Log in
inloggen bij Cement
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Artikelen

'Maanlanding' achter station Amsterdam Centraal

IJboulevard (1): Ontwerp van de fietsenstalling Roeder Sewgobind, Sander den Hertog, Marc Romans, Erik de Rooij - 31 januari 2023

Aan de De Ruijterkade in Amsterdam, achter het station Amsterdam Centraal, is de realisatie van de IJboulevard bijna gereed. Een van de onderdelen van dit bijzondere project is een fietsenstalling. Bepalend in het ontwerpconcept van deze fietsenstalling was het volledig beheersen van de toprisico's. Dit heeft geleid tot een out-of-the-box-ontwerp, waarbij precisiewerk nodig was om de constructie op een complexe stedelijke locatie te realiseren.

Aan dit artikel hebben behalve de genoemde auteurs bijgedragen: ir. Sandro Castellani (Specialist geotechniek, Van Hattum en Blankevoort) en ing. Jaap van Vliet (Sr. Modelleur, Van Hattum en Blankevoort).

In het kort

  • Het dak van de fietsenstalling wordt ingericht als boulevard met vrij zicht over het IJ.
  • Diverse randvoorwaarden, samen met de te realiseren capaciteit van de stalling én het verlopende bodemprofiel, zorgden voor strenge toleranties aan de geometrie.
  • Ondanks de grote belasting op het dak en een permanente waterdruk tegen de onderzijde van de vloer, is de fietsenstalling vrij van kolommen gehouden.
  • Door de opdrachtgever zijn strenge eisen gesteld aan de toelaatbare vervormingen van de Noord/Zuidlijn-tunnel en de kapspanten.
  • De mogelijkheid dat onvoorzien zaken in de ondergrond konden worden aangetroffen, was een belangrijk uitgangspunt.
  • Het referentieontwerp is dusdanig geoptimaliseerd dat de vier toprisico’s volledig zijn beheerst en is voldaan aan eisen met betrekking tot duurzaamheid en omgevingshinder.
  • Verschillende inzichten hebben geleid tot een aantal belangrijke wijzigingen ten opzichte van het referentieontwerp, waaronder het elders voorbouwen, het vergroten van de paalafstanden, het optimaliseren van het gewicht van het dak en het terugbrengen van het aantal afzinkelementen tot drie.
  • De betonnen druklaag van element West en Oost is los gehouden van de wanden; bij het element Noord/Zuidlijn is gekozen voor een integrale verbinding tussen het dak en de wanden.
  • Voor het beperken van de optredende scheurwijdte is in de wanden een combinatie van traditionele wapening en staalvezels toegepast.
  • Resultaten uit een 3D-model en een langskrachtenanalyse komen samen in de uitwerking van de paal/vloer-verbinding.
  • Elke transportstap is een belastingsituatie waarop de afzinkelementen zijn getoetst.

Projectgegevens

Project: IJboulevard
Opdrachtgever: Verkeer en Openbare Ruimte, gemeente Amsterdam
Opdrachtnemer: Van Hattum en Blankevoort
Architect: VenhoevenCS
Ontwerp: Van Hattum en Blankevoort
Detailengineering: Van Hattum en Blankevoort, Wagemaker en Knüwer Bouwadvies
Engineering en levering staalvezel beton: NV Bekaert
Brandveiligheid: SGS Floriaan
Oplevering: februari 2023

Project IJboulevard is een samenvoeging van diverse ontwikkelingen aan de IJ-zijde van station Amsterdam Centraal, die worden gerealiseerd op het grensvlak van de De Ruijterkade en het IJ. Hieronder vallen onder andere een fietsenstalling, een aanvaarbescherming, de inrichting van de kade en de pontaanlandingen. In 2015 heeft gemeente Amsterdam besloten deze onderdelen te integreren tot één samenhangend project onder de noemer IJboulevard.

Aanleiding voor het project was het aanleggen van een nieuwe aanvaarbescherming om de Noord/Zuidlijn, de kapspanten van het station en de achterliggende Michiel de Ruijtertunnel voldoende te beschermen tegen een calamiteitaanvaring vanaf het IJ (foto 1 en fig. 2).

Gedurende de planfase besloten gemeente en stakeholders om ook de fietsenstallingsproblematiek achter het station aan te pakken. Dit heeft geleid tot het bouwen van een onder water gelegen fietsenstalling tussen de De Ruijterkade en de nieuw aan te leggen aanvaarbescherming (fig. 2).

In het project is tevens de niet afgebouwde bouwkuip aan de oostzijde van het station geïntegreerd (het zogenoemde Waterplein Oost, foto 1), zodat deze deel uit kan maken van de aanvaarbescherming. De fietsenstalling en de aanvaarbescherming worden zodanig ingepast in de openbare ruimte, dat het dak van de stalling en de vlonder op de aanvaarbescherming als boulevard zullen worden gebruikt.

In dit artikel wordt het ontwerp van de fietsenstalling toegelicht.

Volledige bericht lezen?

Het volledige item is gratis beschikbaar voor onze leden.
Nog geen lid? meld u aan bij ons netwerk.

Reacties

x Met het invullen van dit formulier geef je Cement en relaties toestemming om je informatie toe te sturen over zijn producten, dienstverlening en gerelateerde zaken. Akkoord
Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren