Mijn ervaring is dat het met leken, bestuurders in het bijzonder, heel moeilijk discussiëren is over veiligheid. Beter is het dan ook om dit niet te doen. Hou het simpel, het is veilig of het is niet veilig. Voor constructeurs werkt dit ook heel goed zolang er maar een norm voor is. Veilig is dan synoniem aan het voldoet aan de norm.
Ingewikkelder wordt het als er geen norm is. Niet iedere constructeur heeft het vak probabilistisch ontwerpen nog helemaal paraat, de Monte Carlo-analyse is een beetje weggezakt zullen we maar zeggen. In Groningen is de spreiding, zowel aan de sterkte- als aan de belastingkant, ook nog eens uitzonderlijk groot waardoor de uitkomsten tegen alle constructeursgevoel in gaan. Er is dus een enorme behoefte aan een norm, dat maakt het leven weer een stuk eenvoudiger. Nou, die is er nog niet en dat gaat ook nog wel even duren. Er is wel een concept-NPR. Een lovenswaardige eerste stap richting normering, maar dit concept is zeker nog niet rijp om letterlijk te worden toegepast. De opstellers van de NPR zullen dit met mij eens zijn. Er wordt echter zo naar een norm gesmacht dat ook zij niet kunnen voorkomen dat de concept-NPR inmiddels heilig is verklaard.
De breed samengestelde Stuurgroep NPR heeft alle stakeholders geconsulteerd en advies uitgebracht aan de minister. Tot verbazing van velen adviseren zij om een factor 2 lagere veiligheidsmarge aan te houden dan de NPR. Dit wordt ook uitstekend beargumenteerd en daar is geen speld tussen te krijgen. De ratio heeft het gewonnen van de emoties. In dit dossier is dat geen vanzelfsprekendheid. Groot respect voor de Stuurgroep NPR!
Manager Structural Design, Royal HaskoningDHV
Lees ook eerdere blogs van Erik Middelkoop.
Reacties