Liljevalchs Kunsthal in Stockholm werd in 1916 gebouwd naar ontwerp van architect Carl Bergsten, en geldt als een baanbrekend werk in de moderne architectuur in Zweden. Het was een van de eerste gebouwen die na de introductie van gewapend beton in Zweden, in 1908, met dit materiaal werd gebouwd. Toen architect Gert Wingårdh in 2013 meedeed aan de competitie voor de uitbreiding van het museum, legde hij de lat hoog voor zichzelf; de nieuwbouw, die hij Liljevalchs+ doopte, moest passen bij de oudbouw en minstens zo innovatief zijn. Hij won met het plan voor een overdekt plein in de sfeer van het Pantheon, gemaakt van in het werk gestort beton, verrijkt met glazen gevelornamenten; een gebouw dat in zichzelf een kunstwerk is.
1 Liljevalchs Kunsthal in Stockholm; een rechthoekige doos vol verrassingen die moest passen bij de oudbouw en minstens zo innovatief zijn (foto: Christoffer Grimshorn)
MUSEUM
UITBREIDING
is betonnen
kunstwerk
Kunstmuseum Liljevalchs+,
Stockholm, Zweden
58? CEMENT 4 20 23
beton in beeld
door ir. Kirsten Hannema
DOOS VOL VERRASSINGEN
De uitbreiding van de Liljevalchs
Kunsthal in Stockholm is een in
het werk gestort betonnen 'kunst-
werk'. In antwoord op de vraag
naar expositiezalen met een zeer
stabiel binnenklimaat en strikte
veiligheidseisen, ontwierp archi-
tect Gert Wingårdh ruimtes met
daglicht van boven, een serene
sfeer en een verrassende route
met splitlevels. Hij 'goot' al deze
ingrediënten in een even een-
voudig als vernuftig ontwerp; een
rechthoekige doos vol verrassin-
gen. Glaskunstenaar Ingegerd
Råman ontwierp de glazen gevel-
elementen die het zonlicht en
glinstering van het naastgelegen
water reflecteren.
MUSEUM
UITBREIDING
is betonnen
kunstwerk
CEMENT 4 2023 ?59
beton in beeld
2 Het gebouw is gemaakt van in het werk gestort beton, verrijkt met glazen gevelornamenten die het zonlicht en glinstering van het naastgelegen water reflecteren (foto: Christoffer Grimshorn)
PROJECTGEGEVENS
project
Liljevalchs+, Stockholm opdrachtgever
Stad Stockholm architect
Wingårdhs
hoofdaannemer PEAB
betonnen gevel PEAB
betonnen vloeren PEAB & HTCbekisting DOKA
gevel, glasobjecten in rvs mallen Vetri Speciali ontwerp
2013 ? 2017 uitvoering 2017-2021
Liljevalchs Kunsthal in Stockholm werd in 1916 gebouwd naar ontwerp van
architect Carl Bergsten, en geldt als een baanbrekend werk in de moderne
architectuur in Zweden. Het was een van de eerste gebouwen die na de
introductie van gewapend beton in Zweden, in 1908, met dit materiaal werd
gebouwd. Toen architect Gert Wingårdh in 2013 meedeed aan de competitie
voor de uitbreiding van het museum, legde hij de lat hoog voor zichzelf; de
nieuwbouw, die hij Liljevalchs+ doopte, moest passen bij de oudbouw en
minstens zo innovatief zijn. Hij won met het plan voor een overdekt plein in
de sfeer van het Pantheon, gemaakt van in het werk gestort beton, verrijkt
met glazen gevelornamenten; een gebouw dat in zichzelf een kunstwerk is.
2
60? CEMENT 4 20 23
beton in beeld
3 Het kroonvormig dak bestaat uit 166 schoorsteenachtige lichtschachten op een vierkant raster, die warmte en direct
zonlicht buiten houden, terwijl er veel - verstrooid - daglicht binnenvalt (foto: Christoffer Grimshorn)
KROONDAK MET 166 LICHTSCHACHTEN
De eisen voor de 2600 m2
grote museumuitbreiding
met vijf expositieruimtes,
een museumwinkel en een
cafe, waren strikt; de zalen
moesten een stabiel binnen-
klimaat krijgen en zeer goede
beveiliging. Wingårdh's
ontwerp is een even vernuf-
tige als eenvoudige recht-
hoekige betonnen doos.
Vier muren dragen een
kroonvormig dak, bestaand
uit 166 schoorsteenachtige lichtschachten op een vierkant
raster. Elk daklicht is 2 m
hoog en 2 m breed, en heeft
twee rechte en twee schuine
wanden, afgedekt met glas.
Warmte en direct zonlicht
worden op deze manier
buitengehouden, terwijl er
veel - verstrooid - daglicht
binnenvalt. Het eindresultaat
is spectaculair en biedt tege-
lijk een rustige achtergrond
voor het tonen van een
kunstwerk.
3
CEMENT
4 2023 ?61
beton in beeld
4 De glazen flessenbodems zijn gemonteerd op rvs cilinders, die in perforaties in de gevelbekisting zijn geplaatst. Daarna is de gevel gestort (foto: Gert Wingårdh)
BLIKVANGER
Simpel als het gebouw oogt, kwam
er bij de uitvoering het nodige
kijken; Wingårdh wilde een blok aus
einem guss (uit één stuk) en week
daarmee af van de gangbare
aanpak in Zweden, waar vooral met
prefab beton wordt gebouwd. De
architect zag dat niet zitten, omdat
je dan zichtbare aansluitingen krijgt.
Uiteindelijk is het gebouw volledig in
het werk gestort, van de fundering
tot en met de gevels, het dak, de
liftschacht en de trappen. De gevel
bestaat uit een 300 mm dik beton-
nen buitenblad, 300 mm harde kunststof isolatie en een 400 mm
dik betonnen binnenblad. Glaskun-
stenaar Ingegerd Råman ontwierp
de glazen elementen in de gevel, die
het zonlicht en glinstering van het
naastgelegen water reflecteren. De
6860 flessenbodems die ze hiervoor
gebruikte, maken het gebouw tot
een echte blikvanger. De glazen
flessenbodems zijn gemonteerd op
rvs cilinders, die in perforaties in de
gevelbekisting zijn geplaatst.
Daarna is de gevel gestort. Het
toegepaste beton is van sterkte-
klasse C30/37 met D
max 11.
4
62? CEMENT 4 20
23
6
5
5 Doorsnede nieuwbouw met erachter de bestaande kunsthal (bron: Wingårdhs)
6 De bekisting voor het dak werd eveneens op locatie gemaakt. Van binnen is de bekisting bekleed met multiplex platen
(foto: Kajsa Andersö)
FILIGRANE RANDEN
Achter de solide betonnen gevel schuilt een verrassend
ruimtelijk interieur met split-level plattegrond, bestaand uit
zes verschillende vloerniveaus. De betonnen vloeren zijn
gepolijst met een zogeheten HTC Platinum behandeling.
De expositieruimtes zijn afgewerkt met gipswanden die
makkelijk overschilderbaar zijn. De bekisting voor het dak
werd eveneens op locatie gemaakt, met een systeem van
het Oostenrijkse bedrijf DOKA. Van binnen is de bekisting
bekleed met multiplex platen (1250 x 2500 x 15 mm). De
grootste uitdaging was het maken van de filigrane randen
van het cassetteplafond, die aan de onderzijde slechts
2 cm meten, en met zelfverdichtend beton zijn gemaakt.
Vooraf werden twee proefstukken op locatie gemaakt, de
uitvoering van het project nam vier jaar in beslag.
Kunstmuseum Liljevalchs+ in
Stockholm staat uitgebreid
beschreven en geïllustreerd op
www.tektoniek.nl.
Tektoniek is het kennisnetwerk
voor architectuur in beton. Via
lezingen, projectbezoeken, work -
shops, expert meetings en online
communicatie wordt informatie,
inspiratie en ondersteuning
geboden aan (toekomstige) archi-
tecten, constructief ontwerpers,
bouwkundig adviseurs en produ-
centen. Daarbij gaat het altijd om
de relatie tussen vormgeving,
constructie en maakbaarheid.
CEMENT 4 2023 ?63
beton in beeld
De uitbreiding van de Liljevalchs Kunsthal in Stockholm is een in het werk gestort betonnen ‘kunstwerk’. In antwoord op de vraag naar expositiezalen met een zeer stabiel binnenklimaat en strikte veiligheidseisen, ontwierp architect Gert Wingårdh ruimtes met daglicht van boven, een serene sfeer en een verrassende route met splitlevels. Hij ‘goot’ al deze ingrediënten in een even eenvoudig als vernuftig ontwerp; een rechthoekige doos vol verrassingen. Glaskunstenaar Ingegerd Råman ontwierp de glazen gevelelementen die het zonlicht en glinstering van het naastgelegen water reflecteren.
Reacties