De verbindingen tussen de voorgespannen vloerplaten van een parkeergarage kunnen losraken onder invloed van de zware belastingen. Stalen ringen gecombineerd met gietbare kunstharsmortel kunnen zorgen voor herstel.
Berijdbare vloeren van parkeergarages en verhoogde busplatforms bestaan gewoonlijk uit geprefabriceerde platen van voorgespannen beton. “Het gebeurt regelmatig dat de verbindingen tussen dit soort platen het begeven. Dan moeten de voegen eruit, de koppelstukken opnieuw gelast en de naden weer dichtgegoten worden”, weet Jan Hooijer van Sirotec.
Hooijer bedacht een methode om dit soort vloerplaten op een eenvoudige, betrouwbare manier aan elkaar te verbinden. Sirotec boort met een holle diamantboor van bovenaf ringvormige gaten op de naden tussen de platen, meestal tot op een paar centimeter van de onderkant. Gaten met een diameter van bijvoorbeeld 145 mm, met een onderlinge afstand van 1,5 à 2 m. De precieze afmetingen en afstanden zijn afhankelijk van de zwaarte van de constructie en de optredende belastingen.
Na het verwijderen van de twee helften van de betonkern komt in de resterende opening een buisvormige, stalen ring met bijvoorbeeld een diameter van 135 en een hoogte van 80 mm. In de ruimte binnen en tussen de met primer gecoate ring en het beton komt een speciale, gietbare kunstharsmortel, met een sterkte die minimaal gelijk is aan die van het beton van de vloerplaten. Zo ontstaat een vormvaste constructie die de optredende dwarskrachten kan overdragen van de ene op de andere vloerplaat.
Het verder naamloze systeem is volgens Hooijer al met succes in verschillende projecten toegepast zoals bij Flora Holland en in de parkeergarage van de Bijenkorf in Amsterdam. Hij heeft geen plannen om het onder licentie ook ter beschikking te stellen aan andere bedrijven.
Bron: Cobouw
Reacties