogelijke
afspiegeling van de state-of-the-art laat zien.
Het handboek is gratis toegankelijk op www.handboektunnelbouw.nl .
1 A2-tunnel Maastricht in aanbouw foto: Bert Janssen A2 Maastricht 2 Het digitale Handboek Tunnelbouw dient als naslagwerk voor en door professionals
2
Boekbespreking
Reacties