Onderdeel van de verbreding van het Panamakanaal is de aanleg van een derde set sluizen, naast beide bestaande sluizencomplexen. Hiermee is de capaciteit van het kanaal verdubbeld en wordt ruimte geboden aan nog grotere schepen. Zowel aan de enorme hoeveelheden beton als aan de gigantische stalen sluisdeuren zijn strenge eisen gesteld.
58
thema
Onderdeel van de verbreding van het Panamakanaal is de
aanleg van een derde set sluizen, naast beide bestaande
sluizencomplexen. Hiermee is de capaciteit van het
kanaal verdubbeld en wordt ruimte geboden aan nog
grotere schepen. Zowel aan de enorme hoeveelheden
beton als aan de gigantische stalen sluisdeuren zijn
strenge eisen gesteld.
Panamakanaal
verbreed
1
Twee nieuwe sluizencomplexen
vergroten capaciteit aanzienlijk
Het Panamakanaal is een 81 km lange verbinding tussen de
Atlantische Oceaan en de Stille Oceaan (fig. 2). Het kanaal is
een belangrijke ader in het intercontinentale transport: het
bespaart een omweg van 7000 à 8000 km om Zuid-Amerika
(via Kaap Hoorn).
Het bestaande kanaal was toegankelijk voor schepen met zoge -
noemde Panamax-afmetingen: lengte 294,1 m, breedte 32,3 m
en diepgang 12,0 m. Dankzij het uitbreidingproject is het kanaal
nu geschikt voor post-Panamaxschepen (of neo-Panamax-
schepen). Deze hebben een lengte van 366 m, een breedte van
49 m en een diepgang van 15 m.
thema
Panamakanaal verbreed 1 2018
59
4
4
3
3
Gatunmeer
Gatún-
sluize n
nieuwe
ka
naal
Culebr a
doorsnijding
Miraor es-
sluize n
Pe
dro Mi guel
sluize n
nieuwesluize n
ka
naal
Mi raor es-
sluize n
M
iraor esmeer
k anaal drie nieuwe
sluize n
Stille Oceaan
Caraïbsche
Zee
Gatún- sluize n
Gatúnmeer
ka
naal
drie nieuwe sluize n
ore s-
e
slu
2
2
1
1
L O C A T I E
5
1
2
3
4
5Ve
rdiepen toegangen
Ve rbreden en ve rdiepen Ga t
únmeer
en ve rdiepen Culebra doorsnijding
Ni euwe sluizen en bassin s
Ve rhogen wa terniveau Ga t
únmeer
Ni euw 6,1 km lang kanaal
VERGROTING
P ANA MAKANAAL
Caraïbsche Zee
Stille Oceaan
Gatúnmeer
Panama Baaij
Gatún-
sluize n
Pedro Mi guel sluize n
Mi raor essluizen
Colo
n
Arraijan
Culebr
a
doorsnijding
Panama
Stad
Beton
Aan het beton voor de sluizencomplexen zijn zware eisen gesteld.
Ondanks de belasting met zout water, is een levensduur van 100
jaar geëist. Om aan te tonen dat het beton aan de eis voldeed, is
gebruikgemaakt van ASTM C1202 (Standard Test Method for
Electrical Indication of Concrete's Ability to Resist Chloride Ion
Penetration), een standaardmethode om de weerstand tegen
chloride-indringing te bepalen. Om aan die test te voldoen,
moest zeer lang worden nabehandeld, meer dan 90 dagen.
ir. Jeremy Augustijn
Iv-Groep
1 Het nieuwe Panamakanaal in vogelvluchtfoto: Panama Canal Authority2 Via complexen worden schepen van zeeniveau naar het 27 m hoger- gelegen Gatúnmeer geschutbron: De Ingenieur3 Overzicht van het Panamakanaal met de nieuwe sluizencomplexenbron: De Ingenieur
Het kanaal bestaat zowel aan de zijde van Atlantische Oceaan
als Stille Oceaan uit een sluizencomplex: de Gatúnsluizen aan
de Atlantische Oceaan en de Miraflores- en de Pedro Miguel-
sluizen aan de zijde van de Stille Oceaan (fig. 3). Via de
complexen worden schepen van zeeniveau naar het 27 m
hogergelegen Gatúnmeer geschut, een zoetwatermerengebied
dat onderdeel is van het kanaal.
Sluizen
De uitbreiding van het Panamakanaal bestaat onder meer uit
het verbreden en verdiepen van de bestaande kanalen en het
Gatúnmeer. Belangrijkste onderdeel is ongetwijfeld de aanleg
van een derde set sluizen, naast beide bestaande sluizencom -
plexen. Het betreft enorme complexen van wel 2 km lang.
De sluizen zijn aangelegd door de combinatie GUPC (Grupo
Unidos por el Canal, bestaande uit Sacyr, Salini Impregilo, Jan
De Nul en CUSA). Verantwoordelijk voor het ontwerp was
de ingenieurscombinatie CICP. Het Nederlandse Iv-Groep is
een van de ingenieursbureaus binnen CIPC. Verder maken
MWH Global en TetraTech deel uit van het consortium.
De nieuwe sluizen zijn 60% breder en 40% langer dan de
bestaande (fig. 4). Elk nieuw sluizencomplex bestaat uit drie
schutkolken van 427 m lang, 55 m breed en 18 m diep. De
complexen zijn opgebouwd uit moten. Ook de sluishoofden
vormen in feite een moot.
De betonwanden van de sluizencomplexen zijn tot ruim 33 m
hoog. Het zijn niet-verankerde wanden die omwille van de
grote krachten naar beneden toe breder worden. Aan de voet
zijn de wanden wel ongeveer 30 m breed. Onder in de wanden
bevinden zich aan beide zijden twee zogenoemde omloopriolen,
in lengterichting (foto 5). Deze zijn nodig voor het transport
van het water tussen de kolken en van en naar de naastgelegen
bassins. Deze kanalen zijn dubbel uitgevoerd. Van deze redun -
dantie wordt gebruik gemaakt als onderhoud nodig is aan één
van de kanalen.
Al het beton is ter plaatse gestort. Deels gebeurde dat via trans -
portbanden en een stortkoker (foto 6). De sluizen zijn gebouwd
in een open bouwkuip. Bij het ontgraven van de kuip is
gebruikgemaakt van dynamiet, omdat de bodem voor een deel
uit basalt bestaat.
2
3
Stille Oceaan
Gatúnmeer
Atlantische Oceaan
Chagresrivier
Panamakanaal verbreed 1 2018
Panamakanaal verbreed 1 2018 60
thema
Andere grote uitdagingen waren de hoge omgevingstempera -
tuur en de hoge luchtvochtigheid. De temperatuur kon oplopen
tot 37 °C. Het probleem van constructies met dergelijke grote
afmetingen is dat de temperatuur in het beton, als gevolg van
hydratatiewarmte, in de kern een stuk hoger kan oplopen dan
aan de rand. Bij het afkoelen van het beton ontstaan er dan
trekspanningen die tot scheurvorming kunnen leiden.
Om scheurvorming te beheersen moesten de temperatuur-
verschillen worden beperkt en moest veel wapening worden
toegepast. De temperatuurverschillen zijn beperkt door het
beton te koelen, zowel tijdens productie als transport. Tijdens
de productie zijn installaties toegepast die de temperatuur van
het beton onder de 12 °C moesten houden. Om het toeslagma -
teriaal te koelen, zijn grote tenten geïnstalleerd en is ijs toege -
past. Voor het transport zijn geïsoleerde truckmixers gebruikt.
Met deze maatregelen kon de temperatuur voldoende worden
beheerst. Koelen in het werk was daardoor verder niet nodig.
Uitgangspunt was dat na het storten de temperatuur in het
beton niet mocht oplopen tot boven de 70 °C. De temperatuur -
gradiënt tussen het oppervlak en de kern moest worden
beperkt tot 17 °C.
Bij de verwerking vormde de regen ? dat kan in Panama in grote
hoeveelheden naar beneden komen ? een potentieel probleem.
Het beton is in lagen gestort waarbij er altijd één laagste punt
was. Vanuit daar kon het eventuele regenwater worden wegge -
pompt. Regende het te lang te hard, werd het storten gestaakt.
Het gevolg was wel dat er een stortnaad ontstond. Aan problemen
met hechting is extra aandacht besteed.
4
6
5
water uit bassin 1
water uit bassin 2
water uit bassin 3
water uit vorigesluis of het meer
sluis loopt vol
sluis loopt leeg
kleppen voor het vullen en legen van de bassins
61
Toeslagmateriaal
Een ander probleem met het beton was het toeslagmateriaal.
Het mengsel bestond voor een deel uit basaltsteen. Het beschik -
bare materiaal bleek echter te veel fijne delen te bevatten. Dat was
een flinke tegenvaller. Circa 30% van het toeslagmateriaal
moest worden verwijderd en er moest meer cement en silica
fume worden toegepast dan was voorzien.
Sluisdeuren
Tussen de drie schutkolken zijn steeds dubbele deuren
geplaatst (fig. 8, foto 9). Dit vanwege de hoge eisen aan de
betrouwbaarheid en beschikbaarheid. Elk sluizencomplex
bevat dus in totaal acht deuren. Er is gebruikgemaakt van
roldeuren in tegenstelling tot de bestaande sluizen waar
dubbele puntdeuren zijn toegepast. Roldeuren zijn hier een
Scheurvorming
Ondanks alle maatregelen kwamen er in augustus 2015 proble -
men met scheurvorming aan het licht. Dit gebeurde toen een
van de kolken werd gevuld, terwijl de naastgelegen kolk droog
bleef, een situatie die zich overigens niet voordoet in de uitein -
delijke situatie. Deze eenzijdige belasting veroorzaakte scheu -
ren in het beton van de drempel onder de sluisdeuren en
daarmee flinke lekkage (foto 7). Deze scheuren hadden volgens
de aannemer niet te maken met de kwaliteit van het beton
maar waren eerder het gevolg van een ontwerpfout: er was te
weinig wapening voorzien. De problemen werden opgelost
door achteraf extra wapening en voorspanning in het beton in
te boren. Onder in de drempel werden ook meer drainagegaten
aangebracht om de hydrostatische druk te beperken. De
problemen werden hier uiteindelijk mee opgelost. Wel heeft dit
geleid tot een vertraging van circa vier maanden.
7 8
9
4 Afmetingen nieuwe sluizen t.o.v. oude sluizenbron: De Ingenieur5 Onder in de betonwanden van de sluizen bevinden zich aan beide zijden in lengterichting twee omloopriolenfoto: Grupo UPC6 Waterbeheersing Panamakanaalbron: De Ingenieur7 Scheurvorming in het beton van de drempel onder de sluisdeuren door eenzijdige belasting bij vullen van één van de kolken, augustus 2015foto: Newsroom Panama8 Dubbele sluisdeuren9 De nieuwe sluisdeurenfoto: Panama Canal Authority
recessen
sluiskamer
sluisdeuren
vloer sluiskamer
lagere sluiswand
Panamakanaal verbreed 1 2018
62
ze maar beperkt water doorlaten en moeten ze bijna de gehele
tijd beschikbaar zijn: door de intensieve scheepvaart over het
Panamakanaal wordt er een beschikbaarheid van 99,6%
verwacht. Dit terwijl de gebruiksintensiteit, met 9000 cycli per
jaar, erg hoog is. En niet onbelangrijk: er moest rekening
worden gehouden met aardbevingen. Vooral bij de sluis aan de
kant van de Stille Oceaan was de invloed van de aardbevings -
belasting groot (fig. 10).
Deze uitgangspunten vereisten een innovatief ontwerp.
Verschillende sluizen in bijvoorbeeld België of Nederland
hebben weliswaar vergelijkbare afmetingen, maar konden niet
zo maar worden gekopieerd. Daarvoor waren de omstandigheden
te verschillend. Om tot het goede ontwerp te komen, is veel
kennis ingezet vanuit onder meer aardbevingslanden als Japan
en Griekenland. Er zijn complexe analyses uitgevoerd, onder
andere op basis van time history analysis. Bij een droogdok in
Heusden is een aardbeving gesimuleerd om te onderzoeken
hoe het water zich in een dergelijke situatie gedraagt.
Load Limiting Device
Om de belasting als gevolg van aardbevingen of aanvaringen op
de rolwagens ? hiermee rollen de sluisdeuren over de bodem
logische optie. Voor dergelijke afmetingen is dit een zeer
gebruikelijk systeem. Bovendien nemen roldeuren relatief
weinig ruimte in beslag, bijvoorbeeld ten opzichte van sector -
deuren. En ruimte moest hier zo optimaal mogelijk worden
benut.
De deuren zijn 31 m hoog, circa 57 m breed en 10 m dik. Ze
bestaan per stuk uit gemiddeld 3500 ton staal.
Het ontwerp van de sluisdeuren moest voldoen aan extreem
hoge eisen. De sluisdeuren moeten bestand zijn tegen enorme
waterdruk, die door hoge windsnelheden nog eens extra kan
oplopen, en eventuele botsingen van schepen. Daarnaast
moeten ze binnen vijf minuten open of dicht kunnen, mogen
Kengetallen
De hoeveelheden materiaal die zijn toegepast, zijn indrukwek -
kend. Voor het sluizencomplex aan de Atlantische zijde is
2.270.000 m 3 beton gebruikt. Aan de kant van de Stille Oceaan
is dat zelfs 2.550.000 m 3. Voor het beton zijn aan beide zijden
betoncentrales gebouwd. Beide centrales waren ontworpen
om 16 m 3 per vijf minuten te produceren. In totaal werd circa
200.000 m 3 beton per maand geproduceerd.
Ook de hoeveelheden wapeningsstaal zijn indrukwekkend: voor
beide sluiscomplexen 90.000 respectievelijk 102.000 ton!
Voor de productie van de zestien sluisdeuren, met een totaalge -
wicht van 48.000 ton staal, werden bij benadering 650 km lassen
gelegd met een volume van 60 m 3 en een gewicht van 500 ton.
Het project zorgde voor veel werkgelegenheid. Er waren meer
dan 10.000 mensen actief met veertig verschillende nationalitei -
ten. Ook aan de engineeringskant is veel werk verzet. Op het
drukste moment werkten er 300 ingenieurs aan het ontwerp.
11
10 2,0
1,8
1,6
1,4
1,2
1,0
0,8
0,6
0,4
0,2
0,0
horizontal - level I
horizontal - level II
RA [g]
T [sec]
0,00 0,25 0,50 0,75 1,00 1,25 1,50 1,75 2,00 \
2,25 2,50 2,75
thema
Panamakanaal verbreed 1 2018
63
10 Respons spectrum sluizen aan kant van de Stille Oceaan 11 Met een 'Weld Analysis Tool' konden lassen met hun bijbehorende oriëntatie auto - matisch worden gedetecteerd in een EEM-model 12 Het eerste schip (COSCO Shipping containerschip) passeert het Panamakanaal tijdens de officiële opening
van het kanaal ? te beperken, is een belastingbegrenzer ontwik -
keld (LLD: Load Limiting Device). Wanneer de belasting op de
wagens te hoog wordt, kan de LLD inveren en worden de verti -
cale belastingen via de 'poten' van de deur doorgevoerd. De
LLD bestaat uit een set voorgespannen schotelveren, waardoor
compressie niet zal optreden tijdens normaal gebruik. Omdat
de LLD zelfherstellend is, zal de deur na een aardbeving zijn
originele positie weer innemen en kan de sluis direct in gebruik
worden gesteld.
Detaillering
In tegenstelling tot de meeste sluisdeuren is bij het Panamaka -
naal de hoge vermoeiingsbelasting voor veel aansluitingen de
maatgevende belasting. Om in de toekomst scheurvorming te
voorkomen, moesten de knopen zorgvuldig worden gedetail -
leerd en berekend, zodat spanningsconcentraties zo veel moge -
lijk worden vermeden. Alle unieke knopen zijn in detail gemo -
delleerd in een eindige-elementenpakket (Femap en Ansys) en
geïntegreerd met het al bestaande globale model, om zo de
correcte stijfheidsinteractie te verkrijgen. Om de beschikbare
rekencapaciteit zo efficiënt mogelijk te benutten, zijn er meer -
dere modellen gemaakt waarbij steeds een beperkt aantal
knopen is gedetailleerd. In één sluisdeurtype bevinden zich bij
benadering 400 van zulke verbindingsknopen, waarvan er
vijftig uniek zijn. Met een gemiddelde van honderd lassen per
knoop en een totaal van zes verschillende deurtypen, resul -
teerde dit in 30.000 lassen die moesten worden berekend. Dit
alles moest worden opgeleverd binnen negen maanden. Om de
gestelde deadline te halen met alle daarbij behorende kwali -
teitsaspecten, is er een zogenoemde 'Weld Analysis Tool'
ontwikkeld die automatisch lassen met hun bijbehorende
oriëntatie kan detecteren in een EEM-model (fig. 11). Na het
bepalen van het lasttype en de lasgrootte door een construc -
teur, bepaalde de 'tool' vervolgens op welke kerfdetails deze las
moest worden gecontroleerd en werd de verwachte cumula -
tieve schade berekend volgens Eurocode 3 aan het einde van de
gebruiksduur van de deur.
Waterhuishouding
Het Panamakanaal loopt zoals gezegd voor een groot deel door
een zoetwatermerengebied, het Gatúnmeer. Dit gebied is van
groot belang voor Panama: het voorziet de bewoners van drink -
water en energie. Om deze reden is bij het ontwerp van het
nieuwe kanaal veel aandacht besteed aan het waterbeheer. Bij elke
doorgang van een schip loopt er immers water weg uit het hoger -
gelegen meer. Om zo weinig mogelijk zoetwater verloren te laten
gaan, wordt bij het schutten gebruikgemaakt van waterbassins,
welke op drie verschillende niveaus boven de laagste waterstan -
den in de kolk gelegen zijn. Door een deel van het water tijdens
het schutten tijdelijk in deze bassins op te slaan, kan het worden
hergebruikt; zo'n 60% van het zoetwater wordt hergebruikt.
Hoewel de schepen 2,5× zo veel vracht kunnen meenemen dan
voorheen, wordt er dankzij de bassins 7% minder water gebuikt.
Ten behoeve van dit systeem bevindt zich naast en onder de sluis
een uitgebreid riolenstelsel met wel 144 nivelleerschuiven (fig. 5).
Opening
Het project kende een lange en niet altijd vlekkeloze geschiede -
nis. Maar na bijna zeven jaar intensieve samenwerking was het
op zondag 26 juni 2016 zover, het nieuwe Panamakanaal werd
officieel geopend (foto 12). ?
Bronnen
Het artikel van Jeremy Augustijn is door de redactie van Cement
aangevuld op basis van diverse bronnen:
- www.concreteconstruction.net
- gcaptain.com
- www.gupc.com.pa
- www.pancanal.com
- www.sacyr.com
- www.theconcreteproducer.com
12
Panamakanaal verbreed 1 2018
Reacties