De uitdaging in de architectuur voor de komende periode zit volgens Dirk Peters van Barcode Architects in het behouden van de transparantie en lichtheid, terwijl de bouwopgave vraagt om verdichting en duurzaamheid. Hierin ziet hij onder andere de uitdaging van het opzoeken van de grenzen van wat mogelijk is met een materiaal en binnen de constructie. Een goede samenwerking met de constructeur is hierbij de sleutel.
Op de grens van
1?Ontwerp van het Sluishuis in Amsterdam vanaf de waterzijde, bron: Barcode Architecs / BIG Bjarke Ingels Group
1
14? CEMENT 02 2019
In gesprek met Dirk Peters van Barcode Architects
over de uitdagingen van architectuur en constructie
door ir. Cindy Vissering, Redactie Cement / Betonhuis
het (on)mogelijke
CEMENT 02 2019 ?15
Peters ziet de verdere stedelijke
verdichting echt als dé opgave van
de komende periode. De beweging
is dat meer mensen in de stad wil-
len wonen.
En al is die beweging cyclisch,
de verdichting van de stad is een continue
ontwikkeling. Hij vindt dat er met aandacht
moet worden gekeken waar er hoogbouw
wordt gerealiseerd, want niet elke middel -
kleine stad moet zijn kerktoren inruilen
voor een woontoren. "Niet dat de kerktoren
nu dwangmatig het hoogste punt moet blij-
ven, dit kan ook een bioscoop of winkelcen -
trum zijn als aanduiding van het centrum.
Maar een hoogbouw woontoren is wel weer
het andere uiterste". Barcode Architects heeft op dit mo-
ment negen hoogbouw torens in ontwikke-
ling, waarbij zij zien dat het groeperen van
torens rondom een knooppunt meerwaarde
geeft, zoals in het Wijnhavenkwartier in Rot-
terdam het geval is. Zij realiseren hier twee
woontorens (foto 3). Door de intensivering
van de kavels komt er ruimte vrij om in de
sokkel voorzieningen op te nemen die de
leefbaarheid van de buurt ten goede komen. De leefbaarheid van de omgeving is een aan
-
dachtspunt volgens Peters. En dan vooral
ook de leefbaarheid van de buitenruimtes.
De stedelijke verdichting geeft uitdagingen
in het creëren van architectonische trans-
parantie en lichtheid. Een van hun ontwer-
pen in het Wijnhavenkwartier, woontoren
Casanova, heeft een driehoekige platte-
grond, waardoor de appartementen aan
twee zijden uitzicht en licht hebben. Door de
hoekverdraaiing (fig. 5) kijken de bewoners
langs de naastgelegen woontoren The Muse.
De eisen vanuit duurzaamheid en energie-
besparing verstevigen de uitdaging in trans-
parantie en lichtheid eens te meer.
Cycli en duurzaamheid
Flexibel en toekomstbestendig bouwen zijn
thema's die breed spelen en deel uitmaken
van het gedachtegoed van de circulaire eco-
nomie. Peters ziet dat gebouwen op een ge-
geven moment aan het einde van hun le-
vensduur zijn, omdat de installatie of de
identiteit niet meer voldoet. In dit kader ziet
hij de kantoorgebouwen van de jaren 60 en
70, die over het algemeen niet meer passen
De uitdaging in de architectuur voor de komende periode zit
volgens Dirk Peters van Barcode Architects in het behouden
van de transparantie en lichtheid, terwijl de bouwopgave vraagt om
verdichting en duurzaamheid. Hierin ziet hij onder andere de
uitdaging van het opzoeken van de grenzen van wat mogelijk is met een materiaal en binnen de constructie. Een goede samenwerking
met de constructeur is hierbij de sleutel.
J
IR. DIRK PETERS
2009 ? heden
architect directeur/
oprichter
Barcode Architects 2006 ? 2009
senior project architect OMA, Office for Metropolitan Architecture
2003 ? 2006
architect Herzog & de Meuron
1995 ? 2003
opleiding Architectuur TU Delft
16? CEMENT 02 2019
2 Ontwerp van de woontoren The Muse in het Wijnhavenkwartier, Rotterdam?3 Maquette van de woontorens The Muse en Casanova
4 Werken met VR in het uitwerken van het ontwerp?5 Ontwerp van de Casanova met links The Muse, bron: Barcode Architecs
2
3
5 4
CEMENT 02 2019 ?17
6?Ontwerp Sluishuis in Amsterdam vanaf de binnenzijde bezien, bron: Barcode Architecs / BIG Bjarke Ingels Group
6
Innovatie en digitaliseren
Peters ervaart dat er na de crisis, waarin een
groot gedeelte van de architecten is verdwe-
nen, nu weer een positieve houding is. In de
crisis was er meer tijd om te onderzoeken en
innovatieve typologieën te bedenken. Hij
merkt dat deze houding er nog steeds is en
dat er nu ook budgetten zijn om het uit te
voeren. Er is echt een positieve drive om in-
novatieve ideeën tot realiteit te brengen. Met
nieuw optimisme worden de grenzen van wat
men mogelijk acht met materialen en con -
structie steeds verder opgerekt. Hetzelfde geldt voor de digitale moge-
lijkheden. Barcode Architects werkt in alle
binnen de huidige gewenste uitstraling. Om
-
dat zij redelijk 'los' op het bedrijventerrein
staan, zijn ze ook stedenbouwkundig gezien
makkelijk te vervangen. Hij ziet dit nog sterker in China gebeu -
ren, waar gebouwen na nog kortere cycli
toch weer moeten worden afgebroken. Hij
had dat vermoeden al toen hij zo'n twintig
jaar geleden deze gebouwen uit de grond zag
verrijzen. Daarom wordt het streven om ge-
bouwen weer uit elkaar te kunnen halen, zo-
als met de circulaire economie wordt be-
oogd, misschien nog wel belangrijker.
Alhoewel hij dit niet heel snel tot de stan -
daard bouwmethode ingevoerd ziet worden.
"Een klein
paviljoen kan
ook groots zijn"
18? CEMENT 02 2019
projecten met digitale modellering in het
ontwerp en de uitwerking. Ze gebruiken
daarbij ook technieken als VR (foto 4) en AR.
Voor het Sluishuis in Amsterdam, een woon-
gebouw van 11 verdiepingen hoog, dat tot 50
m uitkraagt over het water (fig. 1 en 6), heeft
Peters bijvoorbeeld twee dagen lang met een
collega alle ruimtes virtueel doorlopen, tot
aan de kleinste bezemkast aan toe om alle
'clashes' eruit te halen. Hij ziet dat deze
technieken de wereld open leggen: ze wer-
ken net zo gemakkelijk met mensen uit Chi -
na als in Europa of Nederland. De voordelen
van het werken met mensen aan de andere
kant van de wereld is dat er 24 uur per dag
kan worden doorgewerkt aan het modelle-
ren van een project. Met een deadline in
zicht kan dat wel eens handig zijn. Peters denkt dat de ontwikkelingen
van het over elkaar heen leggen van het digi -
tale en werkelijke project heel snel gaan. En
dat dit ook heel snel ingevoerd gaat worden
in de bouw als standaard werkmethode. Dat
de modellen die architect en constructeur
samen maken als directe input gelden in de
uitvoering. En een drone tijdens de bouw in -
meet wat er wordt gerealiseerd en dit over
het digitale model heen legt ter controle.
Deze ontwikkelingen gaan momenteel heel
erg snel.
Ontwikkeling constructie
In de nabije toekomst verwacht Peters dat in
constructies de extremen nog meer worden
opgezocht . Dus slanker en sterker, met gro-
tere overspanningen en overstekken. Hij
werkt graag samen met constructeurs die
de grenzen van het (on)mogelijke opzoeken,
in strijd met de zwaartekracht. Hij merkt
dat bij de uitdagende projecten die Barcode
Architects momenteel aan het ontwikkelen
en uitvoeren is, de mensen binnen de be-
trokken ingenieursbureaus ook echt speci -
fiek kiezen om aan dat soort projecten te
werken. Hij werkt bij voorkeur vanaf het be-
gin samen met de constructeur waarbij de
uitgangspunten en concepten al samen in
een soort workshop worden ontwikkeld. Wat Peters betreft, kan de construc-
teur een meerwaarde ontwikkelen door iets
breder te kijken dan alleen zwaartekracht en
constructieve veiligheid. Zodat de construc-
teur niet alleen reageert op het beeld dat de
architect bedenkt, maar er een nog intensie-
vere uitwisselingen van ideeën kan ontstaan.
Vooral wanneer een constructeur ook aspec-
ten van bouwfysica en architectuur mee-
neemt in zijn denkwereld, kunnen er grootse
objecten worden ontworpen. Met een groots
gebouw doelt Peters meer op het effect dat
het gebouw creëert dan de fysieke grootte.
Wat hem betreft kan een klein paviljoen ook
groots zijn. Hij ziet dat grote architecten die
echt utopische gebouwen ontwerpen vaak
een heel nauwe samenwerking hebben met
een ingenieur met dat soort kwaliteiten.
De rol van beton
Beton is het meest toegepaste bouwmateri -
aal en Peters ziet dit ook niet heel snel ver-
anderen. De bouwmethode past binnen een
traditie en hij ziet dat Nederland nog steeds
voorop loopt in de ontwikkelingen rondom
bouwen met beton. Beton wordt toegepast in
alle type gebouwen, van rijtjeshuis tot hoog -
bouw. Hij verwacht dat er vanwege de
bouwsnelheid en tekorten aan personeel
steeds meer in prefab zal worden gebouwd. Hij volgt met interesse de innovaties
die momenteel in ontwikkeling zijn, zoals ho-
gesterktebeton en 3D-printen. De extra mo-
gelijkheden en vormvrijheid spreken hem
aan. Niet dat Barcode Architects nu ineens
'blobs' gaat ontwerpen. Uitgangspunt blijft
voor hen de geometrische vorm die zij een
transformatie laten ondergaan als reactie op
de omgeving en het gewenste programma. Beton heeft veel expressiemogelijkhe-
den, zoals Barcode Architects ook heeft toe-
gepast in de woontoren The Muse. De strak
witte balkonbakken (fig. 2), die als een water-
val naar beneden druppelen richting het wa -
ter, geven een groot contrast met het antra -
ciet betonnen kader. In beide gevallen
hebben zij met verschillende producenten
gezocht naar de juiste samenstelling van be-
ton, de dichtheid en de kleurechtheid.
"Ik heb geen specifieke wens in de ontwikke-
ling van wat beton zou moeten kunnen," zegt
Peters. "We zijn telkens op zoek naar het ui -
terste van wat mogelijk is, dat maakt onze
ontwerpen interessant."
UTOPISCHE GEBOUWEN
Dirk Peters van Barcode Architects
zoekt steeds de grenzen op van
wat (on)mogelijk is. Het bureau dat
hij samen met Caro van de Venne
leidt bestaat inmiddels uit zo'n 60
personen.
Peters waardeert de intensieve sa-
menwerking met de constructeur
in het meest vroege stadium van
het ontwerp. Door de kruisbestui-
ving kunnen uitdagende construc -
ties en utopische gebouwen tot
stand komen.
Het Sluishuis (fig. 1 en 6) dat in
Amsterdam wordt gebouwd, be-
staat uit een gesloten bouwblok
dat aan twee zijden is geopend.
Aan de waterzijde is het gebouw
opgetild, zodat men het blok bin-
nen kan varen. Deze hoek heeft
een overstek van 50 m, dat met
een 11 verdiepingen hoge, afge-
schuinde liggerwand van beton
wordt gerealiseerd. De woning-
scheidende wanden en de vloeren
hangen aan deze wand.
In het Wijnhaven kwartier in Rot -
terdam worden de hoogbouwto-
rens The Muse (75 m) en Casanova
(110 m) gerealiseerd (foto 3, fig. 5) .
Beide hebben een uitdagende be-
tonconstructie vanwege de in-
snoering van de hoogbouw tussen
de 5e en 8e verdieping. The Muse
heeft een borstwering en balkons
van hagelwit beton (fig. 2), die een
spannend afwisselend beeld ge-
ven met het vele glas. Het gebouw
wordt ingekaderd door de kopge-
vels en dakrand van antraciet pre-
fab beton. Beide torens zijn mo-
menteel in aanbouw, The Muse
heeft recentelijk het hoogste punt
bereikt.
CEMENT 02 2019 ?19
Reacties