De Nijkerkerbrug, de verbinding tussen Gelderland en Flevoland (foto 1), bleek onvoldoende constructieve restcapaciteit te hebben en te veel te zijn aangetast om de huidige verkeersbelastingen te kunnen dragen. Nieuwbouw is overwogen, maar uiteindelijk is voor renovatie gekozen. In het project wordt een nieuwe manier van samenwerking toegepast tussen Rijkswaterstaat en marktpartijen, onder de noemer van project DOEN. Dankzij deze samenwerking is een oplossing gevonden waarbij de brug voor een periode van 30 jaar weer veilig kan worden gebruikt, met minimale hinder tijdens de uitvoering.
18
Minimale
hinder dankzij
samenwerking
Renovatie Nijkerkerbrug dankzij samenwerking tussen
Rijkswaterstaat en marktpartijen
Minimale hinder dankzij samenwerking 5 2018
19
De Nijkerkerbrug is de verbinding voor snel en langzaam
verkeer tussen Gelderland en Flevoland over het Nijker -
kernauw. Over de brug loopt de N301, de provinciale weg die
de A28 met de N305 verbindt. De brug is tevens onderdeel van
het complex Nijkerkersluis. Het gehele complex, bestaande uit
een schutsluis, spuisluis en brug, is gebouwd en in gebruik
genomen tussen 1963 en 1965. Gemotoriseerd verkeer (o.a.
personenauto´s, vracht- en landbouwverkeer) heeft de beschik -
king over één rijstrook per rijrichting. Aan weerszijde van de
rijstroken bevinden zich fietspaden.
De Nijkerkerbrug heeft een totale lengte van 300 m, opge -
bouwd uit 15 overspanningen (fig. 2). Eén overspanning
(tussen steunpunt 13 en 14) betreft een beweegbare bascule -
brug waar jaarlijks meer dan 35.000 schepen passeren. De
aanbruggen zijn opgebouwd uit overspanningen van 19,5 m,
bestaande uit 12 voorgespannen prefab betonnen I-liggers
(fig.3 en 4) die zijn verbonden met een in het werk gestort dek.
De steunpunten bestaan uit een onderslagbalk, kolommen en
een funderingsloof. Een bijzondere eigenschap van de voorge -
spannen I-liggers is dat hier geen reguliere dwarskrachtwape -
ning aanwezig is. De liggers zijn enkel voorzien van drie
kopnetten ter plaatse van de liggereinden. De totale breedte van
het brugdek bedraagt 14 m.
Status van de brug
De brug is oorspronkelijk ontworpen op verkeersklasse 45. De
verkeersbelasting en -intensiteit is sinds de jaren 60 flink toege -
nomen. In de periode voor aanvang van het project is uit
inspecties en onderzoeken gebleken dat er diverse schades
waren ontstaan. Zo vertoonden de pijlers op diverse locaties
betonschade vanwege chloride-geïnitieerde wapeningscorrosie.
Dit als gevolg van ingedrongen dooizouten afkomstig van het
wegdek door lekkende voegen. Verder was de overspanning
over de Slingerweg (tussen steunpunt 2 en 3, fig. 2) ernstig
beschadigd als gevolg van diverse aanrijdingen door te hoog
verkeer.
Uit diverse inspecties, onderzoeken en berekeningen werd
geconcludeerd dat de brug niet voldoende constructieve restca -
paciteit bezit voor de gewenste restlevensduur. In 2010 en 2015
zijn hiertoe door Rijkswaterstaat reeds diverse (tijdelijke) maat -
De Nijkerkerbrug, de verbinding tussen Gelderland
en Flevoland (foto 1), bleek onvoldoende
constructieve restcapaciteit te hebben en te veel te
zijn aangetast om de huidige verkeersbelastingen te
kunnen dragen. Nieuwbouw is overwogen, maar
uiteindelijk is voor renovatie gekozen. In het project
wordt een nieuwe manier van samenwerking
toegepast tussen Rijkswaterstaat en marktpartijen,
onder de noemer van project DOEN. Dankzij deze
samenwerking is een oplossing gevonden waarbij
de brug voor een periode van 30 jaar weer veilig kan
worden gebruikt, met minimale hinder tijdens de
uitvoering.
ir. Richard ter Maten
Combinatie NU (Mourik - BESIX)
ing. Mark Verbaten
ABT
ir. Tom Groeneweg
Rijkswaterstaat
1
1 Nijkerkerbrug, foto: Mourik
Minimale hinder dankzij samenwerking 5 2018
20
2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 1
A B C
2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 1
A B C
eindaanzicht
1000
1000
1000480 130
130130
140
400
130
130 130
400 400
voorspanstrengen totaal 30 stuks ?9
3 kopnetjes ?8 einddoorsnede
middendoorsnede
2 Langsdoorsnede bestaande situatie3 Dwarsdoorsnede bestaand dek en pijlers 4 Doorsnede van de bestaande liggers
regelen uitgevoerd. Zo zijn pijlers voorzien van stempels, is een
deel van de liggers boven de Slingerweg vervangen en is de
brug voorzien van een gewichtsbeperking. Daarnaast zijn op
het brugdek barriers geplaatst om te voorkomen dat zware
voertuigen op de constructief zwakkere zijkanten van het rijdek
belanden en zijn hoogteportalen geplaatst om verdere aanrij -
ding van de overspanning boven de Slingerweg te voorkomen.
Project
Er is vanuit Rijkswaterstaat gekozen om in dit project niet te
werken met een (over)complete eisenspecificatie, maar met het
beschrijven van de behoeften voor de brug en de reden achter
die behoeften. Project DOEN is daarmee een uniek project
bedoeld om de samenwerking tussen Rijkswaterstaat en markt -
partijen te optimaliseren. Het project biedt de ruimte om af te
wijken van de gebruikelijke bestaande regels en werkwijzen en
om te werken met een gemeenschappelijk doel: 'eerlijk geld
voor eerlijk werk' en 'maximale klantwaarde'. Op basis van het
2
3
4
Minimale hinder dankzij samenwerking 5 2018
21
2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 1
A B C 14 000
1200 1000 4300 1000 4300 1000 1200
46203590
1000
30220
600
2020
750
30 30
5
5 Aanzicht versterking pijlers met aangestorte wanden. De blauw gearceerde delen betref - fen de nieuwe versterkingen
moment vele oplossingsalternatieven mogelijk. Deze alternatie -
ven betroffen volledige nieuwbouw, volledige renovatie en
combinaties van beide. Binnen de alternatieven zijn diverse
varianten afgewogen.
Vanaf het begin van de ontwerpperiode is intensief samenge -
werkt met Mourik-dochter Vogel (beton
onderhoud) en ABT
(ingenieursbureau). Gezamenlijk zijn voor de nieuwbouwoptie
de mogelijke toepassing van diverse liggertypes en uitvoerings -
methoden onderzocht. Voor de renovatieoptie zijn verschil -
lende versterkings- en uitvoeringsmethoden bekeken. Alle
mogelijke oplossingen zijn gedurende het ontwerpproces geop -
timaliseerd en in combinatie met kosten, uitvoeringstijd en
gevolgen voor hinder in kaart gebracht. Het beperken van
hinder voor de weggebruiker was daarbij een van de belang -
rijkste criteria.
Capaciteit brug
Voorafgaand aan het project zijn verificatieberekeningen op
basis van niveau 'gebruik' conform de RBK 1.1 uitgevoerd.
inkoopplan schreef Rijkwaterstaat een aanbestedingsleidraad.
Na meerdere fases, waarbij onder andere werd geselecteerd op
samenwerkingscompetenties, plan van aanpak en analyse van
klantbehoeftes, werd de pre-award gegund aan Mourik en
BESIX in de combinatie NU.
De opdracht voor de aanpak van de Nijkerkerbrug luidde: het
realiseren van een (constructief ) veilige brugverbinding, een
levensduur van 25-30 jaar, geen beperkingen voor al het passe -
rende verkeer dat voldoet aan de geldende wettelijke bepalin -
gen, ten minste geschikt voor capaciteit en type verkeer als
huidig, passend binnen het complex Nijkerkersluis en uiterlijk
in kwartaal 3 van 2018 weer volledig beschikbaar voor alle
verkeer.
De basculebrug, de schutsluis en de spuisluis zijn geen onder -
deel van het project.
Renovatie of nieuwbouw?
Op het moment dat Mourik, BESIX en Rijkswaterstaat als één
team begonnen samen te werken, waren ontwerp, prijs en
contract nog niet bepaald. Voor het ontwerp waren op dat
Minimale hinder dankzij samenwerking 5 2018
22
aangetoond dat het brugdek kon worden behouden.
Uit de genoemde onderzoeken, in combinatie met de toe te
passen uitvoeringsmethoden, volgde uiteindelijk de belangrijke
conclusie dat renovatie van de brug technisch mogelijk was.
Definitieve keuze: renovatie
Bij de definitieve keuze tussen de diverse oplossingsalternatie -
ven gold het beperken van hinder voor het verkeer tijdens de
uitvoering op de brug als belangrijkste criterium. De overige
criteria hadden betrekking op de openstellingsdatum, de
onderhoudskosten, het risicoprofiel, duurzaamheid en kosten.
Voor de verdere uitwerking van het ontwerp, de uitvoerings -
methode en prijs is door de klant besloten tot renovatie van de
Nijkerkerbrug.
Versterking pijlers
De constructieve versterking van de pijlers bestaat uit het
aanbrengen van betonwanden (fig. 5). In deze wanden is een
sparing opgenomen van 2,0 bij 2,3 m. Deze wand, bestaande
uit kolommen en onder- en bovenbalken, verzorgt de krachts -
afdracht vanaf het dek naar de fundering. De versterkingscon -
structie is verankerd met wapeningsstekken met de bestaande
pijlers. Na het plaatsen van de bekisting is de versterking voor -
Hieruit kwam naar voren dat de brug niet voldeed, ofwel
onvoldoende capaciteit had om de verkeersbelastingen
conform NEN-EN 1991-2 te dragen. De constructieve verster -
kingen zijn getoetst op niveau 'verbouw' conform NEN 8700.
In tabel 1 wordt een overzicht gegeven van de unity checks die
volgden uit de eerdere herberekeningen door Rijkswaterstaat
en die als uitgangspunt voor het project golden.
Gezien de relatief hoge overschrijdingen was het niet de
verwachting dat renovatie van de brug mogelijk was. Toch is,
vanwege de kennis en ervaring bij de diverse specialistische
partijen, gekozen ook deze variant als serieuze optie te onder -
zoeken. In de ontwerpfase zijn daartoe diverse onderzoeken
uitgevoerd.
Aanvullend onderzoek
Met aanvullend geotechnisch onderzoek is aangetoond dat het
draagvermogen van de fundering voldoet. De steunpunten en
de liggers zijn onderzocht op betonschade, chloride-indringing
en de geschiktheid en noodzaak voor de toepassing van katho -
dische bescherming. De optredende verkeerstrillingen zijn
gemonitord om aan te tonen dat het aanbrengen van (beton)
versterkingen mogelijk zou zijn bij doorgaand gebruik van de
brug.
Door middel van hechtsterkteproeven is aangetoond dat het
vergroten van de momentcapaciteit met uitwendig aange -
brachte koolstof lamellen (lijmwapening) toepasbaar was.
De mogelijke aanwezigheid van wapeningscorrosie in het
brugdek is in kaart gebracht door de inzet van potentiaalmetin -
gen. Hieruit bleek dat de aanwezige aantasting van het brugdek
beperkter was dan op voorhand werd aangenomen. In combi -
natie met meer geavanceerde constructieve berekeningen is
Tabel 1 Unity checks verschillende onderdelen
Pijlers
Onderslagbalken voldoen niet op veldmoment u.c. 1,5
Onderslagbalken voldoen niet op steunpuntmoment u.c. 1,6
Kolommen voldoen niet op rembelasting u.c. 2,1
Funderingssloof voldoet niet op steunpuntmoment u.c. 1,9
Velden
voorgespannen liggers en dwarsdragers voldoen niet op momentcapaciteit u.c. 1,3
voldoen niet op dwarskrachtcapaciteit u.c. 1,6
Brugdek
voldoet niet op momentcapaciteit u.c. 2,0
voldoet niet op pons u.c. 1,5
dek boven brugkelder voldoet niet op dwarskracht u.c. 1,3
6 Steunpunt tijdens uitvoering met de te ver - wijderen (tijdelijke) stempels. De liggers zijn van versterking voorzien,foto: Mourik
Minimale hinder dankzij samenwerking 5 2018
23
6
7 8
7 Applicatie van kathodische bescherming ten behoud van de steunpunten, foto: Mourik8 Verlijmen van koolstofvezel lamellen aan de I-liggers, foto: Mourik
Kathodische bescherming
Om betonschade door wapeningscorrosie te voorkomen en de
constructieve functie tussen bestaand en nieuw beton te borgen
zijn de pijlers voorzien van kathodische bescherming
(kb-systeem). Voor deze beschermingstechniek zijn tussen de
bestaande pijler en de versterkingen titaniumstrips (binnen -
vlakken pijler) aangebracht. Op het beton van de bestaande
pijler (buitenzijde) zijn titaniumnetten geplaatst (foto 7). De
bestaande wapening is aangeboord, gecontroleerd op wape -
ningcontinuïteit, en (d.m.v. een wapeningscontact) verbonden
met de minpool (kathode). Vervolgens is tussen de te bescher -
men wapening (kathode) en het titanium (anode) een lage
spanning van ongeveer 5 volt aangebracht. Dit heeft als gevolg
dat de wapening een beschermstroom ontvangt waarmee
corrosie en onthechting tussen bestaand beton en de verster -
king wordt voorkomen. Het KB-systeem van de pijlers is afge -
werkt met een laag spuitbeton van 25 mm. De steunpunten zijn
vervolgens voorzien van coating.
Versterking liggers - momentcapaciteit
Van de voorgespannen I-liggers onder het rijdek is de
momentcapaciteit vergroot door het toepassen van koolstofve -
zel (CFRP: carbon fiber reinforced polymer) lamellen. Het
ontwerp van de CFRP is opgesteld op basis van de Duitse
DAfStb richtlijn 'Verstärken von Betonbauteilen mit geklebter
Bewehrung', die ook kan worden toegepast op voorgespannen
constructies. Deze richtlijn vormt overigens tevens de basis
voor de nieuwe uitgave van de Eurocode 2 waarin de toepas -
sing van koolstoflijmwapening wordt opgenomen.
De liggers worden, afhankelijk van de overschrijding, voorzien
zien van zelfverdichtend beton. De voordelen van deze verster -
kingsmaatregel zijn onder meer het behoud van bouwhistori -
sche waarde (constructie behoudt bestaande uitstraling), en het
positief ecologisch effect (vogels nestelen bovenin in de hoeken
tussen kolom en balk) en sociale veiligheid (openheid door
sparing). Ten behoeve van de uitvoerbaarheid is het voordeel
dat na voldoende uitharding de tijdelijke stempelconstructies
kunnen worden verwijderd (foto 6).
Minimale hinder dankzij samenwerking 5 2018
24
druklaag
var. 130-160
beugels ?10-100
langswapening 17?12 spuitbeton C30/37
koolstof lamellen
(lijmwapening)
1000
70 70
400
540
80
9
10
9 Versterking dwarskrachtcapaciteit 10 Overspanning na aanbrengen lijmwapening en dwars - krachtversterking, foto: Mourik
van 2 of 4 lamellen over de gehele overspanning (foto 8). De
lamellen zijn verlijmd met epoxy en aan het begin en einde van
de lamel verankerd door middel van koolstofvezel sheets (foto
8). Het op deze schaal toepassen van koolstoflijmwapening op
voorgespannen liggers, waarbij het verkeer doorgaand gebruik
blijft maken van de brug, is uniek in Nederland.
Versterking liggers - dwarskrachtcapaciteit
De dwarskrachtcapaciteit van de I-liggers is verhoogd door de
liggers rondom op te dikken met een gewapende schil van
spuitbeton en stalen wapeningsbeugels. De versterking is alleen
daar aangebracht waar overschrijdingen zijn. Dit betekent dat
de versterking is aangebracht op 470 mm vanaf de oplegging.
Vlakbij de oplegging vindt geen dwarskrachtoverschrijding
plaats door directe afdracht naar de oplegging. De versterking
is aangebracht over een lengte van 6,2 m. Aangezien de verster -
king niet tot boven het steunpunt doorloopt, was het niet nodig
de constructie te vijzelen. De liggers zijn aan de bovenzijde
voorzien van L-vormige stekken Ø10 en aan de onderzijde is de
beugel gesloten door Ø10 in U-vorm (fig. 9).
De voordelen van de toepassing van spuitbeton zijn de goede
hechting, goede verdichting, eenvoudige bekisting en de trans -
porteerbaarheid van het beton over de bouwplaats van de silo
naar de locatie van verwerking.
Minimale hinder dankzij samenwerking 5 2018
25
11
12
Tot slot
Project Renovatie Nijkerkerbrug, bekend als project DOEN, is
een uniek project waarbij door de samenwerkingsvorm de
technische kennis vanuit de marktpartijen en Rijkswaterstaat is
gecombineerd. Het ontwerpproces heeft ervoor gezorgd dat er
technische oplossingen konden worden bedacht door inzet van
kennis en ervaring van diverse vakmensen. Zo is gezamenlijk
tot een werkend en uitvoerbaar ontwerp gekomen met als
gevolg dat de brug blijft gespaard en de omgeving veel hinder
blijft bespaard. De samenwerkingsvorm biedt vele voordelen
voor de toekomst. De toegepaste technische oplossingen voor
de renovatie van de Nijkerkerbrug en de uitvoeringsperiode
met minimale hinder zijn veelbelovend, zeker gezien de onder -
houdsopgave die Nederland de komende decennia te wachten
staat. ?
Aanpak brugdek
De wegindeling, bestaande uit twee fietspaden aan de buitenzij -
den en een rijbaan van 7 m in het midden van de brug, blijft
behouden. Als afscheiding tussen rijbaan en fietspaden blijven
de huidige barriers aanwezig. Van het bestaande brugdek is met
aanvullende berekeningen aangetoond dat constructieve
versterking niet nodig was.
De fietspaden zijn voorzien van nieuw asfalt en de afwatering is
verbeterd. Het brugdek onder de fietspaden is waar nodig gere -
pareerd en voorzien van kathodische bescherming in de vorm
van opofferingsanodes ten behoeve van verlenging van de
levensduur van de reparaties. Ten behoeve van de reparatie -
werkzaamheden is een robot ingezet om slechte delen door
hydrodemolition, ook bekend als watersaneren, met zeer hoge
druk, weg te spuiten (foto 11).
De voegconstructies zijn vervangen voor renovatievoegen.
Overspanning Slingerweg
Het brugdeel boven de Slingerweg is compleet vervangen (foto
12). Dit brugdeel had te kampen met forse aanrijdschades. Er is
besloten de liggers van dit veld te vervangen door kokerliggers
en de doorrijdhoogte te vergroten waardoor deze 4,5 m zal zijn.
Hiermee is de hoogtebeperking ter hoogte van de Slingerweg
opgeheven en zijn daarom de hoogteportalen op de Slingerweg
verwijderd.
De beschreven constructieve versterkings- en beschermings -
werkzaamheden vonden plaats onder de brug en zijn uitge -
voerd terwijl het verkeer op de brug doorgang vond. Hierdoor
bleef de hinder voor personenauto´s, vracht- en landbouwver -
keer zeer beperkt.
Voor het vervangen van de voegovergangen en het plaatsen van
het nieuwe brugdeel boven de Slingerweg is de brug een regu -
lier weekend in mei 2018 en een lang weekend in juni 2018
afgesloten geweest voor verkeer.
De uitvoering van de gehele brug is gestart in september 2017.
De openstelling zal eind augustus 2018 plaatsvinden.
Meer informatie
Meer informatie, de laatste stand van zaken en
foto's staan op www.projectdoen.nu .
? PROJECTGEGEVENS
Project Renovatie Nijkerkerbrug
Opdrachtgever Rijkswaterstaat Midden-Nederland
Noord (interne opdrachtgever)
Projectteam DOEN projectteam Rijkswaterstaat
Opdrachtnemer Combinatie NU
(Aannemerscombinatie Mourik + BESIX)
Engineering ABT
Betononderhoud Vogel
11 Inzet van hydrodemolition robot ten behoeve van het sane - ren van de betonreparaties, foto: Mourik12 Vervangen van de overspanning over de Slingerweg, foto: Mourik
Minimale hinder dankzij samenwerking 5 2018
Inhoudsopgave
Er is ook een samenvatting van dit artikel beschikbaar. Je leest de korte versie hier.
1 Nijkerkerbrug, foto: Mourik
De Nijkerkerbrug is de verbinding voor snel en langzaam verkeer tussen Gelderland en Flevoland over het Nijkerkernauw. Over de brug loopt de N301, de provinciale weg die de A28 met de N305 verbindt. De brug is tevens onderdeel van het complex Nijkerkersluis. Het gehele complex, bestaande uit een schutsluis, spuisluis en brug, is gebouwd en in gebruik genomen tussen 1963 en 1965. Gemotoriseerd verkeer (o.a. personenauto´s, vracht- en landbouwverkeer) heeft de beschikking over één rijstrook per rijrichting. Aan weerszijde van de rijstroken bevinden zich fietspaden.
De Nijkerkerbrug heeft een totale lengte van 300 m, opgebouwd uit 15 overspanningen (fig. 2). Eén overspanning (tussen steunpunt 13 en 14) betreft een beweegbare basculebrug waar jaarlijks meer dan 35.000 schepen passeren. De aanbruggen zijn opgebouwd uit overspanningen van 19,5 m, bestaande uit 12 voorgespannen prefab betonnen I-liggers (fig.3 en 4) die zijn verbonden met een in het werk gestort dek. De steunpunten bestaan uit een onderslagbalk, kolommen en een funderingsloof. Een bijzondere eigenschap van de voorgespannen I-liggers is dat hier geen reguliere dwarskrachtwapening aanwezig is. De liggers zijn enkel voorzien van drie kopnetten ter plaatse van de liggereinden. De totale breedte van het brugdek bedraagt 14 m.
Status van de brug
Op het moment dat Mourik, BESIX en Rijkswaterstaat als één team begonnen samen te werken, waren ontwerp, prijs en contract nog niet bepaald. Voor het ontwerp waren op dat moment vele oplossingsalternatieven mogelijk. Deze alternatieven betroffen volledige nieuwbouw, volledige renovatie en combinaties van beide. Binnen de alternatieven zijn diverse varianten afgewogen.
Vanaf het begin van de ontwerpperiode is intensief samengewerkt met Mourik-dochter Vogel (betononderhoud) en ABT (ingenieursbureau). Gezamenlijk zijn voor de nieuwbouwoptie de mogelijke toepassing van diverse liggertypes en uitvoeringsmethoden onderzocht. Voor de renovatieoptie zijn verschillende versterkings- en uitvoeringsmethoden bekeken. Alle mogelijke oplossingen zijn gedurende het ontwerpproces geoptimaliseerd en in combinatie met kosten, uitvoeringstijd en gevolgen voor hinder in kaart gebracht. Het beperken van hinder voor de weggebruiker was daarbij een van de belangrijkste criteria.
Project
Er is vanuit Rijkswaterstaat gekozen om in dit project niet te werken met een (over)complete eisenspecificatie, maar met het beschrijven van de behoeften voor de brug en de reden achter die behoeften. Project DOEN is daarmee een uniek project bedoeld om de samenwerking tussen Rijkswaterstaat en marktpartijen te optimaliseren. Het project biedt de ruimte om af te wijken van de gebruikelijke bestaande regels en werkwijzen en om te werken met een gemeenschappelijk doel: ‘eerlijk geld voor eerlijk werk’ en ‘maximale klantwaarde’. Op basis van het inkoopplan schreef Rijkwaterstaat een aanbestedingsleidraad. Na meerdere fases, waarbij onder andere werd geselecteerd op samenwerkingscompetenties, plan van aanpak en analyse van klantbehoeftes, werd de pre-award gegund aan Mourik en BESIX in de combinatie NU.
De opdracht voor de aanpak van de Nijkerkerbrug luidde: het realiseren van een (constructief) veilige brugverbinding, een levensduur van 25-30 jaar, geen beperkingen voor al het passerende verkeer dat voldoet aan de geldende wettelijke bepalingen, ten minste geschikt voor capaciteit en type verkeer als huidig, passend binnen het complex Nijkerkersluis en uiterlijk in kwartaal 3 van 2018 weer volledig beschikbaar voor alle verkeer.
De basculebrug, de schutsluis en de spuisluis zijn geen onderdeel van het project.
Renovatie of nieuwbouw?
Op het moment dat Mourik, BESIX en Rijkswaterstaat als één team begonnen samen te werken, waren ontwerp, prijs en contract nog niet bepaald. Voor het ontwerp waren op dat moment vele oplossingsalternatieven mogelijk. Deze alternatieven betroffen volledige nieuwbouw, volledige renovatie en combinaties van beide. Binnen de alternatieven zijn diverse varianten afgewogen.
Vanaf het begin van de ontwerpperiode is intensief samengewerkt met Mourik-dochter Vogel (betononderhoud) en ABT (ingenieursbureau). Gezamenlijk zijn voor de nieuwbouwoptie de mogelijke toepassing van diverse liggertypes en uitvoeringsmethoden onderzocht. Voor de renovatieoptie zijn verschillende versterkings- en uitvoeringsmethoden bekeken. Alle mogelijke oplossingen zijn gedurende het ontwerpproces geoptimaliseerd en in combinatie met kosten, uitvoeringstijd en gevolgen voor hinder in kaart gebracht. Het beperken van hinder voor de weggebruiker was daarbij een van de belangrijkste criteria.
2 Langsdoorsnede bestaande situatie
3 Dwarsdoorsnede bestaand dek en pijlers
Capaciteit brug
Voorafgaand aan het project zijn verificatieberekeningen op basis van niveau ‘gebruik’ conform de RBK 1.1 uitgevoerd. Hieruit kwam naar voren dat de brug niet voldeed, ofwel onvoldoende capaciteit had om de verkeersbelastingen conform NEN-EN 1991-2 te dragen. De constructieve versterkingen zijn getoetst op niveau ‘verbouw’ conform NEN 8700.
In tabel 1 wordt een overzicht gegeven van de unity checks die volgden uit de eerdere herberekeningen door Rijkswaterstaat en die als uitgangspunt voor het project golden.
Gezien de relatief hoge overschrijdingen was het niet de verwachting dat renovatie van de brug mogelijk was. Toch is, vanwege de kennis en ervaring bij de diverse specialistische partijen, gekozen ook deze variant als serieuze optie te onderzoeken. In de ontwerpfase zijn daartoe diverse onderzoeken uitgevoerd.
Aanvullend onderzoek
Met aanvullend geotechnisch onderzoek is aangetoond dat het draagvermogen van de fundering voldoet. De steunpunten en de liggers zijn onderzocht op betonschade, chloride-indringing en de geschiktheid en noodzaak voor de toepassing van kathodische bescherming. De optredende verkeerstrillingen zijn gemonitord om aan te tonen dat het aanbrengen van (beton)versterkingen mogelijk zou zijn bij doorgaand gebruik van de brug.
Door middel van hechtsterkteproeven is aangetoond dat het vergroten van de momentcapaciteit met uitwendig aangebrachte koolstof lamellen (lijmwapening) toepasbaar was.
De mogelijke aanwezigheid van wapeningscorrosie in het brugdek is in kaart gebracht door de inzet van potentiaalmetingen. Hieruit bleek dat de aanwezige aantasting van het brugdek beperkter was dan op voorhand werd aangenomen. In combinatie met meer geavanceerde constructieve berekeningen is aangetoond dat het brugdek kon worden behouden.
Uit de genoemde onderzoeken, in combinatie met de toe te passen uitvoeringsmethoden, volgde uiteindelijk de belangrijke conclusie dat renovatie van de brug technisch mogelijk was.
4 Doorsnede van de bestaande liggers
Definitieve keuze: renovatie
Bij de definitieve keuze tussen de diverse oplossingsalternatieven gold het beperken van hinder voor het verkeer tijdens de uitvoering op de brug als belangrijkste criterium. De overige criteria hadden betrekking op de openstellingsdatum, de onderhoudskosten, het risicoprofiel, duurzaamheid en kosten. Voor de verdere uitwerking van het ontwerp, de uitvoeringsmethode en prijs is door de klant besloten tot renovatie van de Nijkerkerbrug.
Versterking pijlers
5 Aanzicht versterking pijlers met aangestorte wanden. De blauw gearceerde delen betreffen de nieuwe versterkingen
De constructieve versterking van de pijlers bestaat uit het aanbrengen van betonwanden (fig. 5). In deze wanden is een sparing opgenomen van 2,0 bij 2,3 m. Deze wand, bestaande uit kolommen en onder- en bovenbalken, verzorgt de krachtsafdracht vanaf het dek naar de fundering. De versterkingsconstructie is verankerd met wapeningsstekken met de bestaande pijlers. Na het plaatsen van de bekisting is de versterking voorzien van zelfverdichtend beton. De voordelen van deze versterkingsmaatregel zijn onder meer het behoud van bouwhistorische waarde (constructie behoudt bestaande uitstraling), en het positief ecologisch effect (vogels nestelen bovenin in de hoeken tussen kolom en balk) en sociale veiligheid (openheid door sparing). Ten behoeve van de uitvoerbaarheid is het voordeel dat na voldoende uitharding de tijdelijke stempelconstructies kunnen worden verwijderd (foto 6).
6 Steunpunt tijdens uitvoering met de te verwijderen (tijdelijke) stempels. De liggers zijn van versterking voorzien, foto: Mourik
Kathodische bescherming
7 Applicatie van kathodische bescherming ten behoud van de steunpunten, foto: Mourik
Om betonschade door wapeningscorrosie te voorkomen en de constructieve functie tussen bestaand en nieuw beton te borgen zijn de pijlers voorzien van kathodische bescherming (kb-systeem). Voor deze beschermingstechniek zijn tussen de bestaande pijler en de versterkingen titaniumstrips (binnenvlakken pijler) aangebracht. Op het beton van de bestaande pijler (buitenzijde) zijn titaniumnetten geplaatst (foto 7). De bestaande wapening is aangeboord, gecontroleerd op wapeningcontinuïteit, en (d.m.v. een wapeningscontact) verbonden met de minpool (kathode). Vervolgens is tussen de te beschermen wapening (kathode) en het titanium (anode) een lage spanning van ongeveer 5 volt aangebracht. Dit heeft als gevolg dat de wapening een beschermstroom ontvangt waarmee corrosie en onthechting tussen bestaand beton en de versterking wordt voorkomen. Het KB-systeem van de pijlers is afgewerkt met een laag spuitbeton van 25 mm. De steunpunten zijn vervolgens voorzien van coating.
Versterking liggers - momentcapaciteit
8 Verlijmen van koolstofvezel lamellen aan de I-liggers, foto: Mourik
Van de voorgespannen I-liggers onder het rijdek is de momentcapaciteit vergroot door het toepassen van koolstofvezel (CFRP: carbon fiber reinforced polymer) lamellen. Het ontwerp van de CFRP is opgesteld op basis van de Duitse DAfStb richtlijn ‘Verstärken von Betonbauteilen mit geklebter Bewehrung’, die ook kan worden toegepast op voorgespannen constructies. Deze richtlijn vormt overigens tevens de basis voor de nieuwe uitgave van de Eurocode 2 waarin de toepassing van koolstoflijmwapening wordt opgenomen.
De liggers worden, afhankelijk van de overschrijding, voorzien van 2 of 4 lamellen over de gehele overspanning (foto 8). De lamellen zijn verlijmd met epoxy en aan het begin en einde van de lamel verankerd door middel van koolstofvezel sheets (foto 8). Het op deze schaal toepassen van koolstoflijmwapening op voorgespannen liggers, waarbij het verkeer doorgaand gebruik blijft maken van de brug, is uniek in Nederland.
Versterking liggers - dwarskrachtcapaciteit
9 Versterking dwarskrachtcapaciteit
De dwarskrachtcapaciteit van de I-liggers is verhoogd door de liggers rondom op te dikken met een gewapende schil van spuitbeton en stalen wapeningsbeugels. De versterking is alleen daar aangebracht waar overschrijdingen zijn. Dit betekent dat de versterking is aangebracht op 470 mm vanaf de oplegging. Vlakbij de oplegging vindt geen dwarskrachtoverschrijding plaats door directe afdracht naar de oplegging. De versterking is aangebracht over een lengte van 6,2 m. Aangezien de versterking niet tot boven het steunpunt doorloopt, was het niet nodig de constructie te vijzelen. De liggers zijn aan de bovenzijde voorzien van L-vormige stekken Ø10 en aan de onderzijde is de beugel gesloten door Ø10 in U-vorm (fig. 9).
De voordelen van de toepassing van spuitbeton zijn de goede hechting, goede verdichting, eenvoudige bekisting en de transporteerbaarheid van het beton over de bouwplaats van de silo naar de locatie van verwerking.
10 Overspanning na aanbrengen lijmwapening en dwarskrachtversterking, foto: Mourik
Aanpak brugdek
De wegindeling, bestaande uit twee fietspaden aan de buitenzijden en een rijbaan van 7 m in het midden van de brug, blijft behouden. Als afscheiding tussen rijbaan en fietspaden blijven de huidige barriers aanwezig. Van het bestaande brugdek is met aanvullende berekeningen aangetoond dat constructieve versterking niet nodig was.
De fietspaden zijn voorzien van nieuw asfalt en de afwatering is verbeterd. Het brugdek onder de fietspaden is waar nodig gerepareerd en voorzien van kathodische bescherming in de vorm van opofferingsanodes ten behoeve van verlenging van de levensduur van de reparaties. Ten behoeve van de reparatiewerkzaamheden is een robot ingezet om slechte delen door hydrodemolition, ook bekend als watersaneren, met zeer hoge druk, weg te spuiten (foto 11).
De voegconstructies zijn vervangen voor renovatievoegen.
11 Inzet van hydrodemolition robot ten behoeve van het saneren van de betonreparaties, foto: Mourik
Overspanning Slingerweg
12 Vervangen van de overspanning over de Slingerweg, foto: Mourik
Het brugdeel boven de Slingerweg is compleet vervangen (foto 12). Dit brugdeel had te kampen met forse aanrijdschades. Er is besloten de liggers van dit veld te vervangen door kokerliggers en de doorrijdhoogte te vergroten waardoor deze 4,5 m zal zijn. Hiermee is de hoogtebeperking ter hoogte van de Slingerweg opgeheven en zijn daarom de hoogteportalen op de Slingerweg verwijderd.
De beschreven constructieve versterkings- en beschermingswerkzaamheden vonden plaats onder de brug en zijn uitgevoerd terwijl het verkeer op de brug doorgang vond. Hierdoor bleef de hinder voor personenauto´s, vracht- en landbouwverkeer zeer beperkt.
Voor het vervangen van de voegovergangen en het plaatsen van het nieuwe brugdeel boven de Slingerweg is de brug een regulier weekend in mei 2018 en een lang weekend in juni 2018 afgesloten geweest voor verkeer.
De uitvoering van de gehele brug is gestart in september 2017. De openstelling zal eind augustus 2018 plaatsvinden.
Tot slot
Project Renovatie Nijkerkerbrug, bekend als project DOEN, is een uniek project waarbij door de samenwerkingsvorm de technische kennis vanuit de marktpartijen en Rijkswaterstaat is gecombineerd. Het ontwerpproces heeft ervoor gezorgd dat er technische oplossingen konden worden bedacht door inzet van kennis en ervaring van diverse vakmensen. Zo is gezamenlijk tot een werkend en uitvoerbaar ontwerp gekomen met als gevolg dat de brug blijft gespaard en de omgeving veel hinder blijft bespaard. De samenwerkingsvorm biedt vele voordelen voor de toekomst. De toegepaste technische oplossingen voor de renovatie van de Nijkerkerbrug en de uitvoeringsperiode met minimale hinder zijn veelbelovend, zeker gezien de onderhoudsopgave die Nederland de komende decennia te wachten staat.
Projectgegevens
Project Renovatie Nijkerkerbrug
Opdrachtgever Rijkswaterstaat Midden-Nederland Noord (interne opdrachtgever)
Projectteam DOEN projectteam Rijkswaterstaat
Opdrachtnemer Combinatie NU (Aannemerscombinatie Mourik + BESIX)
Engineering ABT
Betononderhoud Vogel
Meer informatie
Meer informatie, de laatste stand van zaken en foto’s staan op www.projectdoen.nu.
Rijkswaterstaat filmde de vervanging van het brugdek, in deze timelapse is goed te zien wat er precies is gedaan
Reacties