Dankzij digitale ontwerpmethoden (onder meer parametrisch ontwerpen en topologische optimalisatie) en robotisering van het productieproces, kunnen oplossingen precies op maat worden ontworpen en gerealiseerd. Daarmee kunnen ze bijdragen aan duurzame oplossingen in de bouw. Deze methoden vragen een verregaande samenwerking in de keten. De digitale samenwerking leidt tot een diepgaande verandering van de hele bouwsector, waarbij traditionele schotten tussen disciplines en rollen wegvallen.
48
thema
Samenwerking
door digitale
ontwerpmethoden
1 ir. Wim van 't Land,
ir. Guido Bastiaens,
ir. Jan van Wolfswinkel,
Peter Heideman AvB
Movares 1)
Ontwerpers en ingenieurs aan tafel met makers
De toekomst van ontwerpen ligt in een compleet andere wijze
van samenwerken tussen opdrachtgever, ontwerpers, uitvoer -
ders en andere stakeholders zoals eindgebruikers. De rol van de
ingenieur verandert daarbij sterk (zie kader 'Disciplines en
rollen vervagen, andere vaardigheden nodig'). Kenmerkend
voor de samenwerking is dat digitaal ontwerpen wordt gekop -
peld aan de praktijk van de uitvoering. Dit gebeurt door
(uitvoerings)parameters vroegtijdig vast te leggen, deze onder -
ling te delen en terug te koppelen vanaf de eerste ontwerpfase
tot en met de uitvoering. Hierbij moeten wensen en randvoor -
waarden goed worden geanalyseerd, omgezet in ontwerppara -
meters en toegepast in modellen tot een samenhangend geheel
om deze vervolgens te visualiseren. Deze gevisualiseerde 'infor -
matie-op-maat' kan door opdrachtgevers worden gebruikt om
optimale keuzen te maken.
Dit nieuwe proces geeft Movares onder andere vorm door
computational design toe te passen in de samenwerking met
maakpartijen als Bruil en 3D Robot Printing, die zich sterk
ontwikkelen in het printen van beton respectievelijk kunststof.
Aan de hand van enkele voorbeelden worden de mogelijkheden
van het digitaliseren van het ontwerp ? computational design
? toegelicht.
Dankzij digitale ontwerpmethoden (onder meer
parametrisch ontwerpen en topologische optimali -
satie) en robotisering van het productieproces,
kunnen oplossingen precies op maat worden
ontworpen en gerealiseerd. Daarmee kunnen ze
bijdragen aan duurzame oplossingen in de bouw.
Deze methoden vragen een verregaande samen -
werking in de keten. De digitale samenwerking leidt
tot een diepgaande verandering van de hele bouw -
sector, waarbij traditionele schotten tussen discipli -
nes en rollen wegvallen.
1) De auteurs zijn allen lid van de Werkgroep Computational Design van advies- en ingenieursbureau Movares Nederland B.V.
thema
Samenwerking door digitale ontwerpmethoden 7 2018
49
Voorbeeld: abri voor watertaxi
Met de gemeente Rotterdam ontwikkelen Movares, Bruil en
StudioRAP een met beton geprinte halte voor de watertaxi
(foto 1, 2). Deze abri is door de drie partijen gebruikt als
onderzoekstraject om het 3D-printen van beton te ontwikkelen
en de potentie ervan te onderzoeken.
Architectuur
Het ontwerp van de abri is een dubbelgekromde schaal die
uitkraagt vanaf de fundering (fig. 3). Het ontwerp is ontstaan
door goed gebruik te maken van de printtechniek. De vorm
kan niet kostenefficiënt in een traditionele bekisting worden
gemaakt.
Elke geprinte laag bestaat uit één gesloten lijn. De printer gaat
dus heen en terug en doet dat in een golvende beweging.
Daarbij kruisen de lijnen elkaar. De 3D-vorm die zo ontstaat, is
al tijdens het printen stabiel.
Omdat een grote uitkraging bij het printen niet mogelijk is,
wordt de abri opgebouwd uit segmenten (foto 1, 2). Deze
segmenten worden met naspankabels tegen elkaar gedrukt. De
drukspanning die zo ontstaat, wordt ook gebruikt om de trek -
spanningen in het ongewapende beton te ondervangen.
Dankzij de holle structuur die door het printen van de segmen -
ten ontstaat, kunnen de naspankabels in de constructie van de
abri worden opgenomen.
Constructief ontwerp
De vorm is gebaseerd op een parabolische hyperboloïde
(hypar). Door de lijnvormige inklemming van één zijde van
de constructie is er beperkt sprake van schaalwerking. De
constructie is daarom geschematiseerd als een uitkragende
schaal die voorover helt. De betonconstructie wordt daarmee
belast op een buigend moment. Het opnemen van de druk -
spanningen (vanuit het moment en de naspanning) vormt
1 De met beton geprinte halte voor de watertaxi, gebruikt als onderzoeks- traject om het 3D-printen van beton te ontwikkelen en de potentie ervan te onderzoeken2 De 3D-geprinte betonnen abri3 Impressie van de abri
2
3
Samenwerking door digitale ontwerpmethoden 7 2018
50
4 Aanzicht van de abri5 Continue cyclus tussen ingenieur, architect en producent
voor het beton geen probleem. Onderzoek van het door Bruil
ontwikkelde printmateriaal door SGS Intron toont aan dat de
kwaliteit vergelijkbaar is met C50/60. De trekspanningen
vormen echter een grotere uitdaging. Het onderzoek laat welis -
waar ook zien dat de geprinte doorsnede beschouwd kan
worden als monoliet (er treedt geen delaminatie tussen de
geprinte lagen op), maar in het ongewapende beton blijft trek -
spanning moeilijk opneembaar.
Om de trekspanningen te verkleinen en capaciteit voor naspan -
ning te creëren, is in het ontwerpproces eerst gezocht naar
mogelijkheden de constructieve hoogte van de doorsnede te
vergroten. Daarvoor is een optimalisatie uitgevoerd. Het algo -
ritme in Matlab en Ansys heeft het beton zo verdeeld dat de
randen smal blijven, maar dat de abri naar het midden toe
dikker wordt [3] (fig. 4). Vervolgens zijn diverse naspanpatro -
nen onderzocht. Gekozen is voor een patroon met tien kabels
die de constructie onder druk zetten en zo de trekspanningen
elimineren.
Proces
In de geijkte werkwijze werkt een team van ingenieurs het
schetsontwerp samen met de architect stapsgewijs uit tot een
Disciplines en rollen vervagen, andere
vaardigheden nodig
Ingenieurs, architecten, producenten en aannemers experi -
menteren volop met het automatiseren en robotiseren van
hun werk. Dit levert mooie resultaten op, zeker wanneer
deze vakdisciplines nauw samenwerken. Door gezamenlijk
de parametrische ontwerpregels ? het DNA van een gebouw
? te formuleren, wordt een hoge ontwerpambitie als vorm -
vrijheid betaalbaar en maakbaar. Voor ontwerpers zal de
automatisering extra werk opleveren. Economische bureaus
verwachten dan ook dat de vraag naar architecten en ingeni -
eurs de komende jaren sterk zal stijgen [1, 2].
Het integraal werken wordt bevorderd door de ontwikkeling
van 'Building Information Modelling' (BIM). Steeds meer
informatie is gestructureerd beschikbaar in databases en
3D-modellen. Voor architecten en ingenieurs lijken de moge -
lijkheden eindeloos om deze data te verzilveren met compu -
tational designtechnieken. Ontwerpers combineren in deze
ontwerptrajecten hun ervaring met de data door zelf scripts
te schrijven en ontwerptools en scripttalen te gebruiken
zoals Grasshopper, Dynamo, Python en C#.
Er komen steeds meer data beschikbaar die ontwerpers in
staat stellen ook de uitvoering van hun ontwerp te betrekken
in het ontwerpproces. Daardoor raken de uitvoerende
partijen eerder betrokken bij dit proces. De in dit artikel
beschreven projecten, zoals de abri en de vistrappen, tonen
de potentie van deze ketensamenwerking.
Duidelijk is dat door dit alles de bouwkolom verandert. Door
samenwerking van ingenieurs met de maakindustrie kunnen
de ingenieursbureaus de rol van (hoofd)aannemer vervullen.
Het bouwproces zal deels eenvoudiger worden doordat
diverse fasen ervan ineenschuiven dankzij digitale technie -
ken en data-uitwisseling. Tegelijk worden ontwerpen en
ontwerpprocessen complexer door het gebruik van soft -
ware. Deze complexere processen met veel interdisciplinaire
samenwerking zijn niet altijd op de oude manier te
managen. Traditionele disciplines gaan op de schop, er
kunnen onverwachte dingen gebeuren. Openheid en flexibi -
liteit worden daarmee belangrijk.
Bij op het oog verschillende projecten zien processen er
soortgelijk uit. Hierdoor ontstaat er nog meer uitwisseling
tussen disciplines en bouwfasen. Duurzaamheid neemt toe,
niet alleen door materiaalbesparing maar ook door de opzet
van het ontwerpproces, waarin partijen vanaf het begin
samenwerken en het life-cycle-principe makkelijker kan
worden gerealiseerd.
ingenieurconstructieve veiligheid,
optimalisatie
(Grasshopper, SCIA, Matlab, Ansys)
architect
ontwerp
(Rhinoceros)
producent/maakindustrie
robotica, printbaarheid
(BruilCAM)
5
4
thema
Samenwerking door digitale ontwerpmethoden 7 2018
51
nodig is. Deze werkwijze leidt tot een sterke materiaalreductie
en draagt daarmee direct bij aan de duurzaamheid van
constructies.
Voorbeeld: onderdoorgang
Een kans die de digitalisering van ontwerpprocessen biedt, is
het koppelen van computational design aan omgevingsdata.
Movares past dit toe in een zelf ontwikkelde ontwerptool voor
onderdoorgangen (fig. 6a en b). Met deze tool wordt een
onderdoorgang geautomatiseerd ontworpen tot op het niveau
van voorontwerp, en meteen ingepast in de omgeving ? denk
aan de ligging van kabels en leidingen, geotechnische gegevens
en eigendomsgrenzen. Een parametrisch 3D-model geeft de
opdrachtgever in vroege planfase volledig inzicht in de vorm -
geving, inpassing en bouwkosten. Door het direct visualiseren
van het ontwerp in de bestaande omgeving kan worden geveri -
fieerd of het ontwerp voldoet aan de verwachtingen. Dit kan
voor meerdere varianten die in een gezamenlijke sessie met de
opdrachtgever tot stand komen. Zo wordt gezamenlijk het
meest geschikte tracé bepaald.
De tool bestaat uit verschillende modules waarbij de output van
de ene module input is voor een volgende. De output kan in de
uitvoeringsontwerp. Realisatie kan pas starten nadat het
uitvoeringsontwerp gereed is. Voor het ontwerp van de abri
volstaat dit proces echter niet. Elk ontwerp kan namelijk vanaf
de eerste digitale schets namelijk direct gerealiseerd ? geprint
? worden. Ook zonder dat er is getoetst of het ontwerp tech -
nisch haalbaar is en of het voldoet aan de eisen van construc -
tieve veiligheid.
De abri is ontwikkeld in een ontwerpproces met een continue
digitale feedbackcyclus (fig. 5). Daarin stellen alle stakeholders
hun informatie beschikbaar aan elkaar. In de cyclus wordt als
eerste de printbaarheid getoetst. Vervolgens wordt ook de tech -
nische haalbaarheid onderzocht, waaronder de materiaaleigen -
schappen en het gedrag van de constructie onder verschillende
belastingen. Deze cyclus wordt diverse malen doorlopen.
Hiertoe moet de digitale keten soepel werken en de informatie
van parameters behouden blijven.
Additive manufacturing
De geprinte abri is een voorbeeld van additive manufacturing.
Hierbij wordt in het ideale geval alleen daar materiaal toege -
voegd waar het nodig is. Met computational design -tools wordt
de constructie geoptimaliseerd en bepaald waar het materiaal
6 Variant van de automatisch gegenereerde onderdoorgang7 Simulatie waterstroming vistrappen
6a 6b
7a 7b
Samenwerking door digitale ontwerpmethoden 7 2018
52
thema
8 Model te printen vistrap
ren, afgestemd op het specifieke verval en de voorkomende
vissoorten. De vistrappen leveren zo een bijdrage aan een
toename van de vismigratie en daarmee aan de biodiversiteit.
De vistrappen worden ontwikkeld in een combinatie van
partijen die samen de hele keten vormen en van ontwerp tot en
met realisatie samenwerken. Het grootste deel van de keten is
gedigitaliseerd.
Kansen
Een belangrijk aspect van de genoemde projecten ligt in het
digitaliseren van de keten. Daarin liggen nieuwe kansen voor
het ingenieursbureau: een verschuiving van engineeren ten
behoeve van een project, naar regisseren van de digitale keten
ten behoeve van een product. Een gesloten digitale keten ,
waarin informatie van begin tot einde behouden blijft, is uiterst
relevant om de opdrachtgever een product op maat te kunnen
leveren op basis van bij aanvang vast te stellen parameters. ?
vorm zijn van landXML, die weer te gebruiken is in software
als Revit en Civil 3D. Een van de modules betreft een bereke -
ning van een moot van de onderdoorgang met RFEM. RFEM
wordt hierbij vanuit de tool aangestuurd door een COM-inter -
face (software-architectuur om de ontwikkeling van compo -
nent-gebaseerde toepassingen te ondersteunen). De benodigde
geometrie is in voorgaande modules gegenereerd.
Voorbeeld: vistrap
Vistrappen worden veel in Nederland toegepast. De werking
ervan kan echter vaak beter zodat meer vissen de trap kunnen
passeren. Om dit te bereiken is een parametrisch stromingsmo -
del van water opgesteld, dat de mate van turbulentie en stro -
mingssnelheden in een vistrap kan vaststellen (fig. 7a en b).
Hoe het water stroomt, bepaalt het succes van de vistrap. De
parameters in dit model zijn onder meer de afmetingen van de
vorm, van de doorgangen in de trap en van de kamers. Ook is
het zwemgedrag van verschillende soorten vissen gesimuleerd.
De combinatie van deze beide simulaties levert een vorm op
die de vistrap geschikt maakt voor meerdere vissoorten. Het
model houdt rekening met specifieke omstandigheden, zoals
op de betreffende locatie voorkomende vissoorten en verhang.
Een doorsnede van deze vorm is vervolgens met behulp van
topologische optimalisatie omgezet in een constructieve opzet
die in kunststof wordt geprint (fig. 8). Deze combinatie van
computational design ? gebruikt voor het optimaliseren van de
stromingen en de constructie ? en digital manufacturing maakt
het mogelijk voor elke locatie een geschikte vistrap te realise -
? BRONNEN
1 https://insights.abnamro.nl/2016/02/digitale-transforma -
tie-bouw/
2 http://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs.pdf
3 Van Wolfswinkel, J.C. et al. (2017). Design Process of a
3D-Printed Concrete Water Taxi Stop. In High Tech Concrete:
Where Technology and Engineering Meet. Proceedings of the
2017 fib Symposium, Maastricht, The Netherlands . Houten:
Springer (2017).
8
Samenwerking door digitale ontwerpmethoden 7 2018
Reacties