Als er als gevolg van reparaties geen gebruik kan worden gemaakt van snelwegen of luchthavens, kost dat de economie geld. Om dit te voorkomen, heeft HeidelbergCement een snelhardend cement ontwikkeld, ChronoCem IR, dat snel kan worden aangebracht. De gerepareerde weg kan zo binnen enkele uren weer gebruikt worden.
Het snelhardende cement heeft een met oplosmiddel gemengde betonsamenstelling, geschikt voor alle betonwerken. Gedurende een jaar is het cement getest op de luchthavens van Frankfurt en Keulen-Bonn, op zes proefvakken met verschillende afmetingen en een dikte uiteenlopend van 25 tot 40 cm.
Onder andere is getest hoe het cement reageert bij zomerse en winterse omstandigheden. Het resultaat was eenduidig. Al na vijf uur kon het proefvak worden bereden. De vereiste buigtreksterkte en druksterkte van 3,0 N/mm² respectievelijk 20 N/mm² werden met 3,8 N/mm² en 31 N/mm² ruimschoots gehaald.
Reacties