Het vakgebied van de constructeur, en de bouw en infrastructuur als geheel, verandert in hoog tempo door digitalisering. Deze verandering biedt voordelen en kansen, maar kent ook nadelen en risico's. Binnen Stufib is een groep experts uit het vakgebied in een studiecel onder de naam 'RoboCon' met dit onderwerp aan de slag gegaan. Een belangrijk resultaat is het levels-of-intelligence-denkmodel om verschillende niveaus van digitalisering bespreekbaar te maken.
'RoboCon', de
toekomst van de constructeur?
Hoe gaat digitalisering het vak van de constructeur veranderen?
1 Voorbeeld van tekstueel programmeren
1
18? CEMENT 3 20 22
Digitalisering van het construc-
tief ontwerp biedt kansen, zoals
het snel en gemakkelijk kunnen
doorrekenen van verschillende
varianten, optimalisatie van ont-
werpen op meerdere aspecten
en het automatiseren van repete-
rende taken.
Er zijn ook bedreigingen,
zoals het toenemen van de impact van fou-
ten, het risico op het creëren van blackboxes
en het grotendeels verdwijnen van het hui-
dige werk van de constructeur. Hoewel we
als constructeurs echt niet zomaar zullen
worden vervangen door robots, 'RoboCons',
is er wel een serieuze verandering gaande.
Studiecel RoboCon
Binnen de studievereniging Stufib is in sep-
tember 2019 de studiecel RoboCon (zie ka-
der 'Leden Stufib studiecel RoboCon') ge-
start over dit onderwerp. De studiecel heeft
zich tot doel gesteld om een denkmodel te
ontwikkelen dat het vakgebied helpt om hui-
dige en toekomstige ontwikkelingen op het
gebied van digitalisering bespreekbaar te
maken. Voor het definiëren van het denk-
model heeft de studiecel zich laten inspire-
ren door bestaande modellen, zoals de levels
of autonomous driving voor zelfrijdende au-
to's (zie kader 'Voorbeeld zelfrijdende auto').
Daarnaast heeft de studiecel een breed scala
aan praktijktoepassingen op het gebied van
digitalisering verzameld. Hiervan is het levels-
of-intelligence (LOI)-denkmodel afgeleid.
Vervolgens zijn voor de constructeur rele- vante thema's geformuleerd en met behulp
van het denkmodel bediscussieerd.
Levels-of-intelligence-denkmodel
Er zijn zeven levels of intelligence (LOI's) ge-
definieerd, van geen automatisering (LOIo)
tot volledige automatisering (LOI6). Voor een
duidelijk inzicht in de betekenis van de LOI's
is het constructief ontwerpproces opgedeeld
in negen stappen (tabel 1). Het uitgangspunt
van het denkmodel is dat naarmate de com-
puter meer van deze stappen overneemt,
het niveau in LOI stijgt. Als een stap in het
ontwerpproces overgaat naar de computer,
dan zal deze in eerste instantie nog samen
met de mens worden uitgevoerd. Dit bete-
kent dat de computer de stap wel uitvoert,
maar op een voor de mens inzichtelijke ma-
nier. Pas bij het volgende LOI voert de com-
puter de stap volledig autonoom uit. Waar
de computer bij de lage LOI's vooral het
doorrekenen van constructies overneemt ?
de middelste stappen in het ontwerpproces ?,
verbreedt dit bij de hoge LOI's tot het maken
van complete ontwerpen.
LOI-kenmerken? Het spectrum van LOI's,
dat op deze manier is afgeleid, heeft een
aantal kenmerken, die zijn weergegeven in
tabel 2. De autonomie van de computer
neemt steeds meer toe, terwijl de interpre-
teerbaarheid door de mens steeds verder af-
neemt. Dit is alleen verantwoord als tegelij-
kertijd ook het onderbouwd vertrouwen van
de mens in de computer toeneemt. Dit
IR. NYNKE TER HEIDE
Data Expert
Bouw en Infra Vidabo
IR. THIJMEN
JASPERS FOCKS
Adviseur Kunstwerken
Antea Group Nederland auteurs
Het vakgebied van de constructeur, en de bouw en infrastructuur als geheel, verandert in hoog
tempo door digitalisering. Deze verandering biedt voordelen en kansen, maar kent ook nadelen en risico's. Binnen Stufib is een groep experts uit het vakgebied in een studiecel onder de naam 'RoboCon' met dit onderwerp aan de slag gegaan. Een belangrijk resultaat is het levels-of-
intelligence-denkmodel om verschillende niveaus van digitalisering bespreekbaar te maken.
CEMENT 3 2022 ?19
wil zeggen dat er steeds meer aandacht
nodig is voor validatie, testen en de goede
documentatie hiervan. Met het toenemen van de LOI's neemt
de mens-computersymbiose steeds meer
toe. Dit betekent dat mens en computer
steeds onlosmakelijker met elkaar verbon-
den zijn. Maar ook wordt hiermee uitge-
drukt dat zowel mens als computer taken
uitvoert die het best bij hem past. De samen-
werking levert meer op dan de optelsom van
de twee losse bijdragen.
Voorbeeld LOI2? Ter verduidelijking van
het denkmodel zoomen we in op één van
de levels, in dit geval LOI2. Binnen dit level
berekent de computer meerdere varianten
automatisch iteratief op basis van een door
de constructeur gegeven oplossingsruimte.
De computer beoordeelt de varianten auto-
matisch op deelaspecten. Hierbij onder-
steunt de computer de constructeur met de
repetitieve berekeningen. Bij het ontwerp
van een viaduct in gewapend beton betekent
dit bijvoorbeeld dat de constructeur een
bandbreedte voor de constructiehoogte op-
geeft. Binnen deze bandbreedte maakt de
rekentool verschillende varianten waarbij
de wapening wordt gedimensioneerd. De
varianten worden met elkaar vergeleken en
beoordeeld op basis van materiaalgebruik,
milieukosten en uitvoeringskosten. Zo helpt
de rekentool de constructeur om tot een
optimale oplossing te komen. Om de stap naar LOI3 te kunnen ma- ken, moet de tool nog meer taken overne-
men van de constructeur. In het voorbeeld
kan de computer de bandbreedte voor de
constructiehoogte bijvoorbeeld zelf bepalen
aan de hand van input vanuit (de tool van)
de wegontwerpers.
Wat gaat er veranderen?
De studiecel heeft aan de hand van het
LOI-denkmodel zes thema's behandeld:
constructieve veiligheid, samenwerking,
risico's, verschuiving rol van de construc-
teur, vaardigheden en ontwerpfases (zie het
rapport voor de volledige uitwerking van
deze thema's). In dit artikel worden ter
illustratie een aantal onderwerpen uitge-
licht.
Het verdwijnen van projectberekeningen
Voor de constructieve veiligheid is een
belangrijke verandering dat projectbereke-
ningen steeds meer zullen verdwijnen. Nu
maken constructeurs voor ieder project af-
zonderlijk een berekening. Bij voortgaande
digitalisering werkt de constructeur mee
aan de ontwikkeling van tools die worden
ingezet voor meerdere projecten. De valida-
tie van een tool is anders dan de controle
van een traditionele berekening. Voor alle
mogelijke combinaties van invoer moet
zeker zijn dat de tool correcte resultaten
geeft. Hierbij moet zwaarder wegen dat elk
mogelijk resultaat een constructief veilige
oplossing is, dan dat een tool altijd het
meest optimale resultaat geeft.
2 Voorbeeld van visueel programmeren
LEDEN STUFIB STUDIECEL
ROBOCON
Voorzitter:
Nynke ter Heide ? Vidabo
Lid/rapporteur:
Marco van den Berg ? BAM Infraconsult
Jeroen Coenders ? White Lioness tech-
nologies
Thijmen Jaspers Focks ? Antea Group
Jeffrey Haverhals ? Wagemaker
Chris van der Ploeg ? ABT
Marc Taken ? Witteveen+Bos
Ikram Talib ? IMd raadgevende ingenieurs
Lid/reviewer:
Ab van den Bos ? Diana FEA
Rob Huijben ? VeriCon
Mentor bestuur:
Johan Bolhuis ? Hochtief
Florentijn de Beukelaer ? BAM Infraconsult
2
20? CEMENT 3 20 22
Tabel 1 Het levels-of-intelligence denkmodel LOI0 LOI1 LOI2 LOI3 LOI4 LOI5 LOI6
geen
automatisering automatisering
rekenen automatisering
varianten
onderzoek automatisering
oplossingsruimte automatisering
oplossings-richting geautomatiseerd
onder toezicht volledig
geautomatiseerd
interpreteren vraag en vertalen naar PvE M MMMMCM
C oplossingsrichting bepalen MMMMCM
CC schematiseren en oplossingsruimte bepalen M MMCM
CCC varianten ontwikkelen M MCM
CCCC berekenen, toetsen, dimensioneren M CM C C C C C varianten beoordelen M MCM
CCCC raakvlakken afstemmen intern ontwerp M MMCM
CCC raakvlakken afstemmen extern M MMMCM
CC variant kiezen M MMMMCM
C
Tabel 2 Kenmerken van LOI's LOI0 LOI1 LOI2 LOI3 LOI4 LOI5 LOI6
geen
automatisering automatisering
rekenen automatisering
varianten
onderzoek automatisering
oplossingsruimte automatisering
oplossings-richting geautomatiseerd
onder toezicht volledig
geautomatiseerd
Autonomie computer
Interpreteerbaarheid door mens
Onderbouwd vertrouwen van mens in de computer
Mens-computer symbiose
legenda M
Mens voert uit, kan hierbij computer gebruiken als hulpmiddel
CM Samen: computer voert uit, mens kan dit begrijpen, controleren en bijsturen
C Computer voert uit
Stappen constructief ontwerp
Stappen constructief ontwerp
Tabel 1 Het levels-of-intelligence denkmodel >OI? >OI1 >OI? >OI? >OI? >OI? >OI?
geen
automatisering automatisering
rekenen automatisering
varianten
onderzoek automatisering
oplossingsruimte automatisering
oplossings-richting geautomatiseerd
onder toezicht volledig
geautomatiseerd
interpreteren vraag en vertalen naar PvE M MMMMCM
C oplossingsrichting bepalen MMMMCM
CC schematiseren en oplossingsruimte bepalen M MMCM
CCC varianten ontwikkelen M MCM
CCCC berekenen, toetsen, dimensioneren M CM C C C C C varianten beoordelen M MCM
CCCC raakvlakken afstemmen intern ontwerp M MMCM
CCC raakvlakken afstemmen extern M MMMCM
CC variant kiezen M MMMMCM
C
Tabel 2 Kenmerken van LOI's LOI0 LOI1 LOI2 LOI3 LOI4 LOI5 LOI6
geen
automatisering automatisering
rekenen automatisering
varianten
onderzoek automatisering
oplossingsruimte automatisering
oplossings-richting geautomatiseerd
onder toezicht volledig
geautomatiseerd
Autonomie computer
Interpreteerbaarheid door mens
Onderbouwd vertrouwen van mens in de computer
Mens-computer symbiose
legenda M
Mens voert uit, kan hierbij computer gebruiken als hulpmiddel
CM Samen: computer voert uit, mens kan dit begrijpen, controleren en bijsturen
C Computer voert uit
Stappen constructief ontwerp
Stappen constructief ontwerp
Tabel 2 Kenmerken van LOI's LOI0 LOI1 LOI2 LOI3 LOI4 LOI5 LOI6
geen
automatisering automatisering
rekenen automatisering
varianten
onderzoek automatisering
oplossingsruimte automatisering
oplossings-richting geautomatiseerd
onder toezicht volledig
geautomatiseerd
Autonomie computer
Interpreteerbaarheid door mens
Onderbouwd vertrouwen van mens in de computer
Mens-computer symbiose Stappen constructief ontwerp
3 Verschuiving van de rol van de constructeur
3
CEMENT 3 2022 ?21
Splitsing in ontwikkeling en gebruik? Bij
hogere levels of intelligence ontstaat er
steeds meer een splitsing tussen de ontwik-
keling en het gebruik van tools, zowel in tijd
als in persoon. De gebruiker van een tool zal
steeds minder over vakinhoudelijk kennis
(hoeven te) beschikken. Dit is alleen verant-
woord als de tool vakinhoudelijk grondig
gevalideerd is, maar ook getest is of een tool
niet moedwillig of onbedoeld verkeerd kan
worden gebruikt. Daarnaast is documentatie
essentieel. De gebruiker moet goede infor-
matie krijgen over de werking van de tool,
randvoorwaarden, uitgangspunten en welke
kennis van de gebruiker wordt verwacht.
Ook cyber security vraagt aandacht. Het
mag niet zo zijn dat kwaadwillende hackers
de constructieve veiligheid van een bouw-
werk in gevaar kunnen brengen.
Bierviltjesberekening? In ons vakgebied is
een bekend credo dat je als constructeur bij
elk ontwerp de orde van grootte moet kun-
nen controleren met een berekening achter
op een bierviltje. Bij toename van de LOI is
het de vraag of dit nog wel realistisch en
nuttig is. Voor sommige constructeurs zou
dit de reden kunnen zijn om de ontwikke-
ling naar hogere LOI's tegen te houden.
Anderzijds kun je je ook afvragen of het
bierviltje niet een ouderwetse en achter- haalde validatiemethode is. De nieuwe ont-
wikkelingen vragen om nieuwe methoden.
Het zou ook kunnen dat het bierviltje ver-
schuift van de gebruiksfase naar de ontwik-
kelfase van de tools. Of misschien gaan tools
wel zelf 'bierviltjesberekeningen' genereren.
De rol van de constructeur gaat verschuiven
Door digitalisering neemt de computer taken
van de constructeur over. Dit hoeft niet te
betekenen dat het werk van de constructeur
verdwijnt, wel zal het een andere invulling
krijgen. De rol van de constructeur zal dus
gaan verschuiven (fig. 3). Hierin zijn een
aantal nieuwe rollen benoemd die nu al ont-
staan of worden verwacht. Nieuwe rollen
zijn bijvoorbeeld de vakinhoudelijke ontwik-
kelaar, die voor de ontwikkeling van tools de
constructieve en bouwgerelateerde kennis
levert en programmeerbaar maakt. De con-
structieve softwaretester is verantwoorde-
lijk voor het onafhankelijk testen en valide-
ren van tools. De rol van constructeur, zoals
we die nu kennen, blijft over als een specia-
lisme. De traditionele constructeur is als
specialist een vraagbaak voor de overige rol-
len en werkt daarnaast bijzondere, eenmali-
ge toepassingen uit, die zich niet lenen om
in een tool te worden geïmplementeerd.
De nieuwe rollen vragen om nieuwe
vaardigheden. In sommige rollen zal het
Je kunt je
afvragen of het
bierviltje niet
een ouderwetse
en achterhaalde
validatie-
methode is
VOORBEELD ZELFRIJDENDE AUTO
Voor zelfrijdende auto's zijn niveaus gedefinieerd voor de mate van automati-
sering. De meest gebruikte indeling is die van SAE International. De indeling is
gebaseerd op de taakverdeling tussen bestuurder en auto (systeem), waarbij
onderscheid wordt gemaakt tussen de niveaus 0 (geen automatisering) tot en
met 5 (volledig geautomatiseerd). Binnen de niveaus wordt aangegeven wie
welke taken doet.
Zo ligt bij niveau 0 alles bij de bestuurder. Bij niveau 1 worden strategische rij-
taken door zowel de bestuurder als het systeem uitgevoerd. Dit is bijvoorbeeld
het remmen met ABS. Het systeem vult de bestuurder aan. Bij niveau 2 kan
het systeem taken zelf uitvoeren, zoals remmen bij gevaar en bijsturen om
binnen de lijnen te blijven. Zo worden steeds meer taken door het systeem
overgenomen, tot bij niveau 5 de auto volledig autonoom rijdt.
In de SAE International indeling moet tot niveau 4 de bestuurder alert blijven
om in te grijpen. Dit geldt ook voor de constructeur binnen het LOI-denkmodel.
De overeenkomst is dat voor de gebruiker te allen tijde duidelijk moet zijn
welke verantwoordelijkheden hij/zij nog heeft en welke bij het systeem liggen. AANBEVELINGEN
In januari 2022 is het eindrapport van
de studiecel gepubliceerd: Stufib-
rapport 27: Hoe gaat digitalisering het
vak van de constructeur veranderen?
Levels of intelligence - een denkmodel om
verschillende niveaus van digitalisering
bespreekbaar te maken.
Het rapport is verkrijgbaar via de
website van Stufib:
stufib.nl//downloads/rapportenstufib/
22? CEMENT 3 20 22
nodig zijn om te kunnen programmeren (op
een basisniveau). Het is niet noodzakelijk
om complete tools te ontwikkelen, maar wel
om soepel samen te werken met software-
ontwikkelaars en om de code van anderen
te kunnen begrijpen en te controleren.
Computational thinking? Het is niet nodig en
ook niet haalbaar dat iedere constructeur
kan programmeren. Wel vraagt digitalisering
in alle rollen om een andere manier van
denken. Dit wordt computational thinking
genoemd. Het betekent dat je een vraagstuk
zodanig kunt benaderen dat het door een
computer kan worden opgelost. Het is een
vaardigheid waar de ene persoon wellicht
wat meer aanleg en affiniteit voor heeft dan
de andere persoon, maar wat ook zeker kan
worden getraind.
Wat betekent dit in de praktijk?
Het werk van de studiecel RoboCon is een
startpunt. Het LOI-denkmodel is een hulp-
middel om huidige ontwikkelingen te orde-
nen en om deze bespreekbaar te maken. Het
is ook een poging om in de toekomst te kijken,
om te voorspellen wat veelbelovend is, maar
ook wat valkuilen kunnen worden. Het is
mooi te kunnen melden dat een eerste ver-
volg al bekend is. Bij het Kennisportaal
Constructieve Veiligheid is de taakgroep
Digitale Ontwikkelingen gestart, die het
rapport van de studiecel RoboCon als input
gebruikt.
Met elkaar in gesprek? In het kader
'Aanbevelingen' zijn de aanbevelingen van
de studiecel opgenomen. De belangrijkste
bevinding is dat het waardevol is dat con-
structeurs en ontwikkelaars over digitalise-
ring met elkaar in gesprek gaan, maar dat
dit nog te weinig gebeurt. Het levels-of-intel-
ligence-denkmodel is ontwikkeld als een
stimulans en hulpmiddel om dit meer en
gestructureerd te doen. De besproken the-
ma's maken concreet welke onderwerpen
nu en in de toekomst (gaan) spelen. De deel-
nemers van de studiecel RoboCon hopen
dat het rapport en het levels-of-intelligence-
denkmodel anderen in het vakgebied inspi-
reert om digitalisering niet te laten gebeuren,
maar daar een actieve rol in te spelen.
AANBEVELINGEN
Naar aanleiding van het werk en de bevindingen van de studiecel zijn een aantal aan-
bevelingen geformuleerd voor de constructeur en de bouwsector als geheel.
? Deel ervaringen en organiseer discussie over digitalisering
Bespreek als constructeurs met elkaar welke ontwikkelingen gaande zijn en wat hier goed
en niet goed in gaat. Het LOI-denkmodel kan hierbij structuur geven.
? Betrek de hele bouwketen bij digitalisering
Zorg dat de hele bouwketen betrokken raakt bij de ontwikkeling, ook andere ontwerp-
disciplines, uitvoering, onderaannemers, toetsende instanties en opdrachtgevers.
? Professionaliseer in het testen en valideren van tools
Vind uit hoe testmethoden uit softwareontwikkeling effectief kunnen worden toegepast in
ons vakgebied en welke nieuwe methoden moeten worden ontwikkeld voor de vakinhou-
delijke validatie van tools.
? Werk aan digitale vaardigheden
De studiecel RoboCon beveelt alle constructeurs aan om digitale vaardigheden te ver-
sterken, bijvoorbeeld door te leren (visueel) programmeren. Ook is het raadzaam om als
constructeur nu te gaan nadenken over de verschuivende rollen en welke daarvan bij je
past.
? Ontwikkel tools op een verstandige manier en deel best practices
Geef de borging van constructieve veiligheid prioriteit. Zorg dat geen producten of syste-
men voorgetrokken worden. Zorg dat nieuwe ontwikkelingen ingepast kunnen worden.
Geef aandacht aan cyber security en betrek hiervoor experts.
Het is niet nodig
en ook niet haal-
baar dat iedere
constructeur kan
programmeren.
Wel vraagt
digitalisering
in alle rollen
om een andere
manier van
denken
CEMENT 3 2022 ?23
Digitalisering van het constructief ontwerp biedt kansen, zoals het snel en gemakkelijk kunnen doorrekenen van verschillende varianten, optimalisatie van ontwerpen op meerdere aspecten en het automatiseren van repeterende taken. Er zijn ook bedreigingen, zoals het toenemen van de impact van fouten, het risico op het creëren van blackboxes en het grotendeels verdwijnen van het huidige werk van de constructeur. Hoewel we als constructeurs echt niet zomaar zullen worden vervangen door robots, ‘RoboCons’, is er wel een serieuze verandering gaande.
Reacties
Edger Bruns - CABZ 06 mei 2022 21:59
Ik ben heel nieuwsgierig hoe bijvoorbeeld a.i. het werk van de constructeur overneemt, of wellicht vooral vergemakkelijkt en verbeterd. Hoewel ik denk dat uiteindelijk a.i. ook in staat is "autonoom creatief" te zijn, verwacht ik dat niet meer mee te maken. Tot die tijd toch nog maar het bierviltje?
Nynke ter Heide - Vidabo 06 mei 2022 13:43
Leuk dat er al verschillende reacties komen op het wel of niet achterhaald raken van de berekening op een bierviltje! Goede vraag van Michael van Telgen of de computer 'zomaar' werk van de mens over kan nemen. Ik denk niet 'zomaar'. Daarom is het nodig dat we het valideren en testen van tools serieus gaan nemen. We zullen eerst moeten ontdekken hoe we dit moeten aanpakken en welke methodes in ons vakgebied goed werken. Vervolgens moeten we bepalen wanneer we een tool goed genoeg getest en gevalideerd vinden om de touwtjes (een stukje) uit handen te geven aan de computer. Om over een paar jaar niet achter de feiten aan te lopen, moeten we daar nu al mee beginnen!
Ruud van der Breggen - Bouwadvies Van der Breggen 05 mei 2022 16:19
Bierviltjes, handschetsen, handmatige ontwerp berekeningen... In het ontwerpproces mijns inziens de functie om creatief en helder te kunnen ontwerpen. Onze hersens werken dan veel creatiever en puur gericht op ontwerp en niet op data invoeren. Geeft ook een zekere rust. Vergelijk het lezen vanaf papier v.s. scherm. Na het bierviltje kan je helemaal los gaan met 3D ontwerp.
Karel de Krijger - Adviesburo K.J. de Krijger 28 april 2022 16:49
Het bierviltje blijft zijn functie behouden. De constructeur ontwerpt. Al- of niet met behulp van een bierviltje. Het rekenprogramma controleert. De mens is creatief. De robot is objectief. Ik hoop dat het over 100 jaar nog zo is.
Michael van Telgen - Arcadis Nederland BV 28 april 2022 16:21
Bedankt voor het verhelderende artikel. Gewaagd om aan het 'heilige bierviltje' te komen - ik ben erg benieuwd wat hierop de reacties zijn! Ik vraag me af tot op welk niveau het 'wettelijk' mogelijk is om de computer de touwtjes in handen te geven icm weinig tussenkomst van de mens? Kan dat zomaar? Wellicht een vraagstuk voor over vele jaren maar toch interessant. En staan constructeurs open voor deze verschuiving in rol-invulling? Groet, Michael