De realisatie van het bijzondere project IJboulevard, achter station Amsterdam Centraal, is gereed. Het project betreft het ontwerp en de realisatie van een fietsenstalling, aanvaarbescherming en boulevard in één. De aanvaarbescherming, een constructie met betonnen balk en stalen vakwerkligger, beschermt de nieuwe fietsenstalling tegen mogelijke aanvaring door schepen. De constructie kent een eenvoudig, maar slim ontwerp.
Aan dit artikel hebben behalve de genoemde auteurs ook bijgedragen: ir. Sandro Castellani (Specialist geotechniek Van Hattum en Blankevoort), ir. Camille Habets (specialist dynamica RHDHV), Eng. Joao Bleck da Silva (senior constructeur RHDHV), ing. Marcel van der Veen PMSE (waterbouwkundig constructeur RHDHV).
Project: IJboulevard
Opdrachtgever: Verkeer Openbare Ruimte, gemeente Amsterdam
Opdrachtnemer: Van Hattum en Blankevoort
Architect: VenhoevenCS
Ontwerp: Van Hattum en Blankevoort en Royal HaskoningDHV
Detailengineering: Van Hattum en Blankevoort en Royal HaskoningDHV
Oplevering: december 2022
Tussen het IJ en het station ligt de IJboulevard, met eronder een stalling die ruimte biedt aan 4000 fietsen. Het IJ maakt ter hoogte van het station een bocht waardoor er een aanvaarrisico is. De fietsenstalling houdt de scheepvaart op afstand van het station, maar moet zelf ook veilig blijven functioneren bij een aanvaring. Daarom is een circa 255 m lange beschermingsconstructie gebouwd, vóór de boulevard en fietsenstalling, die de aanvaarbelasting moet kunnen incasseren (rode omkadering in fig. 1). Deze constructie bestaat uit een betonnen balk op palen met een stalen vakwerkligger om de Noord/Zuidlijn te overkluizen (fig. 2). Aan beide uiteinden wordt de fietsenstalling ook beschermd door de nieuwe constructie Waterplein Oost en de reeds bestaande constructie van Pier 10 (respectievelijk paarse en groene omkadering in fig. 1).
De aanvaarbescherming moet een aanvaarenergie van 50 MNm (scheepsklasse <= CEMT VIa) veilig kunnen absorberen.
Reacties