In het Rotterdamse Spaanse Polder was jarenlang Mercedes-dealer Van Dijk & Dochters gevestigd. Dit icoon van de autowereld ging in 2013 echter failliet en sindsdien stond het pand aan de A20 leeg, tot eind 2021. Nu is het omgebouwd tot een Luxury Car Centrum voor Porsche, Lamborghini en Bentley. Om te grote doorbuiging van de bestaande vloeren te voorkomen moesten de TT-liggers worden verstijfd of het scheurmoment worden verhoogd.
Uitwendige
koolstoflijmwapening in actie
Versterken van bestaande betonconstructies (2):
voorgespannen koolstoflijmwapening
1 Versterking met voorgespannen koolstoflamellen voor bouwkundige afwerking
1
44? CEMENT 5 20 22
Het drie verdiepingen tellende
gebouw bestaat uit een betonnen
hoofddraagconstructie met kolom-
men en prefab balken.
Het pand is
volledig onderkelderd. De plattegrondafme-
ting is circa 55 × 70 m² en is verdeeld in vier
vloeroverspanningen: 2 × 18,0 m, 12,0 m en
7,2 m (fig. 2). De verdiepingsvloeren zijn ver-
vaardigd met voorgespannen TT-liggers met
een in het werk gestorte druklaag.
Vanwege het speciale karakter van het
Luxury Car Centrum is een hogere gebruiks -
belasting van de vloer vereist dan voor regu -
liere autoshowrooms. Uit een verkennende
ber
ekening bleek dat de capaciteit van de vloe -
ren naar verwachting voldoende zou zijn in de
uiter
ste grenstoestand (UGT) in de nieuwe si -
tuatie. Wel was te verwachten dat de TT-liggers
zouden scheur
en in de gebruikssituatie (BGT),
met een significante toename van de doorbui -
ging tot gevolg, wat onwenselijk kan zijn.
Doorbuigingseis
De geldende normen spreken alleen in alge-
mene termen over de mate van vervorming
v
an elementen die acceptabel is. Doorbui -
gingseisen worden ingegeven door de gevoelig -
heid voor belasting (bijv. wateraccumulatie)
of
het gebruik (bijv. scheidingswanden of
vloerafwerking). In dit project is de eis met
betrekking tot vervormingen voornamelijk
gestuurd door de aanwezigheid van een tegel -
vloer in de nieuwe situatie. Te grote door -
buiging in de BGT zou kunnen leiden tot het
loslaten of scheuren van de tegelvloer.
NEN-EN 1990 geeft in art. A1.4.3 een aantal
handvatten met betrekking tot de maximale
vervorming. Hier is onder andere een richt-
lijn gegeven voor vloeren die scheurgevoelige
scheidingswanden dragen (bijkomende
doorbuiging w2 + w 3 ? 1/500 · L ). Aangezien
een hoge wand op een vloer over het alge-
meen minder bewegingsvrijheid heeft dan
een platte tegelvloer, is deze vervormingseis
als veilige waarde aangehouden. Voor de
vloervelden met een overspanning van 18,0 m
betekent dit een maximaal bijkomende
doorbuiging van 36 mm.
Scheurmoment
Er is voor elk van de drie verdiepingsvloeren
gebruikgemaakt van TT-liggers met dezelfde
doorsnedeafmetingen. De liggers op de eerste
verdieping zijn opgelegd over de volledige
hoogte van het element en de liggers op de
tweede en derde verdieping zijn opgelegd op
een nok. Vanwege de oorspronkelijke varië-
rende belastingeisen zijn op elke verdieping
liggers met een andere configuratie voor-
spanstrengen toegepast. Uit een eerste berekening bleek dat aan
de eerder genoemde doorbuigingseis kan
worden voldaan als de TT-liggers niet scheu-
ren in de BGT. Dit kan echter niet worden
gegarandeerd met de in de nieuwe situatie
geldende belastingen.
Oplossingen
Om de doorbuiging voldoende te beperken
zijn drie alternatieven overwogen:
ING. ANTONY VAN MIDDELKOOP
Civieltechnisch Specialist ABT Velp
IR. FRANK VAN GERVEN
Projectleider / Constructeur ABT Velpauteurs
In het Rotterdamse Spaanse Polder was jarenlang Mercedes-dealer Van Dijk & Dochters
gevestigd. Dit icoon van de autowereld ging in 2013 echter failliet en sindsdien stond het pand aan de A20 leeg, tot eind 2021. Nu is het omgebouwd tot een Luxury Car Centrum voor Porsche, Lamborghini en Bentley. Om te grote doorbuiging van de bestaande vloeren te
voorkomen moesten de TT-liggers worden verstijfd of het scheurmoment worden verhoogd.
CEMENT 5 2022 ?45
A
B
C
D
E
F
G
H
J
K
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
pla te
n d ie
ne
n g e
slo
opt
te
w
ord en
a f
z a
g en
is n
ie t
mo geli
jk
PRESTRESS SIDE (enkel)
FIXED SIDE (enkel)
PRESTRESS SIDE (enkel)
FIXED SIDE (enkel, verlengd)
PRESTRESS SIDE (enkel)
FIXED SIDE (enkel, verlengd)
2.022.03
2.01
7200
7200 72004800 7200 7200 72007200 72007200
7180
6000
6000
6000
6000
6000
6000
6000
6000
zaagsnede zaagsnede zaagsnede zaagsnede zaagsnede zaagsnede zaagsnede zaagsnede zaagsnede
zaagsnede (2x) zaagsnede zaagsnede zaagsnede (2x) zaagsnede (2x) za agsnede (2x) zaagsnede (2x) zaagsnede zaagsnede
TT-platen versterken-2 voorgespannen CFRP strips per plaat-S&P C-laminate 150/2000
-100/1,2 mm
-voorspanning 100 kN per lamel
2.04
t
r a p
TT-platen versterken-2 voorgespannen CFRP strips per plaat-S&P C-laminate 150/2000
-100/1,2 mm
-voorspanning 100 kN per lamel
TT-platen versterken-2 voorgespannen CFRP strips per plaat-S&P C-laminate 150/2000
-100/1,2 mm
-voorspanning 100 kN per lamel
TT-platen versterken-2 voorgespannen CFRP strips per plaat-S&P C-laminate 150/2000
-100/1,2 mm
-voorspanning 100 kN per lamel TT-platen versterken-2 voorgespannen CFRP strips per plaat-S&P C-laminate 150/2000
-100/1,2 mm
-voorspanning 100 kN per lamel
zaagsnede (door en door)
zaagsnede (door en door) zaagsnede (door en door) zaagsnede (door en door)
LLEETT OOPP::6
l
am e
ll
e n
p er
p l
a a t
TT-platen versterken-66voorgespannen CFRP strips per plaat-S&P C-laminate 150/2000
-100/1,2 mm
-voorspanning 100 kN per lamel
LLEETT OOPP::6 l
am e
ll
e n
p er
p l
a a t
TT-platen versterken-66voorgespannen CFRP strips per plaat-S&P C-laminate 150/2000
-100/1,2 mm
-voorspanning 100 kN per lamel
2.06 2.05
FIXED SIDE(3-voudig)
2x 3-voudige klem
bij plaatsing rekening houden met
ruimte voor span-equipment
PRESTRESS SIDE
(3-voudig)
LLEETT OOPP::4
la
m el
l
e n
p e
r
p
la a
t
TT-platen versterken-44voorgespannen CFRP strips per plaat-S&P C-laminate 150/2000
-100/1,2 mm
-voorspanning 100 kN per lamel
aanzi cht trap aanzi cht trap
schaal 1 : 10002 tweede verdieping
Accepteren van scheurvorming en plaat-
sen van stalen UNP-profielen tegen de rib-
ben van de TT-liggers. De stalen constructie
verzorgt de extra stijfheid die nodig is nadat
scheurvorming ontstaat.
Voorkomen van scheurvorming door het
aanbrengen van extra voorspanning met
behulp van:
?
Shape M
emory Alloy (SMA) [1];
?
v
oorspannen en oplijmen van koolstof-
vezellamellen. Koolstoflijmwapening zonder voor-
spanning (passieve versterking) was geen
passend alternatief. Het scheurmoment wordt
dan niet verhoogd en de bijdrage van de kool -
stofwapening aan de buigstijfheid is gering. Vanwege de benodigde afmeting en profielen,
wijze van verankering, bijhorende uitvoerings-
risico's en esthetica is het alternatief met
stalen profielen afgevallen. Het aanbrengen
van extra voorspanning met behulp van SMA
of voorgespannen koolstoflijmwapening wa
-
ren technisch gezien wel haalbare opties. SMA was tijdens dit project in Neder-
land nog niet eerder toegepast (inmiddels
wel, daarover meer in deel 3 van deze serie).
Het voorspannen van koolstofwapening is
wel een aantal keer eerder in Nederland toe-
gepast, in een samenwerking tussen Balm
en ABT. Dit betrof echter vlakke vloeren. In-
ternationaal is er wel enige ervaring met
deze methode van versterken van TT-liggers.
2 Plattegrond versterkingsopgave
2
PROJECTGEGEVENS
project
Luxury Car Centrum opdrachtgever
PON Luxury Cars hoofdaannemer FixPlan BV
onderaannemer lijmwapening Balm BV
leverancier
lijmwapening S&P Clever
Reinforcement BV
hoofdconstructeur Bouwadviesbureau Van der Ven BV
constructeur versterking ABT BV
oplevering
december 2021 Legenda Vloerplaten
te versterken TT-platente versterken TT-platen met extra lamellen (4 of 6) per plaat geen versterking benodigdte slopen TT-platen (volgens model architect)
46? CEMENT 5 20
22
Na afweging van de globale kosten en lever-
tijd in combinatie met de aanwezige ervaring,
is gekozen voor een versterking met voorge-
spannen lijmwapening.
Voorspannen
Verhoging van de momentcapaciteit, door
middel van passieve koolstoflijmwapening,
kan in vrijwel alle gevallen worden gereali-
seerd zonder dat mechanische verankering
aan het einde van de lamel noodzakelijk is.
Door de afname van het moment richting de
oplegging neemt immers ook de correspon-
derende trekkracht in de lamel af tot een
voldoende laag niveau. Bij het toepassen van actieve koolstof-
lijmwapening is de trekkracht aan het einde
van de lamel als gevolg van de voorspanning
vele malen hoger. Een mechanische eind-
verankering is dan vereist om te voorkomen dat de lamel onthecht. Daarom is een speciaal
spansysteem nodig om de koolstoflamellen
voor te spannen.
Bij het in dit project toegepaste sys-
teem zijn de lamellen bevestigd aan een
ankerplaat. Omdat het voorspansysteem
breder is dan de ribben van de TT-liggers,
is deze ankerplaat bevestigd aan speciale
ankerschoenen (foto 3). Aan de zijden van
een rib waar een lamel is aangebracht, is de
betondekking weggehakt zodat het klemvlak
van de ankerschoen gelijk ligt met het beto-
noppervlak (foto 3 en 4). De ankerschoenen
zijn volledig verlijmd met het beton en aan
de bovenzijde voorzien van een door-en-
door boutverbinding om onthechting te voor-
komen. Om de lamellen te kunnen voorspan-
nen, is op de schoen een slede met tijdelijke
lamelklem aangebracht (foto 5 en 6). Aan
3 Plaatsen ankerschoen?4 Uitkappen ankerschoen
5 Spanequiment voorbereid?6 Lamel aanbrengen en klem sluiten
ARTIKELENSERIE OVER
VERSTERKEN
Dit is het tweede deel in een drieluik dat
ingaat op het versterken van bestaande
betonconstructies. Het eerste artikel
('Mogelijkheden en aandachtspunten
voor het versterken van constructies' ?
Cement 2022/4) gaat over mogelijkhe-
den en aandachtspunten voor het ver-
sterken van constructies. Dit tweede
artikel gaat in op voorgespannen kool-
stoflijmwapening bij het versterken van
een vloer in het Luxury Car Centrum
voor Porsche. Het derde artikel gaat
over voorspannen met 'geheugenstaal'
(SMA), ook weer aan de hand van een
projectvoorbeeld.
3 4
5 6
CEMENT 5 2022 ?47
7
7 Principe zijaanzicht voorspanschoenen en monitoringspunten verlenging lamel tijdens voorspannen8 Aanbrengen voorspanning9 Borgen en uitharden
9
8
48? CEMENT 5 20 22
één zijde is deze spanklem star bevestigd
(vaste zijde) en aan de andere zijde is hori-
zontale translatie mogelijk (spanzijde) (fig. 7).
Aan de spanzijde is een hydraulische vijzel
geplaatst voor het aanbrengen van de voor-
spanning (foto 8). Vóór het aanbrengen zijn de onderde -
len van het spansysteem voorbereid en ont-
vet. Vervolgens werd de lamel voorzien van
epoxylijm, op het beton aangebracht en in
de spanklemmen gemonteerd. Na montage
van alle onderdelen is de lamel geleidelijk
op spanning gebracht door de lamel met de
vijzel uit te rekken. Bij het bereiken van de
juiste voorspankracht werd de vijzel geborgd
(foto 9). Na het borgen zijn de definitieve
ankerplaten, die vooraf waren voorzien van
epoxylijm, op moment vastgedraaid. Na vol-
ledige uitharding van de lijm kon het tijdelij-
ke spansysteem worden gedemonteerd en
bleven de ankerschoen en definitieve anker-
plaat achter (foto 1).
Proefbelasting en numerieke
analyse
Op advies van ABT is besloten twee proefbe-
lastingen uit te voeren. Het doel was enerzijds
om nuttige ervaring op te doen met de ver-
schillende uitvoeringsaspecten en anderzijds
voor validatie van het rekenmodel. Daarnaast
toont de proefbelasting de werking van het
relatief onbekende concept aan naar de
klant.
Modellering? Ter voorbereiding op de proef-
belasting zijn twee gefaseerde niet-lineaire
eindige-elementenmodellen (NLEEM) ge-
maakt van een TT-ligger inclusief druklaag.
Eén model zonder en één model met ver-
sterking, waardoor het gedrag en effect van
de versterking kon worden bestudeerd. De
fasering was van belang omdat de vloerop-
bouw in fasen tot stand komt en dit bepa-
lend is voor de spanningsverdeling en daar-
mee ook voor het scheurmoment. Hierbij
zijn de gemiddelde materiaalparameters
gebruikt die zijn verkregen uit boorkern-
onderzoek. Uit handberekeningen en de EEM-
modellen bleek dat het scheurmoment van
de onversterkte TT-ligger werd verwacht
nabij de bruikbaarheidsgrenstoestand. Het
werkelijke scheurmoment is afhankelijk van
de daadwerkelijke aanwezige voorspanning
en betontreksterkte van de betreffende ligger.
De onversterkte TT-ligger is tijdens de proef -
belasting belast tot een belastingniveau voor-
bij de bruikbaarheidsgrenstoestand, zodat het
scheurmoment is inbegrepen. Het scheur-
moment van de versterkte TT-ligger ligt als
gevolg van de extra voorspanning hoger.
Proefbelasting met watertanks? Eén proef-
belasting is uitgevoerd op een onversterkte
ligger als referentie en één proefbelasting op
een versterkte ligger. Voor de proefbelasting
zijn TT-liggers gebruikt die zich bevonden
10 Proefbelasting met watertanks
Te verwachten
was dat de TT-
liggers zullen
scheuren in de
gebruikssituatie
met een signifi -
cante toename
van de doorbui -
ging tot gevolg
10
CEMENT 5 2022 ?49
ter plaatse van een toekomstige vide, waar-
door deze liggers niet zouden worden herge-
bruikt. Voor de veiligheid is in beide gevallen
onderstempeling tot aan het kelderniveau
aangebracht (foto 11). Uit archiefstukken bleek dat de TT-
liggers op vijf plaatsen onderling zijn gekop-
peld. Op de TT-liggers is een constructieve
druklaag van circa 60 mm aanwezig. Om de
spreidende werking van de koppelingen en
druklaag tijdens de proefbelasting te voorko-
men, zijn de betreffende TT-platen losgezaagd. De proefbelasting is aangebracht door
watertanks te plaatsen op de TT-ligger en
deze stapsgewijs te vullen. Op zowel de ver-
sterkte ligger als de onversterkte ligger zijn
in totaal 30 watertanks met een inhoud van
1000 liter geplaatst (foto 10). Op de onver-
sterkte TT-ligger zijn de watertanks verdeeld
over de volledige lengte van de TT-ligger. In
geval van de versterkte TT-ligger zijn de tanks
geconcentreerd in het midden van de over-
spanning. Op deze manier is met dezelfde
middelen een hoger buigend moment te
behalen. Metingen? Om de relatie tussen de belasting
en doorbuiging van de versterkte en onver-
sterkte TT-liggers te vergelijken, is belasting
in stappen aangebracht. Met een debietmeter
is nauwkeurig per belastingstap de hoeveel-
heid water afgemeten. Na iedere belasting-
stap is 15 minuten gewacht zodat de belasting
zich kon zetten en is vervolgens de verplaat-
sing van de liggers gemeten. Daarnaast zijn
de ribben van de TT-liggers geïnspecteerd
op scheuren, om de ontwikkeling van het
scheurpatroon te monitoren (foto 12). Beide proefbelaste TT-liggers hadden
een lengte van 17,2 m waarover per rib negen
meetpunten zijn aangebracht. In figuur 13 is
de zakking in het midden van de TT-ligger
uitgezet tegen het buigend moment in de
doorsnede. De proefbelastingen toonden aan
dat de voorspanning in de lijmwapening
zorgt voor het gewenste hogere scheurmo-
ment. Tijdens de proefbelasting van de ver-
sterkte ligger bleek een belastingniveau hoger
dan de rekenwaarde van de belasting in de
uiterste grenstoestand nodig om de ligger
te laten scheuren. Dit als gevolg van de
11
11 Onderstempeling bij proefbelasting
Een mechani-
sche eindver-
ankering met
een speciaal
spansysteem
is vereist om
te voorkomen
dat de lamel
onthecht
50? CEMENT 5 20 22
BGTBGT
UGT
UGT
400 6 00
800
1000
1200 1400 1600
0 10 2030405060
Buigend moment (kNm)
Zakking in het midden van de overspanning (mm)
Onversterkte vs. versterkte TT-ligger
Proefbelasting onversterkte TT-liggerProefbelasting versterkte TT-ligger
relatief hoge gemiddelde betontreksterkte
en mogelijk hoger voorspanniveau dan
verwacht.
Volgens verwachting liggen zowel de
ongescheurde als de gescheurde takken van
het last-zakkingsdiagram van de versterkte
en onversterkte TT-ligger parallel aan elkaar.
Het tweede punt in de diagram van de ver-
sterkte TT-ligger ligt niet op de lijn doordat,
zoals tijdens de zakkingsmeting bleek, één
stalen koppeling met de naastgelegen TT-
plaat niet volledig was doorgezaagd. Dankzij
real time terugkoppeling van de zakkings- meting kon een afwijkend resultaat tijdig
worden opgemerkt, zodat adequaat kon
worden gehandeld.
Inzichten? Naast de constructieve bevindin-
gen leverden de proefbelastingen ook prak-
tische ervaring met het systeem van voor-
spannen van de lijmwapening. Zo bleek
onder meer dat de aanwezige zeeg van de
TT-liggers circa 30 mm bedroeg. Omdat
door de voorspanning de lamellen 'recht'
worden getrokken moest deze zeeg eerst
aan de onderzijde worden uitgevuld met
Uit de analyses
bleek dat de
maximaal te
verwachten
doorbuiging
36 mm is voor
de zwaarst
belaste locaties,
hetgeen exact
voldoet aan de
gestelde eis
12 Scheurpatroon
13 Last-zakking onversterkt versus versterkt
12
13
CEMENT 5 2022 ?51
krimparme mortel, om zo een correct ver-
lijmde lamel te verkrijgen in de eind
situatie.
De variatie in de E-modulus van een
lamel geeft een spreiding van de benodigde
rek bij het aanbrengen van de voorspanning.
Een handmatige controle van de verlenging
van de lamel op een geijkt punt geeft inzicht
of de lamel over de lengte evenredig rekt.
Bovendien vereist een flinke voorspan -
ning in een lamel een nauwkeurige werkwijze.
Dit voorkomt dat kleine imperfecties van het
ankersysteem of de plaatsing daarvan niet
doorwerken in het constructieve systeem.
Ontwerp
Na de positieve uitkomst van de proefbelas-
ting is het UO uitgewerkt. Als eerste is een
nauwkeurige berekening van het scheur
-
moment en de capaciteit
van de verschillen-
de TT-platen uitgevoerd. Uit deze berekenin-
gen volgde dat alle huidige onversterkte
TT-liggers op de eerste en derde verdie-
pingsvloer voldoende sterk zijn en het
scheurmoment groot genoeg is. Op de twee-
de verdieping hadden de liggers met een
overspanning van 18,0 m weliswaar voldoen -
de sterkte, maar was een extra voorspan-
kracht nodig om het vereiste scheur
-
moment te
verkrijgen (fig. 2 groen: geen
versterking, geel: één lamel per rib, oranje:
drie lamellen per rib). Op elke verdieping
zijn een aantal liggers waarbij, bij monster- neming, een aantal voorspanstrengen is
doorgeboord. Door deze beschadiging had
-
den deze liggers onvoldoende capaciteit en
een te klein scheurmoment en moesten
daarom worden versterkt. Bij de platen waarbij alleen een groter
scheurmoment benodigd was, volstond het
toepassen van één voorgespannen koolstof -
vezellamel per rib. Deze lamel is aan de
onderzijde
van de rib gepositioneerd.
Bij de liggers met beschadigde voorspan
-
str
engen waren, afhankelijk van de mate
van beschadiging, twee of drie lamellen per
rib nodig. Hierbij is één lamel aan de onder-
zijde van de rib gepositioneerd en zijn één
of twee lamellen aan de zijkant van de rib
g
eplaatst (foto 14).
Doorbuiging
In de verkennende berekening is alleen gelet
op de directe vervorming van de liggers. Er
moest echter ook met een extra langeter-
mijnvervorming rekening worden gehou-
den. Vanwege de leeftijd van het gebouw is
de bijkomende vervorming als gevolg van
een groot deel van de permanente en veran-
derlijke belasting reeds opgetreden. Daarom
is alleen de langetermijnvervorming als
gevolg van de belastingverhoging in reke-
ning gebracht. Ook was het van belang om
na te gaan welke doorbuiging daadwerkelijk
van invloed kon zijn op de tegelafwerking.
LITERATUUR
1?Michels, J., Shahverdi, M., & Czaderski,
C. (2017). Flexural strengthening of
structural concrete with iron-based
shape memory alloy strips. Structural
Concrete, 19(3), 876?891.
14
14 Meerzijdig versterkte ligger (tijdens tijdelijke borging) 52? CEMENT 5 20 22
De reeds voor het aanbrengen van de tegel -
afw
erking aanwezige vervorming heeft niet
tot krachten in deze tegelvloer geleid. Al
deze overwegingen resulteerden in een
complexe opbouw van de te controleren
belastingcombinaties. Uit de analyses bleek dat de maximaal
te verwachten doorbuiging 36 mm is voor de
zwaarst belaste locaties, hetgeen exact vol-
doet aan de gestelde eis.
Brandwerendheid
Rondom de oplegnokken van TT-platen is
vaak veel beugelwapening toegepast (fig. 15).
Een scherpzinnige lezer zal al hebben opge-
merkt dat ankerschoenen in de dekking
worden geplaatst, hetgeen een nadelige in-
vloed heeft op de brandwerendheid van de
liggerkop. In veruit de meeste gevallen is de
ankerplaat alleen aan de onderzijde ver-
diept aangebracht. Aan de zijkanten van de
ribben is de dekking intact gelaten. De beugelwapening heeft aan de on-
derzijde onvoldoende (geen) dekking om te
voldoen aan de toetsing van de brandwe-
rendheidseisen met de tabellenmethode.
Bijlage D.2 van de NEN-EN 1992-1-2
2005+A1:2019(en)+NB:2011 geeft echter een
nadere toelichting op het beschouwen van
dwarskracht- en wringwapening. Deze wa -
pening is over het algemeen verticaal geori-
e
nteerd. Artikel D.2(2) en D.2(3) geven aan
dat de constructie moet worden beoordeeld
'op een significant punt in de dwarsdoorsnede'
vanwege de relatief gelijkmatige verdeling
van de temperatuur in wapeningsstaal in
verschillende temperatuurzones.
15 Significant punt bij de nokoplegging, waar wel gebruik mag worden gemaakt van de 'tabellenmethode'
15
Met een significant punt wordt bedoeld een
punt waar daadwerkelijk een dwarskracht-
scheur is te verwachten. In het maatgevende
dwarskrachtmechanisme is een eerste
dwarskrachtscheur te verwachten in de bin-
nenhoek (zie rode pijl, fig. 15). Hier is geen
dekking verwijderd en kan derhalve toch
gebruik worden gemaakt van de 'tabellen-
methode' en voldoet de constructie aan de
dekkingseisen met betrekking tot brandwe-
rendheid.
Belasting met factor 2 verhoogd
Door nauwkeurig te rekenen aan de be-
staande constructie is het aantal te verster-
ken vloerdelen tot het minimum beperkt.
Tegelijk is door de gekozen manier van ver-
sterken de toelaatbare nuttige belasting met
bijna een factor 2,0 verhoogd ten opzichte
van het oorspronkelijke ontwerp. Met de opgedane ervaring zijn ook
andere toepassingen goed denkbaar. Het
systeem kan immers op zowel vlakke platen,
balken als ribben worden toegepast. Afslui-
tend zijn onderstaand nog een aantal voor-
beelden genoemd van situaties waarin het
voorspannen van koolstofvezelwapening
ook een geschikte oplossing kan zijn.
Het herstellen van de constructie met aan-
getaste voorspanning (na brand, ten gevolge
van corrosie of aanrij-/boorschade).
Het reduceren of beheersen van doorbui-
ging en scheurvorming bij civiele werken, al
dan niet in combinatie met een capaciteits-
verhoging.
In aangepaste vorm zijn ook mogelijkheden
denkbaar bij metselwerk constructies.
CEMENT 5 2022 ?53
Artikelenserie over versterken
Dit is het tweede deel in een drieluik dat ingaat op het versterken van bestaande betonconstructies. Het eerste artikel (‘Mogelijkheden en aandachtspunten voor het versterken van constructies’ – Cement 2022/4) gaat over mogelijkheden en aandachtspunten voor het versterken van constructies. Dit tweede artikel gaat in op voorgespannen koolstoflijmwapening bij het versterken van een vloer in het Luxury Car Centrum voor Porsche. Het derde artikel (Constructief geheugen – Cement 2022/8) gaat over voorspannen met ‘geheugenstaal’ (SMA).
Projectgegevens
Project: Luxury Car Centrum
Opdrachtgever: PON Luxury Cars
Hoofdaannemer: FixPlan BV
Onderaannemer lijmwapening: Balm BV
Leverancier lijmwapening: S&P Clever Reinforcement BV
Hoofdconstructeur: Bouwadviesbureau Van der Ven BV
Constructeur versterking: ABT BV
Oplevering: december 2021
Het drie verdiepingen tellende gebouw bestaat uit een betonnen hoofddraagconstructie met kolommen en prefab balken. Het pand is volledig onderkelderd. De plattegrondafmeting is circa 55 × 70 m2 en is verdeeld in vier vloeroverspanningen: 2 × 18,0 m, 12,0 m en 7,2 m (fig. 2). De verdiepingsvloeren zijn vervaardigd met voorgespannen TT-liggers met een in het werk gestorte druklaag.
Vanwege het speciale karakter van het Luxury Car Centrum is een hogere gebruiksbelasting van de vloer vereist dan voor reguliere autoshowrooms. Uit een verkennende berekening bleek dat de capaciteit van de vloeren naar verwachting voldoende zou zijn in de uiterste grenstoestand (UGT) in de nieuwe situatie. Wel was te verwachten dat de TT-liggers zouden scheuren in de gebruikssituatie (BGT), met een significante toename van de doorbuiging tot gevolg, wat onwenselijk kan zijn.
Reacties
Karel de Krijger - Adviesburo K.J. de Krijger 04 augustus 2022 17:18
Ik heb dit toegepast in een parkeergarage nadat de voorgespannen breedplaatvloer door brand was beschadigd. Wat ik wil weten is wat de opneembare trekspanning is na 20 jaar en na 50 jaar.