Log in
inloggen bij Cement
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Nieuws

Proef met 'stille' integraalvoegen

6 november 2014

Ter hoogte van Hoogmade is op de A4 een proefvak aangelegd met vier 'stille' integraalvoegen. Op basis van computersimulaties, metingen in situ en visuele inspecties wordt gedurende drie jaar gemonitord of de voegen goed functioneren. Om die reden zijn ook temperatuur-, rek- en verplaatsingssensoren in het weggedeelte ingebouwd.

Zowel aanleg als monitoring wordt gedaan voor BAM Wegenbouw, in overleg met Rijkswaterstaat. Het streven is zo snel mogelijk een goedkeuringscertificaat van Rijkswaterstaat te ontvangen zodat de voeg breed kan worden toegepast.

De Oversteek

Het bouwbedrijf werkt al sinds 2012 met integraalvoegen. De nieuw ontwikkelde integraalvoeg heeft BAM voor het eerst toegepast op de A12 en circa één jaar geleden op stadsbrug De Oversteek in Nijmegen. De monitoringsresultaten zijn tot nu toe positief. Op basis van de eerste meetresultaten en computersimulaties (met eindige-elementenberekeningen) is de verwachting dat de garantieperiode van twintig jaar voor De Oversteek zonder problemen wordt gehaald. 

Werking

In Nijmegen is de stootplaat bij de integraalvoeg verankerd aan het kunstwerk. Alle bewegingen van de brug onder invloed van temperatuur manifesteren zich daardoor aan het vrije einde van de stootplaat. Door gebruik van een zeer flexibel polymeer gemodificeerd asfaltmengsel en wapeningsnetten van glasvezel, is het mogelijk de voeg permanent onzichtbaar onder het asfalt te laten verdwijnen. Hierdoor verminderen geluidoverlast en trillingen, zodat het wegverkeer voor de directe omgeving minder overlast veroorzaakt. Ook is de voeg onderhoudsvrij.

Asfaltmengsel is cruciaal

Het polymeer gemodificeerd asfaltmengsel is ontwikkeld in het asfaltlaboratorium van BAM in Utrecht en is cruciaal voor de werking van de voeg. Een van de mengsels is een fijn gegradeerd asfalt met veel polymeer gemodificeerd bitumen. Daardoor is het mengsel nagenoeg ongevoelig voor vermoeiing en heeft het een extreem hoge rek bij breuk, zelfs bij lage temperaturen.

Voor een goede werking is het van belang het mengsel goed te verdichten. Het walsen gaat door tot een temperatuur van 40 °C. Bij traditionele deklagen wordt gestopt met walsen bij 85 °C.

Meer over de stadsbrug

Zowel Cement als Betoniek Vakblad heeft eerder uitgebreid aandacht besteed aan de realisatie van stadsbrug De Oversteek in Nijmegen met behulp van integraalvoegen. Lees daarvoor het artikel uit Cement 2014/1 en dat uit Betoniek Vakblad 2013/1 online.

Reacties

Renda ©2024. All rights reserved.