Na vijf jaar bouwen is op 5 februari de 4 km lange Rotterdamsebaan in Den Haag officieel geopend. Dat gebeurde tijdens een feestelijke ceremonie door minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) en wethouder Anne Mulder (Stadsontwikkeling), die gevolgd kon worden via een live uitzending. 20 februari gaat de weg echt open voor het verkeer.
Den Haag heeft er met de afronding van de Rotterdamsebaan een belangrijke nieuwe toegangsweg bij. Het verkeer van en naar de omliggende snelwegen wordt hierdoor beter verdeeld, waardoor de druk op de Utrechtsebaan en vertraging tijdens de spitsuren worden verminderd.
De 4 km lange Rotterdamsebaan verbindt de snelwegen A4/A13 en de Centrumring van Den Haag met elkaar. De weg loopt vanaf het knooppunt Ypenburg, via de Victory Boogie Woogietunnel onder Voorburg door, en komt uit op de Binckhorstlaan. Daar sluit de weg bij de Mercuriusweg aan op de Centrumring. Vanuit Rijswijk of Ypenburg wordt de Rotterdamsebaan bereikt via de Laan van Hoornwijck.
De 1,6 km lange Victory Boogie Woogietunnel werd na een jaar bouwen in januari 2019 voltooid. Met onder meer 450 zonnepanelen die energie leveren voor de bediencentrale en een systeem waarmee de uitstoot van fijnstof bij de tunneluitgangen wordt afgevangen, is deze boortunnel naar verluidt op dit moment de meest duurzame tunnel van Europa.
Na de feestelijke opening is er nog een week nodig om de Rotterdamsebaan te openen voor het verkeer. In die dagen wordt de hele weg nog één keer goed nagelopen en schoongemaakt, hebben de tunneloperators die de tunnel bewaken en bedienen tijd om hun nieuwe werkomgeving te leren kennen, worden de verkeerslichten op de kruising Mercuriusweg-Binckhorstlaan ingeregeld en wordt de procedure voorbereid om de weg te openen. 20 februari 2021 rijden de eerste auto’s over de Rotterdamsebaan.
Voor de aanleg van de Rotterdamsebaan werkte de gemeente Den Haag nauw samen met de gemeenten Leidschendam-Voorburg en Rijswijk, Metropoolregio Den Haag Rotterdam, Rijkswaterstaat en het Hoogheemraadschap van Delfland. De Rotterdamsebaan is gebouwd door de Combinatie Rotterdamsebaan, waarin BAM Infra, BAM Wayss & Freytag Ingenieurbau en VolkerWesselsbedrijven Van Hattum en Blankevoort, Vialis en KWS samenwerken.
Bron: Gemeente Den Haag
Over de Rotterdamsebaan werd eerder op Cementonline het volgende gepubliceerd:
- Artikel ‘Rotterdamsebaan, integraal ontwerp en uitvoering’
- Artikel ‘Een tunnel die werkt’, over het aanbestedingsproces van de tunnel in de Rotterdamsebaan
- Nieuwsbericht ‘Haagse Victory Boogie Wgoogietunnel voltooid’
- Nieuwsbericht 'Boren Victory Boogie Woogietunnel gestart'
- Nieuwsbericht 'Dichtblok tunnel Rotterdamsebaan in 48 uur gestort’
Reacties