Log in
inloggen bij Cement
Hulp bij wachtwoord
Geen account?
shop word lid
Home / Alle kennis / Artikelen

Twee kruisende tunnels

Complexe omstandigheden voor tunnels in Julianaplein in Groningen Maurice Schroer MSEng - 14 juli 2022

Vanwege de groei van de stad Groningen dreigen de belangrijkste verkeersaders de toename van het verkeer niet aan te kunnen. Dit heeft geleid tot het project Aanpak Ring Zuid. Daarbij wordt de zuidelijke ringweg omgebouwd, om de bereikbaarheid, doorstroming, leefbaarheid en veiligheid te verbeteren. Onderdeel van het project zijn twee tunnels in de verbindingswegen in knooppunt Julianaplein.

In het kort

  • Het Julianaplein wordt omgebouwd tot een ongelijkvloerse kruising met twee tunnels, die elkaar bovenlangs kruisen.
  • Omdat niet op alle gewenste locaties voorbelasting mogelijk is, moet in het ontwerp rekening worden gehouden met zettingen.
  • Om de zettingsverschillen te voorkomen zijn tandconstructies voorzien in de buitenwanden van de tunnels.
  • Om hinder te beperken wordt het verkeer tijdelijk omgelegd richting het zuiden van het Julianaplein; de omlegging wordt gerealiseerd tijdens een 13 weken durende stremming.
  • De ondergrond heeft een complexe opbouw vanwege de geologische geschiedenis en de bovenlagen vanuit de aanleg van de N7 en A28.
  • Omdat ondergrond en de belastingen over de lengte van de tunnels aanzienlijk variëren, is gekozen om een dwarsprofiel ter plaatse van het hart van iedere moot en van ieder mooteinde te modelleren.
  • De Plaxis-berekening laat ook verplaatsingen zien over de breedte van de tunnelvloer.
  • Bij de constructieberekeningen is langs- én dwarsrichting beschouwd.
  • Voor de langsanalyse is gekozen voor een 3D-staafmodel waarbij de staven elastisch zijn ondersteund en de mootvoegen scharnierend zijn gemodelleerd.
  • Er is een seismische analyse uitgevoerd in langs- en dwarsrichting.

Projectgegevens

Project: Aanpak Ring Zuid in Groningen / KW09 tunnels Julianaplein
Opdrachtgever: Rijkswaterstaat
Opdrachtnemer: Combinatie Herepoort (bestaande uit Max Bögl Nederland, Züblin Nederland, Oosterhof Holman Infra, Koninklijke Sjouke Dijkstra, Roelofs Wegenbouw, Jansma Drachten
Engineering: Witteveen+Bos
TIS: BouwQ

In het project Aanpak Ring Zuid zijn de N7 en de A28 de belangrijkste hoofdwegen (fig. 2). Het Julianaplein is het knooppunt waar de A28 aansluit op de N7. Het is de grootste en drukste kruising van Noord-Nederland die momenteel gelijkvloers is. Hier komt het verkeer uit de richtingen Assen, Drachten, Hoogezand en de binnenstad van Groningen samen. Om files te vermijden wordt het knooppunt omgebouwd tot een ongelijkvloerse kruising (KW09, fig. 3 en 4). Hiervoor worden twee tunnels (feitelijk onderdoorgangen, KW09.21 en KW09.22) gerealiseerd, waardoor het verkeer elkaar over drie niveaus kan kruisen (fig. 5 en 6).

Volledige bericht lezen?

Het volledige item is gratis beschikbaar voor onze leden.
Nog geen lid? meld u aan bij ons netwerk.

Reacties

Hans Pauw - Civieltechnisch Advirsbureau Pauw BV 24 juli 2022 23:36

Mooi en complex project! Succes !! mvg Hans Pauw

Abdelkader - Akson 19 juli 2022 06:38

Mooi uitdagend project voor de toekomstige mobiliteit rondom Groningen

x Met het invullen van dit formulier geef je Cement en relaties toestemming om je informatie toe te sturen over zijn producten, dienstverlening en gerelateerde zaken. Akkoord
Renda ©2024. All rights reserved.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie AccepterenWeigeren