Het stalen brugdek van het oude deel van de Tacitusbrug, de brug in de A50 bij Ewijk, is overlaagd met hogesterktebeton. Er gold een bijzondere combinatie van strenge eisen aan het beton. Dankzij een uitgekiende samenstelling en optimale korrelpakking kon aan die eisen worden voldaan.
24
Strenge eisen
aan beton voor
overlaging
1
Brug bij Ewijk overlaagd met hogesterktebeton
aangebracht met slipformpaver
De oude Waalbrug is een stalen brug gebouwd in 1976. Net
als veel andere bruggen in Nederland is ook deze brug niet
berekend op de hedendaagse verkeersintensiteit en lokale
wielbelasting. Groot risico van stalen bruggen is het ontstaan
van vermoeiingsscheuren in het orthotrope stalen brugdek,
een stalen plaat ondersteund door dwarsdragers die weer zijn
verbonden aan de hoofdliggers. Deze scheuren leiden tot een
afname van het draagvermogen. Samen met de toegenomen
verkeersbelasting is hierdoor een versterking van de constructie
noodzakelijk.
Het stalen brugdek van het oude deel van de Tacitusbrug, de
brug in de A50 bij Ewijk, is overlaagd met hogesterktebeton.
Er gold een bijzondere combinatie van strenge eisen aan het
beton. Dankzij een uitgekiende samenstelling en optimale
korrelpakking kon aan die eisen worden voldaan.
Korrelpakking
Over de korrelpakking van beton is
Betoniek Standaard 16/21 'Op de korrel'
verschenen. Deze is beschikbaar op
www.betoniek.nl .
Strenge eisen aan beton voor overlaging 7 2017
25
1 De Tacitusbrug in de A50 bij Ewijk foto: Bart van Hoek2 Met een HSB-overlaging kunnen de spanningen in de dekplaat met wel 80% worden verminderd
3 Staalvezeldoseerinstallatie4 Opbouw overlaging
Principe overlaging
Een oplossing die in Nederland inmiddels vaker is toegepast, is
de versterking van het brugdek met een relatief dunne overlaging
van hogesterktebeton (C90/105), gewapend met zowel wape -
ningsstaal als staalvezels. Deze oplossing is gewichtsneutraal en
voorkomt dat er een aanpassing van de primaire draagconstructie
noodzakelijk is. Met deze overlaging kunnen de spanningen in
de dekplaat met wel 80% worden verminderd ten opzichte van
een overlaging met asfalt (fig. 2). Op die manier wordt de rest-
levensduur van de bruggen met dertig jaar verlengd.
Ook voor de oude Waalbrug is voor deze oplossing gekozen. Er
is een betonnen overlaging toegepast met een dikte van 80 mm.
Deze laag is gewapend met een wapeningsnet Ø12-75. Bovendien
is 75 kg staalvezels per m 3 (12,5/0,4 mm) toegevoegd. Deze
vezels zijn gedoseerd met een staalvezeldoseerinstallatie (foto 3)
rechtstreeks in de menger. Op het beton is uiteindelijk een laag
ZOAB aangebracht.
Doordat de stalen dekplaat en de overlaging één geheel moeten
vormen, vormt de hechting tussen beide onderdelen een belang -
rijk technisch knelpunt. Voor een optimale hechting wordt op
de stalen rijplaat een kleverige hecht-/slijtlaag aangebracht
bestaande uit bauxiet in epoxy (foto 4). Door de hoge verdich -
tingsenergie die aan het beton wordt toegevoegd, wordt een zeer
sterke verbinding gecreëerd tussen beton en deze hechtlaag.
Uitvoering met slipformpaver en tent
Voor het aanbrengen van dit beton is een speciale slipformpaver
ontwikkeld, een machine die het stortproces gecontroleerd
uitvoert: beton met exact de gewenste dikte, verdeling en
dichtheid (foto 5, fig. 7). Deze slipformpaver kan in één keer
een breedte storten van 12 m. Met een snelheid van 200 mm
per minuut wordt op een gemiddelde productiedag 100 m
brugdek gerealiseerd.
Om het hogesterktebeton onder optimale condities te kunnen
storten, is een doorwerkvoorziening in de vorm van een tent
op de brug gezet (foto 6). Hierdoor werd het beton niet bloot -
gesteld aan extreme weersomstandigheden en kon er aan één
stuk worden doorgestort. De truckmixers werden bovendien
voorzien van een soort regenjasjes om inregenen van de
vulopening tijdens het transport te voorkomen. Achter de
machine werd direct een curing compound aangebracht.
In totaal is er in de periode juni 2016 tot december 2016 bijna
2400 m 3 geleverd in twintig stortdagen. Twee stortdagen zijn
verplaatst naar de nacht vanwege hoge on-Hollandse zomerse
temperaturen.
Frans Hoksbergen
Dyckerhoff Basal Nederland B.V.
Pim de Boo
Dyckerhoff GmbH
Xposal 105
staalwapening
hechtlaag epoxyhars
bauxiet 2/5
4
3
2 350
300
250
200
150
100
50
0
-50
-100
-150
-200
-250
asfalt HSB
0 0,30 0,60 0,90 1,20 1,50 1,80
breedte [mm]
spanning [N/mm
2]
stalen rijplaat
Strenge eisen aan beton voor overlaging 7 2017
26
De consistentie in verband met de verwerking door de
speciale slipformpaver lag in een smalle bandbreedte
(schudmaat 400 ? 450 mm) en de bijbehorende verwerkingstijd
moest minimaal 2 uur bedragen. Een geconditioneerde opslag
van de grondstoffen was noodzakelijk om dit hoogwaardige
betonmengsel met een constante kwaliteit uit te kunnen leveren.
Om aan deze eisen te voldoen, is een speciaal type mengsel
ontwikkeld door Dyckerhoff Basal samen met het Wilhelm
Dyckerhoff Institut (Wiesbaden). Het resultaat is het zoge -
noemde Xposal C90/105 (XF4, F3/F4). Dit is een beton met
een zeer hoge dichtheid, lage waterbehoefte en goede zuur-/
sulfaatbestandheid en weerstand tegen chloride-indringing,
met een relatief lange open tijd en hoge eindsterkten. In
dit mengsel is als bindmiddel Variodur 30 van Dyckerhoff
toegepast. Dit is een normcement met als typering CEM
II/B-S 52,5 R (EN 197-1). Dit cement is samengesteld uit
Geseke CEM I 52,5 R en gemalen hoogovenslak type F. Bij
de samenstelling van het beton is de zogeheten Mikrodur-
technologie toegepast.
Betonmengsel
Het beton voor de overlaging moest voldoen aan een bijzon -
dere combinatie van strenge eisen (zie tabel 1). Van belang
waren met name de druksterkte, E-modulus, milieuklasse,
verwerkingseigenschappen, autogene krimp en hechting aan de
rijplaat. Voor de sterkte is uitgegaan van sterkteklasse C90/105.
De E-modulus bedroeg 50.000 MPa. Voor de milieuklasse is
XF4 gedefinieerd (hoge bestandheid tegen vorst-/dooizouten).
Tabel 1 Eigenschappen toegepast hogesterktebeton
eigenschap waarde
sterkteklasse / milieuklasse C 90/105 / XF4
schudmaat F3 / F4 : 420 ? 480 mm
verwerkingstijd ? 2 uur
luchtgehalte ? 2,0%
soortelijk gewicht ? 2500 kg/m 3 (± 5%)
buigtreksterkte 10 MPa (± 25%)
E-Modulus 50.000 MPa (± 10% )
autogene krimp ? 3,0?
vorst-dooiweerstand ? 100 g/m 2
chloridemigratie ? 2,0 ? 10 - 12 m 2/sec
Dmax toeslagmateriaal 2/5 (ASR ? bestand)
staalvezels ( L = 12,5 mm, D = 0,4 mm) 75 kg/m 3 (gelijkmatig verdeeld)
cement
toeslagmateriaal
Mikrodur
5 6
8
7
5, 7 Slipformpaver voor het storten van betonfoto: Bart van Hoek 6 Beton wordt verplaatst via transportband naar slipformpaver foto: Bart van Hoek8 Optimale korrelpakking van het beton
Strenge eisen aan beton voor overlaging 7 2017
27
9 Opname elektronenmicroscoop beton met (a) Mikrodur-technologie en b) normaal beton 10 Korrelopbouw Variodur 30
Controle
Gezien de complexiteit van de samenstelling en het grote aantal
specifieke eisen, vraagt de productie van Xposal extra zorg en
toewijding. Dagelijkse controle van het beton, zowel op de
betoncentrale als op de bouwplaats is noodzakelijk. In verband
met het unieke karakter van de opdracht is het betonmengsel
op samenstelling geleverd, maar bij voldoende schaalgrootte
kan uiteraard ook onder certificaat worden geleverd. ?
Mikrodur-technologie
Een betonmengsel met een geoptimaliseerde korrelopbouw
verbetert de prestaties ten aanzien van waterbehoefte (lagere
water-cementfactor, hogere sterkte), verwerkbaarheid
betonspecie en dichtheid van de verharde beton. De Mikrodur-
technologie richt zich op een optimale korrelpakking van het
aandeel cement/vulstof in het beton.
Bij de Mikrodur-technologie wordt hoogwaardige zeef- en
scheidingstechnologie gebruikt. Hierbij wordt gebruikgemaakt
van luchtstromen om cement en vulstoffen in fracties te scheiden.
Vervolgens wordt een bindmiddel in de gewenste verhoudingen
samengesteld. De korrelopbouw is met deze technologie zeer
exact te bepalen. Hierbij wordt gebruikgemaakt van een breed
pakket grondstoffen (cement(klinker), hoogovenslak, vliegas,
kalksteenmeel), waarmee kan worden gestuurd op eigenschappen
als waterbehoefte, verwerkbaarheid en sterkte- en warmte-
ontwikkeling. Waar een standaard CEM I 52,5 R een deeltjes -
grootte heeft van 30 ? 40 µm, wordt bij de Mikrodur-technologie
gebruikgemaakt van een deeltjesgrootte van 6 ? 20 µm (fig. 8).
De optimale korrelpakking wordt met verschillende berekenings -
modellen bepaald, waaronder de traditionele modellen
'Abraham' en 'Fuller' en ook met moderne methoden als
'Dinger-Funk Particle Size Distribution Equation'. Belangrijk
is te weten wat in de praktijk de beste resultaten brengt.
Daarom is een uitvoerig betontestprogramma opgezet om
de resultaten te monitoren. Hierbij wordt voor de optimale
korrelpakking van het betonmengsel ook naar optimale
opbouw (verhouding, korrelgrootte, korrelvorm) van de
toeslagmaterialen zand en grind gestreefd.
Variodur-varianten
Naast de bij de Waalbrug toegepaste Variodur 30 zijn varianten leverbaar zoals
Variodur 40 (CEM III/A 52,5 R) en Variodur 50 (CEM III/A 52,5 N). Voorbeelden van
toepassing zijn koeltorens van elektriciteitscentrales, betonnen buizen en
waterzuiveringsinstallaties.
deeltjesgrootte [?m]
cumulatieve deeltjesgrootte Q3 [%]
dichtheidsverdeling q3 [-]
9a 9b
10
Strenge eisen aan beton voor overlaging 7 2017
Reacties