Een groot project onder hoge druk. Wij betrokken als coördinerend constructeur en deelconstructeur voor het in het werk gestort beton. Vervolgens voert de deelconstructeur van de staalleverancier wijzigingen door die invloed hebben op de krachtsverdeling in de hoofddraagconstructie. En toen begon het gedonder. Want wie maakt vervolgens de aanpassingen in de hoofdberekening? Dat doet de ontwerpend constructeur die voor de krachtsverdeling verantwoordelijk is, zeg je dan. Maar dat leidde tot een flinke discussie tussen opdrachtgever, aannemer, ontwerpend constructeur en coördinerend constructeur. Daaraan kwam pas een einde na nalezing van het Compendium.
De versnippering van het werk van de constructeur over veel verschillende constructeurs dwingt tot scherpte. De hoofdconstructeur in zijn rol van ontwerpend én coördinerend constructeur, controleert op hoofdlijnen of deelconstructeurs de juiste belastingen hanteren, of hun onderlinge afstemming is geregeld en hoe. Het Compendium noemt daarvoor een 'engineeringscoördinator' die de afstemming van reken- en tekenwerk coördineert. In principe een werkvoorbereider die de inhoudelijke coördinatie voor de aannemer verzorgt. Al dat afstemmen en coördineren is de essentie van constructieve veiligheid, zowel bij grote als bij kleine projecten.
Check bij ieder project dus altijd eerst hoe alle rollen zijn ingevuld. Mijn ervaring is dat die van de engineeringscoördinator namelijk pas ter sprake komt als het kalf al bijna verdronken is. Constructeurs hebben verantwoordelijk werk dat we vaak onder grote druk moeten doen, met planning en budget hijgend in onze nek. Toch mag dat nooit de reden zijn om wat veiligheid betreft er een of twee kantjes vanaf te lopen. Blijf scherp, spreek elkaar aan en maak altijd duidelijk wie waarover de verantwoordelijkheid draagt. Oftewel: gebruik het Compendium.
Register Ontwerper, IMd Raadgevende Ingenieurs
Lees ook eerdere blogs van Pim Peters.
Reacties