Op 19 januari is het Infrateam N50 Ramspol in opdracht van Rijkswaterstaat gestart met de montage van de eerste serie betonelementen van de Ramspolbrug. Voor deze brug is een nieuw type prefab voorgespannen H-vormige brugligger ontwikkeld. De levering en montage van de in totaal 210 brugliggers, verdeeld over tien brugvelden, vindt plaats in vier fases. Naar verwachting wordt de Ramspolbrug in 2013 in gebruik genomen.
Traditioneel worden voor kunstwerken met grote overspanningen kokerliggers toegepast. Meestal wordt de holle ruimte van een kokerligger gerealiseerd met een ‘verloren’ EPS-vulling. Deze vulling maakt het mogelijk de doorsnede in één keer te storten. EPS is echter relatief duur en daarom is gezocht naar een alternatief.
Lodewikus Voorgespannen Beton en Romein beton (beide onderdeel van de BTE-groep) hebben in samenwerking met Witteveen+Bos een zogenoemde LOD-H-ligger (ook wel RHE-ligger genoemd) ontwikkeld. Het vertrekpunt was een standaard kokerligger. Door de beide lijven van een kokerligger samen te voegen tot één centraal lijf, ontstaat de vorm van een I of een op zijn kant geplaatste H. Deze doorsnede kan worden gemaakt zonder dat een verloren bekisting nodig is.
De 550 m lange en 34 m brede brug verbindt Ramspol en Ens en bestaat uit vier rijbanen en een parallelbaan. Elk brugveld van 21 liggers is samengesteld uit twee rechthoekige kokerliggers en negentien H-liggers.
De liggerlengte van de prefab betonnen liggers varieert tussen de 48,60 en 52,50 m, de hoogte bedraagt 1,80 m, de breedte 1,48 m en het maximale gewicht 160 ton. Na de montage wordt het brugveld in dwarsrichting constructief afgespannen waardoor een monoliet brugdek ontstaat. Een
ter plaatse te storten druklaag is niet nodig.
De Ramspolbrug is de eerste energieneutrale brug in Nederland. Rijkswaterstaat wil de energie opslaan die vrijkomt bij het afremmen van de beweegbare klep als de brug dicht gaat. Samen met zonnepanelen in onder andere de randprofielen van de brug moet dat genoeg energie opleveren om de brug weer te openen.
Lees ook het artikel Brugligger zonder druklaag
Reacties