Veel klanten vroegen ons een aantal jaren geleden om ook een programma te ontwikkelen waarmee je een balkrooster van beton kunt berekenen. De keuze om die functionaliteit in het bestaande 3D-raamwerkenprogramma XFrame3d in te bouwen was snel gemaakt. Waarom? De krachtige en gebruiksvriendelijke user interface was er al, maar de doorslaggevende reden was dat het de gebruiker in staat zou stellen ook een staal- en/of houtconstructie in één model te berekenen.
- Gesponsord artikel -
Wat is nu het grote voordeel van een 3D-raamwerkenprogramma waarin de berekening van betonnen balkroosters volledig is geïntegreerd? Er zijn veel programma’s waarmee je alleen een balkrooster kunt berekenen. Maar daarbij moeten reactiekrachten uit bijvoorbeeld een staalconstructie handmatig als actiekrachten worden ingevoerd. Dat is niet alleen bewerkelijk, maar vooral foutgevoelig. En wanneer er wijzigingen plaatsvinden, begint het spel weer van voren af aan.
Door gebruik te maken van de krachtige en intuïtieve user interface van het raamwerkenprogramma van Struct4U, XFrame3d, kan een willekeurig balkrooster snel worden ingevoerd. Er is een groot aantal doorsnedevormen voorzien. De invoer van de wapeninggegevens zoals de basiswapening, keuze van diameters van de bijlegwapening, beugeldiameters, dekkingen, milieuklassen enz., is heel eenvoudig en identiek aan wat klanten gewend zijn in het liggerprogramma XBeam2D, eveneens van Struct4U. Per profiel kunnen alle gegevens worden aangepast. En er kunnen meerdere profielen worden ingevoerd. Op die manier kunnen meerdere balkvormen en/of basiswapeningskorfen worden gebruikt.
Voor opleggingen kan een excentriciteit worden opgegeven door drie relatieve globale coördinaten dx, dy en dz in te voeren. Er wordt automatisch een extra knoop en ‘stijve’ staaf gegenereerd. Een misplaatsing van een paal kan hiermee in rekening worden gebracht. De funderingsbalken worden op buiging en wringing ontworpen en/of getoetst. Ook kunnen staafbelastingen met een excentriciteit worden ingevoerd.
XFrame3d ontwerpt automatisch, uitgaande van de basiswapening, de benodigde bijleg(langs)wapening en de beugels op dwarskracht en wringing. Ook bepaalt het programma de eventueel benodigde extra langswapening bij wringing. De benodigde bijlegwapening wordt in de grafische 3D-weergave direct weergegeven.
Op het vierde tabblad Beton wordt het scherm in twee delen gesplitst: een 3D-weergave van het balkrooster en een 2D-weergave (zijaanzicht) met een schematische weergave van alle wapening (precies als in XBeam2D). Het scherm met de 2D-weergave van de betonbalk is dockable. Dat betekent dat dit scherm overal kan worden getoond, bijvoorbeeld op een tweede monitor. In het 3D-overzicht kan op een balk worden geklikt om van balk te veranderen.
Alle wapening van elke balk kan worden gewijzigd; de bijlegwapening maar ook de basiswapening kan eenvoudig worden aangepast (fig. 2). Ook de beugels (afstanden en diameters) en de afstanden kunnen worden gewijzigd. Het programma toetst zelf in alle doorsneden of de wapening voldoet of niet.
Op verzoek van klanten is een koppeling met Revit gemaakt. In Revit wordt het balkrooster getekend dat in XFrame3d via XML kan worden geïmporteerd. Alle ontworpen wapening wordt vervolgens in Revit weer ingelezen.
Balkroosters beton kunnen snel en efficiënt worden berekend met XFrame3d. En een bijkomend voordeel is dat geen dure licentie(s) moet(en) worden aangeschaft en geen onderhoud moet worden betaald. Men betaalt een laag bedrag per uur, enkel voor het gebruik.