Log in
inloggen bij Cement
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Nieuws

Pijlerfundering volledig met onderwaterbeton

22 mei 2013

De A15 tussen de Maasvlakte en het Vaanplein wordt verbreed. In dit tracé ligt ter plaatse van de kruising met de Oude Maas de zogenaamde Botlekcorridor. Dit is een bundeling van infrastructuurvoorzieningen. Om de filedruk te verminderen en toekomstige vervoersstromen (o.a. in verband met de Tweede Maasvlakte) te kunnen faciliteren, wordt een nieuwe, beweegbare Botlekbrug gebouwd. Deze brug zal gaan behoren tot de grootste, beweegbare bruggen ter wereld.

De fundaties van de rivierpijlers van de brug zijn uitgevoerd als onderwaterbetonconstructies op staal gefundeerd. De massieve fundatieblokken hebben afmetingen van 15 m breed, 60 m lang en 17 m hoog. De blokken zijn gerealiseerd door gestempelde damwandkuipen in de rivier. De versmalling van het bovenste deel van de funderingsvoeten van de twee buitenpijlers is uitgevoerd met behulp van een stalen bekistingskuip binnen de bouwkuip.

Dankzij de nauwe samenwerking tussen ontwerp- en uitvoeringsteam en een gedegen voorbereiding, is de uitvoering van de onderwaterbetonfundaties uitstekend verlopen. Hiermee is een belangrijke basis gelegd voor de verdere realisatie van de nieuwe Botlekbrug. Deze nieuwe brug mag vanwege zijn afmetingen, vormgeving en techniek, met recht een technisch hoogstandje van internationale allure worden genoemd.

Lees meer in het artikel Fundering nieuwe Botlekbrug.

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren